ארבע מי יודע: האימפריות של אירופה בקרב על התואר

סרחיו יול
סרחיו יול | אתר היורוליג

פנרבחצ'ה של אוברדוביץ' הגדול, ריאל מלאת הכוכבים, צסק"א האימתנית ואולימפיאקוס של ספאנוליס. פיינל פור היורוליג יוצא לדרך והמאבק חם מתמיד

(גודל טקסט)
העונה הראשונה של היורוליג במתכונתו החדשה סידרה לנו פיינל פור עם פוטנציאל אדיר. עם תום העונה הארוכה והמפרכת נשארו עומדות על רגליהן ארבע האימפריות הגדולות של היבשת בשנים האחרונות. לנוכח ההבדלים הקטנים יחסית בין הקבוצות, ולאור ההיסטוריה של  מעמד חצאי הגמר בשנים האחרונות, נראים שני משחקי הערב (שישי) כפתוחים לחלוטין, ועשויים להיות מוכרעים על חודן של נקודות ועל ידי מהלכי קלאץ' של הכוכבים הגדולים.




פנרבחצ'ה – ריאל מדריד: קרב הווינרים האולטימטיבי 

ריאל מדריד נראתה לאורך מרבית שלבי העונה כקבוצה החזקה ביורוליג. הסגל המנוסה והבלתי נגמר שלה בתוספת להתקפה הקטלנית (86 נקודות, 20.5 אסיסטים וכמעט 10 שלשות בממוצע למשחק) עזרו לה להשיג את המאזן הטוב ביותר במפעל ואף לנצח את תשעת משחקיה האחרונים בליגה הספרדית החזקה, בדרך לפסגה גם שם. אבל כשמולה ניצבת קבוצה עם לא מעט כלי נשק משלה, שבנוסף תיהנה גם מיתרון ביתיות משמעותי ביותר נראה כי הפערים בין השתיים אינם משמעותיים, לפחות בכל הקשור למשחק הערב. 

 

נראה כי פנרבחצ'ה שידעה עליות ומורדות העונה מגיעה לשיאה בתקופה הטובה ביותר מבחינתה (מה שכלל לא מפתיע לנוכח מי שמאמן אותה). היא מציגה הגנה חזקה ומתואמת, התקפה קבוצתית ולאחרונה בעיקר את בוגדן בוגדנוביץ', שמאז חזרתו מפציעה הוביל את קבוצתו לניצחון גדול בסדרת ההצלבה מול פנאתינייקוס והוכיח כי הוא אחד מטובי הגארדים ביבשת.  




ז'ליקו אוברדוביץ'. הרבה זמן לא זכה בתואר. צילום: AFP
ז'ליקו אוברדוביץ'. לא זכה הרבה זמן בתואר (AFP)


שני מפגשי העונה הסדירה בין המעצמות הסתיימו בהפרשים זעומים (אחד לטובת כל קבוצה), ואם גם המשחק הערב ילך לכיוון דומה, אנו צפויים למאבק מרתק בין שניים שהפכו את השגת הניצחונות במשחקים הצמודים והחשובים למקצוע. מן הצד הצהוב של פנר יתייצב המאמן המעוטר ביותר בהיסטוריה של היבשת, ז'ליקו אוברדוביץ' הגדול, שכבר זכה בשמונה אליפויות יורוליג והיה רחוק ריבאונד אחד מזכייה תשיעית אשתקד. 

 

הבלאנקוס יציגו את סרחיו יול, הגארד הפנטסטי שהפך בשנים האחרונות ובעיקר העונה לשחקן שמכריע משחקים עם מהלכים עצומים בשניות האחרונות. לא מן הנמנע שסל מדהים נוסף שלו או שפן שישלוף אוברדוביץ' מן הכובע יכריעו את ההתמודדות המסקרנת, ורק שלא יהיו אלה שריקות של האנשים באפור (עליהם יופעל לחץ גדול מכיוון הקהל ומכיוונו של השועל הסרבי) שיקבעו את התוצאה. 




ואסיליס ספאנוליס. יודע מה זה לנצח את צסק
ואסיליס ספאנוליס. יודע איך לנצח את צסק"א (אתר היורוליג)


צסק"א מוסקבה – אולימפיאקוס: האדומים רוצים לגרש את השדים
 

דומה שהזכייה ביורוליג אשתקד הסירה מצסק"א את תווית הלוזרית (למרות שגם בגמר בעונה שעברה הייתה קרובה מאד לאבד את התואר בצורה שלומיאלית). אך בכל הקשור למפגשים מול אולימפיאקוס, לרוסים יש עדיין קוף ענק להוריד מהגב. שלושת מפגשי הפיינל פור הקודמים בין הקבוצות נגמרו בבכי מבחינת האדומים ממוסקבה, והבעיה המרכזית מבחינתם היא שהגורם הראשי לאותם הפסדים כואבים עדיין חזק בסביבה. גם בגיל 35 ממשיך ואסיליס ספאנוליס ללהטט, אולי בצורה קצת פחות מהירה אבל בוודאי שלא פחות חכמה, על  מגרשי היורוליג, כשהוא מעמיד ממוצעים של 12.7 נקודות ו-6 אסיסטים למשחק, שאף עולים משמעותית במשחקים המכריעים. 

 

המאץ' אפ המרתק בין היווני לבין רכזה של אלופת אירופה, מילוש תאודוסיץ' (16.2 נקודות ו-7 אסיסטים בממוצע) עשוי להכריע את ההתמודדות, בעיקר אם תגיע לדקות ההכרעה בתוצאה צמודה. אין ספק שהצוות המסייע של הרכז הסרבי, בראשות ננדו דה קולו (19.4 נקודות למשחק) וחברי הגווארדיה הוותיקה הבלתי נגמרים (היינס, ג'קסון ושות') טוב יותר משל מקבילו היווני, ועם נוסיף לכך את יתרונם של הרוסים על הקווים בזכותו של דימיטריס איטודיס, כבר מזמן לא "העוזר של", נראה שהסיכויים במשחק זה נוטים מעט לכיוונה של צסק"א.




מילוש תאודוסיץ'. הוריד קוף מהגוב. צילום: אתר היורוליג
מילוש תאודוסיץ'. הוריד קוף מהגוב (אתר היורוליג)


אבל מעבר לכוכבים ולשמות, גם לקצב של המשחק צפוי להיות השפעה גדולה על תוצאתו. קצב מהיר ישרת מאוד את צסק"א, קבוצת ההתקפה הטובה ביורוליג, ואילו משחק מבוקר, פיזי ואיטי יותר יעזור לאלופת יוון, קבוצת ההגנה השנייה בטיבה במפעל. ואולי יהיו אלו דווקא אותם שדים מן העבר שיחזרו לרדוף את מחשבותיהם של תאודוסיץ' וחבריו דווקא ברגע הכי לא מתאים, ויגרמו לרגליהם לרעוד מול הקבוצה והשחקן עליהם אומנם גברו פעמיים העונה, אך גם אלו שמנעו מהם להחזיק בארונם עוד כמה גביעים יקרים מפז.  

 

 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי