טובים השניים מן האחד? השילוב המסקרן בין פייר ג'קסון ונוריס קול במכבי תל אביב

נבן ספאחיה
נבן ספאחיה | טוויטר

מצד אחד, שחקנים איכותיים שיכולים להוביל ולייצר נקודות. מצד שני, השילוב ביניהם לא טבעי וחוסר הניסיון באירופה עשוי לפגום. הקבוצה של ספאחיה תקום ותיפול על צמד הגארדים הבלתי צפויים

(גודל טקסט)

אחרי קיץ רווי החתמות ובניה מחדש, מכבי תל אביב קרובה להשלים את הסגל שלה לעונה הבאה. כבר כעת ניתן לראות שהעונה של הצהובים תלויה בעיקר בגארדים שלהם, או ליתר דיוק – בפייר ג'קסון ונוריס קול, שחתם אתמול בקבוצה והשלים למעשה את הקו האחורי.


הצמד ג'קסון-קול, בטח לאור שאר החלקים בפאזל המקצועי, יצטרך לספק מספר נקודות גבוה בכל משחק ולנהל את ההתקפות של ספאחיה בצורה האופטימלית. לאור העונה הפיננסית אליה נכנסת מכבי תל אביב, יש הגיון לא מועט להשקיע דווקא בגארדים אולם האם ההשקעה נעשתה בחוכמה?

 



בכדורסל המודרני חשיבותם של הגארדים נסקה לגבהים חדשים. קצב המשחק נהיה מהיר יותר, שחקנים זורקים יותר מבחוץ, הכנסות כדור לגבוהים בצבע חולפות מן העולם, ורוב ההחלטות מתקבלות על ידי הגארדים של הקבוצה שמחזיקים במשך רוב ההתקפה בכדור. הם אלה שמנסים להביא לידי ביטוי את היתרונות שלהם על שומריהם, ולחלופין למצוא את השחקן הפנוי בקבוצה בזמן הנכון ובמקום הנכון. מהבחינה הזאת, מכבי הביאה לתפקיד שני שחקנים חשובים שמצטיינים בצבירת נקודות מצד אחד, ויודעים לנהל את ההתקפה בחוכמה ולחלוק את הכדור מצד שני.


פייר ג'קסון

פייר ג'קסון. נסיון אירופי קטן


ג'קסון נחשב גם לדעת אנשי מקצוע רבים ב-NBA לשחקן התקפה נהדר, שיכול להגיע בקלות עד הטבעת או להיפטר מהשומר שלו לזריקה טובה מרחוק. קול לעומתו, אולי נחשב לשחקן פחות נפיץ, אולם אין לזלזל בתרומה המרשימה שלו בליגה הטובה בעולם. תחת צילו של הטריו הקטלני של מיאמי הוא עלה מהספסל, קנה את אמונו של לברון ג'יימס והפיק תרומה נאה ביחס לזמן שלו על הפרקט. לפני שנתיים הוא כבר רשם דאבל פיגרס בנקודות בניו אורלינס בעונתו הטובה בקריירה. למרות שהמספרים צנחו מאז, קשה להטיל ספק ביכולות של אלוף ה-NBA לשעבר.


אך עם כל הכבוד ליכולת המרשימה של שני השחקנים, המשימה שתתייצב לפני הצוות המקצועי של הקבוצה תהיה שילובם יחד. קול אמנם קומבו גארד באירופה, אך במשך כל הקריירה הוא שיחק בעמדת הרכז בעוד עמדה 2 נחשבת לפחות טבעית עבורו. הגובה שלו, אפילו במונחים של הכדורסל האירופי, יכול להקשות עליו בשני צידי המגרש מול שוטינג גארדים טבעיים וחזקים והעובדה שלצידו ישחק פייר ג'קסון, על 178 סנטימטריו, מעלה תהיות נוספות לגבי השילוב של השניים בהגנה.


מכיוון ששניהם למעשה רכזים, עדיין לא ברור מה יוליד השילוב של קול וג'קסון גם בפן ההתקפי. שניהם צריכים את הכדור אצלם ביד כדי להיות אפקטיביים, ומקרה עבר דומה שכלל את שילובם של טיילור רוצ'סטי וג'ורדן פארמר נחל כישלון גורף. במקרה של צמד הגארדים הנ"ל, מדובר בשחקנים שאוהבים לחלוק את הכדור ולהפעיל את חבריהם, אך קשה שלא לתהות אם הם לא ידרכו אחד על אצבעותיו של השני כשישחקו זה לצד זה.


"אני לא כל כך רואה אותם משתלבים יחד", מנתח מאמן ישראלי בכיר, "אולי אחד יתחיל את ההתקפה, השני יקבל חסימה והוא יבצע את הפיק אנד רול או ירוץ על חסימות. יהיה מאוד מסקרן לראות איך שחקנים כאלה משתלבים. פייר ג'קסון צריך את הכדור ונוריס קול יכול לשחק אולי קצת ליד, אבל גם הוא שחקן שמשחק בעיקר עם הכדור אצלו. הוא לא שחקן אקטיבי בלי הכדור, הוא שחקן שצריך ליצור ולכן יש פה המון סימני שאלה. ספאחיה והצוות שלו יצטרכו למצוא שיטת משחק לכל הדבר הזה. גם מבחינה הגנתית יש כאן סימני שאלה. הם לא מצטיינים בסייז, אבל אם הם מהירים, חזקים ולא מפחדים ממגע זה משהו אחר".


ספאחיה . יצליח לשלב?

ספאחיה. יצליח לשלב?


אחרי שנים שמכבי תל אביב השקיעה בשחקנים בעלי רזומה עשיר באירופה, ובעיקר ביורוליג, הצמד ג'קסון את קול יציג ניסיון קצר מאוד (ג'קסון) עד לא קיים (קול) בכל הקשור לזירה האירופית. אצל הרכז נמוך הקומה מדובר בחודש וחצי שהעביר בפנרבחצ'ה (בפחות מחמישים דקות מצטברות ביורוליג) עד ששוחרר מהטורקים, לצד שבעה משחקים בצדביטה זאגרב לפני שעזב בסיום חוזהו לחודש אחד בלבד.


קול, לעומת זאת, לא יכול "להתהדר" גם במספרים המינימליים האלה שכן הוא לא שיחק מעולם ביבשת הישנה. בעונה שעברה הוא יצא לראשונה מגבולות ארה"ב כשחתם בשנדונג גולדן סטארס הסינית, אך עזב אותה לאחר תשעה משחקים בלבד. במכבי תל אביב תמיד שמו דגש ברשימת המועמדים על ניסיון מוכח באירופה. לעיתים הם פסלו שחקנים שעל הנייר היו איכותיים יותר, רק כדי לא להסתכן במידה והשחקן המיועד לא יצליח לעשות את המעבר מארה"ב לאירופה.


"הכדורסל באירופה שונה מהכדורסל בדי-ליג או ב-NBA", מוסיף המאמן הישראלי, "אף אחד מהם לא הוכיח שהוא שייך לרמות הגבוהות של אירופה, שלשם מכבי תל אביב שייכת. חוסר הניסיון הוא חלק נוסף מסימני השאלה. הכדורסל באירופה שונה מבארה"ב – בריווחים, במגע, בהגנות ובטקטיקה. אני חושב שעל זה תקום ותיפול מכבי בסופו של דבר. הרבה מחויבות ורוח מצד ישראלים אין להם. היא נראית יותר כמו קבוצת די-ליג בהרבה מקומות. היא תצטרך להתגבש, לשחק יחד ולהראות את הכישרון ואת העמידות המנטאלית שלה. לא קל ביורוליג וצריך לראות איך הם יעמדו במשברים ואיך יוצאים אחרי הפסדים. יש המון שאלות שיש לגביהן עדיין סימן שאלה גדול".


נוריס קול. לא מחבר קבוצות

נוריס קול. לא מחבר קבוצות


מצד שני הניסיון של קול בקונטנדרית כמו מיאמי של אותם הימים, בה כל משחק היה חייב להיגמר בניצחון מזכיר את הלחץ של מכבי.

"זה לא דומה, הוא לא היה האיש המרכזי אלא חלק בצוות המסייע של הכוכבים הגדולים. פה הזרקורים יהיו עליו. כשהוא לא יהיה טוב במשחקים ידברו עליו. זה הרבה לחץ. כמו שאמרתי קודם, יש כאן הרבה יותר סימני שאלה מסימני קריאה. אין לניסיון שלו במיאמי משמעות. אני זוכר שהוא היה מאוד נחמד במיאמי אבל לא זוכר שהוא מחבר קבוצה או דואג שכולם יהיו יותר טובים. הוא שחקן עם יכולות, אבל המון דברים סביבו עדיין לא ברורים בקטע של לחץ במכבי תל אביב. אולי נראה דברים אחרים, אבל כרגע אלה דברים שאנחנו עדיין לא יודעים".


נראה כי סימני השאלה סביב הצמד החזק של מכבי תל אביב צפויים להתבהר במהלך העונה. לצוות המקצועי מצפה כאמור עבודה רבה במקסום היכולות של השניים, יחד ולחוד, והפיכתם לגורם מוביל משמעותי בקבוצה. כאן יכול להיכנס למשוואה הניסיון שקיבל ספאחיה ב-NBA כעוזרו של מייק בודנהולצר באטלנטה, במה שעשוי להקל את המעבר של השניים לסגנון המשחק של אירופה ובהתאמתם אחד לשני. במידה והפרוייקט יצליח, צמד הגארדים יוכל לסחוב את הקבוצה ולתרום לה רבות, בעוד סימני השאלה יהפכו לסימני קריאה ברורים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי