בירושלים מודים: היה צריך להיפרד מקציקאריס קודם

שחקני הפועל ירושלים
שחקני הפועל ירושלים | דני מרון

גורם בשורות האלופה הגיב לפיטורי המאמן היווני: "אנחנו לא אוהבים לקחת החלטות פזיזות, אבל נראה שהפעם זה פגע בנו". שחקן בקבוצה: "אני מאמין שהאווירה תשתפר". וגם: עמימות בנוגע לסטטוס החדש של מודי מאור

(גודל טקסט)

הפועל ירושלים תנסה לצאת החל מהיום (שישי) לעידן חדש – עידן פוסט קציקאריס. המאמן עזב אמש את המועדון לאחר שיחת חירום שנקבעה איתו על ידי ראשי הקבוצה בעקבות המשבר אליו היא נקלעה. האווירה בפגישה לא היתה קשה ונראה היה ששני הצדדים הגיעו להבנות כשההחלטה לשחרור היווני הייתה משותפת והתקבלה על ידי שני הצדדים. היווני חש שאין ביכולתו לחולל שינוי ותמך בהחלטה, אולם סביר להניח שמדובר באקט חסר משמעות לאחר שהוא הבין שהחרב כבר מונחת על צווארו.

בירושלים התחבטו רבות בשבועות האחרונים בעתידו של קציקאריס. אחרי ההצלחה בשנה שעברה הציפיות במועדון האדום עלו, ובמועדון לא התביישו להציב הגעה לגמר היורוקאפ ואפילו זכייה בו למטרה מוצהרת. אלא שפתיחת העונה הכתה בהם בתדהמה והעמידה אותם במבוכה. בירושלים ניסו לקבל תחילה את ההפסדים בהבנה בידיעה כי גם דני פרנקו וסימונה פיאניג'אני סבלו מתקופות רעות ועדיין זכו לגב מאורי אלון, שקיבל על עצמו לא לפטר מאמנים במהלך העונה.

חוק הברזל הנ"ל נשבר לראשונה אתמול לאור שרשרת המקרים שהביאו להחלטה הגורלית. הסיבה המרכזית לפיטורים היתה לאו דווקא מקצועית והתקבלה לאחר ניסיונות רבים לייצב את הספינה מבלי לבצע שינויים דרמטיים. למרות רצף ההפסדים בקבוצה מאמינים שעוד ניתן להעפיל לשלב הבא ושיש להם מספיק כישרון כדי להגיע רחוק גם העונה, אלא שהבעיה הגדולה היתה נעוצה בכימיה בין השחקנים למאמן, שאיבד את חדר ההלבשה כבר בתחילת העונה.

בקבוצה מספרים על אווירה קשה ומתוחה שהיתה בין חלק מהשחקנים לקציקאריס כשהשחקן הבולט שיצא באופן גלוי מול המאמן היה קרטיס ג'רלס שהעביר עליו ביקורת בכמה ראיונות. הגארד, שזכה לחופש פעולה מלא בעונה שעברה תחת פיאניג'אני, לא הצליח להכיל את שיטת המשחק החדשה שסירסה אותו. "אני אשנה אותו כך שיתאים לשיטה שלי", אמר קציקאריס לכותב שורות אלה לאחר שהצטרף הקיץ לקבוצה. מבחן המציאות? פיצוץ גדול ועוגמת נפש שיכולה הייתה להיחסך.


פוטיס קציקאריס. חוק הברזל נשבר (דני מרון)

בירושלים התגאו תחילה שהעניקו גב למאמן בסאגת קרטיס ג'רלס ובכך הוכיחו שאין שחקן שהוא מעל המועדון, אולם כעת מודים גורמים בקבוצה שההחלטה הזאת פגעה בהם. "ויתרנו על השחקן הטוב ביותר שלנו עבור מאמן שלא היה בטוח שיישאר", אומר גורם בקבוצה, "עכשיו נשארנו קירחים מכאן ומכאן". זה לא רק שהתמיכה בקציקאריס על פני ג'רלס התבררה כשגויה, אלא שגם הזמן שחלף מאז העמיק את המשבר ויקשה מאוד על האדומים להעפיל לשלב הבא ולהתקדם ביורוקאפ. "אנחנו לא אוהבים לקחת החלטות פזיזות, אבל נראה שהפעם זה פגע בנו", הוסיף גורם נוסף.

בירושלים קיוו שהיפטרות מ"השחקן הסורר" תלכד את השורות ותעמיד את השחקנים על הרגליים, אך האמת התבררה כהפך הגמור. לא מעט שחקנים הלינו בשיחות סגורות על ההחלטה לשחרר את ג'רלס וקיבלו אותה בהפתעה מוחלטת. הרכז היה חלק חשוב בקבוצה ורכש לעצמו חברים רבים וההחלטה לתמוך דווקא במאמן, איתו היו מתיחויות מצד שחקנים נוספים, ערערה עוד יותר את המצב העדין ששרר בקבוצה. ליאור אליהו היה שחקן נוסף שסבל ממערכת יחסים קשה עם המאמן ובסביבתו מקווים כי כעת הוא ייצא לדרך חדשה.


קרטיס ג'רלס. ההיפטרות ממנו לא עזרה (עדי אבישי)

ההחלטה על סיום דרכו של קציקאריס התקבלה כאמור אתמול בערב. בעקבות ההפסד לגלאטסראיי שסיבך את העניינים והלחץ שהגיע מצד האוהדים, שאף השליכו לעבר המאמן דלי פופקורן כאות בוז, התקיימה פגישת חירום במהלך היממה האחרונה בין אורי אלון, גיא הראל וגורמים בכירים נוספים בה הוחלט על הצעד הדרמטי. השחקנים התבשרו מיד לאחר שיחת הפיטורים על ההתפתחויות מבלי שהוסבר להם את הסיבות שהובילו לכך. "פשוט אמרו לנו שקציקאריס סיים את תפקידו ושמודי מאור יחליף אותו", אומר שחקן בקבוצה, "אני מאמין שהאווירה תשתפר עכשיו".

עם כל הכבוד לפיטוריו של קציקאריס, ההחלטה בדבר מחליפו הייתה משמעותית לא פחות. בירושלים החליטו לקדם את מודי מאור חסר הניסיון לתפקיד, מהלך שמציב סימן שאלה גדול על הפרוייקט של אורי אלון. תחילה בירושלים העדיפו אופציה של מאמן זר אולם לא נמצאה שום חלופה שריצתה את ראשי המועדון. האפשרות של מינוי מאמן ישראלי נחשבת לפחות מועדפת על הירושלמים ובצעד מפתיע התקבלה ההחלטה למנות דווקא את מאור לתפקיד.


אורי אלון. לקח הימור גדול בעמדת המאמן (דני מרון)

עוזר המאמן נחשב לדמות מוערכת במועדון ובמשך השנה שעברה הוא צבר אהדה רבה. את העונה שעברה, עונת הבכורה שלו במועדון, הוא התחיל כעוזר שני אך בקיץ הוא כבר קודם לעוזר המאמן הבכיר וחתם על חוזה ארוך טווח בצעד שהראה את האמון הרב שרוכשים לו בבירה. אך עם כל הכבוד לאמון, מאור נחשב למאמן חסר ניסיון וצעיר ומעולם לא שימש מאמן ראשי בקבוצת בוגרים. ההחלטה להעניק לו את המושכות בשלב כה קריטי של העונה כשעדיין ניתן להוציא את העגלה מהבוץ נראית תמוהה במקרה הטוב.

בירושלים שומרים על עמימות בנוגע למעמדו של המאמן החדש. כלפי חוץ הם משדרים ש"הוא המאמן", אולם אף גורם בקבוצה לא מוכן להכריז על המינוי שלו כקבוע. ההחלטה נובעת כנראה משיקול תדמיתי מאחר ובבירה לא רוצים להגיע למצב בו עזיבה של מאור או חזרה לתפקיד העוזר במידה וייכשל ייחשבו לפיטורים שניים בעונה אחת. במקום זה הם מעדיפים לתת לו אשראי לתקופה מסויימת בה הוא ייבחן ולבדוק במקביל אופציות חלופיות. במידה ויצליח הוא צפוי להשלים את העונה אך במידה וייכשל, האדומים ינחיתו מאמן אחר שיגיע רק עד תום העונה.


מודי מאור. בקבוצה חיפשו מאמן ישראלי (הפועל ירושלים, האתר הרשמי)

לסיום, קשה שלא לתהות על קווי הדמיון הרבים בין הפועל ירושלים של השנה למכבי תל אביב של השנה שעברה. ההפסדים, אי העמידה בציפיות הגבוהות, סגל השחקנים שלא ממצה את עצמו וההחלטות הניהוליות הם רק חלק מנקודות ההשקה בין שתי היריבות הגדולות. כמו עכשיו בירושלים, גם מכבי תל אביב קידמה בזמנו את עוזר המאמן (רמי הדר) לתפקיד למרות חוסר ניסיון ונורות האזהרה. במקרה של הצהובים זה הוביל לקריסה טוטאלית ולתחלופה של עוד שלושה מאמנים. איך זה ייגמר בהפועל ירושלים?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי