7 בסולם ריכטר: על המהפכה של וויצ'יץ' וספאחיה במכבי תל אביב

ניקולה וויצ'יץ'
ניקולה וויצ'יץ' | אודי ציטיאט

יד מכוונת, איזון, גיוון וצוות מקצועי משופר לעומת בינוניות וחוסר ניסיון ברמות הגבוהות של אירופה. מסקנות ראשוניות מהסגל החדש של הצהובים

(גודל טקסט)

המהפכה של ניקולה וויצ'יץ' ונבן ספאחיה מתקרבת לסיומה. מהשנה שעברה ככל הנראה יישאר רק איתי שגב ולא פחות מעשרה שחקנים חדשים יעטרו את הסגל בעונת 2017/18. זה הזמן לכמה מסקנות ראשוניות וניסיון לשער איך תיראה העונה הקרובה של מכבי תל אביב.

יד מכוונת. אחרי שלוש שנים של בנייה חסרת כיוון, נראה שיש יד מכוונת (באופן יחסי, כן?). למאמן נבן ספאחיה יש השפעה משמעותית על המתרחש, והמצב נראה טוב יותר מהעבודה שנעשתה על ידי אנשי האגף המקצועי במועדון בשנים האחרונות.

איזון. בסגל הנוכחי יהיו 2-3 שחקנים איכותיים שיהיו אחראים לספק נקודות והשאר יעשו את ה'עבודה השחורה' מסביב. בנוסף, לפחות בחלק מהמקרים הושקעה מחשבה בהתאמת השחקנים אחד לשני, בשונה מהשנים האחרונות (פארמר ורוצ'סטי, ווימס וגאודלוק). את הדוגמה הטובה לכך אנחנו רואים בקו האחורי. לצד שני שחקנים בעלי אוריינטציה התקפית (פייר ג'קסון ומייקל רול) הובאו שני שחקני הגנה טובים (דיאנדרה קיין וג'ון דיברתלומאו).

גיוון. ספאחיה דיבר מספר פעמים על רצונו לצרף שחקנים שיכולים לשחק במספר עמדות ונראה שהדבר אכן קורה. ג'ונה בולדן, כארם משעור, ג'ייק כהן, דשון תומאס, קיין, דיברתלומאו וגם רול יכולים לשחק בכמה עמדות והדבר יאפשר הצבת הרכבים שונים על המגרש.

בינוניות. בעונות 2014/15 ו-2015/16 העדיפה מכבי ת"א לחסוך ולבנות סגל זול ולא איכותי, מתוך תקווה שגיא גודס יחולל את הקסמים של דייויד בלאט ויהפוך את הקבוצה לשלם הגדול מסך חלקיו. ב-2016/17 לעומת זאת הושקעו סכומי כסף אדירים (התקציב הגדול בתולדות המועדון) ונבנתה קבוצת כוכבים. שתי דרכי הפעולה כשלו, והפעם החליטה ההנהלה לבחור בדרך האמצעית (אולי מחוסר ברירה).

ניקולה וויצ'יץ'. מהפכה (אודי ציטיאט)
ניקולה וויצ'יץ'. מהפכה (אודי ציטיאט)

מצד אחד הובאו מספר שחקנים איכותיים שגם עלו לא מעט כסף (ג'קסון, בולדן וטיוס) ומצד שני הצטרפו שחקנים זולים (קיין, תומאס, רול), כשהמטרה היא לייצר קבוצה בינונית ויציבה שתיאבק על עלייה לרבע גמר היורוליג ותחזיר את התארים בליגה המקומית. כדורסל אטרקטיבי ותצוגות משכנעות לא נמצאים ברשימת המטרות האפשריות.

חוסר ניסיון. עדיין צריכים להגיע שני שחקנים נוספים שאולי ישנו את הפרמטר הזה, אבל נכון לעכשיו הסגל חסר ניסיון ברמות הגבוהות של הכדורסל האירופי. לג'קסון יש שש הופעות בלבד ביורוליג, לרול, דיברתלומאו, קיין, משעור ובולדן אפילו לא אחת. גם לג'ייק כהן לא באמת יש ניסיון במפעל הבכיר ביבשת. תומאס וטיוס לעומת זאת מחזיקים בניסיון משמעותי. כאמור, שני השחקנים שעוד אמורים להגיע יכולים להוסיף הרבה.

חיבור לקהל. מאמן לשעבר בליגה אמר לי לפני מספר ימים: "הפעם זה יעבוד למכבי ת"א. קבוצה עם הרבה 'פועלים שחורים' ללא הרבה אגו. הם ילחמו והקהל יאהב אותם". אני מסכים איתו, בערך. אם לא יהיה רצף הפסדים בלתי צפוי בתחילת העונה יכול מאוד להיות שנראה עונה דומה ל-2014/15 או 2012/13 – יכולת סבירה במשחקי הליגה וזכייה בתואר מקומי לצד מלחמה ביורוליג וניסיון לתפוס את אחד הכרטיסים האחרונים לרבע הגמר. מול הגדולות של היבשת זה כבר עשוי להיגמר בצורה לא נעימה (סוויפ בלע"ז).

ספאחיה, גודס ובורשטיין. צוות מקצועי סביר (אודי ציטיאט)
ספאחיה, גודס ובורשטיין. צוות מקצועי סביר (אודי ציטיאט)

החיזוק שבדרך. כאמור, למכבי ת"א חסרים עוד שני שחקנים כדי להשלים את הסגל באופן סופי. אחד בקו האחורי ואחד בקו הקדמי. הבחירה צריכה להיעשות בקפידה, כי הם יכולים לשנות באופן משמעותי את הכיוון אליו תלך הקבוצה. במצבת הגארדים צריכים הצהובים עוד שחקן איכותי שיכול לעזור לפייר ג'קסון לייצר נקודות גם בדקות שבהן הכל תקוע. בקו הקדמי דרוש סנטר אמיתי אליו יהיה אפשר להכניס כדורים במשחק העומד. שחקן שיכול לשחק כ-20 דקות בממוצע למשחק ולתת תפוקה משמעותית.


היהלום שבכתר
. יובל זוסמן התלבט, בצדק, האם להישאר במכבי ת"א. בגיל הזה דקות המשחק הן קריטיות, והוא חשש שלנוכח הסגל הרחב הוא עלול למצוא את עצמו מתייבש על הספסל. אחרי שיחה עם וויצ'יץ' וספאחיה השתכנע זוסמן להישאר, ועכשיו האחריות נמצאת על הכתפיים של אנשי הקבוצה. הכישרון הצעיר צריך לקבל דקות בכל משחק, ליגה ויורוליג. אם זה לא יקרה הצהובים צריכים להיות הוגנים ולהשאילו כבר בשלבים הראשונים של העונה, הרבה קבוצות ישמחו לקבלו.

צוות מקצועי. בשונה מהשנים האחרונות, למכבי ת"א יעמוד צוות סביר על הקווים. נכון, דייויד בלאט היה בעדיפות גבוהה יותר, אבל בהשוואה לצוותים ההזויים שהיו במועדון בשנים האחרונות סוף סוף יש מאמן עם ניסיון אירופי עשיר ושלוש שנים של למידה בליגה הטובה בעולם, עוזר בכיר ושני אנשי מקצוע שיסייעו כל אחד בתחומו – טל בורשטיין בעבודה עם השחקנים וטים פנינג יעסוק בווידאו ובסטטיסטיקות השונות.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי