השישית באירופה: הפועל באר שבע מול מאריבור וההיסטוריה

אוהדי הפועל באר שבע
אוהדי הפועל באר שבע | דני מרון

16 פעמים עמדו קבוצות ישראליות על מפתן הבתים בצ'מפיונס, רק חמש נכנסו. מהכישלונות מול זלצבורג ופנרבחצ'ה, דרך שטורם גראץ, רוזנבורג וליברפול ועד לרפורמה שסללה את הדרך. המסקנה: בכר יכול להיות אופטימי

(גודל טקסט)

הפועל באר שבע תנסה להיות הערב (שלישי) הקבוצה הישראלית השישית שמעפילה לשלב הבתים של ליגת האלופות, בניסיון ה-27 של הקבוצות הישראליות להגיע לשם, מאז הייתה מכבי תל אביב הקבוצה הראשונה שניסתה זאת ב-1992.


היו קבוצות ישראליות שנשרו כבר בשלבים מוקדמים יותר, אבל 16 קבוצות ישראליות קיבלו את הצ'אנס לעבור מדרגה אחרונה לפני גן עדן וכאמור, רק חמש הצליחו. לרגל המאורע, קבלו תזכורת לכל הניסיונות.
 

1994/5 – קזינו זלצבורג

האלופה מכבי חיפה, אחרי עונה שלמה בליגה ללא הפסד (39 משחקים!) פגשה את הקבוצה האוסטרית תחת הדרכת המאמן השנוי במחלוקת אוטו באריץ', בדרך לשלב הבתים. כולם דיברו על יריבה נוחה. פיני זהבי סידר ליענקל'ה שחר את הבלם האגדי של נבחרת ברית המועצות אולג קוזנצוב, אבל הוא התגלה כפלופ.


במשחק הראשון בקריית אליעזר העלה חיים רביבו את חיפה ליתרון 0:1 בפנדל, הוטר ומלדנוביץ' הפכו את התוצאה בעשר הדקות האחרונות, והמאמן גיורא שפיגל עזב את מסיבת העיתונאים לאחר שבאריץ' הגיע לשם בלי חולצה בגלל הלחות האיומה. בגומלין הובילה זלצבורג כבר 0:3 בטרם צימק אלון חזן ל-3:1.


מראשוני המנסים. אלון חזן

מראשוני המנסים. אלון חזן


1995/6 – גראסהופרס

מכבי ת"א חזרה מהמשחק הראשון בציריך מול השווייצרים עם תוצאה מדהימה של 1:1 (עלי איברהים עשה 0:1 למארחים אבל הרכש יבגני שקנצב נתן למכבי שער חוץ יקר). רק 11 אלף הגיעו לגומלין בישראל, הקבוצה של דרור קשטן הייתה זחוחה ואלכסנדר קומיסטי שיגר בדקה הרביעית, בערך משער השחקנים, כדור חופשי חלש שקיפץ מעל שורה אובארוב ונכנס. קלינגר עוד בעט לקורה, אבל גראסהופרס הגיעה לשלב הבתים.


1996/7 – פנרבחצ'ה

הפעם ההגרלה של מכבי ת"א הייתה הרבה פחות נוחה, בוודאי כשהמשחק הראשון התקיים באצטדיון רמת גן מול פנרבחצ'ה. שוב כדור חלש, הפעם של קמאלטין, שתי דקות למחצית, הכניע את אובארוב. בגומלין העלה ג'יי.ג'יי אוקוצ'ה את פנר ליתרון 0:1, אלי דריקס השווה רבע שעה לסיום, אבל מכבי ת"א לא הצליחה לכבוש את השני.


1997/8 – ספורטינג ליסבון

בית"ר ירושלים הגרילה את סגנית אלופת פורטוגל ולעיני קהל שיא בטדי (13 אלף, עם יציע מערבי ומזרחי בלבד) סיימה בתיקו 0:0 מחמיא. איבליו יורדנוב העלה את ספורטינג ליתרון מוקדם ב'אלבלאדה' הישן, ולאנדרו הוסיף צמד בדרך לניצחון 0:3.


1998/9 – בנפיקה ליסבון

שוב בית"ר ירושלים, שוב סגנית אלופת פורטוגל, הפעם מועדון גדול ועשיר יותר, בהדרכתו של גרהאם סונס הסקוטי. קשטן הלך על מערך של שלושה בלמים שקרס תוך מחצית. בנפיקה קיבלה שני פנדלים, וקינחה אפילו בשער עצמי של אמיר שלח בדרך ל-0:6 מהדהד.


חטף מבנפיקה. דרור קשטן

חטף מבנפיקה. דרור קשטן


הגומלין בטדי היה לפרוטוקול, למרות שבמצב של 1:3 בדקה ה-81 כבש יוסי אבוקסיס, לקח את הכדור מהרשת אל מחצית המגרש ודרש מהשופט להזדרז. אישטוון האמר, סטפן שאלוי ועופר שטרית הקדימו אותו בשערים והמשחק הסתיים בניצחון מחמיא 2:4 לבית"ר.


1999/00 – ולנסיה

הפועל חיפה צלחה בשלב הקודם את בשיקטאש, אבל ולנסיה של הקטור קופר בשלב האחרון הייתה גדולה עליה. העטלפים ניצחו בקריית אליעזר 0:2 משני שערים בדקות האחרונות של קלאודיו פיוחו לופס ופרנצ'סקו פריניוס. בגומלין במסטאיה ניצחה שוב ולנסיה 0:2, הפעם מצמד של חואן סאנצ'ס.


2002/3 – שטורם גראץ

פריצת הדרך, ועוד איזו פריצה. הישראליות אירחו בבולגריה בגלל גל פיגועי ההתאבדות, שמנע לאחר כמה חודשים מהפועל ת"א לארח בישראל את רבע גמר גביע אופ"א מול מילאן. חיפה אירחה את גראץ בבולגריה לעיני קהל מועט, הוליכה 0:1 משער של יעקובו איגביני ובתוך זמן פציעות הכפיל הניגרי את התוצאה ולא רק ששלח לראשונה קבוצה ישראלית לגומלין עם יתרון, אלא גם יתרון מכריע.


בגומלין בגראץ היו כבר הרבה יותר אוהדי חיפה. בוסנר עשה 0:1 מהיר לאוסטרים, ג'ובאני רוסו השווה בשער מבריק אבל האוסטרים לא ויתרו ועלו ליתרון של 1:3 משערים של אימרה סאביץ' ונאוקירשנר, כשבתווך מורחק יעקובו ומשאיר את חיפה בעשרה שחקנים. אדורם קייסי נתן שער חוץ מכריע לירוקים בדקה ה-76 לפני שוואליד באדיר סגר עניין בדקה ה-90, 3:3. בפעם הראשונה בהיסטוריה עלתה קבוצה ישראלית לשלב הבתים של ליגת האלופות!


רוסו ושחר. עשו היסטוריה

רוסו ושחר. עשו היסטוריה


2004/5 – רוזנבורג

זו הייתה הפעם הראשונה והאחרונה ששתי קבוצות ישראליות התמודדו בשלב האחרון לפני שלב הבתים בליגת האלופות. האלופה מכבי חיפה פגשה ביריבה קשה בדמות הקבוצה הנורבגית, ולמרות שנקלעה לפיגור 2:0 כבר בדקה השמינית בטרונדהיים, הצליח ג'ובאני רוסו לכבוש שער חוץ יקר בזמן הפציעות של המחצית הראשונה.


בגומלין ברמת גן עלתה חיפה ליתרון מבטיח של 0:2 במחצית הראשונה משערים של באדיר ובוקולי (גם כן בעשרה שחקנים, אחרי הרחקתו של נג'ואן גרייב), אבל הראלד בראטבק צמצם ל-2-1 בבעיטה חופשית בדקה ה-90 ושלח את הקבוצות להארכה, שם כבשו בראטן וברג והפכו את התוצאה ל-2:3, במשחק שמה שזוכרים ממנו בעיקר הוא שתי הפסקות החשמל הארוכות באצטדיון הלאומי.


2004/5 – פאוק סלוניקי

סגנית האלופה מכבי ת"א יצאה לטומבה של סלוניקי, הוליכה 0:2 משערים של ישמעאל אדו וארז מסיקה בטרם צמצם הקפריסאי יאסימי יאסימאקיס. זה היה ניצחון חוץ ראשון של קבוצה ישראלית בשלב כזה מתקדם, והוא הפך למוחשי יותר כאשר התברר כי אותו יאסימיאקיס שותף שלא כחוק. התוצאה המבטיחה הפכה לניצחון טכני של 0:3, הגומלין היה לפרוטוקול וגם אותו ניצחה מכבי ת"א משער מוקדם של לירן כהן, שאפשר לג'ון פנטסיל לרוץ באמוק על הדשא של בלומפילד בסיום עם דגל ישראל. בסופו של דבר, דווקא סגנית האלופה של ישראל הגיעה לשלב הבתים.


פנטסיל עם הדגל. הניצחון הטכני הכריע

פנטסיל עם הדגל. הניצחון הטכני הכריע (דני מרון)


2006/7 – ליברפול

יש עונות שבהן היריבה היא בלתי אפשרית, וכך היה גורלה של מכבי חיפה, שפגשה בקיץ 2006 את מי שזכתה באליפות אירופה בגמר דרמטי באיסטנבול רק שנה ורבע כן, וגם זה כשאין לה בית בגלל מלחמת לבנון השנייה. גוסטבו בוקולי העניק לחיפה יתרון חלומי באנפילד של 0:1, אבל קרייג בלאמי ומרק גונסאלס הפכו ל-1:2. הגומלין נערך בקייב, פיטר קראוץ' העלה את האדומים ל-0:1, קולאוטי השווה אבל חיפה לא הצליחה לנצח את המומנטום כדי לכפות הארכה.


2009/10 – רד בול זלצבורג (1)

אחרי הכישלונות של בית"ר ירושלים בתקופת גאידמק להגיע אפילו לשלב האחרון, נכנס הפורמט החדש והעכשווי לפעולה, כשחיפה מגרילה בשלב הפלייאוף את אלופת אוסטריה. מוחמד גאדיר עשתה 0:1 לחיפה בחוץ, ציגלר השווה ושש דקות לסיום נעץ שלומי ארבייטמן שער ניצחון פנטסטי לחיפאים. לגומלין ברמת גן הגיעו 30 אלף צופים וחיפה ריסקה את האוסטרים 0:3 משערים של ולדימיר דבאלישווילי, אייל גולסה וגאדיר. חיפה שוב בשלב הבתים של ליגת האלופות.


2010/11 – רד בול זלצבורג (2)

האוסטרים רצו להתאבד כשהגרילו קבוצה ישראלית שנה שנייה ברציפות, הפעם הפועל ת"א שנתנה הצגה בזלצבורג. בן שהר סחט פנדל בפתיחת המשחק, אותו ניצל השוער וינסנט אניימה ליתרון 0:1. פוקרביץ' השווה, אבל דקה למחצית העניק שהר יתרון 1:2 להפועל, ואז בא השער של איתי שכטר ואיתו שליפת הכיפה האדומה והתפילה במרכז המגרש. וולנר צימק בפנדל ל-2:3 והפך את הגומלין בבלומפילד להיסטרי. שער עצמי של דגלאס דה סילבה לקראת המחצית הכניס את האדומים ללחץ, אבל מי אם לא ערן זהבי כבש בזמן פציעות את ה-1:1 ונתן אות לחגיגות ולהופעת בכורה של האדומים בצ'מפיונס.


2011/12 – גנק

לאוהדי הפועל באר שבע כדאי לשים לב במיוחד לפסקה הזו, שכן היא הרלוונטית ביותר לאלופה הישראלית הערב. המפגש עם אלופת בלגיה היה הפעם היחידה בהיסטוריה שקבוצה ישראלית ניצחה במשחק הראשון, ולא הצליחה לעלות לליגת האלופות. מול אליניב ברדה שפתח בהרכב גנק ברמת גן, הצליחו וויאם עמאשה ודבאלישווילי לתת לחיפה יתרון של 0:2 תוך חצי שעה, אבל ברדה עצמו צימק בדקה ה-61 ונתן תקווה לבלגים. בגומלין כבש פוסן 0:1 לבלגים, אבל אייל גולסה השווה ל-1:1 לפני שבופל קבע 1:2 ושלח את הקבוצות להארכה, שבה לא נכבשו שערים. גנק ניצחה בדו קרב הפנדלים 1:4 ועלתה לליגת האלופות.


ברדה. הערב הוא בצד הישראלי

ברדה. הערב הוא בצד הישראלי (מאיר אבן חיים)


2012/13 – באטה בוריסוב

אחרי אליפות היסטורית, עירוני קריית שמונה הדהימה כשהגיעה בכלל לשלב הפלייאוף, ללא ניקוד שנתן לה אפילו יתרון אחד בהגרלות. אלא שהיריבה הבלארוסית הייתה גדולה עליה. ניצחון של בוריסוב במשחקה הביתי (צמד של ויטלי רדיונוב) כמעט הוציא את העוקץ מהגומלין. לסלו לנצ'ה אמנם נתן לשירצקים תקווה עם יתרון 0:1, אבל שער שוויון בדקה ה-94 של אלכסנדר פבלוב השווה את התוצאה וגמר עניין.


2015/16 – פ.צ באזל

אחת העליות המטורפות של קבוצה ישראלית לליגת האלופות הייתה של מכבי ת"א לפני שנתיים. במשחק בבאזל מול האלופה השווייצרית קבע ערן זהבי יתרון 0:1, אותו הפכו מתיאס דלגדו ובריל אמבולו הצעיר. ואז הגיעה הדקה ה-96, כשדור מיכה הגביה כדור וזהבי נגח כדור קשתי שטס לקורה וניתז ממנה לרשת, 2:2. הגומלין בבלומפילד היה דרמטי. לוקה זופי נתן לשווייצרים יתרון של 0:1 כבר בדקה ה-11, אבל עוד במחצית הראשונה הצליח זהבי להשוות ל-1:1 ולהעלות את מכבי ת"א לליגת האלופות בזכות שערי חוץ.


2016/17 – סלטיק

את ההתמודדות הזו זוכרת הפועל ב"ש היטב. הקבוצה הסקוטית הוליכה בסלטיק פארק 0:3 תוך 45 דקות מצמד של ליית גריפית' ושער מוקדם של טרם רוגיק. לוסיו ומאור מליקסון כבשו בפתיחת המחצית השנייה שני שערים חשובים, אבל המחליף מוסה דמבלה העלה ל-2:4 וחמש דקות לסיום כבש סקוט בראון את החמישי, שהתברר לבסוף כשער שהעלה את הסקוטים לשלב הבתים. ב"ש הגיעה לטרנר והייתה זקוקה לניצחון 0:3. האלופה הוליכה 0:2 כבר אחרי 48 דקות משערים של בן שהר ואובדיו הובאן, אבל לא הצליחה לכבוש את השלישי ועברה לקמפיין אדיר בליגה האירופית.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי