האליפות של צ'לסי: הנתונים וההשוואות לעבר

שחקני צ'לסי חוגגים
שחקני צ'לסי חוגגים | AFP

מספר השחקנים ששיחקו ב-11, הרכישות, אפקט העונה הראשונה והדומה והשונה בין קונטה לקודמיו

(גודל טקסט)
אחרי הבטחת תואר האליפות של צ'לסי הערב (שישי), הגיע הזמן לבחון לעומק את התואר שלקחה החבורה של אנטוניו קונטה.  הבלוז זכו באליפות החמישית שלהם ב-12 השנים האחרונות בפרמייר-ליג – יותר מכל קבוצה אחרת בפרק זמן זה. מאז שהליגה נוסדה במתכונת הנוכחית שלה ב-1992/93 זכתה מנצ'סטר יונייטד 13 פעמים באליפות (כולן עם סר אלכס פרגוסון), צ'לסי חמש, ארסנל שלוש ומנצ'סטר סיטי פעמיים. בלקבורן ולסטר הוסיפו כל אחת עוד אליפות. צ'לסי לכן היא הקבוצה השנייה בטיבה בהיסטוריה של הפרמייר-ליג. 


קונטה הוא המנג'ר האיטלקי הרביעי שזוכה בתואר בשבע השנים האחרונות. קדמו לו קרלו אנצ'לוטי עם צ'לסי, רוברטו מנצ'יני עם מנצ'סטר סיטי וקלאודיו ראניירי עם לסטר.


ההשוואה לז'וזה מוריניו
אם להשוות ביחס לתואר הקודם עם מוריניו, אז לפני שנתיים הפורטוגלי זכה באליפות ואחרי שנה התרסק. צ'לסי העונה היא במידה רבה יצירה של "המיוחד", אבל קונטה עשה לקבוצה אוברול כללי וחיזק ברגים רופפים כשבמקביל הביא חלקי חילוף חדשים. מבחינת רכש מוריניו היה דומיננטי יותר – הוא הביא בעונת האליפות של 2014/15 שחקנים הרבה יותר גדולים כמו השוער טיבו קורטואה, החלוץ דייגו קוסטה וססק פברגאס מברצלונה.


קורטואה, קוסטה ואדן הזאר, שהיו הדומיננטיים באליפות אצל מוריניו כיכבו גם אצל קונטה, אבל היו לו גם שינויים משלו. כשהמאמן הנוכחי דיבר על כך שאליפות לא קונים בכסף הוא לא היה יכול להתעלם מהעובדה שצ'לסי עשתה זאת כל השנים, אבל העונה הוא רכש שחקנים הרבה יותר מינוריים שהייתה להם השפעה ענקית לא פחות.





קונטה. הוכיח שאליפות לא קונים בכסף (gettyimages)


דויד לואיז בהגנה, מרכוס אלונסו (ההפתעה של הקמפיין) והחזרתו של ויקטור מוזס, שאף אחד לא האמין שיחזור לשחק בסטמפורד ברידג' ועוד יצליח. שני האחרונים היו מאוד דומיננטיים במערך של קונטה שתקף מהכנפיים. 


שחקן אחד שהיה אולי ההבדל בין אליפות למקום שני-שלישי הוא אנגולו קאנטה שעלה 32 מיליון ליש"ט. הקשר האחורי שהוליך את לסטר לאליפות שנה שעברה עשה זאת העונה עם צ'לסי. הוא זכה גם בתואר "שחקן השנה" וברור שההשפעה שלו בשנתיים האחרונות על הפרמייר-ליג עצומה. 


מוריניו השיג בעונת האליפות האחרונה שלו שיא של שהייה במקום הראשון ברציפות – 274 ימים,אחרי שקבוצתו הוליכה את הליגה מספטמבר. אצל קונטה זה לקח יותר זמן להשתלט על ההובלה. לאחר שני הפסדים רצופים (לליברפול 2:1 ולארסנל 3:0) הופיעה כותרת ב"אקספרס הלונדוני" שהבעלים רומן אברמוביץ' הופיע למתקן האימונים של צ'לסי והוא לא מרוצה.





מוריניו. שבר שיא של ימים רצופים במקום הראשון (gettyimages)


קונטה החליט להמר על שיטת שלושת הבלמים, איתה שיחק ביובנטוס, ומרגע זה הקבוצה החליקה למוד של ניצחונות בלבד כאילו שיחקה שנים בשיטה הזאת. מה-1 באוקטובר הקבוצה צברה 13 ניצחונות רצופים והשאירה את הליגה מאחור עד להפסד לטוטנהאם 2:0 בדצמבר. אגב, גם אצל מוריניו הפסידה צ'לסי לטוטנהאם במשחק בלתי נשכח 5:3 ב-1 בינואר 2015, אבל בשני המקרים זה ממש לא הזיז לבלוז. 


קונטה ומוריניו התנהלו בצורה דומה כאשר שיחקו כמעט עם אותו הרכב וסגל מצומצם במשך כל העונה. 16 שחקנים פתחו ב-19 משחקים ויותר אצל מוריניו, רק 13 אצל קונטה (נתון די מדהים). האיטלקי התלונן באחת ממסיבות העיתונאים שהוא היה צריך לבנות מחדש את הקבוצה אחרי ששחקנים בכירים עזבו, אבל גם בעונה של מוריניו זה קרה,  כשפרנק למפארד עזב את המועדון אחרי 13 שנה. השנה אומנם ג'ון טרי היה בסגל, אבל קונטה בקושי השתמש באחד השחקנים הכי דומיננטיים במועדון. הבלם שיחק רק שבעה משחקים (379 דקות).


השחקן הכי דומיננטי בחוד בשתי האליפויות מבחינת כיבוש שערים היה דייגו קוסטה שכבש בכל אחת משתי העונות 20 שערים. בצ'לסי של רומן אברמוביץ' זוכים המנג'רים באליפות כבר בשנה הראשונה. מוריניו עשה זאת שנתיים רצופות בתחילת דרכו כשהגיע אחרי אחרי היורו 2004. קרלו אנצ'לוטי זכה באליפות בעונה הראשונה שלו ב-2009/10 וכעת קונטה.




דייגו קוסטה. שוב הוא השחקן הדומיננטי (gettyimages)


קונטה מול אנצ'לוטי
באיטליה כתבו שאת קונטה הניע הרצון להשתוות לאנצ'לוטי שזכה באליפות עם צ'לסי בעונה הראשונה – איך זה היה אצל קרלו. קונטה טוען "בלי לסבול השחקנים שלי לא היו יכולים לזכות באליפות". אנצ'לוטי השיג עם צ'לסי שיא כיבוש של 103 שערים לעומת 75 בלבד שכבשה האלופה עד כה. ללא ספק עם אנצ'לוטי הקבוצה הייתה יותר התקפית (פעם ראשונה שקבוצה עוברת את מחסום מאה השערים בליגה העליונה אחרי 47 שנה), אבל היא גם הפסידה שבע פעמים בבית. 


אחד הדברים שהנהיג קונטה הוא ארוחה משופת במסעדה בלונדון כפי שהיה עושה אנצ'לוטי לגיבוש הסגל. הארוחות פיצו על משטר אימונים ספרטני שכלל ריצות מגוונות בכל אימון. "קונטה הוא 'וורקוהוליק' מטורף שדורש מכל שחקן לדעת מה מעיק עליו, יש לו תקנות משונות לפני ואחרי כל משחק, אבל הוא אוהב להיות מקורב לכל שחקן. הוא לא רוצה שיפתיעו אותו", אמר עליו קלאודיו מרקיסיו, קשר יובנטוס, כנשאל מה סוד ההצלחה שלו. קונטה למד מג'ובאני טראפטוני הוותיק איך להיות מאמן קשוח, אבל גם כזה שתומך בשחקניו. המבחן האמיתי שלו יהיה שנה הבאה כשצ'לסי תשחק בשני מפעלים ולא רק באליפות הליגה.



קרלו אנצ'לוטי. קונטה למד ממנו (gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי