שון מלכה: אני שייך לרמות הכי גבוהות בכדורגל הישראלי

שון מלכה
שון מלכה | דוברות הפועל אשקלון

הרצון להתקדם ("עונת מבחן עבורי"), סיום דרכו בהפועל ת"א ("מנדיונדו העיף 20 שחקנים בלי לראות אותם"), החלום המשפחתי ועוד. קשר אשקלון חזר לליגת העל, והוא לא מתכוון לרדת. ב-20:30, ישיר בספורט4, ב"ש מחכה

(גודל טקסט)
שון מלכה אומנם רק בן 24, אבל כבר הספיק לעבור לא מעט בכדורגל הישראלי. הקשר ההתקפי הספיק לשחק בהרכב של הפועל תל אביב ולפתוח במשחקים גדולים כמו הדרבי התל אביבי, אך בשנתיים האחרונות קצת נעלם מהרדאר כשבילה בליגה הלאומית, כשגם בה הספיק לעבור לא מעט.


מלכה בא מבית של כדורגל. האח עמית (19) חתם הקיץ בהפועל ת"א, וגם האחות הצעירה בדרך להתחתן עם כדורגלן – לידור כהן, שעבר הקיץ מהפועל רמת גן להפועל מרמורק. מעל כולם נמצא האב מאיר שתומך ומלווה לכל משחק. מלכה עצמו חתם הקיץ בהפועל אשקלון ורגע לפני המפגש מול הפועל באר שבע הערב (שבת, 20:30, ישיר בספורט4) הוא מדבר בראיון מיוחד לספורט1 על המאמנים הגדולים שהספיק לעבור תחתיהם, המטרות של אשקלון, הרצון לחזור לקבוצה גדולה וגם החלום הגדול – לשתף פעולה עם האח.




הראיון נערך בעיצומו של שבוע בו חתמו באשקלון שלושה שחקני התקפה – גודנס אג'אי, סער בנבנישתי, ורמזי ספורי (עוד תוצר מחלקת הנוער של הפועל ת"א). יחד עם זאת, מלכה שנכנס כמחליף בשני המחזורים הראשונים, לא ממש חושש. "אני תמיד מאמין בעצמי ולא משנה איפה אני משחק, ככה גם היה בהפועל תל אביב כשהייתי בן 20 ושיחקו בהפועל ת"א עם שמות גדולים (איתי שכטר וגילי ורמוט). אני תמיד שואף לשחק. היינו חייבים להתחזק ואני שמח שצירפו את שחקני החיזוק. אני יודע שאקבל את ההזדמנות, ואם אקח אותה בשתי רגליים אהיה על המגרש. מי שמתאמן אצל יובל נעים מבין שמי שטוב ישחק. הוא האחרון שישחקו אצלו שמות".



נעים. האחרון שישחקו אצלו שמות (ערן לוף)


איך הגעת להפועל אשקלון?
"היו עוד שתי פניות מליגת העל והרבה פניות מהליגה הלאומית. גם עם הפועל ת"א היו דיבורים שלא הפכו למעשים, מה גם שאחי עמית חתם שם ואנחנו משחקים על אותו תפקיד. לא רציתי שזה יפגע באחד מאיתנו שנהיה באותה הקבוצה. יחד עם זאת, החלום הגדול הוא כן לשחק ביחד איתו אחרי ש"יתבשל" קצת, אני מאמין בו. בנוסף, החלטתי בעונה שעברה שזו העונה האחרונה שלי בלאומית. גם בסוף 2015/16, אחרי חצי עונה טובה בהפועל ראשון לציון, היו לי הצעות מליגת העל, אבל בנו קבוצה חזקה והאמנתי שאפשר לעלות. השנתיים בליגה הלאומית חישלו אותי. העונה הזו היא עונת מבחן עבורי, אני לא חושש מזה. מאמין שגם אני וגם הקבוצה נחזור לבמה המרכזית".


לא חששת מהבעיות הכלכליות שהיו בקבוצה בשנתיים האחרונות? (גרמו לעיכוב במשכורות)?
"הסבירו לנו מה קרה בעונה שעברה (מחסור באישור ניהול תקין). זה נראה שכל האחראים כמו דרור (אלמלם, המנכ"ל) וצ'יקו (מגיה, הסמנכ"ל) דואגים להכל. היה לנו מחנה אימונים ברמה הכי גבוהה, לוקחים אותנו למסעדות. יש גם ראש עיר (תומר גלאם) שהקבוצה חשובה לו".


את מאבק ההישרדות אשתקד של אשקלון עם קבוצת נעוריו של מלכה, הפועל ת"א, כולם זוכרים. העונה הוא מכוון לסיום עונה קצת יותר רגוע. "אישית, אני תמיד שואף ליותר, וכרגע נראה שיש קבוצה טובה עם שחקנים שרובם בעלי ניסיון בליגת העל", אומר מלכה שטעם כאמור קצת מהמאבקים על ה"קצפת",  "המטרה הראשונה היא להישאר בליגה, אבל אני מאמין שנשיג יותר מהישארות עם עוד מקום-שניים למעלה שנבטיח את ההישארות חודשיים לפני הסיום, ולא כמו שנה שעברה שכל משחק היה מלחמת עולם".



"מאמין שגם אני וגם הקבוצה נחזור לבמה המרכזית" (דוברות הפועל אשקלון)


איך היחסים שלך עם יובל נעים?
"יש לו מקום בקבוצה בכירה יותר מאשקלון, מבלי לפגוע. הוא יגיע לשם. הוא בדרג הכי גבוה שיש. הכנתי את עצמי אישית אליו. הוא מוטיבטור ורוצה לנצח. הנוכחות שלו הייתה אחד השיקולים להגיע, ראיתי אותו בטלוויזיה ותמיד רציתי שיאמן אותי. אני חזק מנטלית, עברתי כמה דברים עם מאמנים. מבחינת בן אדם אין גברים כמו נעים, אפשר לדבר איתו על הכל. ברגע שמתחיל המשחק, אין אצלו שכונה, כולם צריכים לתת 200%".


נעים הוא עוד אחד מרשימת מאמנים ארוכה שהקשר הספיק לעבור תחתיה. מלכה הספיק להתאמן ולשחק תחת מאמנים בכירים ומוכרים בכדורגל הישראלי, כמו אלי גוטמן ("העלה אותי להתאמן עם בבוגרים בגיל 17"), אלי "השריף" כהן, יוסי אבוקסיס, רן בן שמעון ומנחם קורצקי בהפועל פתח תקווה. עם השניים האחרונים היחסים שלו ידעו גם מורדות, בעיקר עם האחרון למען האמת.


מי המאמן הכי גדול שאימן אותך?
בן שמעון הוא מאמן מצוין, בגלל זה הוא הגיע לנבחרת קפריסין. הרבה אנשים אוהבים לזלזל, אבל מדובר בהישג. למדתי ממנו הכי הרבה. לא היה לי קל איתו, כי לפעמים הוא היה מסיט אותי לעמדת המגן ומחליף מגן כדי לא להוציא את אחד הכוכבים. אבל אז היו באמת שמות גדולים (איתי שכטר וגילי ורמוט), והוא עשה מה שהכי טוב לקבוצה. אין לי טענות אליו. היה חודש אחד שישבתי על הספסל בגלל שהראיתי שלא אהבתי את התפקיד. אין טעם שאשחק כמגן, זה לא התפקיד שלי. התפקידים שלי זה בכנפיים, או מתחת לחלוץ".



"לא סתם בן שמעון מאמן את נבחרת קפריסין" (AFP)


מה קרה עם מנחם קורצקי בהפועל פ"ת?

"בוקר אחד הוא קם והחליט שהוא רוצה לחנך אותי, לא יודע למה. הקהל אהב אותי, הייתי בתקופה טובה. הבעלים דורון גלנט התערב בשבילי כדי שאשחק כי באמת הגיע לי. הוא העדיף פתאום שחקנים יותר פיזיים, אבל לא הייתה לו סיבה כי הייתי טוב. בי הוא פגע. אבל נהייתי חזק יותר, אף מאמן לא ישבור אותי. עזבתי את הקבוצה בדצמבר ולא בינואר כדי לא להיות שם יותר".


מלכה היה כפסע מלהימנע מכל הסאגה הזו בהפועל פתח תקווה. בקיץ 2015, אחרי שנתיים כשחקן לגיטמי בסגל המפואר של הפועל ת"א (23 הופעות) כמעט חתם הקשר בלא אחרת מהיריבה העירונית השנואה של הפועל פ"ת, מכבי. יחד עם זאת, ביצע השחקן פניית פרסה ו-ויתר על הישארות בליגת העל. מלכה לא מתבייש להודות שהוא מצטער על אותה החלטה".


"בדיעבד זו הייתה טעות",  מודה הקשר – ששיחק בהפועל פ"ת גם בעונת 2012/13 בלאומית – אך גם מסביר: "רציתי להיות בורג חשוב. אני לא אחד שיהיה 'נער פוסטר'. ככה יהיה גם בעתיד אם תגיע הצעה מקבוצה גדולה". אחרי כמה חודשים קשים כאמור בפ"ת (חמש הופעות ליגה בלבד), בדצמבר 2015 עזב, חיכה בחוץ ובחלון ההעברות של ינואר עבר להפועל ראשון לציון של אייל ברקוביץ', שעבד עמו בהפועל ת"א שנה קודם לכן עד שהתפטר מתפקידו כנציג הבעלים. "ברקוביץ' הוא אליל ילדות, לא יודע מי יהיה יותר גדול ממנו מבחינת הכישרון", מחמיא מלכה, "הוא ואסי דומב נתנו לי הזדמנות בהפועל ת"א. אם הוא היה נשאר שם, עד היום הייתי בהפועל. בגלל ברקוביץ' הלכתי להפועל ראשל"צ".



מלכה. "שייך לרמות הגבוהות של הכדורגל הישראלי" (דוברות הפועל אשקלון)


אז אחרי שנתיים בלאומית, מלכה שוב בליגה של הגדולים. יחד עם זאת, הוא ממש לא מתכוון להסתפק רק בלהיות עוד שחקן בליגת העל. "אני שייך לרמות הכי גבוהות בכדורגל הישראלי",  מצהיר השחקן, "במשחקים עם אצטדיונים מלאים התעליתי".


מה החלום הגדול?
החלום הגדול זה הליגה הספרדית, אבל אני מציאותי. קודם כל ארצה להיות שחקן מוביל בישראל, גם לצאת לבלגיה, קפריסין וכדומה מתאים לי. השאיפה היא להיאבק על תארים. הפועל אשקלון זו במה מאוד טובה להצליח".


ולסיום, אי אפשר שלא לשאול – מה עם חזרה להפועל תל אביב?
"הפנטזיה הגדולה זה שהפועל תל אביב תחזור לימים הגדולים ואשחק שם עם האח עמית. לא היו בשנים האחרונות שני שחקנים התקפיים שהיו אחים, זה היה יותר בהגנה. דוד וחיים רביבו שיתפו קצת פעולה".



ברקוביץ'. הסיבה שמלכה הגיע לראשל"צ (עדי אבישי)


למה עזבת בקיץ 2015?
"גם אני, כמו שחקנים אחרים היינו נשארים בקבוצה אם לא הניהול בתקופת אמיר כבירי. הגיע מאמן, ססאר מנדיונדו, שאני לא יודע מאיפה הביאו אותו והעיף 20 שחקנים מבלי לראות אותם. מאז הביאו מאה ומשהו שחקנים, אין דברים כאלה".



שמחת קצת מהירידה שלה בעקבות כל מה שקרה איתך?

אני אף פעם לא יכול לשמוח מירידה של הפועל ת"א, זה הבית שלי. הקהל שם אוהב אותי. הפועל חשובה לליגת העל. אני מאמין שהבעלים עכשיו יודעים מה לעשות עם הכסף, הם לא מתפזרים כמו כבירי, שהחתים שחקנים על חוזים שעד היום חייבים להם כסף".


ומה יקרה אם תגיע הצעה ממכבי ת"א?

"כשתגיע הצעה תתקשר אליי (צוחק)".



מלכה באדום. "הפועל תל אביב זה הבית שלי" (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי