דילג על האולימפית: כך הגיע מנור סולומון לנבחרת ישראל

מנור סלומון
מנור סולומון | עדי אבישי

בעונה שעברה הוא עוד שיחק בקבוצת הנערים של מכבי פתח תקווה, לפני כעשרה ימים השפיל את הגנת מכבי תל אביב שלהצעתה סירב לפני כשנתיים. הכירו את היהלום בן ה-18 של הכדורגל הישראלי

(גודל טקסט)

 ג'ימי טורק שישב בעמדת השידור בפתח תקווה בדיוק לפני עשרה ימים, במשחק הפלייאוף העליון בין מכבי פ"ת למכבי ת"א, לא הפסיק להרעיף שבחים על הכישרון הצעיר מאם המושבות מנור סולומון, ובשלב מסוים נדמה היה שהוא חצה את גבול ההיגיון הבריא כשאמר: "הייתי מזמין שחקן כזה לנבחרת הלאומית".

נסחף? לפי התגובות שהגיעו למערכת ספורט1 בהרצליה, לא רק שהפליג רחוק מדי, אלא הגזים בצורה קיצונית והציע משהו על גבול ההזיה: "שחקן של משחק וחצי בליגת העל וכבר בנבחרת?" שאלו עשרות צופים זועמים בוורסיה כזו או אחרת. "מה אתם השתגעתם?".

שבוע ימים אחרי משפטי הפרשן, שבעברו היה שחקן הנבחרת הלאומית במשך 10 שנים, התברר חד וחלק שהוא לא הגזים, לא נסחף ובטח לא ירד מהפסים. אלישע לוי פרסם בתחילת השבוע את סגל הנבחרת הלאומית למחנה האימונים שיתקיים בגרמניה, למשחק הידידות שיהיה כאן מול מולדובה ואחר כך למשחק נגד אלבניה במסגרת מוקדמות מונדיאל 2018 ברוסיה, וסולומון מופיע ברשימת הקשרים לצד ערן זהבי, ביברס נאתכו, ליאור רפאלוב, יוסי בניון, דן איינבינדר, עידן ורד, אייל גולסה, אלמוג כהן וחברו לקבוצה גידי קניוק.


מנור סולומון. בסגל עם בניון, רפאלוב, זהבי ושאר כוכבים (עדי אבישי)

הרבה שאלות הועלו מיד לאחר פרסום הסגל. איך זה יכול להיות, למשל, שרק שלושה משחקני האלופה הוזמנו? מדוע עומרי גלזר, דני עמוס ודודו גורש הועדפו על פני בוריס קליימן? איך זה יכול להיות שיוסי בניון מוחזר לסגל בגיל 37? ואותם דברים בדיוק אמורים לגבי הבלם טל בן חיים שכבר חגג יום הולדת 35, ואיך זה שעומר דנינו שפתח בהרכב הראשון רק במחצית ממשחקי מכבי פ"ת מוזמן? ולמה גורש כן, וגיא חיימוב לא? ועל מה ולמה אבי ריקן מוצא את עצמו בסגל? ובכלל איך זה שלא פחות מארבעה שחקני הגנה של מכבי ת"א הוזמנו? אבל יותר מכל הורמו הגבות לגבי מנור סולומון. שחקן בלי אף הופעה בנבחרת האולימפית מוזנק ישר מהנבחרת עד גיל 19 לנבחרת הבוגרת.

"החוצפה החיובית שלו על המגרש מראה עד כמה הוא יכול לעשות את קפיצת המדרגה הישר לקבוצת הבוגרים. מה שהוא עשה לכל ההגנה של מכבי ת"א מצדיקה את הזימון, בוודאי אחרי שאותה הגנה הוזמנה לסגל. לא הופתעתי, זה היה מתבקש", אמר אתמול טורק מההיכרות הקצרה שלו עם הכוכב העולה בשמי הכדורגל הישראלי.

המלה חוצפה לא מסתדרת בשום צורה עם האישיות של הקשר בן ה-17. מדובר בבחור צנוע על גבול הביישן. נעים הליכות, בעל אופי חיובי, בחור שרוצה ללמוד עוד ועוד, ומלבד הלימודים על כר הדשא הוא בדרך להשלמת בגרויות. המפרגנים אמרו לנו אתמול שמדובר בכישרון שגדל פעם ב… והפחות מפרגנים הדגישו שיש כאן מהירות מופרזת. "עוד לא שיחק בנבחרת של מרקו בלבול וכבר יישחק בנבחרת של אלישע לוי?".


סולומון. אפילו לא עבר בנבחרת הצעירה (אריאל שלום)

היום מתכנסת הנבחרת הצעירה לאימון בבית הנבחרת, ומנור סולומון קיבל זימון לאימון הזה, אבל בינתיים נכנס הזימון של הנבחרת הבוגרת וסביר להניח שהוא לא יהיה שם. לפני חודשיים, כשהנבחרת הצעירה יצאה למשחק בקפריסין, הועדפו על פניו קשרים כמו נטע לביא, יונתן כהן, מתן חוזז, מוטי ברשצקי, אליאל פרץ ועמית זנטי, בעוד סולומון נשאר עם הנבחרת של אלון חזן שהתמודדה בשלב העילית של משחקי אליפות אירופה עד גיל 19. ורק לחשוב שבשנה שעברה עוד שיחק סולומון בקבוצת הנערים של מכבי פ"ת מול ג'וליס ואת העונה סיים באצטדיון סמי עופר מול מכבי חיפה.

מאמן הכדורגל אריק גילרוביץ', בעל זכויות של מעט שחקנים אותם קידם בגיל צעיר מאוד לקבוצות הבוגרים שאימן, אמר אתמול: "קודם כל אין בכלל ספק שהוא ראוי לנבחרת הבוגרת, והנושא של הנבחרת הצעירה הוא לא חוק כתוב. מי אמר שהוא חייב לעבור בנבחרת הצעירה בדרך אל הבוגרת?".

סולומון התחיל לשחק כדורגל בעיר מגוריו כפר סבא, בגיל 8. באחד המשחקים מול מכבי פ"ת צפה עמוס לוזון מאחר שבנו, עומרי לוזון, שיחק באותו שנתון (1999) עם מכבי פ"ת. לוזון סניור התרשם עמוקות מהילד המוכשר והדרך לאם המושבות הייתה קצרה.


עמוס לוזון. צפה בבנו וראה את סולומון (עדי אבישי)

נאור לוזון, שאימן אז את הקטנטנים בפתח תקווה, אומר לנו: "בגיל טרום ג' התחילה ההיכרות שלנו. מאז אני מלווה אותו כמה שנתונים. ילד עם יכולת אישית ברמה גבוהה ביותר. לא כל יום רואים שחקן עם דריבל כזה, מסירה כזו, ראיית משחק כזו. פוטנציאל ענק שיכול להגיע הכי רחוק שיש".

סולומון עבר את מחלקת הנוער דרך המאמנים נאור לוזון, איוב זאבר, דני עציוני, תמיר לוזון, אלי אטוער, אלי סודאי, בשנה שעברה שוב תמיר לוזון ומתחילת העונה אורי אוזן שאתמול הסתפק במשפטים: "ילד נהדר. ילד מתוק. מאוד ממושמע. שואף להתקדם. לא יהיר. גדל בבית נכון ואני צופה לו עתיד מזהיר".

הבית עליו מדבר אוזן הוא בית של שני הורים שמאוד מעורים בקריירה של מנור. האבא, יוסי סולומון, הוא מאמן כושר במחלקת הנוער של מכבי פ"ת והאמא דומיננטית מאוד בכל שלב בבניית מנור כשחקן לרמות הגבוהות. שני ההורים מורים במקצועם ואת הקו מביתם בכפר סבא למגרש הפתח תקווה הם מכירים מצוין.


סולומון. גם מכבי תל אביב כבר גילתה את הפוטנציאל (ערן לוף)

"כאחד שנמצא כל היום במחלקת הנוער של מכבי פ"ת, אני עוקב אחרי כל שחקן במחלקה, בכל גיל. כולנו ידענו שמדובר במשהו מיוחד. הוא התחיל כבלם ובגיל הטרומים היה עובד את כולם ועושה גול. ככל שהתקדם היה ספקנים לגבי העתיד שלו בגלל הגובה. אמרו שיהיה לו קשה. אבל מנור בחור מאוד חזק וקשה מאוד להפיל אותו" סיפר אתמול תמיר לוזון שאימן את סולומון גם בגיל ילדים א' וגם בגיל נערים א'.

מתברר שלפני שנתיים, כשמנור סיים עונה בנערים ב' עם 12 שערים, הוא אמור היה לעבור למכבי תל אביב. הפרטים כבר היו סגורים, אבל ברגע האחרון החליטה המשפחה להישאר במכבי פ"ת. "למה היא החליטה כך?" שואל תמיר לוזון ומיד משיב: "ייעצו לו להישאר כי אמרו שבמכבי פ"ת יוכל לקבל במה ויש לו אופק לבוגרים לעומת מכבי ת"א שלא בטוח יוכל לקפוץ מהנוער לבוגרים. שם צריך לעבור בית"ר ת"א/רמלה או מועדונים אחרים. היום אפשר לומר שהוא קיבל החלטה טובה". בשנה שעברה כשעלה לקבוצת הנוער, לא הצליח כל כך, אולי משום שהיה צעיר מדי, אבל השנה עשה את הפריצה הגדולה אחרי שנעשה לו שינוי בתפקיד.

אז נכון שגיא אסולין לבש את מדי הנבחרת הלאומית עוד לפני שמלאו לו 17, וגם בן שהר קיבל הזדמנות לשחק בנבחרת בגיל 17.5, אבל המקרה של מנור סולומון שונה בכך משום שהוא מגיע לדרג הכי גבוה של הנבחרות מבלי שיישחק אפילו משחק אחד בנבחרת הצעירה, ואחרי שנכלל רק 7 פעמים בלבד בהרכב הראשון של מכבי פ"ת. מישהו כבר בדק ואמר אתמול שכשיוסי בניון ודודו גורש כבר שיחקו בקבוצות בוגרים, מנור סולומון עוד לא היה בתכניות בכלל, ואו-טו-טו הם יחלקו את אותו חדר במחנה האימונים של נבחרת ישראל.

מסכם זאביק זלצר, מגדולי שחקני מכבי פ"ת בכל הזמנים שבעשור האחרון טיפח כישרונות צעירים לנבחרת הבוגרת: "כישרון גדול עם הרבה איכויות משחק, אבל חייבים להיות זהירים עם ההתקדמות שלו. צריך לתת לו להשתתף בצעירה קודם, הוא הרי עדיין עוד שחקן נוער, ואז אם יתאים להקפיץ אותו. הדילוג עלול להכשיל אותו. תראה מה קרה לדני בלינד עם ההקפצה של בלם אייאקס דה ליכט, בן גילו של מנור סולומון, לנבחרת הלאומית. שניהם איבדו את מקומם".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי