בשם ההגנה: גוטליב מצטרף לקבוצה שתפורה למידותיו

אדי גוטליב
אדי גוטליב | דני מרון

אופה הרוסית היא קבוצה צנועה ואפורה, המונהגת בידי מאמן צעיר ומבריק ומבוססת על סדר, משמעת וספיגה מועטת. והעיקר: האם תשמש לבלם הפועל ת"א מקפצה לגדולות?

(גודל טקסט)

אפשר לומר כי המעבר של אדי גוטליב לאופה הרוסית הוא הימור, אבל דבר אחד בטוח – הוא יפגוש בקבוצתו החדשה אגדה חיה כמאמן. סרגיי סמאק הוא אליל אמיתי במונחים הרוסים. קפטן הנבחרת שהעפילה לחצי הגמר ביורו 2008, הוא היה ונשאר דמות דומיננטית ואהודה מאוד. כעת, כשהוא מתחיל את דרכו על הספסל, רבים צופים לו עתיד מזהיר גם במקצוע החדש.

סמאק הוא השחקן היחיד בתולדות הליגה הרוסית שזכה באליפות עם 3 קבוצות שונות. הוא החל את דרכו בצסק"א מוסקבה, לה הקדיש עשור שלם בחייו, והיה אחד הגיבורים בזכיה באליפות ההיסטורית ב-2003. אחרי התנסות לא מוצלחת בפריז סן ז'רמן, שב סמאק למולדתו, זכה בשתי אליפויות עם רובין קאזאן של המאמן קורבן ברדייב ב-2008 ו-2009, ואז עבר לזניט וחגג שתי אליפויות רצופות נוספות ב-2010 ו-2012.

הוא נחשב מאז ומתמיד למודל לחיקוי בהתנהלות ספורטיבית, הקרין מנהיגות, ולא היה מעורב מעולם בשערוריה כלשהי. לכן לא מפתיע כי היה סמאק עבר באופן מיידי לתפקיד עוזרו של לוצ'אנו ספאלטי בזניט כאשר תלה את הנעליים ב-2013. הוא שמר על התפקיד גם אצל אנדרה וילאש בואש ומירצ'ה לוצ'סקו, ובמקביל שימש כעוזרו של פאביו קאפלו בנבחרת רוסיה החל מ-2014. ליאוניד סלוצקי, חבר אישי טוב של סמאק, היה מאושר לעבוד איתו בנבחרת במשך כשנה עד יורו 2016. בסופו של דבר, היה ברור כי איש המקצוע בן ה-41 ירצה לנסות את מזלו גם כמאמן הראשי, ואת ההזדמנות הראשונה הוא קיבל באופה בנסיבות מיוחדות.

המועדון החדש של גוטליב נוסד רק ב-2010, והנסיקה המהירה שלו לא היתה צפויה כלל. איש לא העלה בדעתו כי כבר ב-2014 תעלה אופה לליגה הבכירה, וזה קרה כמעט בניגוד לתוכניות. איגור קוליבאנוב, כוכב הליגה האיטלקית בשנות ה-90' במדי פוג'יה ובולוניה, היה חתום על ההישג הכביר כמאמן, והוא גם הצליח להימנע מירידה בעונת הבכורה בטופ.

g
המאמן סמאק יתבקש להמשיך את הנס ולהשאיר את אופה בליגה הראשונה (Getty)

ההישרדות של אופה בליגה הראשונה במשך שלוש שנים תמימות היא נס בקנה מידה מקומי, ואת העונה הטובה ביותר היא סיפקה אשתקד. ויקטור גונצ'רנקו הבלארוסי, שכיהן כעוזרו של סלוצקי בצסק"א ב-2015/16, קיבל את הקבוצה לידיו לפני שנה ויצר יחידה מלוכדת של שחקנים אלמונים שהציגה כדורגל נוקשה ומאורגן מאוד בהגנה. בזכות ניצחונות 0:1 רבים, טיפסה אופה לחלק העליון של הטבלה, אבל אז התפטר סלוצקי מצסק"א, וגונצ'רנקו ניצל סעיף בחוזה שאפשר לו לחזור ללא תמורה לקבוצתו של ביברס נאתכו ולרשת את חברו הטוב. את הכיסא הריק שהותיר אחריו נקרא למלא סמאק. עם הבוס החדש, שמרה אופה על מעמדה בטבלה וסיימה את עונת השיא בתולדותיה במקום השביעי.

העובדה כי כבשה 22 פעמים בלבד וספגה רק 25 שערים ב-30 משחקים מדגישה את אופיה, אפילו כאשר מדובר בליגה הגנתית למדי באופן כללי. גוטליב מצטרף לקבוצה לא מבריקה בלשון המעטה, אולם היא מבססת את הצלחתה היחסית על סדר ומשמעת – וזוהי בשורה חשובה מאוד עבור הבלם. אם יתאקלם ויוכיח את עצמו, עשוי הישראלי להפוך לשחקן מפתח, כי בלמים ושוערים תמיד היו קריטיים עבור אופה.

ההתאקלמות הזו לא תהיה פשוטה. אופה נמצאת כ-1,300 קילומטרים מזרחה ממוסקבה, בדרום הרי אוראל, ומזג האוויר קשה מאוד בחורף. הטמפרטורה הממוצעת בדצמבר וינואר עשויה לרדת למינוס 15 מעלות. מדובר בבירת רפובליקת בשריקיה בה שיעור גבוה של מוסלמים ותרבות שונה באופן מהותי מאוד מהמערב ומישראל.

ע
נאתכו. מודל לחיקוי עבור גוטליב (AFP)

כדורגל מעולם לא היה מפותח בבשריקיה, ובתקופת ברית המועצות לא היו באופה מועדוני כדורגל ראויים. למעשה, הקבוצה הנוכחית, אשר קיימת 7 שנים בלבד, היא הראשונה באזור, והקושי לגייס קהל אוהדים נלהב ניכר היטב. איצטדיון נפטיאניק, אשר שופץ והוכשר לארח משחקים בליגה הבכירה רק לפני שנתיים, בדרך כלל אינו מלא על אף שתכולתו 15 אלף איש בלבד. גם הדשא המלאכותי בו יהווה חידוש משמעותי מאוד עבור גוטליב שרגיל לשחק על משטח טבעי וירוק.

זו לא תהיה חוויה טרוויאלית, ואין ספק כי מדובר בהחלטה נועזת, אבל בהחלט יש לבלם בן ה-24 סיכוי להתקדם מקצועית. עם מאמן סמכותי שעשוי להיות בדרכו לצמרת הגבוהה, הוא מקבל הזדמנות לתפוס את העין של סקאוטים מטעם קבוצות בכירות יותר ברוסיה. מכאן, הכל תלוי בו ובנכונות להתרגל לתנאים שונים בתכלית מהפועל תל אביב.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי