תומאש סיבוק: מגיל 17 ידעתי שאני רוצה לחזור לשחק בישראל

תומאש סיבוק
תומאש סיבוק | צילום : GettyImages

"אעזור לחנוך צעירים", "סיפרו לי על קווייאר, אני יותר צעיר", "היו הרבה הצעות מטורקיה", "בן חיים צריך יציבות, הקהל של ספרטה לא קל". הצ'כי החדש של מכבי פתח תקווה בראיון מיוחד ועצות לאקס מכבי תל אביב

(גודל טקסט)

אחת הרכישות היותר מפתיעות של הקיץ בליגת העל הייתה זאת שעשתה מכבי פתח תקווה כשהחתימה את קפטן נבחרת צ'כיה, הבלם תומאש סיבוק. בראיון ראשון מאז הגיע לקבוצה, מספר השחקן למה החליט להגיע לישראל למרות שורת הצעות מקבוצות טורקיות ומה הוא יודע על ליגת העל שלנו. במהלך הראיון הוא גם שולח ברכת דרך צלחה וכמה עצות לטל בן חיים שעבר לשחק בארצו, בקבוצת ספרטה פראג. 
 


תומאש, קודם כל אנשים שואלים מה יש לבלם ברמתך לחפש פה?

"כשהייתי בפעם הראשונה בחיי בישראל הייתי בן 17. זה היה מזמן אמנם אבל זכרתי כמה המדינה הזאת מדהימה. הייתי כאן גם עם בשיקטאש בתל אביב. אמרתי לעצמי שאם תהיה לי הזדמנות בסוף הקריירה לבוא ולשחק כאן, אבוא. קיבלתי עכשיו הרבה הצעות מקבוצות בטורקיה להצטרף אליהן, אבל מבחינתי בשלב הזה בקריירה, לא חשוב לי לשחק בקבוצות גדולות כי הייתי שם. חשוב לי להכיר מדינה חדשה, אנשים חדשים ותרבות חדשה. דיברתי עם המאמן קובי רפואה והמנהל המקצועי עומר גולן והתרשמתי שזו קבוצה משפחתית. אז אמרתי לעצמי: למה לא לבוא ולנסות משהו חדש? 


בשנה שעברה שיחק כאן שחקן בשם קרלוס קוויאר. גם לו היה רקורד מרשים וגם הוא הגיע בגיל 35, בסוף הקריירה והיה מצויין.

"בקבוצה סיפרו לי עליו. לא הכרתי אותו כל כך אבל החברים לקבוצה סיפרו לי שהוא שיחק בפרמייר-ליג ובספרד. בכל מקרה, אני צעיר ממנו בשנתיים (צוחק)".



קווייאר, נעליים גדולות (עדי אבישי)


כשקיבלת את ההצעה, מה באמת ידעת על הליגה הישראלית?

"הכרתי את מכבי תל אביב והפועל ב"ש, שתי קבוצות שמשחקות בליגת האלופות ובליגה האירופית. שיחקתי פעמיים מול מכבי תל אביב במדי בשיקטאש לפני כמה שנים. ניצחנו כאן 2:3 ובבית 1:5 . גם ב"ש שיחקה מול הקבוצה שאני מזוהה איתה בצ'כיה, ספרטה פראג, אז הכרתי האיכויות כאן. שיחקתי ב-2012 גם עם הנבחרת הצ'כית במשחק ידידות מול נבחרת ישראל. אני יודע ששחקן מישראל מגיע לשחק בספרטה פראג". 


דיברת על טל בן חיים, איך יקבלו אותו בספרטה?

"לא ממש הכרתי וראיתי אותו, זה יהיה אולי קצת מלחיץ עבורו, אבל הבנתי שיש לו המון איכויות ואני מקווה שהוא יוכל לעזור לספרטה פראג לקחת את האליפות".


מה אתה יכול לייעץ לו או מה שמעת על המעבר שלו?

"כולם סיפרו לי שהוא מהיר וטכני וזה מה שהקבוצה צריכה כי הכדורגל בצ'כיה הוא טקטי וחזק אבל חסרה לו יצירתיות. אני מאחל לו להצליח שם". 



"הקהל של ספרטה כבר עשה צרות לזרים", בן חיים


מדברים על כך שהקהל של ספרטה פראג מקניט את הקהל של סלביה בפראג ושהם לא בדיוק מחבבים יהודים.

"זה נכון, כי לסלביה פראג יש בסמל הקבוצה מגן דוד, אבל אין לו מה לפחד. יש בין האוהדים כמה מפגרים ופנאטים והקהל של ספרטה כבר עשה חיים קשים לשני שחקנים זרים שהיו פה למרות שהיו מאוד טובים. אני לא חושב שיהיו לו בעיות שם". 


התייעצת עם שחקנים צ'כים לפני שהגעת?

"אני יודע שקמיל ואצק משחק במכבי חיפה, אבל לא דיברתי איתו. אני לא צריך להתייעץ עם מישהו כי אני יודע שתל אביב היא עיר נהדרת. הייתי גם בירושלים וגם בים המלח. הבאתי את המשפחה שלי לכאן להכיר את הארץ, את התרבות והאוכל וגם לקבוצה החדשה שלי יש ציפיות וזה חשוב לי. אני ראיתי שהמאמן מאוד קשוח ואהבתי את זה". 


מה המטרות של מכבי פ"ת העונה? בעונה שעברה הקבוצה כמעט העפילה לליגה האירופית.

"אני עדיין לא יודע, כי יש לנו קבוצה חדשה. אני מקווה שנתחבר אבל בוא נראה מה יקרה. יש לנו שחקנים חדשים וזה לא קל". 



צוות חדש, מכבי פתח תקווה (אודי ציטיאט)


מה עיכב את המו"מ בין פתח תקוה לבינך?

"בסך הכל רציתי לדעת לאן אני מגיע. כי כשקיבלתי את ההצעה ישר החלטתי להגיע לכאן, אבל בכל מקום שאני עובר אליו, אני רוצה להתרשם ורוצה שאשתי תחליט אם להגיע. היא באה איתי לראות את החיים כאן ואת החינוך. אמרתי לה שהמדינה נהדרת והאוכל טוב. היא החליטה להגיע". 


יש לה חלק בהחלטה.
 

"האמת שבאמת קיבלתי הצעות טובות, אבל החלטתי להגיע לכאן ורציתי לשחק פה. אמרתי למאמן: 'אני רוצה להגיע לכאן לא רק לשחק כדורגל אלא גם לחוות תרבות חדשה ולעזור ולחנוך את החבר'ה הצעירים אם הם ירצו בכך, ולנסות לעזור למאמן'". 


מיד יהיו אנשים שיגידו שבגיל 34, אתה בסה"כ בא ליהנות כאן.

"אין לי מה להגיד להם. שיחקתי בכל הקריירה כמעט בקבוצות גדולות שנאבקו על אליפויות ואני בדיוק הבחור שארצה לנצח בכל משחק וגם באימון. אני לא יכול להבטיח שנצליח כי זה כדורגל ואין לדעת. אומרים שבאתי ליהנות ושאני מבוגר? אנחנו נראה את זה. היה חשוב לי בשיחות עם המאמן ועם עומר לדעת לאן אני מגיע ואת המנטליות, איך מקבלים פה את הזרים ואם מדברים פה אנגלית והתרשמתי". 



"לא בא כדי ליהנות", סיבוק (Gettyimages)



עבר עשיר, תומאש סיבוק (Gettyimages)


יכול להיות שמכאן תתקדם למועדונים עוד יותר גדולים?

"אני לא יודע. כרגע אני במכבי פ"ת ואני רוצה לעזור לקבוצה להצליח. אנחנו נראה מה יהיה בהמשך".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי