משער מכבי ת"א ונבחרת ישראל, לסיירת הג'יפים של גבעתי

יום הזכרון
יום הזכרון | אלבום פרטי

סיפורו המופלא של אברהם בנדורי ("קיבלנו מכת אש חזקה, היו הרוגים, בנס הרכב לא התפוצץ"), שלחם בשורות היחידה המובחרת במלחמת העצמאות

(גודל טקסט)
 עם ישראל מציין 69 שנים למלחמת העצמאות. הספורטאים היו תמיד בראש הלוחמים ורבים נפלו במערכות ישראל. רבים היו שותפים להקמת המדינה. כאן נביא את סיפורו של אברהם בנדורי שהיה ערב קום המדינה ב-1948 שוער מכבי תל אביב ונבחרת ישראל, לוחם ביחידת 'שועלי שמשון' שלחמה נגד המצרים בדרום. 


'שועלי שמשון' הייתה סיירת הג'יפים
שהוקמה במהלך מלחמת העצמאות, במסגרת גדוד 54 של חטיבת גבעתי. מפקד היחידה, היה אריה שפאק. הילה של זוהר ליוותה את היחידה והיא זכתה לפרסום בתקופת פעילותה במלחמת העצמאות. כסיירת מיתולוגית נכתבו עליה שירי תהילה וסיפורים סופרו עליה עוד בתקופת פעילותה. על לוחמי היחידה נמנה שוער מכבי תל אביב דאז אברהם בנדרסקי (בנדורי). עם פרוץ מלחמת השחרור נקטעו משחקי הליגה והפעילות הספורטיבית של שחקני הכדורגל הישראליים, ובנדורי בכללם, פסקה.



עסק בפתיחת צירים. אברהם בנדורי  (צילום: ההתאחדות לכדורגל)


אברהם בנדורי, שהיה חבר בהגנה, עסק בפתיחת צירים שהיו נתונים להתקפות הערבים ביניהם פתיחת  הדרך למקווה-ישראל, הציר תל-אביב – ירושלים והדרך ללטרון. נקודת  המוצא של היחידה הייתה ליד חולדה. בנדורי נשלח עם יחידתו לנגבה ומשם יצא לפריצת הדרך ליד משטרת עיראק סואידן אשר לפי הידיעות כבר נכבשה על ידי פלוגת חיל רגלים. בהמשך התברר כי קשר היחידה נהרג בטרם הספיק לדווח ל'שועלי שמשון' שהערבים חזרו והשתלטו על מבואות הכפר עיראק סואידן ובתיו. אברהם בנדורי היה בג'יפ השמיני והאחרון שנכנס לשדה האש.



בנדורי: "קיבלנו מכת אש חזקה ביותר. היו הרוגים, ביניהם סגן מפקד הגדוד, אריה קוצר, והמש"ק שלידי, אריה ונצובר. הוחלט שאנו נסוגים ואני הייתי בג'יפ האחרון, בלי חיפוי אש. ספגנו פגיעה בג'יפ; כל החלק האחורי ושני הגלגלים עפו. הג'יפ שהיה מצויד בהנעה קדמית, נסע רק על שני גלגליו, כשהבקאקס (סרן הנעה אחורי) נגרר על שביל העפר. חטפתי רסיסים רבים ומעוצמת הפגיעות והדם נכנסתי לשוק ותפסתי את ההגה בחוזקה. לחצתי על הגז, נסעתי ישר תוך שאנו עוברים דרך שדה מוקשים. רק בנס לא התפוצץ הג'יפ, עד שהגעתי מעולף לכוחותינו".



בנדורי נלקח לטיפולים בכמה בתי חולים בהם שהה שבועות ארוכים עד שבוקר אחד כאשר היה מאושפז בבית החולים בנהריה, פקח את עיניו וראה מולו את חברו למכבי תל-אביב יוסל'ה מרימוביץ'. יוסלה אמר לו את המשפט המתוק ביותר ששמע עד אז: "קום מונגול (כינויו של בנדורי), אנחנו נוסעים לאמריקה". ואכן, שחקני נבחרת ישראל אשר הגיעו משדות הקרב השונים, הובאו למחנה אימונים בן שבועיים ולאחר מכן טסו לניו יורק. בניו יורק שיחקה נבחרת ישראל את משחקה הראשון שלאחר הכרזת המדינה. בנדורי היה שוער הנבחרת ההיסטורית הזאת. במשחק זה נגד נבחרת ארה"ב הפסידה הנבחרת הלאומית  בתוצאה3:1.


בהמשך, חודשה הליגה ורק בשנת 1950 השלימה מכבי תל-אביב את הזכייה באליפות. בנדורי זכה באליפויות וגביעים עם מכבי ת"א והיה שוער נבחרת ישראל. הוא פרש מפעילות בשנת 1959  ושימש כמנהל נבחרת ישראל במשך למעלה מ-20 שנה.



"קום מונגול, אנחנו נוסעים לאמריקה" (ההתאחדות לכדורגל)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי