שואו מי דה מאני: הכירו את מנכ"ל מכבי ת"א בן מנספורד

בן מנספורד
בן מנספורד | Gettimages

עורך דין מצליח, סוכן שחקנים ממולח, יו"ר עם רעיונות מקוריים והאיש שהולך להחליף את ג'ורדי קרויף בגזרת הרכש. אז למה אוהדי ברנסלי קראו לו: "בולשיט בן" ומה הקשר לג'רי מגווייר

(גודל טקסט)

אל תופתעו אם מכבי תל אביב תשנה כיוון בקרוב בכל הקשור לרכש ושחקנים מהשוק האנגלי יגיעו לישראל. ג'ורדי קרויף כבר לא המנהל הספורטיבי ובצד הצהוב של תל אביב יש מומחה העברות חדש. המנכ"ל בן מנספורד מקושר מאוד לשחקנים בשוק האנגלי. לפני שנכנס לכדורגל בברנסלי ואחר כך בלידס, שימש מנספורד כסוכן שחקנים. "יש לו עשרות קשרים עם סוכנויות שחקנים, עם שחקנים בעצמם ועם מנכ"לים של קבוצות אחרות. כולם באנגליה הופתעו שאחרי שעזב את לידס כעבור שנה, הוא החליט להמר על ישראל. ציפו שהוא יקבל ג'וב טוב בקבוצה אנגלית בכירה יותר מלידס", אמר כתב ה"יורקשייר פוסט" דיוויד היי לספורט1.

אוהדי ברנסלי, בה עבד שלוש שנים מקיץ 2013, קראו לו "בולשיט בן" בין היתר בגלל שעזב את ברנסלי מיורקשייר לקבוצה הכי שנואה במחוז לידס יונייטד, אבל היי טוען: "זה היה כינוי של יותר לעשות צחוק ממנו מאשר כזה שסימן על שנאה אליו כי אוהדי ברנסלי אהבו את העבודה שלו. הוא הביא לשם שחקנים והחתים אותם על חוזים ארוכי טווח. ברגע שהוא עזב את הקבוצה כשעלתה בקיץ שעבר חזרה לצ'מפיונשיפ, חלק מהשחקנים איבדו את האמון במועדון. חלקם עזב בינואר וחלק בקיץ הזה".

מנספורד החל דרכו כעורך דין והפך לבוס הכי צעיר בצ'מפיונשיפ אחרי שמונה ליו"ר ברנסלי בגיל 33. לפני כן עבד במשרד עורכי הדין "ווקר מוריס" בלידס ולאחר מכן עבד שש שנים בחברת "ווסרמן מדיה גרופ", שייעצה לקבוצות ספורט. מגיל צעיר התעניין בכדורגל ולמד חוקת ספורט באוניברסיטת דה מונפורט בלסטר. הוא החל לעבוד לאחר מכן כסוכן שחקנים בסוכנות גדולה ואחת העסקאות הגדולות בהן היה מעורב הייתה העברת הקשר פביאן דלף מלידס לאסטון וילה תמורת שמונה מיליון ליש"ט. היום השחקן נמצא בסיטי, אבל עשוי לעזוב. הוא גם היה סוכנו של טום ליס שחקן שפילד וונסדיי כיום.


"בוא נגלה הכל על הבחור השמן עם החליפה". מנספורד

לברנסלי הוא הביא את הקשר האירי קונור הוריין ב-250 אלף ליש"ט בלבד, אבל הוא עזב לאסטון וילה בינואר האחרון והחלוץ סאם ווינל עזב גם הוא בינואר האחרון לשפילד וונסדיי. הכתב היי חושב שמכבי תל אביב תיהנה מהידע שלו בשוק השחקנים. "ללידס הוא לא הביא שחקנים, אבל עזר להחתים כמה. מי שתהנה ממנו היא המדיה. הוא אדם מאוד תקשורתי, נחמד. לדעתי עשה עבודה טובה בלידס".

באחד הראיונות שעשה אחרי עזיבת ברנסלי נשאל על היותו סוכן וענה: "אנחנו הולכים לגלות הכל על הבחור השמן מאחורי החליפה?", וסיפר שבילדותו הושפע מסרטי ספורט, כולל "ג'רי מגווייר". עוד אמר בראיון: "אגיד הרבה משפטים נדושים כדי להצדיק את הכינוי בולשיט בן".

אוהדי ברנסלי קראו לו ללכת הביתה בתחילת העונה שעברה. זה קרה באוקטובר 2015 כשהם הפסידו מול סקאנת'ורפ 2:0 בליג 1 (השלישית) והם צעקו לו "לך הביתה" במהלך המשחק. היה נראה שהקבוצה תיאבק נגד הירידה לליגה הרביעית, אבל בסוף העונה הם חזרו לצ'מפיונשיפ בתום משחקי המבחן. מנספורד "ייחס" את ההצלחה לחליפת המזל שלו אותה לא נטש באף משחק. זה קסם אולי לבעלים הקודם של לידס, מאסימו צ'לינו, שבגלל אמונות טפלות הוריד את המספר 17 ממצבת המספרים במועדון והחליף את המלון בו שהתה הקבוצה כי היה בו צבע סגול שלטענתו מביא מזל רע.

מנספורד אמר אז שמנג'ר ברנסלי דווקא לא האמין בכל השטויות האלה: "פול האקינגבוטום אמר לי שהכל בולשיט ולא משנה באיזה אוטובוס נוסעים או באיזה חליפה מגיעים. הכל ענין של 11 משחקים נגד 11 ומי שטוב יותר מנצח ושאם נהיה טובים מספיק ננצח", הסביר.

לידס הצליחה באופן יחסי בעונה שעברה, אבל סיימה את העונה בטעם של כמעט. הוא היה יו"ר המועדון במשך שנה בעונה הכמעט הכי טובה של לידס מחוץ לפרמיירליג מאז שירדה ליגה ב-2003/4. לידס הייתה פעם קבוצת פאר עם זכייה בשלוש אליפויות לפני עידן הפרמיירליג ולאחרונה ב-1991/92, זכייה בגביע האנגלי ושיחקה פעם בגמר האלופות מול באיירן מינכן ופעמיים העפילה לחצי הגמר.


מנספורד ניצח על חילופי הבעלות בלידס, מאיטלקי אחד לאחר 

בשנתיים האחרונות הבעלים של הקבוצה היה מאסימו צ'לינו האיטלקי, הבעלים של קליארי בעבר, שהיה מכונה "טורף המאמנים" אחרי שפיטר כ-36 מאמנים כבעלים. הוא מינה את מנספורד ליו"ר הקבוצה העונה ואת גארי מונק שאימן את סוונזי עד שפוטר למנג'ר. ההתחלה של העונה הייתה קטסטרופלית כשלידס מצאה עצמה מתחת לקו האדום, אבל לאט התאוששה עד שכולם ניבאו שתעלה לפלייאוף. בפינאלה, היא ניצחה רק שני משחקים מ-11 אחרונים ומצאה עצמה במקום השביעי.

מנספורד היה אחראי בין היתר לדאוג להעברת הבעלות לאיטלקי אחר, אנדראה רדריצאני. האחרון רצה ומינה לתפקיד את אגנוס קינאר שהגיע מווסטהאם, אבל החל דרכו בלידס והשלים מעגל. מנספורד סייע לצ'לינו למכור את המועדון לרדריצאני, איש עסקים איטלקי, שיש לו זכויות שידור של ליגות כדורגל בערוצי טלוויזיה באיטליה. הוא לא איש עשיר מאוד, אבל איש עסקים מוצלח. תחילה נמכרו 50 אחוז מהמניות ורדריצאני היה שותף של צ'לינו במהלך העונה, אבל בסיומה הוא רכש את כל המניות וביצע מהפך ניהולי בקבוצה שבסופו עזב גארי מונק את המועדון לאחר שטען שלא הסתדר עם הבעלים החדש. רדיצאני התרשם ממנספורד, אבל האחרון סירב להמשיך בתפקיד אחר.


מנספורד בברנסלי. היו"ר הכי צעיר בצ'מפיונשיפ

חלק מאוהדי לידס צייצו שעזיבתו של מנספורד היא אבדה. הוא הרשים אותם בתפקיד לאורך העונה האחרונה. חלקם טענו שמונק עזב בגלל שמנספורד הלך, כי הבין לאיזה כיוון לידס הולכת. מנספורד הוא אולי אליטיסט, אבל בגלל שעסק בכל מגוון התפקידים בכדורגל חוץ מלאמן הוא מכיר את כל המערכת כולל זו של העברות שחקנים.

לדבריו הוא נהנה בעבר במיוחד מקידום שחקנים צעירים בני 15 כשהעביר אותם לקבוצות אחרות שעזרו להם להתקדם בקריירה. אחד האנשים שהכי עזר לו היה אנדי גריי שלימד אותו חוקת ספורט ואמר עליו: "הייתה לו תשוקה ללמוד ספורט וחוקה והוא רצה שתהיה לו קריירה בתחום הזה".

כשהגיע לברנסלי אמר: "זה תפקיד אחר לחלוטין מאשר להיות עורך דין או סוכן שחקנים. כאן אני צריך לעזור למנג'ר לבנות את הקבוצה הכי חזקה שאני יכול. אני רוצה שהעיר והשחקנים יהיו גאים היכן שהם משחקים". למרות דבריו, בברנסלי היו גם מבוקרים. אמרו שהוא נואם חלקלק ואיש עסקים, אבל פחות הצליח בג'וב. האוהדים חיברו עליו שירי נאצה. המילים של השיר היו בערך כך: "הוא אומר מה שהוא רוצה, הוא בולשיט בן".

l
אם לידס לא תעלה לפליייאוף, רבע מהכסף על המנוי יוחזר לאוהדים (Getty)

אחרי שמנספורד עזב את לידס הוא אמר שלדעתו אחרי שהאבק של העונה האחרונה ישקע לכולם יהיה ברור שנבנו יסודות לכך שלידס תגיע לארץ המובטחת ובסופו של דבר תחזור לפרמיירליג. דבר זה נראה עכשיו בספק גדול עקב ההתנהלות של הבעלים החדש.

אחד החידושים שהביא מנספורד בלידס היה בתחילת העונה שעברה. אוהדי לידס המיואשים מהמצב בקבוצה רכשו רק 15 אלף מנויים למרות שבימי השיא היו להם 30 אלף מנויים. בתחילת העונה כשהקבוצה קרטעה והיה נתק קשה בין האוהדים לצ'לינו, הם קראו לו לעזוב את הקבוצה וניהלו נגדו קמפיין מתוקשר בכל רחבי אנגליה כולל אפילו באליפות בריטניה בזריקת חיצים. מנספורד היה מאלה שהגו את הרעיון להחזיר לאוהדים 25 אחוז מערך המנוי אם הקבוצה לא תגיע לשלב הפלייאוף. לא ברור מה קרה עם ההבטחה הזאת, אבל לידס כאמור פספסה את הפלייאוף במקום אחד.

"זו החלטה אמיצה ומראה עד כמה צ'לינו רוצה להצליח", אמר אז מנספורד. "הוא בטוח שנוכל להתחרות העונה על הדבר הכי חשוב ואם לא הוא ירשום צ'ק". בסופו של דבר מנספורד צדק ולא צדק. לידס הייתה 23 שבועות באיזור הפלייאוף, אבל כאמור הסיום היה טרגי משהו למועדון ובעיקר לאוהדים. את הכסף שהבטיח צ'לינו ישלם הבעלים החדש? בספק גדול.

מנספורד טען שלידס היא אחת מעשר הקבוצות הגדולות באנגליה ולא משנה היכן היא משחקת. עכשיו הוא יגיע לקבוצה שנחשבת מסורתית לגדולה בישראל, אבל אוהדי לידס בוודאי משתאים איך הוא עבר לשחק בליגה שעבורם מוגדרת "ליגה אנונימית מהמזרח התיכון".
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי