"תמיד האמנתי בעצמי וידעתי שאהיה שחקן כדורגל"

מוחמד עוואד
מוחמד עוואד | ערן לוף

בראיון למיכאל וייסרמן, חלוץ מכבי חיפה מוחמד עוואד מתייחס למצב הכדורגל: "לא מאמינים בשחקני בית צעירים", קפטן הנבחרת: "לא מערבב פוליטיקה בספורט" וגם על התפקיד החדש, דו קיום, הקהל והדמיון לוואן פרסי

(גודל טקסט)

לאחר כישלונות גדולים בשנים האחרונות, דווקא הקיץ נראה כי אוהדי מכבי חיפה עדיין לא איבדו אמון בקבוצתם ועד כה כבר נמכרו מעל 12,000 מנויים. בניגוד לשנים האחרונות, נראה שהירוקים הלכו על קיץ שקט ללא מהפכות גדולות ובעיקר עם שקט מקצועי תחת ניהולו של המנהל הטכני מו אלאך. הצוות ההולנדי מאמין בשלד הקיים ובטוח שאיתו יכולה הקבוצה לחזור לצמרת הגבוהה. מטרה נוספת אותה סימן אלאך היא לתת יותר יחס לשחקנים הצעירים במועדון במיוחד אלה שעלו לאחרונה ממחלקת הנוער.

מי שאמור להיות אחת מתגליות העונה הקרובה, על פי הצוות ההולנדי, הוא החלוץ מוחמד עוואד בן ה-21, שהיה אחד הכובשים הגדולים של קבוצת הנוער בעשור האחרון ופותח את העונה השנייה שלו בבוגרים. הירוקים בטוחים כי זאת ה'עונה' של החלוץ הצעיר, שכבר בטרום העונה זכה לקרדיט מהמאמן פרד רוטן ואף החזיר לו על המגרש, במיוחד בניצחון על הפועל חדרה בגביע הטוטו אותו סיים עם שלושה בישולים. בראיון ראשון בקריירה כשחקן בוגרים מספר עוואד על השתלבותו במחלקת הנוער, הרצון להצליח במכבי חיפה וחוסר רצון לערב פוליטיקה בספורט.

עוואד מספר על עצמו כאוהד שרוף של הירוקים כבר מגיל קטן: "הייתי הולך בגיל קטן למשחקי הקבוצה וכל המשפחה שלי אוהבת כדורגל". בגיל 8 הוא הצטרף למועדון הירוק וכבר מההתחלה סומן כהבטחה גדולה. ככל שחלפו השנים הראה החלוץ את יכולתיו, שהתבטאו בכל שכבש יותר מ-30 שערי ליגה במספר שנתונים.

מכבי חיפה ידוע כמועדון שמאמין בדו קיום ולא מעט שחקנים מהמגזר הערבי הצליח במדי הירוקים. אתה גם הרגשת חלק מהתהליך?
"האמת שכבר מאז שהגעתי למועדון ובכל השנתונים בהם שיחקתי, הייתי היחיד מהמגזר הערבי ומעולם לא היה עוד ערבי לצידי. מעולם לא הרגשתי שונה ומי שהיה טוב, שיחק. בהתחלה לא ידעתי עברית בכלל ושחקנים אחרים היו עוזרים. אני חושב שמכבי חיפה מקבלת שחקנים מכל המגזרים".


עוואד. "תמיד ההיתי הערבי היחיד, אף פעם לא הרגשתי שונה" (ערן לוף)

אחד הרגעים שזכורים אצל עוואד במחלקת הנוער הייתה כאשר המנהל המקצועי דאז שמוליק חנין השווה אותו לחלוצים אחרים שגדלו במועדון ועוואד ענה לו: "אני אבקיע יותר מהם. אתה עוד תראה". מאיפה היה לך ביטחון כזה מגיל צעיר?
"תמיד היה לי ביטחון. זה מגיע מהמשפחה שלי והבית שלי. כולם אצלנו אוהבים כדורגל ותומכים בי. תמיד האמנתי בעצמי וידעתי מגיל קטן שאהיה שחקן כדורגל".

מה העצה הכי חשובה שקיבלת מהמשפחה שלך?
"תמיד אמרו לי להאמין בעצמי ותמיד ידעתי שאהיה שחקן. אמרו לי שאם אעבוד קשה, אגיע לרמות הגבוהות. עבודה קשה משתלמת תמיד ואני זוכר את זה גם היום".

לאחרונה מדברים לא מעט על דו קיום ותפקיד הקפטן בנבחרת. ג'אבר עטאא היה קפטן נבחרת האולימפית וביברס נאתכו הוא הקפטן בבוגרים. מה דעתך על המינויים האלה?
"אני חושב שלא צריך להסתכל על זה ככה. מי שראוי להיות קפטן זה אחד שהוא מנהיג במגרש וגם בחדר ההלבשה. אחד שעוזר ותומך. לא צריך על קפטן ומאיזה מגזר הוא הגיע. אני חושב שלא צריך לערבב פוליטיקה בספורט".


"מי שמנהיג במגרש ראוי להיות קפטן. לא צריך לערבב פוליטיקה וספורט". נאתכו (דני מרון)

יש חלום להיות קפטן בנבחרת ישראל?
"החלום שלי להיות שחקן מוביל קודם כל במכבי חיפה, אחר כך אהיה שחקן מוביל בנבחרת ישראל. אם ייתנו לי, אשמח להיות קפטן ואם לא, אקבל את זה באהבה".

למרות שלא קיבל הזדמנויות רבות במהלך העונה שעברה הקיץ חתם החלוץ על חוזה חדש ובו העבירה מכבי חיפה מסר: "אנחנו בונים עלייך לשנים רבות". בנוסף, עוואד זומן לאחרונה לשיחה עם הצוות המקצועי בה הוסבר לו שישחק העונה בתפקידי הכנף ולא כחלוץ מרכזי עמדה בה דרוש יותר ניסיון.

ברמה האישית אתה מקבל הזדמנויות בפתיחת העונה. מה הציפיות האישיות שלך?
"אני מרגיש מצוין. רוצה להוכיח את עצמי ומחכה לכל דקה שיתנו לי על כר הדשא. אני רוצה להראות שאני ראוי להיות בהרכב מכבי חיפה וכמובן לשמח את הקהל".


"רוצה להוכיח את עצמי ומחכה לכל דקה שיתנו לי" (ערן לוף)

אתה מתופקד כשחקן כנף כאשר בקבוצה יש גם את סלליך ואת רוקאביצה. איזה תפקיד אתה אוהב יותר?
"אני מעדיף לשחק ולא משנה לי באיזה תפקיד. הצוות המקצועי קובע ואעשה את הטוב ביותר בשבילי. אני רואה את עצמי קודם כל משחק והצוות יקבע באיזה תפקיד".

חתמת על חוזה חדש לטווח ארוך. אתה מאמין שתסיים אותו במלואו במדים הירוקים?
"אין לי ספק שאסיים את החוזה במלואו. אני רוצה ובטוח שאחזיר למועדון על האמון שנתן בי. אני רוצה להיות שחקן מוביל במועדון".

במהלך העונה שעברה שקלת לעזוב כי לא קיבלת הזדמנות. למה?
"אם אעבוד קשה באימונים, אקבל הרבה הזדמנויות. בעיניי כל מי שעובד קשה מקבל מקום בהרכב וזה כולל גם אותי".


"אם אעבוד קשה באימונים, אקבל הרבה הזדמנויות" (דני מרון)

היית כוכב גדול במחלקת הנוער ואף כבשת 30 שערים בעונה אחת. מה קרה בעלייה מהנוער לבוגרים?
"אני חושב שבארץ לא מאמינים יותר מדי בשחקני בית צעירים. העונה דווקא יש לנו מספר רב של שחקנים צעירים ונותנים בנו אמון. נכון שכאשר יש תקופה לא טובה לקבוצה קשה לתת הזדמנויות לצעירים, אבל זה יילך וישתפר".

לא מעט שחקנים ממכבי חיפה עוזבים בנוער למועדון אחר ואז חוזרים לבוגרים. למה זה קורה?
"אני חושב שכעת מו אלאך עושה דברים שונים ממה שעשו בעבר. אני לא חושב שיש מדע מדויק לגבי מה הדרך הנכונה. יש חלק שעוזרים וחוזרים ויש כאלה שנשארים. אני מעולם לא רציתי לעזוב את מכבי חיפה ומאמין בעצמי שאהיה שחקן ראוי למועדון הגדול בו אני נמצא".

דקל קינן אמר בראיון הפרידה שלו לארה"ב שמכבי חיפה צריכה קפטן שהוא שחקן בית. אתה גם חושב ככה?
"בעיניי קפטן צריך להיות שחקן שהצוות בחר ומאמין בו. נכון שיש יתרון אם הקפטן הוא שחקן בית, אבל יש דוגמאות שונות. יש לנו קפטן כמו רמי גרשון שהוא מנהיג ודמות חיובית בחדר ההלבשה ומגיע לו להיות קפטן. יש גם את שלומי אזולאי שהוא קפטן בפני עצמו".


עם קינן (ערן לוף)

האם אתה חושב שזאת תהיה שנת הפריצה שלך?
"אני חושב שכן, הגיע הזמן. למרות שזאת עונה שנייה בבוגרים, יש לי הרגשה שאהיה פקטור רציני וכמובן אעבוד קשה".

יש לך חלום לשחק באירופה?
"החלום שלי כרגע זה להיות שחקן מוביל במכבי חיפה. אחר כך אחשוב על אירופה".


דאבור. ההצלחה שלו עושה חשק (רד בול זלצבורג, רשמי)

ההצלחה של מונאס דאבור נותנת חשק?
"בהחלט. אני חבר שלו ומפרגן לו. אני שמח בשבילו ומקווה להצליח"".

מי החלוץ המועדף עליך באירופה?
"אני פחות מסתכל על משחקים באירופה אבל החלוץ החדש שלנו, מיכיל קראמר, תמיד אומר שאני מזכיר לו את ואן פרסי".

האופטימיות והרוח של עוואד היא הרוח שמלווה את המועדון בשבועות האחרונים לעתיד טוב יותר. "אנחנו מרגישים משהו שונה העונה ומקבלים דחיפה מהקהל ורוצים להוכיח להם שנעשה את הדברים הרבה יותר טוב מהעונה שעברה", אמר החלוץ הצעיר.


ואן פרסי. קראמר רואה את הדמיון לעוואד (Getttyimages)

למרות הכשלונות בשנים האחרונות גם העונה הקהל קנה מנויים רבים.
"אני חושב שהדבר הכי טוב שקרה למכבי חיפה בשנים האחרונות זה הקהל שמגיע בכל משחק, בניגוד לתוצאות הלא טובות של הקבוצה. אני מקווה שגם השנה הם יגיעו בהמוניהם לעזור לנו כי זה חשוב לנו".

אתם חוששים שהתגובה לאי הצלחה העונה תהיה חריפה יותר?
"אני חושב שהקהל של מכבי חיפה יגיע ולנו כשחקנים חשובה התמיכה של הקהל ביציעים".

מה הצוות ההולנדי הביא בניגוד לצוות הישראלי?
"אני חושב שהם מסתכלים גם על הדברים הקטנים. יש דיוקים קטנים שחשובים להם ולא מעט אסיפות וידאו, שזה חשוב".


"הדבר הכי טוב שקרה למכבי חיפה בשנים האחרונות" (מאור אלקסלסי)

בכל קיץ הייתה מהפכה והעונה הביאו רק שלושה שחקנים חדשים.
"יש שלד טוב לקבוצה ונכון לא לעשות מהפכה כל שנה. בעיני זה נכון כי יש שחקנים שטובים שעברו דברים בכדורגל ויעזרו לנו".

מצד שני, יש לא מעט ביקורת בקהל על כך שאם לא עשו שינויים, לא יהיה שינוי בתוצאות
"עברנו שינוי העונה אז נכון שיש אותו בסיס אבל צורפו שחקנים שעוזרים לנו להיות טובים יותר ואני רואה את זה באימונים. כל שחקן צריך להוכיח למאמן שהוא ראוי לשחק".

לסיום. מה המטרה שלכם? אליפות, גביע או פלייאוף עליון?
"אנחנו מועדון גדול שמכוון הכי גבוה שאפשר. המשמעות היא שאנחנו רוצים לנצח בכל משחק ולהסתכל למעלה. דאבל? נשמח מאוד".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי