ברוב קולות: ההצעה הפלסטינית נגד ישראל נדחתה

עופר עיני בקונגרס בבחריין
עופר עיני בקונגרס בבחריין | AFP

ניצחון לישראל: קונגרס פיפ"א לא יצביע על דרישת הפלסטינים, את ההחלטה תקבל המועצה כפי שהציע הנשיא ג'יאני אינפנטינו. עיני נאם בבחריין: "הבעיה הפלסטינית תיפתר אם 5-6 קבוצות ילדים לא ישחקו?"

(גודל טקסט)
אמנם מועצת פיפ"א המליצה שלשום שלא לדון בסנקציות אפשריות נגד ההתאחדות הישראלית, אולם הנושא עלה הבוקר (חמישי) בבחריין לסדר היום כחלק מקונגרס פיפ"א – והסתיים בניצחונה של המשלחת הישראלית, שהצליחה למנוע הצבעה בבחריין.


כידוע, התאחדות הכדורגל הפלסטינית התלוננה לפיפ"א על היחס מהמקבילה הישראלית, בטענה שיש לבטל את פעילות שש הקבוצות המשחקות בהתנחלויות אליצור יהודה, בית"ר גבעת זאב, בית"ר מעלה אדומים, הפועל אורנית, הפועל בקעת הירדן ובית"ר אריאל), וכי אם לא ישחקו בתחומי הקו הירוק שיופעלו סנקציות עד כדי הרחקתן מפעילות פיפ"א ואופ"א.


ג'יבריל רג'וב, יו"ר ההתאחדות הפלסטינית, תקף את ממשלת ישראל וקרא לחקור את את התערבותה בקונגרס פיפ"א, לאחר שלטענתו הדו"ח של יו"ר הוועדה שהקימה פיפ"א, טוקיו סקסוואלה, מוכן, אך לא הוצג: "זו הפעם החמישית שאני פונה לקונגרס כיו"ר ההתאחדות הפלסטינית, אבל המועצה חושבת שעדיין מוקדם לקבל החלטה לגבי מצבנו. אנחנו משוועים להכרה וכל המאמצים נכשלו בשל חוסר שיתוף הפעולה מצד ההתאחדות הישראלית. אנחנו לא מחפשים להעיף את ישראל אלא הכרה מלאה בזכויות שלנו ובמיוחד ששום מועדון ישראלי לא ישחק על טריטוריה פלסטינית. הגזענות ופשעי המלחמה של ממשלת ישראל משפיעים עלינו, הממשלה לחצה על פיפ"א ולא הושג שיפור. אנחנו מחפשים פתרון שקשור בכדורגל. הדו"ח של טוקיו לא הוצג בפני הקונגרס כנראה בשל הלחץ של מר בנימין נתניהו. ישראל התנגדה כי היא יודעת שהסטטוס קוו לא חוקי. ממשלת ישראל לא רק מתערבת בהחלטות ההתאחדות שלה אלא מתערבת בענייני הקונגרס". 

 


מיד לאחר מכן עופר עיני עלה לנאום ואמר בעברית: "שמעתי את הנאום של ידידי ג'יבריל. נאום פוליטי מהתחלה ועד הסוף. כל המטרה של ההצעה היא שפיפ"א תתעסק למי שייכים גבולות כאלה ואחרים, סכסוכים כאלה קיימים בעוד מדינות. בואו ניתן לפוליטיקאים לעשות העבודה שלהם ונתעסק בכדורגל. לא אחזיר לג'יבריל נאום של שנאה. הדרך שלי היא שכדורגל יקרב לבבות. בוועדה הצעתי לטוקיו ולג'יבריל לקיים משחק כדורגל בין נבחרת פלסטין לנבחרת ישראל ונקרא לו משחק השלום שכל ההכנסות יהיו לבניית אקדמיה לילדים ישראלים ופלסטינים. 
 



עיני והמשלחת הישראלית הבוקר בבחריין (AFP)


"כל המטרה מאחורי ההצעה היא בסך הכל לקבוע אלמנט פוליטי של גבולות דרך ארגון של כדורגל. ישבנו כשנתיים וקידמנו הרבה נושאים בוועדה ויעיד על זה טוקיו סקסוואלה. יש סעיף אחד שלטעמי הוא לא בסמכות הוועדה ולא בסמכותה של פיפ"א וזה לקבוע גבולות של מדינות. לאף אחד מאיתנו אין סמכות כזאת. אולי לג'יבריל יש כי הוא שר בממשלה, אבל למי שעוסק בכדורגל אין סמכות לעסוק. אני קורא לך ג'יבריל, בוא נקרב לבבות ולא נלבה את השנאה. בוא ננסה לשחק כדורגל בכל מקום. אני מנסה להוביל לכך ש-5-6 קבוצות ילדים יפסיקו לשחק כדורגל. בזה ייפתרו הבעיות הפלסטיניות? אתה רוצה את זה כדי לקבע גבולות. הקונגרס הזה חייב לעשות הכל כדי שיהיה כדורגל בכל מקום, שהכדורגל יהווה קשר לקירוב לבבות. לסיום, אני רוצה להודות לאחיי מבחריין על הכבוד שקיבלתם אותנו והיחס שנתתם לנו. הוכחתם לי שכדורגל מקרב לבבות", הוסיף היו"ר עיני בבחריין.


מיד לאחר מכן רג'וב חזר לדוכן הנואמים וטען: "שמעתי את עיני מדבר ואני חייב להגיד שאין לי בעיה להשתמש בכדורגל כגשר. אני מאמין בזה, אבל קודם כל תתייחס אליי כשותף. בוא נתווה את הדרך למטרה הגדולה הזאת. זה עניין עקרוני. לא באתי לפה לקבוע כדורגל. אבל לאף אחד אין סמכות לממן מועדונים לא חוקיים שמשחקים בשטח כבוש. אף אחד לא יכול להתעלם מהחלטות של האו"ם. עיני מדבר על כך שהשטחים הם חלק מישראל. יש החלטה אחרת – ההתנחלויות הן פשעי מלחמה".


בנוסף לדבריו, רג'וב הציג תמונה של חיילים עם נשקים והוסיף: "איך הוא יכול לבקר? בבקשה אדוני הנשיא. זאת הפעם החמישית. אני מבקש צדק", והנשיא ג'יאני אינפנטינו הגיב: "אני מסכים, רג'וב ועופר, שהנושאים האלה לא צריכים להיות באג'נדה של הקונגרס בפעם החמישית ברציפות. במועצה הרגשנו אותו דבר. זה לוקח יותר מדי זמן ועדיין לא קיבלנו את הדו"ח הסופי של טוקיו. זה עניין של המועצה ולא של הקונגרס". 




רג'וב. הפלסטינים ניסו למנוע מהמועצה להיות זו שמכריעה (AFP)


עו"ד של ההתאחדות הפלסטינית התנגד לדחייה, טען כי יש לכבד את החוק ואת זכויותיהם ודרש להצביע מיד: "אסור לכתוב מחדש את החוקים, בואו לא נחזור לתקופה השחורה של פיפ"א", אולם כאמור המשלחת הישראלית בראשות היו"ר עופר עיני יצאה עם ידה על העליונה, כאשר הוחלט שמועצת פיפ"א תקבל את ההחלטה בעצמה.





כאמור לעיל, מועצת פיפ"א בראשות ג'יאני אינפנטינו המליצה להמתין עם ההצבעה בנושא עד לחודש מארס 2018, עד אז צפוי להיות מוכן הדו"ח המלא של סקסוואלה, והצעה זו התקבלה ברוב קולות של 50:138. לאחר מכן הבהיר אינפנטינו כי למרות שיש למועצה כשנה להחליט, הם ימסרו את החלטתם באוקטובר.


עם סיום הדיון בנושא הישראלי-פלסטיני, הודיעה ההתאחדות לכדורגל: "פעלנו בהצלחה בקונגרס ה-67 של פיפ"א בבחריין למניעת הניסיון הפלסטיני להעלות להצבעה החלטה שתכליתה הפסקת הפעילות של שש הקבוצות הפועלות ביהודה ושומרון (אליצור עירוני יהודה, הפועל אורנית, הפועל בקעת הירדן, בית"ר עירוני אריאל, בית"ר גבעת זאב ובית"ר מעלה אדומים). יו"ר ההתאחדות הפלסטינית ג'יבריל רג'וב לא משך את הבקשה למרות שביום שלישי החליטה מועצת פיפ"א פה אחד כי לא תאפשר הצבעה בנושא ובמידה שרג'וב ימשיך להתעקש תעלה הצעה משלה לביטול הסעיף. יו"ר ועדת הפיקוח טוקיו סקסוואלה הסביר כי הגיש לקונגרס סיכום אישי שלו עד כה לעבודת הוועדה ואין מדובר בדו"ח מוסכם של הוועדה. סקסוואלה הוסיף כי יש צורך בעבודה נוספת עד שניתן יהיה להגיש דו"ח מוסכם למועצת פיפ"א. 


"תוצאת ההצבעה הייתה 73% מול 27% לדחיית ההצעה הפלסטינית ולאפשר ארכה עד מרץ 2018 להמשך הניסיונות למצוא פתרונות מוסכמים", המשיכה ההתאחדות בהודעתה מבחריין.


עופר עיני הוסיף: "אני גאה לייצג את ההתאחדות הישראלית ואת מדינת ישראל כאן בבחריין, מקום בו דגל ישראל מונף כעת בגאון. היחס אלינו היה חם, אוהד ומעורר מחשבות על ימים טובים שעוד נכונו לנו. עבודה מאומצת, חכמה ופוריה שנמשכה חודשים ארוכים והגיעה לשיאה בימים האחרונים, עלתה יפה והניסיון הפלסטיני להביך את ישראל ולהוביל לצעדים מעשיים נגדה לא צלח. יש לנו חברים טובים ונאמנים בפיפ"א.



"יש לנו חברים טובים ונאמנים". הנשיא ג'יאני אינפנטינו (AFP)


"אין לי מספיק מלים כדי להודות להם על העמידה האיתנה לצדנו ועל ההחלטה להצביע פה אחד בעד הסרת ההצעה הפלסטינית. הצלחנו להבהיר שוב כי עירוב פוליטיקה וספורט עלול להיות הרה אסון ולכן על פיפ"א להימנע מכך. כדורגל ישוחק בישראל בכל מקום ואני בטוח שכך יהיה גם ברשות הפלסטינית. בכל מקום בו רוצים לשחק כדורגל יש לפעול ולעשות הכל כדי שהדבר יתאפשר. הכרטיס האדום שפיפ"א צריכה להוציא הוא אך ורק למי שמבקשים באמצעות הארגון החשוב הזה למנוע כדורגל בגלל אספירציות פוליטיות. רבים וטובים תרמו להישג הזה, בעולם ובישראל, וצריך לזכור זאת ולהוקיר תודה. אני יודע שזה לא סוף פסוק, אבל כל דבר בעתו. לעת הזאת, מותר לנו להגניב חיוך קטן ולחזור ליהנות ממשחק הכדורגל".


גם משרד החוץ מסר תגובה על האירועים: "החלטת קונגרס פיפ"א מהווה הישג לכלל הגורמים הישראלים אשר היו שותפים במערכה – משרדי החוץ והספורט, המועצה לבטחון לאומי וההתאחדות לכדורגל".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי