המשבר עוד לפניו: האתגר של רוברטו מנצ'יני בזניט

רוברטו מנצ'יני
רוברטו מנצ'יני | אודי ציטיאט

לקח אליפות במנצ'סטר סיטי אבל כולם מאסו בו, מרשים את האוהדים אבל מטיל רפש על הסובבים אותו. מיכאל יוכין על האיטלקי שהחליף את לוצ'סקו הנוקשה במועדון המפולג, אך עשוי ללכת בדרכו

(גודל טקסט)

ברוסיה מגדירים את רוברטו מנצ'יני כמאמן הזר המעוטר ביותר שהגיע לליגה שלהם אי פעם. אלוף איטליה 3 פעמים עם אינטר, אלוף אנגליה עם מנצ'סטר סיטי – דבר כזה עוד לא היה, והציפיות בשמיים. אבל האם הן מוצדקות? זו כבר שאלה מורכבת מאוד, כי האיטלקי הוא דמות שנויה במחלוקת, והגישה שלו לא בהכרח מתאימה לחדר ההלבשה הטעון של הקבוצה העשירה בבעלות גזפרום.

מנצ'יני החליף בקיץ את מירצ'ה לוצ'סקו הרומני במטרה להחזיר את הקבוצה למקומה הטבעי בפסגה, אחרי שנתיים קשות מאוד בהן סיימה במקום השלישי ופיספסה עליה לליגת האלופות. הפיאסקו הראשון היה ב-2015/16 כאשר אנדרה וילאש בואש הודיע על עזיבתו הצפויה עוד בתחילת העונה. זניט התרסקה אז במאבק ישיר לא רק מול האלופה צסק"א מוסקבה, אלא גם מול רוסטוב, "לסטר הרוסית" שסיימה שניה כנגד כל הסיכויים למרות ששחקניה אפילו לא קיבלו שכר.

  • רוברטו מנצ'יני: בני יהודה קבוצה גדולה, אבל באנו לנצח



לוצ'סקו, ששלט ביד רמה בשחטיור דונצק במשך 12 שנה, הוזעק על מנת לעשות סדר, אך השיג בדיוק את ההיפך. שחקני זניט התרגלו לאימונים קלים ומחוייכים בעידן וילאש בואש, והתקשו להשלים עם שינוי האווירה הקיצוני בעידן הרומני הוותיק. חלק ניכר מהשחקנים ניסו למרוד כבר מהשבועות הראשונים, היחסים בין המאמן לכוכבים עלו על שרטון, והוא אפילו לא הסתיר זאת. במקום לטפל בבעיות בדלתיים סגורות, לא היסס לוצ'סקו לבקר את חניכיו בפומבי, והיינו עדים לכך גם בישראל.

זניט הציגה יכולת עלובה בספטמבר שעבר בנתניה, מול מכבי תל אביב בפתיחת שלב הבתים בליגה האירופית, ופיגרה 3:0 לפני שחוללה מהפך מטורף וניצחה 3:4. במסיבת העיתונאים אחרי שריקת הסיום הודה הרומני כי קבוצתו נהנתה מהמון מזל, ולא חסך במילים קשות נגד היכולת של אלכסנדר קוקורין. הוא צדק, אבל הדרך בה טיפל בסוגיות הבוערות היתה בעוכריו. המתיחות עם אולג שאטוב, כוכב נבחרת רוסיה נוסף, הפכה במהרה לסאגה מתמשכת בתקשורת, ובמקביל פתח לוצ'סקו חזיתות מול העיתונאים, השופטים, ההתאחדות ואפילו שר הספורט. הוא התלונן בכל הזדמנות, ובינתיים איבד לגמרי את חדר ההלבשה.


לוצ'סקו. בא לעשות סדר, השיג בדיוק את ההפך (Gettyimages)

זניט מצפה ממנצ'יני לשקם את המצב, אך נסיון העבר מלמד כי הוא לא בהכרח עונה על הדרישות. על הסקאלה בין וילאש בואש ללוצ'סקו, האיטלקי קרוב הרבה יותר לרומני. כאשר אימן את מנצ'סטר סיטי, למשל, הוא הסתכסך עם רוב השחקנים, אשר דיברו בדיעבד על יחס מתנשא ומנוכר כלפיהם. כולם נשמו לרווחה כאשר המאמן פוטר במאי 2013 אחרי ההפסד לוויגן בגמר הגביע האנגלי. שתי סוגיות פעלו באופן מתמיד לרעתו של מנצ'יני – משטר דיקטטורי והאשמות פומביות כלפי השחקנים.

השחקנים מאסו באיטלקי, וההדלפות נגדו החלו הרבה לפני שהועזב. לא רק הכוכבים מרדו, אלא גם אנשי הצוות. אפילו האפסנאי ברח בזמנו על מנת לא לראות את האיטלקי, אותו הגדיר בטוויטר כ"אדם מתנשא, מגלומן, מרוכז בעצמו, חסר טקט ולא מתחשב". לא לחינם מינתה אז סיטי את מנואל פלגריני הרך והמנומס במקום מנצ'יני, תוך הצהרה כי המטרה היא ליצור פרויקט "הוליסטי יותר". מנצ'יני השתלטן רצה להיות אחראי על כל פרט קטן במועדון, לא נתן לאחרים לנשום, לא האציל סמכויות, והותיר אחריו אדמה חרוכה.

זה צפוי להיות התסריט גם בזניט. אנשים בגילו של מנצ'יני לא נוטים להשתנות, והאיטלקי מאמין כי קיבל את הג'וב בזכות כישוריו יוצאי הדופן. האוהדים בסנט פטרסבורג קיבלו אותו בהתלהבות גדולה ורוצים לראות בו מושיע. גם אוהדי סיטי היללו אותו בזמנו, כי המאמן יודע לעשות רושם על היציעים. הוא אלגנטי, מקפיד להלל כל מועדון שהוא עובד בו ומשתדל לשמור על תדמית נקיה, תוך שהוא זורק בוץ על הסובבים במידת הצורך. תדמיתו של לוצ'סקו התרסקה לחתיכות תוך חודשים ספורים בגלל בעיות אלה בדיוק. האם מנצ'יני ילך בעקבותיו?


מנצ'יני. מרשים את היציעים וזורק רפש על הסובבים אותו (AFP)

ההיסטוריה מלמדת כי הגרעין הרוסי בחדר ההלבשה של זניט מתקשה לקבל מרות של מאמנים זרים נוקשים. הפלגנות היתה הסיבה לכך שלוצ'יאנו ספאלטי סיים את הקדנציה בטונים צורמים אחרי פתיחה מוצלחת מאוד. וילאש בואש נהנה מהחיים ברוסיה רק אחרי שהחליט לעזוב ושיחרר את הרסן.

הכוכבים מרוויחים שכר לא פרופורציונלי ליכולתם ומצפים שיטפלו בהם בכפפות משי. דיקטטורה לא עובדת שם, ומנצ'יני עלול לגלות זאת בקרוב מאוד. זה עשוי להיות מורכב אפילו יותר מבחינתו, כי הוא יצטרך לנפות מההרכב שחקנים דומיננטיים כמו ארטיום דזיובה ואלכסנדר קוקורין על מנת לפנות את השטח לרכש הארגנטיני החדש סבסטיאן דריוסי.

בינתיים, ניצחה זניט בקושי רב בשני המשחקים הראשונים בליגה הרוסית, והיא צועדת בפסגה עם מאזן מושלם. המשבר הראשון בעידן מנצ'יני עדיין לפניה, אבל האם ייתכן שהוא יחל בביקור אצל בני יהודה באיצטדיון המושבה? המתיחות בין לוצ'סקו לשחקני המפתח הרוסים התפתחה בין היתר בגלל התגובה הקשה של המאמן ליכולתם הדלה מול מכבי תל אביב בנתניה. האם המוקש הראשון של מנצ'יני יהיה בפתח תקווה?


שחקני זניט. המשבר עדיין לפניהם? (אודי ציטיאט)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי