הסידור המוצלח של ג'ורדי קרויף במכבי ת"א

ג'ורדי קרויף
ג'ורדי קרויף | דני מרון

גולדהאר מרוצה כי הוא חסך את משרת המנהל המקצועי ונמנע מלמנות מאמן ברירת מחדל, ההולנדי עושה קפיצת מדרגה והמועדון יכול רק להרוויח. עמיקם אופטימי עבור הצהובים

(גודל טקסט)

אף אחד לא מוותר על תפקיד מקצועי בברצלונה כדי להיות מאמן במכבי ת"א. אל תקנו את הלוקש הזה. אף אחד לא לוקח תפקיד של מאמן, אחרי שהיה מנהל מקצועי, אם הוא לא חושב שהוא אוהב את זה והוא טוב בזה. אף אחד לא נשאר במקום שמרע לו לכאורה תנאים, בוודאי מישהו שלא גר פה.

ג'ורדי קרויף עשה עסקה מצוינת: הוא מקבל צ'אנס להיות מאמן במועדון הכי גדול בישראל, למרות שהיה בקושי עוזר מאמן במלטה או מאמן-שחקן בקבוצה נידחת מאמסטרדם. מכבי ת"א יכולה לשחק גם העונה בשלב הבתים בליגה האירופית ולפגוש קבוצות כמו ארסנל, לאציו, מילאן, אברטון, ספורטינג ליסבון, ליון או שתי האיסטנבוליות הגדולות. מהבחינה הזו, ג'ורדי עושה קפיצת מדרגה, לא להיפך.

ג'ורדי היה מאמן-על במכבי ת"א, בלי לאמן. אפשר היה להבחין בכך בעונה החולפת גם כאשר אימן – והרגיש כמו דג במים – וגם כאשר ישב על הספסל מאחרי ליטו וידיגאל. קרויף הוא בדיוק כמו כל אחד מאיתנו: אוהב לתת הוראות, לקבל החלטות מקצועיות, אבל לא לעבוד על המגרש, לא לעמוד מול התקשורת ולא להתלכלך בג'יפה, בפרט כשמדובר בג'יפה ישראלית.


בדיוק כמו כל אחד מאיתנו. קרויף באימון הבכורה (מכבי תל אביב)

עכשיו זה יהיה אותו דבר, בדיוק אותו דבר. יהיה לו עוזר מאמן דומיננטי מהנוער של ריאל מדריד, שיעביר את רוב האימונים כראש הצוות. הוא עצמו יעבוד בחלק מהאימון על הדברים שחשובים לו להעביר, ובשאר הזמן יביא שחקנים, יפעיל את המערכת המקצועית ובסוף גם יעמוד על הקווים ויחלק הוראות. הוא חוסך למיץ' גולדהאר משרה, הוא נמנע מלהביא מאמנים של ברירת מחדל – כזה היה וידיגאל – והוא לא מכניס את הידיים שלו לשוק המאמנים הישראלי, בדיוק כמו שמיץ' אוהב. ובסוף, סטטיסטית, אם יעבוד נכון מבחינת סגל השחקנים, הוא עוד ייקח אליפות. כמה אליפויות רצופות יכולה הפועל ב"ש לקחת? כמה מכבי חיפה תמשיך לעבוד על עשרות אלפי אוהדיה? כמה הפרויקט של אוחנה וטביב יבשיל לכדי אליפות? ומי מועמדת כל קיץ, כבר 70 שנה ברציפות, לאליפות? מכבי ת"א. אין מה להפסיד.

תמיד יהיו תירוצים למה לא, ותמיד יהיה נחמד להראות למה כן. מכבי ת"א תמשיך להעמיד את התקציב הכי גדול, עם תוכנית האימונים הכי מקצועית, עם היכולת להביא כל שחקן מתי שהיא רוצה ובכמה כסף שבא לה – כי אלה לא כללי השוק הישראלי, אלא הכללים של וולמארט טורונטו – ובזה נגמר העניין.

המבחן יגיע אם כל זה לא יקרה. מה יעשה גולדהאר עם קרויף, הבן של יוהאן ("שהיה מאוד גאה בו עכשיו"), אם זה ייראה כמו בעידן אבי נמני? יפטר אותו? מה יעשה ג'ורדי, ההולנדי עם המנטליות הקטאלונית, אם עוד פעם יעצבנו אותו? הוא קפריזי קצת יותר ממה שמקובל לחשוב, ולפעמים הקפריזיות שלו עם הקפריזיות הישראלית זו התנגשות טיטאנים. ומכבי ת"א, אחרי שתי אליפויות באר-שבעיות, אחרי שלוש אליפויות רצופות שמחלקת הכדורסל לא נגעה בהן אפילו (ועוד אליפות בכדוריד שהתעופפה במפתיע ומהר מהצפוי בחזרה לראשון לציון), מכבי ת"א – האידאה, המועדון, הרעיון – לא יכול להרשות לעצמו להיות הכי עשיר, ועם זאת הכי עני.


לא יכול להרשות לעצמו להיות הכי עני. גולדהאר (עדי אבישי)

ג'ורדי קרויף הפך להיות בעל כורחו למשיח של קהל שזכרונו במקרה הטוב הוא על סף הדמנציה. אף אחד לא יזכור לג'ורדי שבחמש העונות שבהן היה כאן, הוא ייצב את מכבי ת"א והפך אותה שוב למועדון הכדורגל הכי חשוב בישראל. תציעו את זה לאוהדי מכבי חיפה, הם ייקחו את זה בשתי ידיים. במקום שבו מרגילים אותך לתארים, דמויות מהסוג של קרויף לא מוערכות מספיק, בין אם הם עומדים על הקווים, או יושבים מאחורי זה שיושב על הקווים.

לאוהדי מכבי ת"א אני לא יכול להבטיח כלום, אבל רק להעריך מתחושת הבטן שלי: זה ייגמר בטוב.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי