לא אותה סכנין: נסיכת המגזר איבדה את הזהות המקצועית שלה

פיראס מוגרבי מול שמואל שיימן
פיראס מוגרבי מול שמואל שיימן | ערן לוף

פחות אגרסיבית מרעננה, כבר לא טסה למתפרצות, ממוצע כיבוש זוועתי והחיסרון של ז'אורז'יניו הרסני. אייל לחמן לא מזהה את ה-DNA של סכנין בקבוצה הנוכחית ומסביר איך תכריע מכבי ת"א את המפגש בעכו

(גודל טקסט)

באותה עונה, הליגה שלנו החלה מאוחר, באמצע ספטמבר. כשהבונדסליגה הגרמנית נפתחה ב-1 באוגוסט והפרמיירליג האנגלית ב-16 באוגוסט ,עונת 2003/4 החלה אצלנו בסתיו, 13 בספטמבר היה התאריך המדויק. מכבי תל אביב של אנדז'יי קוביקה וברונו הייס עפה ממוקדמות ליגת האלופות מול ז'ילינה הסלובקית ומחזור הפתיחה זימן לצהובים את הירוקים… מנצרת.

שתי עולות חדשות הבליחו לליגת העל. אחי נצרת ירדה בסיום אותה עונה, את העולה השנייה במכבי ת"א לא ישכחו. אחד בנובמבר 2003, מנשה משיח הוותיק זכה לשפוט את המפגש ההיסטורי בין מכבי תל אביב לבני סכנין. לאיצטדיון רמת גן הגיעו 7,000 צופים, מחציתם של הקבוצה האורחת. אוהדי מכבי ראו את המשחק כניצחון בטוח.

ערב המחזור, מכבי ת"א כבר הייתה ארבע נקודות פער מתחת למכבי חיפה, לאשדוד של חיים רביבו ואיציק זוהר ומבני יהודה. עד אז כבשה הקבוצה שבעה שערי ליגה והנה היא פוגשת יריבה אלמונית שכבשה עד אז 11 שערים – המאזן השלישי בליגה – כשרובם ממתפרצות קטלניות.

באותו יום סתוי, גדול היה ההלם, כשטל בן חיים וגדי ברומר, שני בלמי העתיד של הכדורגל הישראלי, ראו סופת מתפרצות באדום ואת גבריאל לימה המהיר מסיים פעמיים לרשת של לירן שטראובר משתי הגשות כדור של רפי כהן וליאור אסולין, שני ספרינטרים בפני עצמם. סכנין התייצבה בראש טבלת הכיבושים. מכבי ת"א חזרה למשחק במחצית השנייה. ברוך דגו וטב"ח מהנקודה הלבנה השוו ל-2:2. טענת האגרסיביות היתרה נגד סכנין התנפצה מול נתוני הבקעות מרשימים. בניגוד לקבוצה של אז, היום סכנין אינה אגרסיבית ומתקשה לכבוש.


ז'אורז'יניו. חסר מאוד לסכנין (ערן לוף)

מכבי ת"א תגיע הערב כהרגלה לשלוט במשחק. טל בן חיים יראה את סכנין מהספסל, ז'אן סילבן באבין ואיתן טיבי יניעו מאחור, רק שלסכנין אין מי שירוץ למתפרצת ועוד קודם לכן, אין מי שיחטוף. העזיבה של הכובש הגדול ליאור אסולין בתום אותה עונת גביע קסומה לבית"ר ירושלים לא השפיעה כהוא זה כפי שמשפיעה העזיבה של ז'אורז'יניו לבית"ר ירושלים.

סכנין ואשדוד הן בעלות שתי ההתקפות החלשות בליגת העל עם ממוצע מזעזע של פחות מגול למשחק. עם 14 שערי ספיגה במחצית השנייה של המשחקים, בקבוצה של המגזר מתגלים סימנים לא בריאים של חוסר יציבות, כאשר אין בקבוצה ולו שחקן אחד שפתח בכל 16 מחזורי הליגה. מחמוד קנדיל פתח ב-15, פיראס מוגרבי ב-14 והשאר מתחלפים.


טל בן חיים ושרן ייני. הבלם יראה את המשחק מהספסל (דני מרון)

השאלה הגדולה היא האם בהיעדר מוגרבי ומוחמד כליבאת, יהיה מסוגל מוחמד בדארנה, המכונה בסימטאות סכנין בכינוי "מידו", להתמודד עם החדירות למרכז של דור מיכה מתוך ההנחה שחאלד חלאיילה יהיה חייב להיות עסוק בכובש הגדול של מכבי מהגל השני: אבי ריקן. לשניים מימדי גוף דומים, טיפול נקי בכדור ונחישות בלתי נגמרת ובדיוק ברצועה הזו יוכרע המשחק.

לאחר שני ניצחונות רצופים וזהים של 1:2, אצל ג'ורדי קרויף מקוננת התחושה שסוף סוף הוא מצא את האיזון בשיטה החדשה. סטיב מקלארן תמך ועזר לפתור את החידה וכעת הוא פינה את מקומו לשחקן העבר קרלוס גארסיה. השבירות החכמות של מגן תוקף, אלי דסה, על קו ימין ושחקן חותך לאמצע, דור מיכה, על קו שני, חיברה את שני הקלי רגליים והחזקים אל ריקן, שדומה גם הוא במבנה הפיזי.


דור מיכה. עוזר להפוך את קבוצתו לישראלית (עדי אבישי)

כמו סכנין, מכבי ת"א ספגה שליש משעריה ב-20 הדקות האחרונות של המשחקים, מה שאמור להדליק זרקור אצל הצוות המקצועי שאמור להיות המודרני בארץ. אם אל שני המרעננים הרשמיים, דור ודור, יחזור להרכב גם אור, יחד עם שרן ייני, דוידזאדה וגולסה, יהפכו פרץ, מיכה, דסה ודסה את מכבי לקבוצה ישראלית ובכך תבטח עצמה כקבוצת לוחמים עם זיקה לסמל. זה חשוב ליציבות של מועדון. אם השחקנים של ג'ורדי רוצים אליפות, יש להם את ההזדמנות החל מהערב לנצח את כל המשחקים כדי לפגוש בעוד חודש – ב-4 בפברואר – את הפועל באר שבע למשחק עונה.

מנגד, ללא מחלקת נוער מפוארת, אך עם שמונה שחקנים מהמגזר, הפסידה סכנין בכמות העבירות לשתי היריבות האחרונות רעננה ועכו. זהו כבר זרקור שאמור להזהיר ולשמש לשחקנים סמל, דגל ואור מול יריבה כמו מכבי ת"א, שכאמור לומדת את חשיבות שלד ישראלי עם זהות.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי