בניון או ז'אורז'יניו: הדילמה הקשה של מימר ובית"ר

בניון ז'אורז'יניו
בניון ז'אורז'יניו | דני מרון

ההחתמה האחרונה של קשר מכבי ת"א מתאימה לשיטה של מאמן הקבוצה מהבירה, אבל הצירוף המוקדם של הברזילאי המוכשר, טורף את הקלפים. לחמן מנתח את הבעיות ומנסה לייעץ

(גודל טקסט)

 1. 15 שערים במדי הפועל ב"ש הציבו כבר בגיל 18 את יוסי בניון כשחקן "מאחורי החלוץ" הגדול בישראל. יכולת כיבוש השערים הבליטה כבר אז את יכולת החדירה לעומק והדינמיות, וקלילות הרגליים וחדוות המשחק הסתירו ליקויים לא מעטים בטיפול בכדור.

בשל כך, המעבר למכבי חיפה הכין את בניון ליציאה למדינת הכדורגל האירופי.היה זה אברהם גרנט בחיפה שהסיט את הילד שמאלה ואפשר לו לבחור אם לחדור לצפיפות באמצע או לקבל את הכדור באגף המרווח יותר.

55 שערי ליגה כבש בניון בארבע עונות בכרמל, אך האליפויות באו כתוצאה ממרכיב חדש שסיגל לעצמו המקצוען מדימונה: אחריות בהגנה, כולל מרדפים אחרי מגני היריב וחילוצי כדור עם הראש מקו השער במשחקי העונה מול הפועל ת"א.


יוסי בניון. בניטס העריץ את המשמעת שלו. צילום: דני מרון

רפא בניטס העריץ את משמעת הברזל של בניון, ויחד עם השיפור הגדול בפן הפיזי, יוסי שותף ב-92 משחקי ליגה בליברפול בשלוש שנים.גם אם מוקם .באגף, בניון כבש מהמרכז, כולל שערים בנגיחה שהעידו על מוכנותו לחזור לאמצע המגרש

בניון נותר קשר קדמי, וגם כשחזר לישראל, למכבי חיפה, לא שמעו שם בקולו, כי עליו לסגת שלב לאחור, לעמדת ה-50/50, שממנה ינהל את המשחק עם הפנים לשער.הריצות לאורך הקו לא היטיבו עם יוסי, וגם כשמוקם על ידי רוני לוי בתפקידו מילדות, מאחורי החלוץ, הוא נעצר אצל קשר אחורי יריב בשילוב בלם יריב, שהצרו את צעדיו.

יוסי היה חייב לעבור את "תהליך לוקה מודריץ'" שהפך מכובש בקרואטיה ושחקן קו בטוטנהאם לקשר אחורי בריאל מדריד.

2. הסיפור של בית"ר העונה לא יהיה בניון. כל השיטה של שרון מימר העונה תהיה תלויה ברכש אחר: ז'אורז'יניו.הברזילאי מזכיר מאוד במבנה גופו את סטפן שאלוי, וגם בתפקיד: מאחורי החלוץ.כנראה איתי שכטר.

במצב עניינים שכזה, נסגרת העמדה לבניון, שייאלץ לסגת לאגף, שם כבר טעו איתו בחיפה, וטביב לא אוהב לחזור על טעויות. הרי עידן ורד כבר הוסט בעונה שעברה ימינה, ועתה יש באגפים של בית"ר גם את יעקב בריהון, חן עזרא, ציון צמח ואמיר עגייב. לאן יילך בניון?


ז'אורז'יניו מוצג בבית"ר ירושלים. יירד לספסל? (דני מרון)

מימר הוא איש של 3-3-4, כפי שגיא לוזון הוא איש של 2-4-4. רק שרשימת הרכש האטרקטיבית שניחתה עליו תחייב את מימר לשנות קונספט: שני קשרים אחוריים ושניים בצדדים, כשז'אורז'יניו ושכטר ישלימו מערך של 1-1-4-4. מערך כזה לא יתאים לא למימר ולא לבניון, שהיה יכול להשתלב במערך של שלושה קשרים, לצד אריק סאבו ועם קלטינס או קלאודמיר מאחור.

או אז, שניים מבין ורד, בריהון, צמח, עזרא ועגייב ימוקמו בצדדים, מה שייאלץ את ז'אורז'יניו לרדת לספסל. למעשה, הכל תלוי במוכנות של מימר לשנות שיטה עבור הברזילאי, או לוותר על ורסטיליות וללכת עם יוסי.

ואולי כדי להיות קבוצה גדולה באמת, בית"ר חייבת להיות מתורגלת בשתי שיטות המשחק הללו ולהתבסס על דרך, ולא רק על הרכש. על טקטיקה, ולא רק על כישרון.

שרון מימר. דילמה לא פשוטה (דני מרון)
שרון מימר. דילמה לא פשוטה (דני מרון)

3. הליגה ההונגרית זכורה לנו מימי פלוריאן אלברט הבן שהגיע למכבי פ"ת, אלק נילאש וטיבור באלוג שהגיעו לאשדוד וגאבור מרטון שהגיע לכפ"ס.אז פרנצווארוש ומ.ט.ק היו מועדוני הפאר, אך הגדול מכולם שהגיע לישראל, אישטוון פישונט, גדל בכלל בקישפשט הונבד.בתוכנית השיקום צומצמה הליגה ההונגרית הבכירה ל-12 קבוצות המשחקות שלושה סיבובים. על ליגת המשנה נמנו 20 קבוצות, ושכר השחקנים שם נמוך ביותר.

ואכן, הליגה הפכה למותחת ותוססת. וידאוטון שבשליטת ויקטור אורבאן (ושאותה אימן בעבר פאולו סוזה), לחצה העונה, כבשה יותר מכולן, אך בקישפשט הונבד, ששינתה את שמה לבודפשט הונבד, שינתה סגל, החתימה שישה זרים, ניצחה במחזור הסיום 0-1 את וידאוטון ולקחה אליפות.

ההפתעה הגדולה באמת בהונגריה הייתה ושאש, שתפגוש בשבוע הבא את בית"ר ירושלים במוקדמות הליגה האירופית. לאחר שנים של קריסה, כולל ירידת ליגה, המועדון הוותיק חזר לפסגה.

עם שמונה זרים, מאמן גרמני, כובש גרמני ממוצא טורקי וממוצע של 2,000 צופים באצטדיון הישן, ושאש הפתיעה עם מקום שלישי והפסד בפנדלים בגמר הגביע לפרנצווארוש.

טל כחילה יהיה חייב להישמר מ-191 הס"מ של מרטין אדם, החלוץ המקומי ואהוד הקהל. מהצד השני יתייצב מול שכטר גרגלי נאגי, שוער הנבחרת הצעירה של הונגריה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי