הסתכסך עם הלב: הסיבות לוויתור של אייאקס על פיטר בוס

בוס
בוס | Gettimages

דריסת הרגל הלא פשוטה, המאפיינים של קרויף והמאבקים מול ברחקאמפ הובילו לפרידה. אחרי עונה מרשימה, אקס מכבי תל אביב קופץ כיתה לדורטמונד. מאחורי הקלעים של העסקה

(גודל טקסט)

פיטר בוס מונה רשמית למאמן בורוסיה דורטמונד. בוס אימן עונה אחת באייאקס, עונה  מוצלחת מבחינת סגנון המשחק המלהיב, גמר אירופי ראשון מזה 21 שנה וקידום של לא מעט שחקנים צעירים. מצד שני זו עונה שמסתיימת בכישלון מבחינת הישגים (אובדן אליפות לפיינורד, הדחה מוקדמת מהגביע). בוס אמנם חתם על חוזה לשלוש עונות, אך לאחר פיטורי תומאס טוכל וסירובו של לוסיין פאברה להגיע (או סירובה של ניס לשחרר את המאמן שלה), סימנה דורטמונד את המאמן ההולנדי. בוס הוכיח העונה, כפי שכבר עושה קודם לכן בקריירה שלו, שהוא דוגל בערכים קרויפיאניים: משחק התקפי, החזקה בכדור, קידום שחקנים צעירים והנאת הקהל קודמת לכל. אלה ערכים שדורטמונד מזדהה איתם ורוצה לקבל מבוס. אז איך קרה שאייאקס ויתרה על בוס כל כך מהר וכל כך בקלות?

באייאקס אמנם היו מרוצים מסגנון המשחק העונה, אחרי השנים המשעממות עם פרנק דה בור (זכה בארבע אליפויות, אך הכדורגל לא ריגש את האוהדים), אבל הודיעו לדורטמונד שאם ישלמו חמישה מיליון יורו הם ישחררו את המאמן (לבוס אין סעיף שחרור, אייאקס לא חייבת לשחררו). בחדרי חדרים מדברים על ריבים ואי הסכמות בין חברים בצוות המקצועי. בואו ננסה להבין מה קרה ואיך הדברים עובדים. באייאקס יש "לב טכני". כך קוראים לצוות שאחראי על הפן המקצועי. חברים בו המנכ"ל אדווין ואן דר סאר, המנהל הטכני מארק אוברמארס, המאמן בוס וכן דניס ברחקאמפ. מה תפקידו של ברחקאמפ? רשמית הוא מכונה עוזר מאמן. בפועל אינו יושב על הספסל אלא עובד באופן אישי עם שחקנים. כמו כן הוא מה שמכונה "שומר האופי ותרבות המועדון".

זהו תפקיד לא רשמי שניתן בלא מעט קבוצות בהולנד לשחקני עבר או דמויות משמעותיות במועדון, כדי להקפיד שאף אחד לא יסטה מהדרך שבו המועדון הולך כל השנים. הדיווחים מהימים האחרונים הם שריב פרץ בין ברחקאמפ לבוס. שברחקאמפ טען בפני בוס שהוא שתלטן מדי ועקשן בהתנהלות שלו, לא מוכן להקשיב ועושה מה שהוא רוצה מבלי להתייעץ בו ובעוזר הנוסף, הני ספייקרמן. מספרים שלקראת סוף העונה, מתוך טינה לבוס, ברחקאמפ אפילו לא צפה במשחקי החוץ של הקבוצה (אליהם הוא לא מגיע בשל פחד הטיסה המפורסם) בטלוויזיה. מאדם שהוא "שומר אופי", אי אפשר לקבל התנהלות כזאת. 

מאבק חסר סיכוי, בוס (Gettyimages)

בוס וקרוזן קיבלו את ההרגשה שהם צד אחד, ומולם עומד הצד השני, של אנשי אייאקס. אלה שנשבעים בשמו של יוהאן קרויף ובמהפכה שלו, אבל בפועל רבו בעבר עם נאמניו של קרויף וחבריו הטובים ושותפיו של בנו ג'ורדי, וים יונק ורובן יונגקינד. שני האחרונים מצאו עצמם מחוץ לאייאקס אחרי ויכוחים רבים עם ברחקאמפ, אוברמארס ו-ואן דר סאר. העימות האחרון הוביל את בוס להבהיר לואן דר סאר: "אני או הם". אחרי חודשים של עבודה שקטה, אייאקס בחרה בצד השני: ברחקאמפ, ספייקרמן, מאמן השוערים קרלו לאמי ומאמן הכושר ביורן רייקלהוף. בוס, שלא סבל מתקשורת טובה, יעזוב בניגוד לרצון האוהדים והשחקנים. 

ההתחלה של בוס באייאקס לא הייתה פשוטה. "הלב הטכני" רצה אותו כי הוא מאמין בפילוסופיה של קרויף, אבל לא מעט אוהדים לא שמחו עם בואו בגלל העבר שלו בפיינורד. החודשים הראשונים לא היו מוצלחים, עם תוצאות לא טובות בליגה וההדחה הכואבת מליגת האלופות מול רוסטוב. כמו כן, לא מעט שחקנים צעירים שפרצו תחת דה בור איבדו את מקומם בהרכב ואייאקס הפסידה לא מעט כסף כשמכרה אותם במחיר נמוך יחסית (באזור לוולפסבורג, אל גאזי לליל). אבל מינואר הגיע השינוי. אייאקס שיחקה כדורגל שהזכיר את הימים היפים בשנות ה-90, המועדון חזר לטופ האירופי ושחקנים צעירים אחרים התקדמו וערכם עלה. כל אירופה דיברה על אייאקס ועל בוס, ובאמסטרדם כבר תכננו איך יקטפו את הפירות בעונה הבאה. אבל חילוקי הדעות בצוות המקצועי הביאו את בוס, ברגע שדורטמונד פנתה אליו, לומר למנהליו: "אני רוצה לעבור לדורטמונד".


הריבים גרמו לו לרצות לעזוב, בוס (AFP)

באייאקס יצטרכו להסיק מסקנות. מבחינה כלכלית ומבחינת הישגים הצוות הנוכחי (אוברמארס, סאר וברחקאמפ) מביאים תוצאות. השאלה אם אפשר להמשיך כך: האם דניס ברחקאמפ באמת תורם למועדון? הוא היה אחד מגדולי השחקנים והתרומה שלו להתפתחות האינדיבידואלית של שחקנים ברורה (אריקסן, קלאסן, דולברג). אבל הוא כבר רב בעבר עם יונק ויונגקינד, וגם עם אורלנדו טראסטפול, אחד מעוזריו של פרנק דה בור. שמועות שהיחסים עם דה בור גם לא היו מושלמים. אז האם "שומר האופי של המועדון" באמת עושה זאת? הרי כל המנהלים הנוכחים הם מינויים של קרויף ואנשים שנשבעים בשמו, בפועל, לפני מותו, מספר 14 נפגע מהם מאוד ועזב את המועדון. גם ממשיכו בוס עוזב אחרי עונה אחת. האם הצוות הנוכחי רואה עצמו גדול יותר מאייאקס? האם המשכיות לא חשובה יותר מהכבוד של שחקני העבר הללו?


מלחמה עם סוף ידוע מראש

מבחינת בוס, שמיד בתום ההפסד למנצ'סטר יונייטד דיבר על שמירת הסגל והישארותו במועדון, מעבר לדורטמונד מובן. משכורת של ארבעה מיליון יורו לעונה, לעבוד עם שחקנים מוכשרים ותקציב גבוה, לנסות להגיע רחוק בליגת האלופות. דורטמונד אישרה לו להביא עימו את העוזר שלו, וזה יהיה הנדרי קרוזן שהולך איתו כבר שנים רבות. למרות ההצלחות היחסיות באייאקס, מלחמה מול ברחקאמפ אבודה מראש. דניס הוא אגדה במועדון, מעמדו איתן. הוא זוכה לגב מאוברמארס ו-ואן דר סאר, וזה קרב שאדם חכם לא יכנס אליו. וכשבוס מקבל אופציית מפלט קוסמת כל כך, לא מפתיע שביקש מההנהלה לשחרר אותו.


החליף כיסאות עם טוכל (AFP)

מה תעשה אייאקס? יש לה כמה אפשרויות. את מילואי הקבוצה, שסיימה בעונה האחרונה במקום השני בליגה השניה, מאמן מרסל קייזר. הוא מאמן צעיר שכשחקן גדל במועדון, אם כי מיעט לשחק בקבוצת הבוגרים. העונה הוא עשה עבודה נהדרת במילואים, קידם לא מעט שחקנים וההערכה אליו רבה. לא ברור האם הוא מוכן לעבודה בקבוצה הראשונה. מועמד נוסף הוא רוג'ר שמידט הגרמני שאימן את לברקוזן ולפני כן את זלצבורג. כשאימן באוסטריה ניצח את אייאקס של פרנק דה בור בצורה מעוררת כבוד ומאז זוכה להערכה רבה באמסטרדם. עוד שמות שעלו הם של יאפ סתאם, שאימן את מילואי אייאקס לפני שעבר לרדינג בצ'מפיונשיפ והגיע איתה עד לגמר הפלייאוף וכן של מרטין שמידט השוויצרי שאימן את מיינץ. ואולי אייאקס תפתיע ותלך על שם גדול? אולי המעבר של בוס לדורטמונד יהפוך למשחק כסאות בסופו תומאס טוכל יגיע לאייאקס? הרי מדובר במועדון ענק שיש לו הרבה כסף בקופה, המון שחקנים מוכשרים ומתמודד העונה במוקדמות ליגת האלופות. אז למה שאייאקס לא תחשוב בגדול?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי