הקול מהיציע: האם מכבי ת"א הופכת לקבוצה גזענית?

אוהדי מכבי תל אביב
אוהדי מכבי תל אביב | דני מרון

כתובת גרפיטי נגד קבהא, פלג ימני-קיצוני שהולך ומתבסס ביציע, אפס שחקנים ערבים בקבוצה הבוגרת מאז 2015 ומקום ראשון במדד הגזענות מבין מועדוני ליגת העל – כולל בית"ר ירושלים. עמיקם חוקר את היציע הצהוב

(גודל טקסט)

אתמול בבוקר, אחרי שמרואן קבהא חתם בהפועל באר שבע, התראיין אביו, מוחמד, שציין כי למה שעבר מהראן ראדי במכבי תל אביב בעבר ולכתובת הגרפיטי הגזענית שצולמה ותועדה בכלי התקשורת, לא היה משקל עיקרי בהחלטה של בנו לחתום בבאר שבע, הוסיף האב כי "יש קומץ שהיה ממרר למרואן את החיים בקבוצה, ובב"ש לעומת זאת הוא לא יקבל את זה".

ביום ראשון יעלו שתי הקבוצות למשחק העונה בנתניה. בהפועל ב"ש, למרות הפציעה של מוחמד גאדיר, יהיו בסגל ארבעה שחקנים בני מיעוטים. במכבי ת"א לא יהיה אף אחד. זו לא מדיניות – נהפוך הוא, ותיכף תבינו – אבל זו בהחלט תדמית. בניגוד לבית"ר ירושלים שמקובעת בעיני הציבור כקבוצה גזענית או לכל הפחות כמי שחלק מהקהל שלה בעל דעות גזעניות, מכבי ת"א אינה כזו. קשה לראות שחקן ערבי מנהל מו"מ עם בית"ר ירושלים בגלל ההרתעה שיצרו אנשי "לה פמיליה", בעוד ששחקן שמחליט בסופו של דבר לא לחתום במכבי ת"א, גם בגלל מחאה על רקע גזעני ו"קומץ שהיה ממרר לו את החיים", זו כבר עליית מדרגה.

תוסיפו לכך את העובדה שאוהדי מכבי "כבשו" העונה את פסגת מדד הגזענות של הקרן החדשה, ואת העובדה כי מבין קבוצות ליגת העל, רק לבית"ר, לבני יהודה, להפועל אשקלון ולמ.ס אשדוד יש פחות שחקנים בני מיעוטים – אם סופרים את הקבוצות מגיל 16 ומעלה, וגם אלה מרוכזים רק בקבוצת הנוער של הצהובים. ועם התחושה הזו, והכתם הזה, נאבקת מכבי ת"א באלימות ובגזענות יותר מכל קבוצה אחרת בארץ.


אוהדי מכבי תל אביב. המועדון נלחם בכתם בכל כוחו (אריאל שלום)

במכבי ת"א ניסו בימים האחרונים להקטין את גובה הלהבות. במועדון טוענים כי קבהא חתם לבסוף בב"ש בגלל רצון סוכנו, דודו דהאן, וגם בגלל שהקבוצה לא חשבה לנכון להשוות את הצעתה של הפועל ב"ש, שהייתה גבוהה יותר. המאמן ג'ורדי קרויף אמר אתמול במסיבת העיתונאים: "בשש השנים שלי כאן, המועדון והבעלים תמיד היו פתוחים לכולם, גם לשחקנים ערבים. העמדה של הבעלים ברורה: אם יש שחקן טוב מספיק, זה בכלל לא משנה מה המוצא שלו".

מעבר לכך, במכבי ת"א ניסו לבדוק מאיפה הגיעה כתובת הנאצה שנטען לגביה כי התנוססה בסמוך למתחם האימונים בקריית שלום. צוות עובדים מצומצם ערך חיפושים במעגל הקרוב למתחם, אך לא מצא מבנה מוזנח בן שתי קומות כמו זה שהופיע בצילום וגם לא את הכתובת עצמה. אוהדים טענו כי ראו כתובת כזו בבת ים, ובמועדון התגבר החשד לפיו למישהו נוח שמכבי תצטייר כקבוצה שמפלה בעלי מיעוטים, אולי עד כדי זיוף כתובת שכזו.

לטענת גורמים במכבי ת"א, המספרים של בני מיעוטים במועדון הם מדגמיים בלבד, ובוודאי שלא כל שחקן מוסלמי סובל שם מתופעות גזעניות. הם מציינים כדוגמה את מואנס דאבור, חאריס מדוניאנין ודיא סבע, אבל לא מכחישים כי ראדי וסאלם אבו סיאם כן סבלו מהתופעה. כבר שנים שיש פלג גזעני בקהל של מכבי ת"א, הוויכוח הוא לגבי כמותו, השפעתו והתעצמותו, ובעיקר מתקיים ויכוח אם בכלל ניתן להשוות את הפלג הזה ל"לה פמיליה" ואת המלחמה של מכבי בגזענות למלחמה "למראית עין" – ביטוי שהשתמשו בו אתמול במכבי ת"א – של בית"ר ירושלים.


אוהדי מכבי ת"א בסמי עופר. ניתן להשוות עם "לה פמיליה"? (אריאל שלום)

ביציע של מכבי ת"א יש כבר שנים בעיה של פירוד ואיחוד שחוזרים על עצמם. פעם היו "אולטראס" ו"השחקן ה-12", שהתאחדו ל"פנאטיקס", התפרקו וקמו כ"gate11", ושוב התמסמסו. בתוך הגוש הזה נוצר לפני כמה שנים פלג שקרא לעצמו R-side שעוברת, ולא במקריות, ל"ערסייד". למי שלא הבין: R זה right (ימין), וה"ערס" נתן לו גם נופך אלים. במילים אחרות: ה"ערסייד" היה פלג ימני קיצוני שטבע על דגלו מאבק באיסלאם ובהבאת שחקנים ערבים או מוסלמים למכבי ת"א, סטייל "לה פמיליה".

בראש הפלג הזה עמד – לפחות עד שיצא מן הארץ – איתמר וסקר, שזכור כמי שנעצר במשחק בסכנין, הובא לבית הדין ולא היסס להראות את מה שהוא חושב על המשטרה, התקשורת או הערבים למול המצלמות. בדף הפייסבוק שלו אי אפשר לטעות לגבי דעותיו: דגל כהנא חי לצד צעיף של מכבי ת"א, צילום מצניחה חופשית שעשה, ושם רשומות על כפות ידיו המילים "ראדי לגז".

בקרב האוהדים חלוקות הדעות. צד אחד טוען כי המיעוט הזה הוא מבוטל ולא מוביל או מייצג, אפילו להפך, אבל כיוון שארגוני האוהדים לא רוצים פיצול בתוכם שיביא להקטנת העידוד, הם מכילים את הפלג הזה, עד רמת הזדהות שבשתיקה. צד אחר טוען כי הכמות גדולה מכפי שחושבים, שיש פלג של כמה מאות אוהדים שהם גזעניים או לפחות ימניים קיצוניים עד לרמה מסוכנת, וכי יש יסוד להאמין כי אין זו מקריות כי מאז שוחרר מהראן ראדי מהקבוצה (כזכור, על רקע רצונו לעזוב עקב הקריאות נגדו), לא הוחתם במועדון שחקן ערבי – להבדיל ממדוניאנין הבוסני-הולנדי-מוסלמי.


ראדי. זה מקרי שהוא הערבי האחרון שלבש צהוב? (דני מרון)

אחד מאוהדי הקבוצה, ערן יום טוב, אמר אתמול: "לא אוהב את הפעולות שנוקטים אותם אוהדים. אין לי מושג את מי הם חושבים שהם מייצגים, אבל הם בטח לא מייצגים אותי ואת אוהדי מכבי ת"א השפויים. אנחנו לא בית"ר ירושלים, ששם כנראה שלא ידרוך שחקן ערבי/מוסלמי".

במכבי ת"א סירבו – כמו בהרבה מקרים אחרים שאינם קשורים לנושא – להגיב לכתבה. לטענתם, הם מעדיפים לעשות ולא לדבר. מי שכן הסכים לדבר הוא עו"ד מורן מאירי, חבר הנהלת המועדון. "אני לא מכיר את מדד הגזענות. הפרמטר שאני כן מכיר זה העמדות לדין על ידי ההתאחדות לכדורגל, וזו השנה הראשונה מזה 19 שנה, בהתייחס למחזור הרלוונטי, שמכבי ת"א לא הועמדה לדין בגין גזענות ולא בכדי", אומר מאירי בתקיפות, "זוהי תוצאה של גינוי ציבורי, הסברה ופעילות תקיפה שהניבה תוצאות.

"מקרה קבהא, עם כל הכבוד לאביו, אינו עניין הקשור לגזענות", מוסיף מאירי, "ראשית, מבדיקה שביצענו, אוהדי מכבי ת"א מכחישים כל קשר לדבר הזה. שנית, עד היום לא נמצאה אותה כתובת שהוזכרה. מדובר באירוע מוזר וביזארי. שלישית, עניין קבהא נפל אך ורק על הצעה כספית והכוונה של סוכן. בכוונת המועדון כמובן להמשיך ולהילחם בתופעות גזעניות ככל שיידרש. לבוא ולהגיד שאנחנו לא מחתימים שחקן בגלל מוצאו, אינו תואם את המציאות. יכול להיות שנקודתית אין כרגע שחקן מוסלמי, אבל זה לא משקף מדיניות כלשהי, וככל שיש פלג גזעני בקהל, הוא לא מעניין ולא רלוונטי. הקבוצה מתנהלת באמות מידה מקצועניות בלבד".


בחר ללבוש אדום, אבל לא בגלל מדיניות הצהובים. קבהא (הפועל באר שבע)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי