רק שלא יסתיים כסיוט: זמנו של סמפאולי להגשים חלום

חורחה סמפאולי
חורחה סמפאולי | AFP

החשש להישרף אילץ אותו לוותר, עזיבתו של לואיס אנריקה סייעה בעקיפין והכישלון של האלביסלסטה גרם לשינוי. יוכין על המאמן ששילם מכיסו כדי להתמנות למאמן ארגנטינה ויזכה לבכורה מול ברזיל (ישיר בספורט1)

(גודל טקסט)

אם ההתאחדות הארגנטינית הייתה מתנהלת באופן תקין, זה היה קורה מוקדם יותר. אלא ששום דבר לא תקין שם כבר לפחות שנתיים. הכאוס שולט אחרי מותו של הנשיא הדיקטטור חוליו גרונדונה, וההחלטות לא מתקבלות. הן בעיקר נכפות, ולכן העיתוי שלהן עלול להיות בעייתי במיוחד.

חורחה סמפאולי השתוקק לאמן את נבחרתו הלאומית כבר מזמן. זה היה חלום חייו, והוא תמיד חשב בכיוון גם כאשר אימן את צ'ילה. ייתכן שהוא היה מתאמץ יותר לפתור את הבעיות עם ההתאחדות הצ'ילאנית ולא עוזב בטריקת דלת ב-2014 אלמלא ידע שהמשרה בארגנטינה צפויה להיות זמינה. ובכל זאת, העזיבה של טאטה מרטינו התרחשה ברגע הכי לא מתאים עבורו. כאשר החליט מרטינו לעזוב בתום קופה אמריקה הבעייתי בקיץ 2016, לסמפאולי בדיוק נמאס להמתין והוא חתם בסביליה. לכן מונה אדגרדו באוסה, כפתרון מאולץ למדי.

הפיתוי של סמפאולי היה גדול כבר לפני שנה, אבל הוא איש של עקרונות, ולכן העדיף לא לשבור את המילה. "לא יכולתי לעזוב כי בנינו את הסגל ביחד עם המנהל הספורטיבי מונצ'י", הוא אמר בשבוע שעבר. אי אפשר לנטוש פרויקט כזה עוד לפני תחילת העונה, והמועדון האנדלוסי לא היה סולח לסמפאולי. זאת ועוד – לו היה בורח באופן כזה מהתפקיד הראשון שקיבל באירופה, היה סמפאולי שורף את עצמו לחלוטין ביבשת הישנה, והוא ממש לא מעוניין בכך. הוא רצה להוכיח את עצמו בליגה הספרדית והאמין כי בכוחו להצעיד את סביליה למאבק האליפות.


סמפאולי. האמין שאפשר להיאבק על האליפות (Gettyimages)

והוא אכן עשה זאת – עד חודש מרץ. סביליה צירפה שחקנים רבים חדשים לסגל, אבל הארגנטיני הצליח ליצור במהרה תלכיד נהדר, ועורר את התיאבון כבר בניצחון 4:6 המטורף על אספניול במחזור הראשון. כאשר האנדלוסים ביצעו מהפך דרמטי בדקות הסיום וגברו על ריאל מדריד 1:2 בינואר, היו שהחלו לדבר עליהם כעל מועמדת לגיטימית לזכות באליפות. בלט במיוחד האופי שסמפאולי הקנה לקבוצתו. סביליה לא אמרה נואש בשום מצב, ניצחה שישה משחקים בזמן פציעות ודגלה תמיד בכדורגל התקפי במיוחד. ההרכב אולי לא תמיד היה יציב, אבל המאמן השכיל לשמור את רוב שחקניו מרוצים, והתלכיד הקבוצתי נראה נפלא.

ואז הודיע לואיס אנריקה כי יעזוב את ברצלונה בסיום העונה והעסק התנפץ לרסיסים. כאשר קושר שמו של סמפאולי למשרה המתפנה בקאמפ נואו, איבדה קבוצתו ריכוז ונדמה היה כי המאמן אשם בכך. דעתו הוסחה, והוא כבר לא חשב רק על המשימה המאתגרת בסביליה, אלא על אופציות נוספות. בהתאחדות הארגנטינית שמו לב לכך, ובעוד הקטאלונים העדיפו לבחון אלטרנטיבות אחרות ובראשן ארנסטו ואלוורדה, מבחינת הנבחרת לא הייתה התלבטות. היא רצתה את סמפאולי כמושיע, כי הקדנציה של באוסה התבררה כפיאסקו מהדהד.

שלושה ניצחונות ב-8 משחקים במוקדמות המונדיאל מאז ספטמבר העמידו את האלביסלסטה בסכנה ממשית של אי העפלה היסטורית. ההפסד הביתי לפרגוואי היה מביך, התבוסה 3:0 בברזיל הייתה משפילה ואקורד הסיום היה ההופעה העלובה בבוליביה במרץ. בדיוק כאשר סביליה איבדה את הכיוון, בארגנטינה הפנימו שאין מנוס אלא ללכת על סמפאולי בכל הכוח. בינתיים מונצ'י כבר סיכם ברומא ובלעדיו היה למאמן קל הרבה יותר לעזוב. אחרי עונה אחת, זה כבר מרגיש קצת יותר נוח, והכושר הלקוי בתקופה האחרונה דווקא סייע למועדון להשלים עם החלטתו.


פיאסקו מהדהד בשמונת המשחקים הראשונים (AFP)

סמפאולי ידע שסיטואציה מסוג זה עשויה להתרחש, ולכן דאג לכלול בחוזהו סעיף שחרור נמוך יחסית של 1.5 מיליון יורו. מאחר שלהתאחדות הארגנטינית אין כסף, הוא שילם את הסכום המדובר בעצמו ואף הסכים לשכר נמוך משמעותית בהשוואה לספרד. למעשה, הוא היה מגיע לעבוד גם ללא תמורה אם היה צורך בכך. "זה החלום שלי מאז הילדות. אני לא יכול לסרב לנבחרת שלי ולוותר על ההזדמנות, גם אם פירוש הדבר הוא הפסקת הקריירה האירופית. אין לי טענות כלפי סביליה, ואני אסיר תודה לאנשי המועדון", הוא הצהיר.

כעת מוטלת על כתפיו משימה לא טריוויאלית. ארגנטינה מדורגת במקום החמישי בלבד במוקדמות בדרום אמריקה, עם 15 שערי זכות בלבד ב-14 משחקים – מאזן מדהים בעליבותו כאשר מתבוננים בעושר העצום של חלוצים שעומדים לרשותה. באוסה החזיר לנבחרת את ליאו מסי, אשר התכוון לכאורה לפרוש אחרי קופה אמריקה, אך לא הצליח לנצל את כישוריו, בין היתר בגלל מערכים טקטיים זהירים מדי. סמפאולי, שדוגל בלחץ בלתי פוסק בשליש המגרש של היריב ומעברים מהירים מהגנה להתקפה, כפי שלמד ממורה הגדול מרסלו ביילסה, יקנה לארגנטינה סגנון שונה בתכלית.

סמפאולי גם פותח דף חדש עם כל השחקנים, כולל מאורו איקארדי. קפטן אינטר לא זומן על ידי מרטינו ובאוסה ודווח כי מסי לא מעוניין לראותו אותו בסגל, אך המאמן החדש כלל אותו והסביר כי יבחר שחקנים אך ורק לפי כושרם ותרומתם הפוטנציאלית. לקראת משחקי הידידות מול ברזיל וסינגפור הוא הימר על סגל ניסיוני, עם שחקנים רבים שמצפים להופעות בכורה וביניהם קשר רומא לאנדרו פארדס, כוכב ווסטהאם מנואל לאנסיני וגם אלנחדרו גומס שחווה עונה אדירה באטאלנטה. גומס כבר בן 29, אבל זה לא מעניין את סמפאולי, והגישה הזו עשויה להפיח רוח חדשה אצל אלביסלסטה.

סמלי במיוחד כי המשחק הראשון יהיה מול ברזיל (מחר, שישי, החל מ-12:55 בספורט1HD), כי גם הסלסאו היו במשבר עמוק רק לפני שנה. אז מונה טיטה למאמן, והכל השתנה ב-180 מעלות. ברזיל כבר הבטיחה את הכרטיס לרוסיה בזכות שמונה ניצחונות רצופים ושמחת החיים של ניימאר וחבריו מזכירה את הנבחרת של טלה סנטנה משנות ה-80'. אלה בדיוק הציפיות של ארגנטינה מסמפאולי – הוא צריך להיות טיטה פרטי שלהם. ואין דרך טובה יותר להתחיל מאשר לנצח את טיטה בכבודו ובעצמו.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי