מלחמה קדושה: היהודים שהקימו את הכדורגל בפולין

מכבי קרקוב
מכבי קרקוב | צילום: ההתאחדות לכדורגל

המשחקים בין מכבי ויוצ'נקה קרקוב היו מסתיימים במכות והיריבות זכורה עד היום. סיפורה של קהילה יהודית מגוונת שלא תחזור

(גודל טקסט)
קשה מאוד לקשר בין השואה לספורט, אבל אפילו במהלך החיים במלחמת העולם השנייה היו חיי ספורט בפולין והוקמה ליגת הכדורגל היהודית המפורסמת בגטו טרזין, שהייתה סוג של מפלט מן הגיהנום.

 

הפעילות הספורטיבית של יהודי פולין לא החלה כמובן בשואה. רבים מחובבי הכדורגל בפולין מכירים את היריבות העזה בין קרקוביה ו-ויסלה קרקוב. יריבות זו נטועה ביהדות קרקוב שהייתה אחת מהקהילות המעניינות ביותר בפולין.

 

החיבור בין יהודים וספורט לא תמיד היה טבעי. היהודי המסורתי הממוצע באירופה לא היה מתעסק בספורט, אבל במאה ה-19 עם עליית הלאומיות והרומנטיזציה של אירופה הגיח הספורט אל העולם החדש וסחף את כל אירופה וגם את היהודים.




 

בעידוד האימפריה האוסטרו-הונגרית, ששלטה בקרקוב, הוקמו לאט לאט אגודות ספורט. קרקוביה מחזיקה בתואר הקבוצה הכי ותיקה בפולין, והוקמה בשנת 1906. שנה לאחר מכן הוקמה ויסלה. עם התפתחות הרעיון, ב-1909 הוקם מועדון הספורט היהודי הראשון, ז'.ק.ס מכבי קרקוב שלבש צבעי תכלת ולבן והתהדר במגן דוד בלוגו. שנה אחר-כך, ב-1910, הוקם המועדון יוצ'נקה קרקוב, יוצ'נקה ("שחר") היה מועדון המזוהה אידאולוגית עם התנועה הסוציאליסטית-יהודית ה"בונד", ששיחקה בשחור לבן. עם הקמתה של יוצ'נקה היריבויות האידאולוגיות לא איחרו לבוא.

 

קשה להבין כיום את עוצמת ההשפעה היהודית על הכדורגל בפולין בתחילת המאה הקודמת. בקרקוב בלבד היו 22 מועדוני ספורט (לא רק בכדורגל) יהודיים כשלכל מועדון הייתה נטייה אידאולוגית שונה. אבל שני המועדונים החזקים בכדורגל היו יוצ'נקה ומכבי ששיחקו בליגה המקומית הראשונה. זאת עוד לפני שהוקמה ליגה פולנית כלל ארצית. הם שיחקו נגד קבוצות פולניות במשך עשור וחצי לאחר שפולין קיבלה את עצמאותה.

 

הקבוצות היהודיות לא היו הכי מוצלחות, אבל גם היו להם שחקנים ששברו שיאים. יוזף קלוץ, שחקנה של יוצ'נקה קרקוב, היה לשחקן הראשון בהיסטוריה של הספורט הפולני שכבש שער במשחק נבחרת, בניצחון 1:2 על שבדיה, ולאון שפרלינג, כוכב שנות ה-20 של קרקוביה, שזכה איתה בשלוש אליפויות החל דרכו ביוצ'נקה והיה חלק מהנבחרת הראשונה בכדורגל של פולין בהיסטוריה, שהפסידה 1:0 להונגריה. שפרלינג וקלוץ נספו בשואה ב-1941.

 

קרקוביה, שעד היום מזוהה בפולין עם היהודים למרות שאין לה אף שחקן יהודי הייתה קבוצה של אקדמאים, ליברלים שהקימו מועדון ספורט, וכחלק מהוויית מועדון כזה התקבלו יהודים למועדון בזרועות פתוחות למרות שהציגו נאמנות ללאום הפולני עם צבעי האדום-לבן. דבר זה לא היה טריוויאלי בכלל באותם זמנים.

 

קרקוביה פיתחה ידידות קרובה מאוד עם יוצ'נקה. כששחקנים יהודיים עוברים אל קרקוביה ומשחקים אצלה בקביעות. לעומת זאת ויסלה קרקוב הייתה קבוצה מגזרית-לאומנית, שלא שיתפה שחקנים "לא קתוליים" וששחקניה עולים במועל יד אל המגרש, וכשהכוונה לא-קתולים, הכוונה ליהודים. בגלל היריבות הגדולה בין מכבי ליוצ'נקה התפתחה מן שותפות בין מכבי לוויסלה נגד יוצ'נקה וקרקוביה. וככה התעצמה היריבות בין שתי הקבוצות הפולניות.



מכבי קרקוב. צילום: ההתאחדות לכדורגל

 

את המשחקים האינטנסיביים בין מכבי ליוצ'נקה הגדיר לודוויק גינטל ששיחק גם ביוצ'נקה וגם בקרקוביה כ"מלחמה קדושה". ולא פעם ולא פעמיים משחקים הסתיימו במכות בין שתי הקבוצות.עם כניסת הנאצים לפולין יוצ'נקה, מכבי ושאר המועדונים היהודיים נמחו מעל פני האדמה. מכבי קיימת, אבל בערך כמו מכבי ורשה, לא מקצועית ומתפקדת יותר כמרכז מורשת יהודי.



את המורשת והיריבות של לפני המלחמה ירשו קבוצות קרקוביה ו-ויסלה. כשאוהדי ויסלה מכנים את אוהדי קרקוביה ה"ז'ידז'י" ומשתמשים בשירים אנטישמיים ולאומניים כנגד קרקוביה, אך אוהדי קרקוביה לא נשארו חייבים וחלק מהאולטראס של קרקוביה מכנים את עצמם כ-
Jude Gang  בדומה לאייאקס וטוטנהאם.

 

את השם של הדרבי היהודי בין מכבי קרקוב ליוצ'נקה העתיקו אל המשחק הגדול, והיום הדרבי של קרקוב נחשב לאחד ממשחקי הדרבי המסוכנים והאינטנסיביים בעולם. אמנם עברו הרבה מים מאז בנהר הוויסלה, אבל איפשהו שם בין הפירוטכניקה והשירים יש גם מקום קטן להיסטוריה של קהילה יהודית מגוונת, שכבר לא תחזור.

 

שתי קבוצות יהודיות היו בין המייסדות של הליגה הפולנית. יוטנשקה קרקוב וחשמונאי לבוב. לבוב היום היא עיר אוקראינית, אבל אז הייתה שייכת לפולין. לבוב הייתה הקבוצה היהודית הכי פופולארית בפולין ושחקנה הכי מפורסם היה זיגמונט שטוירמן חלוץ הקבוצה ונבחרת פולין. הוא נורה למוות על ידי חייל נאצי שיכור בגטו לבוב בדצמבר 1941. סוף עצוב לאחד מהחלוצים היהודים הכי טובים שהיו וסוף של הכדורגל היהודי הפולני.

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי