יורש מציאותי: אנדרה סילבה נכנס לנעליים הגדולות של פאולטה

אנדרה סילבה
אנדרה סילבה | AFP

זוכה לתמיכה מרונאלדו, עונה על ציפיות הסקורר בנבחרת ומסומן לשנים רבות. מילאן כבר חטפה אבל ב-21:00 זה הזמן לכבוש במשחק מול יריבה יוקרתית

(גודל טקסט)

אנדרה סילבה יצא לחגיגות קצת מוגזמות כשהבקיע בשבת לרשת ניו זילנד. השער היה נאה, בבעיטה חדה לחיבורים הרחוקים, אבל חשיבותו לא היתה גדולה במיוחד. פורטוגל כבר הובילה 0:2 מול היריבה הנחותה בדקה ה-80, ושלוש בנקודות בדרך למקום הראשון בבית א' בגביע הקונפדרציות לא הוטלו בספק. ואולם, עבור הרכש החדש של מילאן היה זה רגע חשוב. הוא החמיץ מול מקסיקו, כמעט ולא קיבל כדורים נגד רוסיה, והצליח סוף כל סוף לפתוח את מאזנו האישי בטורניר לקראת סיום המשחק השלישי. אז הוא שמח, אבל השער הזה רק מדגיש את הרזומה הבינלאומי שלו עד עכשיו.

הפורטוגלים מאוהבים בצעיר בן ה-21 שעשוי לפתור את הבעיה הגדולה ביותר של הנבחרת במשך שנים ארוכות – מחסור בחלוץ מרכזי ברמה העולמית הגבוהה. מאז פאולטה לא היה לה סקורר אמיתי, אבל המאזן של אנדרה סילבה מרשים ביותר מאז קיבל את המקום בהרכב בתום יורו 2016. ממבט ראשון הוא אפילו פנומנלי – 8 שערים ב-11 משחקים, אך לא הכל ורוד. ניתוח מעט מעמיק יותר מגלה כי כל הכיבושים היו מול נבחרות נחותות באופן מובהק. במוקדמות המונדיאל הבקיע סילבה שלושער נגד איי פארו, ומצא את הרשת נגד אנדורה, הונגריה ולטביה. במשחק ידידות הוא הכניע את שוער קפריסין. כעת הצטרפה גם ניו זילנד לרשימה. לעומת זאת, נגד שווייץ, מקסיקו וצ'לה היה הסיפור אחר לגמרי.

חייבים לציין שזה תקף גם לפורטו בעונה שעברה. 16 שערים היו לסילבה, וזה לא רע עבור שחקן בגילו, אבל כולם הובקעו מול יריבות חלשות יחסית. נגד בנפיקה, ספורטינג ליסבון, בראגה ואפילו גימראש הוא לא הבקיע. בליגת האלופות יש לו 5 שערים, אבל 3 מהם בפנדלים. בקיצור, היכולת לספק את הסחורה במפגשים מאתגרים כאשר כל הלחץ נמצא על כתפיו עדיין מוטלת בספק גדול מאוד. מילאן שילמה לפורטו 38 מיליון יורו תמורת היהלום החדש, אך האם הסכום הזה לא מוגזם? רק הזמן יגיד.


רק שלא יתפרע בחיוכים (AFP)

לזכותו של סילבה ייאמר כי במשחק הגדול בקריירה שלו עד כה, בגמר הגביע הפורטוגלי מול בראגה ב-2016, הוא הבקיע צמד, כולל שער שוויון בזמן פציעות במספרת מרהיבה. זה גם היה הרגע בו הוא פרץ לתודעה בסערה. היה זה אחד המשחקים הראשונים של סילבה בקבוצה הבוגרת, וכל המדינה נכנסה לאופוריה. ההמולה היתה גדולה, ועל מאמן הנבחרת פרננדו סנטוס הופעל לחץ לא מבוטל לזמן את הכוכב העולה לסגל לאליפות אירופה. איש המקצוע הוותיק הסביר שלא היה לסילבה אפילו מקום קבוע בהרכב פורטו, ולכן הרעיון היה מופרך לדעתו. אחרי האליפות, הוא כבר מנסה לבנות את ההתקפה באמצעות שילוב בין כריסטיאנו רונאלדו לסילבה.

לכוכב ריאל מדריד יש דעה חיובית נחרצת לגבי השותף החדש. "פורטוגל תהיה בידיים טובות כאשר אפרוש, כי יש לנו חלוץ צעיר נפלא בדמותו של אנדרה סילבה", הצהיר הקפטן, וכך הודבקה לחלוץ תווית "היורש". לא בטוח שזה נחוץ בשלב זה, במיוחד לאור העובדה כי מדובר בשחקנים עם סגנון אחר לגמרי. רונאלדו אמנם ניחן באיכויות של מספר 9 קלאסי ומסיים בדרך כלל התקפות בנגיעה אחת, אבל הוא מגוון הרבה יותר. לעומתו, סילבה הוא חלוץ רחבה שזקוק לאספקת כדורים סדירה. הוא לא מסוגל לייצר מצבי הבקעה בעצמו, ודוגמא מובהקת לכך היתה נגד הרוסים. סילבה נע היטב ללא כדור והמתין למסירות שלא הגיעו. בסופו של דבר, הוא הוחלף והיה מאוכזב.

מתקבל הרושם שהמעמסה עלולה להיות גדולה מדי. הנער ששאף פעם לשחק דווקא הוקי גלגיליות ועבר הסבה לכדורגל הפך לתקווה הגדולה של המדינה, וגם לאחת ההחתמות הגדולות של הקיץ בליגה האיטלקית. דרוש אופי מיוחד ומנטליות חזקה מאוד על מנת לא לאבד את הראש ולשמור את הרגליים על הקרקע. "אני מאמין באנדרה, כי הוא ווינר אמיתי", אמר סנטוס, והוא סומך על הכוכב שלו גם לקראת חצי הגמר המסקרן מול צ'ילה, ב-21:00 בקאזאן.


מרונאלדו יש לו גיבוי (AFP)

אלופת דרום אמריקה היא בדיוק הנבחרת מולה אפשר לשנות את הסטטיסטיקה. זו לא ניו זילנד או אנדורה, ואפילו לא הונגריה. מדובר באחת הנבחרות האיכותיות והמלוכדות ביותר בעולם, וניתן אפילו להגדיר אותה כפייבוריטית קלה להעפיל לגמר על חשבון פורטוגל. אנדרה סילבה מסוגל למנוע זאת ממנה, ואם יכבוש הוא יסיר את הקוף מהגב ויעלה את הציפיות גבוה אפילו יותר. זה בהחלט אפשרי, והשמיים הם הגבול מבחינתו, אבל אסור בשום אופן לאבד את הקשר עם המציאות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי