מוריניו חייב לזכות בליגה האירופית כדי לכפר על המחדלים

מוריניו. הפך רגוע יותר?
מוריניו. הפך רגוע יותר? | צילום: GETTY

הוא סימן אותה מתחילת הדרך אבל האוהדים רצו מאבק אליפות. זלאטן עצר את ההתקדמות של ראשפורד, אחרים ספגו אש. 21:45: כישלון מול פיטר בוס ואייאקס והמיוחד יסכם עונה כושלת

(גודל טקסט)

גמר הליגה האירופית ב-21:45(ספורט1) מהווה סגירת מעגל עבור ז'וזה מוריניו. מקובל לחשוב כי רגע התהילה הראשון של המאמן הפורטוגלי היה באולד טראפורד, בשמינית גמר ליגת האלופות ב-2004, כאשר שער דרמטי של קוסטיניה בדקה ה-90 איפשר לפורטו להדיח את מנצ'סטר יונייטד. מוריניו דהר אז לאורך חצי מגרש כדי לחגוג בלהט עם שחקניו, והריצה הזו לא נעצרה עד להנפת הגביע. הסנסציה סללה את דרכו למשרה הנחשקת בצ'לסי של רומן אברמוביץ', הוא הכריז על עצמו כמיוחד במסיבת העיתונאים הראשונה, זכה מיד באליפות משכנעת, ומאז הכל היסטוריה.

ואולם, ההישג האירופי החשוב שלו התרחש שנה קודם לכן. בעונתו המלאה הראשונה בקבוצה משמעותית, אחרי שהגיע לפורטו מלייריה הקטנה, זכה מוריניו בגביע אופ"א, הגרסה המקורית של הליגה האירופית. גם אז היתה זו סנסציה לא קטנה, ופורטו הביסה את לאציו החזקה בחצי הגמר. הגמר עצמו, מול סלטיק של מרטין אוניל בסביליה, היה קרב צמוד ודרמטי. הפורטוגלים הובילו פעמיים, אבל הנריק לארסון, אליל האוהדים הסקוטים, סירב להיכנע והישווה עם צמד. המשחק נגרר להארכה, ו-5 דקות לפני הפנדלים שנראו כמעט בלתי נמנעים הגיע דרליי. הברזילאי השלים צמד משלו, והקפיץ את מוריניו לחגיגות. שם, ב-21 במאי 2003, הוא הפך לראשונה למאמן מוערך גם מחוץ למולדתו.

שם גם הפנים מוריניו ששאיפותיו עשויות להתגשם. בטחון עצמי מעולם לא חסר לו, אך מאמנים פורטוגלים לא נתפסו ככוח משמעותי, בניגוד למצב כיום. לא לחינם הגיע בובי רובסון האנגלי לספורטינג ליסבון ולפורטו בשנות ה-90', והרי בזכותו החלה הקריירה של מוריניו. במאי 2003 שינה המאמן הצעיר לחלוטין את היעד, וכיוון הכי גבוה שאפשר. הבסיס לזכיה בליגת האלופות הונח בגביע אופ"א. כעת, בליגה האירופית, הוא ינסה להניח את הבסיס להצלחה העתידית של מנצ'סטר יונייטד.

ג
ייאלץ להתחבא? מוריניו (Gettyimages)

רבים סברו שהשדים האדומים חייבים לנסות לזכות העונה באליפות. ההחתמה של זלאטן איברהימוביץ' בן ה-35 גרסה כך, כי לא מביאים שחקן בגילו על מנת לקדם תוכנית ארוכת טווח. גם סכום השיא ששולם תמורת פול פוגבה לא הותיר למוריניו ברירה אלא להצדיק את ההוצאה באופן מיידי. זו היתה אמורה להיות הצלחה אינסטנט. ואולם, מוריניו סימן מראש את הליגה האירופית כמטרה המועדפת. הוא הבין היטב עד כמה המאבק על המקומות בטופ-4 בפרמייר-ליג יהיה קשה, ולא פסל אפשרות של פיאסקו. בדיעבד, זו היתה הנבואה שהגשימה את עצמה, אבל הפורטוגלי הכין גיבוי. העובדה כי הזוכה בליגה האירופית מקבלת, החל מהעונה שעברה, כרטיס ישיר לשלב הבתים בליגת האלופות, העניקה לו צ'אנס לקבל פרס ניחומים יוקרתי. כעת, הוא נמצא במרחק נגיעה ממנו.

ולכן המשחק הזה יקבע את הדרך בה תיזכר עונת הבכורה של המיוחד באולד טראפורד. היא בוודאי לא תהיה הצלחה מסחררת בכל מקרה, אך אם יציל את הזכיה בליגה האירופית והכרטיס לאלופות, לצד הזכיה בגביע הליגה, מוריניו לא יוגדר ככישלון מהדהד. אם יפסיד לפטר בוס, יזכרו לו בעיקר את המחדלים והבעיות, ודרוש מאמר של אלפי מילים בכדי למנות את כולם.

מוריניו לא רק בנה את המשחק סביב זלאטן המזדקן, אלא גם דחק למענו הצידה את מרכוס ראשפורד, הכוכב העולה שצמח באקדמיה. המומנטום של הסקורר הפנומנלי, שפרח בחודשים האחרונים של 2015/16 בהדרכת לואיס ואן חאל, נעצר, ורק הפציעה של השבדי החזירה אותו למרכז הבמה. את העונה החל מוריניו עם מתקפה על חלק משחקניו בתקשורת, ופגע במיוחד בלוק שואו שרק החלים מפציעה קשה. הוא לא הצליח לשלב את אנתוני מרסיאל כראוי, התקשה בגיבוש משחק התקפי ראוי, והמאזן הסופי בליגה מחפיר למדי. יונייטד לא רק סיימה שישית ושברה את שיא תוצאות התיקו עם 15 כאלה, כולל 10 באולד טראפורד, אלא גם הבקיעה 54 שערים בלבד ב-38 משחקים.

d
מאזן שערים לא מחמיא, מוריניו והחניכים (AFP)

אמנם מדובר בשיפור בהשוואה לעונה שעברה עם ואן חאל, אשר הוגדרה על ידי האוהדים כמשמימה, אך בהשוואה ליתר קבוצות הצמרת מדובר בנתון עלוב. כל 5 הקבוצות המדורגות לפני השדים האדומים מצאו את הרשת לפחות 77 פעמים. אפילו אברטון ובורנמות' כבשו יותר מיונייטד, שלא יכולה לבוא בטענות את הטבלה הסופית לאיש פרט לעצמה. אלא שמוריניו תמיד מצא את מי להאשים. ההתבכיינות התמידית שלו בתקשורת לא הולמת את רוח המועדון, ועלולה לפגוע בו תדמיתית.

את האש כיוון מוריניו לא רק החוצה, אלא גם פנימה. הוא הגדיל לעשות כאשר הגדיר את כריס סמולינג ופיל ג'ונס בכך שאינם אמיצים מספיק כי הבלמים לא מוכנים לסכן את בריאותם למען הקבוצה ולזרז את החזרה למגרשים אחרי פציעות. "במקומם, הייתי משחק", אמר מוריניו שמעולם לא היה, כזכור, כדורגלן מקצועני. ההתבטאות עוררה דיון נוקב בתקשורת הבריטית, וגם הוא פגע תדמיתית במועדון. מוריניו טרם פתר את הבעיות שירש, אך כבר הספיק ליצור אינספור בעיות חדשות.

לכן הוא כל כך זקוק לזכיה בליגה האירופית, אשר תסיט את תשומת הלב מהמחדלים ותאפשר לצאת לפגרה עם טעם טוב בפה, לקראת בזבוז עשרות מיליוני ליש"ט על שחקני רכש חדשים. האטרקטיביות של מנצ'סטר יונייטד תהיה גדולה יותר עבור כוכבים מסוגו של אנטואן גריזמן אם תשחק בליגת האלופות בעונה הבאה. זהו קרב קריטי ביותר, אבל לבוס ואיאקס יש שאיפות משלהם.

גדדשזלאטן ומוריניו, השבדי עצר את ראשפורד? (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי