יומן מסע: הישראליות רוצות חורף חם במפעלים של אירופה

בן חיים יצחקי
בן חיים יצחקי | דני מרון

התאריכים כמעט ולא משאירים מקום להתאוששות, הדירוג מקטין את הסיכוי לקבוצה שלישית בשלב הבתים וכל זה יהיה עוד יותר גרוע בעונה הבאה. רון עמיקם מכין את הישראליות לאירופה ומסמן הצלחה וכישלון

(גודל טקסט)

1. רק לפני חמישה שבועות סיימה ליגת העל את עונת 2016/17, וכבר ביום חמישי תוזנקנה שתי קבוצות לפתיחת עונת 2017/18: מכבי ת"א תארח בנתניה את קבוצת הפאר האלבנית פ.צ טיראנה, ובית"ר ירושלים תארח במושבה ללא קהל את ואשאש ההונגרית, הקבוצה בה שיחק שחקנה לשעבר, אישטוון האמר.

העונה האירופית יכולה להיות מאוד קצרה וגם מאוד ארוכה. הפועל ב"ש משכה אותה בעונה שעברה מיולי ועד פברואר, ואילו מכבי חיפה נשרה כבר לאחר סיבוב מוקדמות אחד מול קבוצה אסטונית אלמונית בשם נומה קאליו.

הבעיה במשחקי גביעי אירופה היא הפער היחסי העצום בין פתיחת עונת המשחקים בליגת העל למשחקים המוקדמים באירופה, שנערכים מדי שבוע עד לסיבוב הפלייאוף. יוצא מכך שהקבוצות מתקשות לקיים מחנה אימונים בשליש האחרון של חודש יולי, כפי שהיה נהוג בעבר, ונאלצות לקיים את אימוניהם הראשונים באירופה ולחוות תוצאות לא טובות במשחקי ההכנה הראשונים, שלא לדבר על רכש לא מגובש ועל פגרה מנטלית כמעט אפסית, בפרט אם מדובר על שחקני נבחרת.


רוקביציה מול קאליו, סיום עונה מוקדם מהצפוי (ערן לוף)

2. ישראל חווה סיבובים מוקדמים למכביר – שתי קבוצות בסיבוב מוקדם ראשון של הליגה האירופית, מחזיקת הגביע בסיבוב המוקדם השני והאלופה בסיבוב האלופות המוקדם השני – כי הניקוד של המדינה הוריד אותה לעשירייה השלישית בדירוג. גם קבוצות במקומות ה-15 עד ל-20 נאלצות לעבור סיבובי מוקדמות לא מעטים. זה יוצר מצב שבו הפועל ב"ש לדוגמה תצטרך לעבור שני סיבובי מוקדמות כדי לשחק בשלב בתים (ליגת האלופות או הליגה האירופית), ואילו מכבי ת"א ובית"ר ירושלים יתמודדו בארבעה סיבובי מוקדמות עד השלב המיוחל.

בית"ר למשל, תצטרך לחלוף על פני שתי קבוצות מדורגות, והשמות מפוצצים: מילאן, אתלטיק בילבאו, איינדהובן, אברטון, מארסיי, פנאתינייקוס, פנרבחצ'ה, זניט ועוד רבות וטובות. מכבי ת"א מדורגת כל הדרך לשלב הבתים, אבל עדיין מדובר בשמונה משחקי מוקדמות. יחד עם שלב הבתים, אלה 14 משחקים נוספים ל-36 בליגה, לשלושה לפחות בגביע הטוטו, ולפחות אחד בגביע המדינה, אם כי סביר להניח שיותר מכך. 55 משחקים עונתיים זה המון לקבוצה ישראלית, בוודאי שנה אחר שנה.


בית"ר תיאלץ להתגבר על מכשולים קשים (דני מרון)

3. וכל זאת, כאשר הפער בין השלבים האלה לשלבים מתקדמים יותר רק הולך וגדל. בעונה הבאה למשל יעלו רק ארבע קבוצות (במקום חמש) ממסלול האלופות שבו משחקת הפועל ב"ש כבר שנה שנייה ברציפות. יתרה מכך, להגרלה יתווספו אלופות מהמדינות המדורגות 11 ו-12 בדירוג, כלומר עוד שתי קבוצות חזקות וקושי רב יותר להגיע אפילו לשלב הפלייאוף בליגת האלופות (גם היום ב"ש לא מדורגת בסיבוב המוקדמות השלישי), שלב שמבטיח לא מעט כסף לאלופה, גם אם היא מודחת בסיבוב הזה, שלא לדבר על כך שהיא מבטיחה את מקומה בשלב הבתים בליגה האירופית.

כדי להתקדם באמת תצטרך ישראל – הפותחת את העונה במקום ה-20 – להגיע למקום ה-15 בו נמצאת אוסטריה, במרחק של 7 נקודות משוקללות. המקום ה-15 יאפשר לסגנית האלופה להשתתף גם במוקדמות ליגת האלופות, אבל ממסלול הלא אלופות, הבלתי אפשרי. 7 נקודות זה המון, וזו משוכה בלתי אפשרית.

ישראל תגן העונה על 3.25 נקודות דירוג שהשיגה בעונת 2012/13, אז הגיעו שתי קבוצות לשלב הבתים בליגה האירופית – קריית שמונה והפועל ת"א. די שארבע הקבוצות הישראליות יעברו שלב, וזה יספיק לצבור את כמות הנקודות הזו לקראת העונה הבאה.


צפויים לדלג לפחות על שני סיבובים, אצילי וקיארטנסון (מכבי ת"א, רשמי)

4. מכבי ת"א צפויה לעבור את טיראנה בסיבוב המוקדם הראשון, אף שמדובר במועדון פאר שירד לראשונה בהיסטוריה שלו לליגה השנייה (וזכה בגביע). עם שמות כמו המאמן זה מריה (אקס אינטר) וחלוץ חדש מסגל נבחרת אוגדנה באליפות אפריקה, לא מדובר בקבוצה ממש חלשה.

אם תעבור, תצפה למכבי ת"א המנצחת בין סייניוקי הפינית לקיי.אר האיסלנדית, שתיהן קבוצות תחתית בעונה שנמצאת בעיצומה. גם כאן הצהובים צפויים לעבור.

בית"ר קיבלה הגרלה לא קלה. ושאש הייתה בגמר הגביע, מאמן אותה מיכאל הונינג (לשעבר מאמן המבורג ונירנברג הגרמניות), ערך שחקניה נופל רק בחצי מזה של בית"ר והמשחק הראשון ייערך כאמור באצטדיון המושבה ללא קהל. אם בית"ר תעבור, היא צפויה להיפגש עם המנצחת בין פרטיזני טיראנה לקבוצת האם של חריסטו סטויצ'קוב, בוטב פלובדיב, שארגון האוהדים שלה משתף פעולה עם "לה פמיליה" בכל הקשור למיעוטים מוסלמים (פלובדיב היא בעלת ריכוז טורקי היסטורי). גם אותן בית"ר אמורה לעבור. על הנייר.


עד לאן ימשך המסע האירופי העונה? (מאיר אבן חיים)

הפועל ב"ש קיבלה עוד שבועיים כדי להתכונן להונבד. המשחק נגד אלופת הונגריה המפתיעה הוא משחק מפתח – בוודאי כשהגומלין ייערך ללא קהל בבודפשט – כי אם ב"ש תעבור, צפויים לה לפחות עוד ארבעה משחקים באירופה (מי שמפסידה בסיבוב השלישי המוקדם, מקבלת אפשרות לשחק בפלייאוף הליגה האירופית). הונבד טרם עשתה רכש רציני והיא סימן שאלה גדול, בוודאי אל מול ב"ש בעלת הסגל העמוק.

בני יהודה יכולה הייתה, כלא מדורגת, לקבל יריבה הרבה יותר קשה מאשר המנצחת בין טרנ'צין הסלובקית לטורפדו קוטאישי הגאורגית. לשתיהן סגל שחקנים שנופל מזה של בני יהודה. עם זאת, בבני יהודה כרגע יש יותר עוזבים משחקני רכש, ולכן סימן השאלה גדל. אם בני יהודה רוצה להביא למושבה יריבה אטרקטיבית, היא תצטרך לעבור שלב, וכבר עכשיו ברור שזה ממש לא יהיה קל.  


יעשה את הבלתי ייאמן? יוסי אבוקסיס (דני מרון)

5. לקבוצה כמו בני יהודה המשחקים האלה יכולים להיות סיוט, בגלל שהעונה האירופית יכולה להסתיים מוקדם מאוד, עוד לפני שמתחילים משחקי גביע הטוטו. שאר הקבוצות יכולות להסתייע באירופה כדי להגיע מוכנות יותר לליגה, אבל אם הסגל שלהן לא עמוק, הן תשלמנה על כך בסיבוב השני של העונה.

שלוש קבוצות ישראליות העונה בשלב הבתים תהיה הצלחה מסחררת; שתיים ופחות – עונה סבירה; אחת או בכלל לא – כישלון.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי