יותר באבין מקרלוס: הכירו את ז'איר אמאדור

ז'איר אמאדור
ז'איר אמאדור | מכבי תל אביב - האתר הרשמי

לא הכיר את הוריו, אומץ על ידי משפחה מספרד, שיחק עד גיל 25 בליגות הנמוכות ודווקא אחרי עונה קסומה, לא קיבל חוזה בלה ליגה. גניבה או הימור? יעקב זיו עורך לכם היכרות עם העוגן ההגנתי החדש של מכבי ת"א

(גודל טקסט)

אחד משחקני הרכש הראשונים של מכבי תל אביב בעידן ג'ורדי קרויף היה בלם מהליגה השנייה בספרד – קרלוס גרסיה. אחד משחקני הרכש הראשונים של מכבי תל אביב בעידן שאחרי ג'ורדי קרויף הוא בלם מהליגה השנייה בספרד – ז'איר אמאדור. ברזומה? ההבדל הוא שמיים וארץ. מבחינת אופי, הצהובים מחפשים תואם קרלוס. בלם שהוא ווינר ומנהיג.

ז'איר אמאדור היה שותף מלא לעלייה ההיסטורית של הואסקה לליגה הראשונה בספרד בפעם הראשונה בתולדותיה. הוא שיחק 42 משחקים בעונה הארוכה בליגה השנייה, כלומר בכל המשחקים, וכבש ארבעה שערים בנגיחה כולל שער ניצחון מול לאונסה. הוא מתנשא לגובה 1.90 ומצטיין במשחק הראש, אבל כמו בכל אספקט, גם בשערים, העונה החולפת הייתה נדיר עבורו. עונת פריצה רגע לפני גיל 29.

בהתחשב בעובדה שרק בגיל 25 הפך למקצוען ועד אז שיחק בליגה השלישית בלבד של ספרד, שלא נחשבת למקצועית, העלייה שלו נחשבת מטאורית. ז'איר שיחק העונה 3760 דקות, יותר מכל שחקן אחר במועדון, תחת המאמן רובי שעזב וחתם הקיץ באספניול, ז'איר היה שייך לרביעיית הגנה שכמעט לא הוחלפה כולל המגן השמאלי רייקו ברזנצ'יץ' ששיחק בעבר באלקמאר, המגן הימני אקפו מגינאה המשוונית והבלם קרלוס דויד.


רק בגיל 25 הפך למקצוען. אמאדור (מכבי תל אביב – האתר הרשמי)

הוא נכלל בנבחרת חצי העונה הראשונה בליגה השנייה לפי העיתון "מארקה", שם נכתב עליו שהוא הבוס בהגנה, אפשר לסמוך עליו במשחק הגובה ובקרקע. "מארקה" קבע שהוא אחד השחקנים שעשה קפיצת דרך ענקית העונה.

ז'איר שמזכיר מעט את ירי מינה מברצלונה סיים את חוזהו בקבוצה וקיבל הצעות מהליגה היפנית ומה-MLS, אבל העדיף להישאר באירופה. בספרד עקבה אחריו מלאגה שרצתה אותו, אבל לרוע מזלו היא ירדה ליגה והבלם העדיף הצעות מליגה בכירה כדי לשחק לראשונה בחייו בליגה עליונה. גם אופן הבלגית התעניינה, אבל ההצעה ממכבי תל אביב הייתה טובה יותר. לפי התקשורת המקומית הוא הרוויח בהואסקה סכום מצחיק של 100 אלף יורו לעונה מכיוון שהגיע כשחקן אלמוני מהליגה השלישית. הואסקה לא שללה שיישאר, אבל לא הציעו לו הארכת חוזה מינואר ובטח לא התכוונה לשדרג משמעותית את שכרו.

יש לו סיפור מעניין. הוא נולד בסאו ז'ורז' דה ארויוס הסמוכה לליסבון לזוג הורים מכף ורדה מאפריקה אותם לא הכיר. בגיל שש אומץ על ידי הורים מספרד מאיזור אקסטרמדורה מהעיר ויאנואבה דה לה סרנה באזור הסמוך לגבול הפורטוגלי. למרות שהשתייך לויינובנסה המקומית, בילה כמושאל בליגות הנמוכות. רק בעונת 2013/14 חזר לקבוצת האם ששיחקה בליגה השלישית. ב-2015 נרכש על ידי לבאנטה, אבל שיחק רק בקבוצת המילואים. שנה טובה שם הספיקה לו לקפוץ כיתה – להואסקה שבליגה השנייה.

הסקאוטים ראו בו שחקן מאוד אתלטי וחזק פיזית, אבל עדיין קבוצות לא היו מוכנות לקחת איתו סיכון. במובן מסוים, הסיפור המקצועי שלו מזכיר קצת את זה של ז'אן סילבן באבין, הבלם אותו הוא עומד להחליף. גם באבין בילה שנים בליגות נמוכות עד הפריצה, אבל בעוד אצלו הכל קרה לאט, לז'איר דברים הסתדרו כמעט בין לילה. הוא התקדם מבחינת הטכניקה והראה יכולות גם בעמדת המגן השמאלי. הוא רק היה צריך מישהו שיאמין בו.


סיפור דומה. ז'אן סילבן באבין (אריאל שלום)

המאמן שנתן לו צ'אנס לפני שנתיים בהואסקה היה חואן אנטוניו אנקלה (מאמן כיום את אוביידו ואימן בין היתר את גרנאדה ונומנסיה) שחשב כי הוא יעמוד בסטנדרטים של הליגה השנייה ולא טעה. ז'איר אמר עליו: "אנקלה נתן לי ביטחון וניסיתי לנצל את כל ההזדמנויות שקיבלתי. לאחר מכן היה לי מזל שבשנה השנייה הם ממש בטחו בי ובנו עליי". חביאר מרטין מהעיתון "אס" סיפר לספורט1: "לפני שנה ז'איר שיחק 30 משחקים, אבל העונה הוא ממש שידרג את עצמו. המאמן רובי עבד איתו המון על משחק הקרקע שלו ועל מסירות. זה היה שטח בו הוא היה חלש יחסית. לעומת זאת, טקטית הוא מצוין ולמרות גובהו הוא מגיע לכדורים במהירות ומונע מהחלוצים את הכדורים".

בהואסקה ז'איר נחשב לאחד השחקנים החביבים בקבוצה ולמה שמגדיר העיתונאי הספרדי: "איש טוב עם חיוך שלא מפסיק". הוא מאוד פתוח, אף פעם לא מסרב לראיונות והיה אחד מהכי חביבים על ידי האוהדים. הם קראו לו ז'איר, אבל השחקנים קיצרו את שמו ל"ז'א". קבוצות בליגה הספרדית הבכירה נרתעו לרכוש אותו בגיל 28 ללא ניסיון בליגה הבכירה, אבל לדברי העיתונאי מרטין במכבי תל אביב מאוד יהנו ממנו.

"אני מאוד פיזי ואני לא חושש ממגע פיזי עם שחקנים אחרים ברחבה. אני אעשה הכל להתקדם", אמר בראיון לפני שהוצג כשחקנה החדש של הואסקה לפני שנתיים. בעבר נשאל אם הוא היה לובש את המדים של ספרד אם היה מוזמן יום אחד והגיב: "ברור. אני מרגיש ספרדי הרבה יותר מפורטוגלי. רק נולדתי בפורטוגל, אבל רוב חיי ביליתי בספרד, אבל האופציה לשחק בנבחרת שלה כמובן רחוקה מאוד".


יותר ספרדי מפורטוגלי. אמאדור (מכבי תל אביב – האתר הרשמי)

אחרי ההודעה הרשמית על עזיבתו למכבי תל אביב פרסם ז'איר פוסט פרידה מרגש מקבוצתו ובין היתר כתב: "הואסקה שינתה לי את החיים מאז הגעתי אליה לפני שנתיים. האמנתי בפרויקט שלה ותודה רבה לכולם שהאמינו בי. הקבוצה תישאר לעד בלבי ואני מבקש סליחה אם פגעתי במישהו ושמח שהגשמנו את החלום הספורטיבי לעלות ליגה. המעגל נסגר כעת ואני עוזב, אבל זו היתה חוויה ענקית להיות במועדון ענק כזה כמו הואסקה".

עם כל הכבוד להואסקה שעשתה היסטוריה, מדובר במועדון קטנטן שרק ב-2008 שיחק לראשונה בליגה השנייה. קפיצת המדרגה גם למכבי ת"א היא עצומה. כלומר המבחן של ז'איר יהיה ההתאקלמות למעמד, ללחץ ולהתמודדות על תארים. אתם יודעים מה? אם מסתכלים על סיפור החיים שלו, די ברור שהוא התמודד עם דברים קצת יותר מורכבים. ובכל זאת, אחרי העזיבה של באבין וטל בן חיים, מכבי ת"א צריכה עוגן הגנתי וגם מישהו שינהיג את החלק האחורי. היא צריכה פיגורה ולא מן הנמנע שתחפש עוד שחקן ליד ז'איר.

הכדורגל הישראלי קלט נהדר שחקני הגנה שהגיעו מהליגה הספרדית השנייה: קרלוס גרסיה, אברהם פאס, ססאר ארסו, אנדרס טונייס, קרלוס קוויאר, מארק ואליינטה ואחרים. שחקנים שמתבלטים שם בכל הקשור לפיזיות, לא מתקשים יתר על המידה בליגת העל. מכבי ת"א בונה על הנתון הזה. היא רק מקווה שז'איר יתברר יותר כקרלוס גרסיה מאשר כז'אן סילבן באבין.


קפיצת מדרגה עצומה. אמאדור (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי