קטש: אין שינוי מיידי. פיני גרשון: קשה להגיד שלא צפיתי את האכזבה בקיץ

עודד קטש
עודד קטש | עדי אבישי

שחקן העבר מונה למאמן הנבחרת החדש: "היה חשוב לי לקבל חוזה לארבע שנים". המנהל המקצועי ירה: "לי היה מזל בעבר, לארז לא". פרישמן: "פיני יישאר כמה שירצה, אין לנו בעיה שעודד יהיה פרשן במשחקי היורוליג"

(גודל טקסט)
איגוד הכדורסל קיים מסיבת עיתונאים, בה עודד קטש הוצג כמאמנה החדש של נבחרת ישראל. כוכב העבר של הנבחרת יחליף בתפקיד את ארז אדלשטיין, שסיים קדנציה בת ארבע שנים עם אכזבה גדולה ביורובאסקט 2017 שהתקיים בישראל. כזכור, הנבחרת ניצחה רק משחק בודד באחד מהקמפיינים הפושרים שלה.



קטש בן ה-42, שסיכם את תנאיו לאחר המלצותיה של הוועדה המקצועית של האיגוד, ישמש במקביל גם כמאמן הנבחרת האולימפית שתשמש נבחרת מילואים עבור הנבחרת הבוגרת. הוא יכנס לתפקיד לאחר שבאיגוד החליטו שלא להמשיך את ההתקשרות עם ארז אדלשטיין לאור הכישלון בקמפיין האחרון שנערך בארץ. גם עוזר המאמן דן שמיר עזב, כשהמנהל המקצועי, פיני גרשון, טען כי הסיבה היא אי הסכמה מצד קבוצתו – הפועל חולון שיעבוד באיגוד.


מנייתו של קטש עלתה בקיץ האחרון בזכות ההצלחה שרשם עם נבחרת העתודה כשהעפיל איתה באופן מרשים ומפתיע לגמר אליפות אירופה עד גיל 20. באיגוד אף מקווים כי הוא יקדם את הצעירים שפרצו תחתיו בעתודה ויעזור בהצערת הסגל שנכשל בקמפיין האחרון. באיגוד גם חגגו במהלך מסיבת העיתונאים את יום הולדתו של קטש, ואף הגישו לו עוגה.


קטש מקבל עוגה. יום הולדת שמח
קטש עם העוגה לכבודו (עדי אבישי)


קטש התרגש בפתיחת דבריו: "תודה לכולם. אני רוצה להודות על הבחירה, אני מתרגש ומודע לחשיבות התפקיד ומשמעותו. כאחד שעבר בערך כל שלב בכדורסל הישראלי אני מודע להיסטוריה ומודע לחסרונות שיש בכדורסל הישראלי ובסופו של דבר הנבחרת היא חלון הראווה של הכדורסל הישראלי. היה לי חשוב לקבל תפקיד לארבע שנים כי אני לא מאמין שאפשר לעשות משהו מיידי. אני מאוד שמח להיות שותף לחזון ונבנה את עמודי התווך לזמן ארוך. יש לנו הרבה עבודה ושיהיה הצלחה, אני מאוד גאה".


ההצלחה עם נבחרת העתודה: "זה תוצר של עבודה ולא משהו נקודתי. עשינו הצלחה שלקחה תשומת לב ועוררה המון שאלות. יש לנו דור צעיר שהוכיח את עצמו אבל לחשוב שזה פותר בעיות גם לא יהיה נכון. הצערה מתקיימת באופן טבעי ורצוי, אבל הצערה לשם הצערה זו לא מטרה. אני חושב שבנקודה הזו זה דרוש אבל נעשה זאת במידה שתעזור בהסתכלות קדימה. צריך לעשות את זה במינון הנכון".


אימון קבוצה: "בשלב שאני נמצא בקריירה שלי אני ארצה לאמן קבוצה לצד נבחרת ישראל. אני לא רואה בזה מכשול, אלא להפך. מאמן כמו שחקן צריך להיות בכושר. הפסקה יזומה יכולה להיות ברכה לפעמים, אבל לטובת הנבחרת רצוי שאני אהיה גם מאמן פעיל לאורך כל השנה ולא רק בתקופה שלי בנבחרת".


גורלם של הוותיקים בנבחרת:
"אני לא חושב שיש מטרה להקריב קורבן כל כך טוטאלי, דברים לא חייבים לבוא אחד על חשבון השני. יש שחקנים שעשו קריירה מפוארת בנבחרת. אני לא מספיק זמן בתפקיד כדי לעשות את השיחות הנדרשות. אצטרך לעשות עבודת הכנה. כבר במשחקים הקרובים יהיו שינויים בסגל, אני יכול להמר ולהגיד שיהיו גם שחקנים צעירים יותר. אני לא אכנס לשמות ספציפיים כי זה לא המקום".


עודד קטש בבמה המרכזית
עודד קטש בבמה המרכזית. יצליח יותר מאדלשטיין (עדי אבישי)


הצוות: "הוא עדיין לא הושלם, אבל אני מאמין שתוך שבוע נגבש את סגל האימון הרחב".


יו"ר האיגוד, עמירם הלוי דיבר על שחקני מכבי תל אביב: "זו סוגיה אירופית, ועם כל הכבוד לנו כאיגוד אנחנו לא הכי חשובים באירופה. אני מאמין שהסוגיה הזו עשויה להיפתר בחודש שנשאר. קשה לי להאמין שאגודה כמו מכבי תל אביב לא תעשה הכל כדי שהשחקנים שלה יהיו בנבחרת ישראל. המאמן יזמין את השחקנים שמתאימים לו מבחינה מקצועית".


עוד קודם לכן בירך הלוי: "כולם מכירים את עודד, אני מאחל לכולנו שנה מוצלחת בכל ההיבטים. אנחנו פותחים היום דרך חדשה. זו דרך של המשך ושינוי. המשך העבודה באיגוד, אני בטוח שנעשית עבודה טובה החל המגילאים הצעירים. השינוי הוא בנוגע לאנשים שמאיישים את התפקידי. אנחנו מגייסים את עודד קטש לתפקיד מאמן נבחרת ישראל לארבע השנים הקרובות. כולם מאחלים לו הצלחה, הצלחתו היא הצלחתנו. אנחנו הולכים לעולם קצת שונה ממה שהכרנו, בעקבות שינוי שיטות המשחקים בגביע העולמי, האולימפיאדה ואליפות אירופה. עודד יכנס לעניינים ואין ספק שכולנו נעשה את כל המאמצים כדי להעמיד לרשותו לרשות הנבחרת את מירב ומיטב התנאים".


יו"ר הוועדה המקצועית, עמוס פרישמן הוסיף על שחקני הצהובים: "אנחנו לא במלחמה מול מכבי תל אביב. כל מי שיימצא ראוי, יוזמן. פנינו לשלום, אנחנו לא במלחמה עם אף אחד בטח לא עם מכבי תל אביב".


קטש לצד פרישמן, הלוי ופיני גרשון
קטש לצד פרישמן, הלוי ופיני גרשון. (עדי אבישי)


על המינוי החדש: "אני מודה לארז ודן על עבודתם, אנחנו מסתכלים לטווח ארוך ויש לנו כוונה לשלב צעירים עם ותיקים. עודד לא קוסם ולא נראה בנובמבר נבחרת שתעשה נפלאות. אנחנו מסתכלים רחוק אבל זה לא אומר שאנחנו לא רוצים להצליח. עודד היה הבחירה הראשונה ולא ניהלנו מו"מ עם מאמן אחר. אני שמח שהוא רצה".


קטש הוסיף על האימון בנבחרת ישראל: "קודם כל, אני כאן ובכל אתגר יש רצונות ושאיפות. בנוסף יש גם חששות שדברים לא יצליחו ולכן לקחת זמן ומחשבה כדי להחליט. זה נכון שלעיתים ובמיוחד בנבחרות ישראל, אני לא יודע למה, יש פער בין הציפיות לבין היכולת לממש אותן. אני מקווה שנביא רוח אחרת, נפתח דף חדש ונסתכל על המציאות בעיניים אובייקטיביות כמה שאפשר. יש דרך ארוכה לפנינו. צריך תמיד לעבוד, כדי לשפר ולהבין איך אפשר לעבוד יותר נכון. גם בכדורגל, ראיתי שנבחרת איסלנד עשו היסטוריה ועלו למונדיאל. אנחנו אמורים לעשות את הדברים יותר נכון ויותר טוב, אבל גם השאר עושים את זה. אני בא מתוך אמונה שאפשר שלם שעולה על סך חלקיו. ההחלטה לאמן את נבחרת ישראל לא אמורה לבוא על חשבון הקריירה האישית שלי. האינטרסים הם זהים. אני רוצה להיות הכי טוב שאני יכול ובשביל זה אני צריך להיות בכושר. מי שקיבל החלטה הסכים איתי, וזה מה שהולך להיות. אני בא אופטימי ועם דף חדש. אני מרגיש במקום הרבה יותר שלם ובטוח כדי לקחת את הסיכון המחושב הזה".


פרישמן על השאלה אם קטש יפרשן משחקים: "אין לי שום בעיה שהמאמן יפרשן את משחקי היורוליג. בליגה מפרשנים 12 קבוצות וביורוליג זו קבוצה אחת. בסופו של דבר יש אנשים שצריכים לדבר ויש כאלה שצריכים לקבל החלטות. אני קיבלתי החלטה וזו ההחלטה שקיבלתי. אני לא רואה שום בעיה עם הנושא הזה, הדבר הזה אושר מבחינתי. פיני גרשון? כל עוד פיני ירצה להיות באיגוד, הוא יהיה כאן. אין תחליף לאישיות שלו. אני לא מכיר הרבה התאחדויות שמעסיקות מאמן כמו פיני. אנחנו יכולים להיעזר בידע שלו".



פיני גרשון
סיפר על החלק שלו בכישלון שלו ביורובאסקט: "לי לא קשה שהאכזבה הייתה כישלון. אני לא יכול להגיד שלא צפיתי את זה. הבית הזה היה יותר קשה ממה שכולם ציפו. הלכתי 13 שנה אחורה. המשחק מול ז'לגיריס, כולם חשבו שזה רק עניין של כמה ננצח אותם. וגם חשבו שהשופטים יהיו איתו, כמו היורוליג. היה חסר שתי שניות שזה יהפוך לכישלון אישי, ולי היה מזל שלארז לא היה. כל מה שמאמנים ביקשו מאיתנו, הם קיבלו. רצינו לעשות את המקסימום כדי שהנבחרת תצליח. איגוד הכדורסל עשה את המקסימום כדי שהנבחרת תהיה מוכנה".


קטש במשרדי איגוד הכדורסל

קטש במשרדי איגוד הכדורסל (עדי אבישי)


פיני הוסיף: "דעתי לא השתנה, אני חושב שהמתאזרחים שיכולים לשחק בנבחרת – צריכים להיות בנבחרת. זה השינוי של פיב"א גם, שאפשר לשנות מתאזרחים תוך כדי המשחקים. זה תלוי ביכולת, כושר ועוד. אלכס טיוס וריצ'ארד האוול משחקים בקבוצות טובות, ויכול להיות שאחד מהם יתאים לעודד יותר מהשני. לא נכנס לעימותים עם קבוצות בגלל הנושא הזה, שניהם לפחות יהיו רשומים בין 24 השחקנים, אפילו עוד אחד".


גרשון על העתיד: "הנבחרת האולימפית, העתודה ונבחרת הנוער – זה העתיד של הכדורסל. שם אני נמצא ומנסה להצליח כמו שעודד אימן בנבחרת העתודה. לפניו אימנו את השחקנים האלה מאמנים אחרים. יש לנו דור של מאמנים מצוינים. אני חושב ששם צריך להיות הפוקוס שלי, אני סומך על עודד והעוזרים שלו. הם יעשו את המקסימום של נבחרת ישראל. אל תשפטו את עודד אחרי משחק בודד. לבקש מאנשים להיות בכושר משחק קבוצתי תוך יומיים. אם אנחנו לא הצלחנו לעשות את זה בשישה שבועות ו-11 משחקי אימון, אז עם שני אימונים לא נצליח. זו בעיה של כל הנבחרות".

השחקנים: "בישראל, חלק גדול משחקני הנבחרת בהפועל ירושלים ומכבי תל אביב לא בטוח יקבלו מספיק דקות כדי להיות בכושר להיות בנבחרת. יש לי סבלנות. תשפטו את המאמן הלאומי. אני זוכר איך דיברו על אלישע לוי לפני שנתיים והכתירו אותו והיום הפכו אותו לסמרטוט. כולנו מקווים שיהיה בסדר. תזכרו כולכם, אנחנו זה הכדורסל בארץ. זה שאנחנו חותכים לא עושה לנו פרנסה יותר טובה או מרומם את הכדורסל. הכדורסל הישראלי עם 25 אלף ילדים, העיניים שלהם נשואות לעודד קטש ומה שאתם כותבים או מראים. הדברים האלה עושים נזק לענף שכולנו יושבים עליו".

קטש: "בהחלט מחכה לנו משימה לא פשוטה. נצטרך לעשות דברים בהדרגה, כדורסל הוא משחק קבוצתי אבל מורכב מאינדיבידואלים. הכול תלוי בקבוצה שלו, במצב שלו ובעומס שלו. נתאים לכל שחקן את התפקיד שמתאים לו. נעשה מפגשים לפני ההפסקה של פיב"א. אנחנו נהיה המעטפת שכל שחקן כדורסל מקבל. אני רואה את עצמי כמאמן נבחרת ישראל הרבה יותר רחב מההתכנסות הזו או אחרת. אני אשמח לבקר שחקני נבחרת בקבוצות או כאלה שנחשבים לפוטנציאל. אני אקח אחריות על ההרגשה שלהם, התוספות שהם צריכים, להנחות והכול. זה תפקידי. יהיה סגל רחב שיכלול את הנבחרת האולימפית והלאומית. לכולם נצטרך לדאוג למעטפת הנכונה, רק בעבודה כזו ולאורך זמן נשיג תוצאות".


פיני גרשון במסע
פיני גרשון במסע"ת. הגיע עצבני (עדי אבישי)


עמירם הלוי על החיסורים מהסגל בקיץ: "שחקני מכבי תל אביב יועמדו לדין ביום שני הקרוב. איגוד הכדורסל לא מתערב, ברגע שהוגשה התלונה היא מועברת לתובע של איגוד הכדורסל. המערכת יודעת את שלה והיא תעשה. נעשה תהליך משמעתי חינוכי מול איתי שגב, מבחינתו הנושא הזה נסגר".

פיני גרשון על איתי שגב: "איתי שגב הוזמן לנבחרת האולימפית, הוא לא זומן לנבחרת הבוגרת. כארם משעור וג'ייק כהן הוזמנו לנבחרת הבוגרת".

קטש על הכישלונות במכבי ת"א והפועל ירושלים: "עשיתי תהליך כמאמן כדורסל בשנים האחרונות. אני מרגיש הרבה יותר מוכן לתפקיד, אני רוצה לעמוד במשמעות הזו של הפסדים, ניצחונות, כישלונות והצלחות. אני מבין הרבה יותר את תפקיד המאמן. אשמח להיות טוב יותר בעוד כמה שנים. במחשבה על התפקיד הזה מצאתי את האנשים הנכונים. נבחרת ישראל תמיד הייתה חלק ממני. לא תכננתי וחשבתי שאהיה מאמן נבחרת ישראל, אבל אז פנו אליי ואז אחרי מחשבה לא ארוכה החלטתי לקחת את זה. גם לי יש את השאיפה להיות יותר טוב. אני אשמח אם תהיה גם הצלחה שתעזור לי ולכדורסל הישראלי ברמה האישית. לא משנה איך הסיפור הזה יסתיים, אני כנראה אלמד ממנו עוד משהו".


פיני: "השחקנים שאחננו מדברים עליהם, יהיו בשלים בשנת 2028 או 2030. אם נצליח באולימפיאדה מה טוב, אני חושב שזה קשה אבל לא בלתי אפשרי. לא רוצה לסמן את זה כמטרה כדי שעודד לא יברח. המטרה היא קודם 2024 ואני מקווה שהשקעה הזו במשך השנים. הוא יהיה המאמן הראשון שיוביל אותנו במשחקים האולימפיים".


גרשון והלוי נהנים מעוגה

גרשון והלוי נהנים מעוגה (עדי אבישי)


על דן שמיר: "לגבי דן, הוא לא באיגוד הכדורסל כי הפועל חולון לא מסכימים שהוא ימשיך לעבוד באיגוד. הוא אימן בעבר את העתודה, אצל עודד לא הייתה לי את הבעיה הזו. על עוזרי המאמנים אני מדבר עם יושב ראש הקבוצה. אם אומרים שהנבחרת היא מעל כולם, אז אני מתקדם הלאה. יש לי אז רשימה של עוזרי מאמנים. אני מכבד את הפועל חולון, יש להם עונה צפופה. אני מבטיח לכולם שדן שמיר יעבוד באיגוד הכדורסל".

פרישמן: "כל מה שפיני אמר זו אמת. אבל אני אמרתי בסיום הקמפיין, מבחינתי ארז אדלשטיין לא המשיך וגם הצוות שלו לא המשיך. אני לא נכנס למה שקרה עם הפועל חולון".


קטש: "צפיתי בכדורסל ישראלי. היו שחקנים שלא שיחקו כל דקה. העיניים פקוחות לגבי שחקנים בכירים וצעירים. בקרוב אתם תגלו את הרשימה השמית של הסגל".

עמירם הלוי: "יש חלוקת תפקידי באיגוד. מערכת היחסים שלי עם ארז היא ארוכה, אני חושב שאני הראשון שנתן לו לאמן בליגת העל. אני מאוד מעריך את ארז. העניין הוא שיום-יומיים אחרי האליפות אני ופיני נסענו לההשתלמות. מחול השדים שהיה סביבו גרם לעמוס להיפגש איתו כדי שזה ייפסק".


בעלי הפועל חולון: באיגוד פנו בנוגע לשמיר, נתתי תשובה שלילית
בעלי הפועל חולון שלמה אייזיק הגיב לדבריו של גרשון בנוגע לעבודתו האפשרית של דן שמיר בנבחרות השונות: "אכן נעשתה אליי פניה מאיגוד הכדורסל, בטרם מונה מאמן לאומי. נתתי תשובה שלילית, בין היתר בגלל עומס המשימות שלנו והרצון לשמור על מיקוד בהפועל חולון בלבד, מעבר לעובדה שאנחנו בונים משהו ביחד עם דן לטווח של לפחות שלוש שנים".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי