קלינגר, הפועל חדרה או אנדי הרצוג: מהי הפתעת השנה בכדורגל הישראלי?

ניר קלינגר
ניר קלינגר | ערן לוף

מאמן מחזיקת הגביע, העולה החדשה שפתחה את העונה טוב מכולן ומינויו של האוסטרי לתפקיד מאמן נבחרת ישראל - היו לא מעט הפתעות בענף, רק אחת הגיעה למקום הראשון. הדירוג של תומר חבז לתשע"ח

(גודל טקסט)

להפתעת השנה של ספורט1 נבחר מאמן הפועל חיפה, ניר קלינגר. עם סגל שחקנים שלא הבטיח דבר, הגיע המאמן עם קבוצתו למקום השלישי בליגת העל אחרי מאבק על התואר עד סיום העונה בצד זכייה הסטורית בגביע המדינה אחרי ניצחון על בית"ר ירושלים בגמר בטדי. הפועל חדרה, שעלתה לליגת העל ומוליכה אותה אחרי שני מחזורים, הגיעה למקום השני ובמקום השלישי בקטגוריית הפתעת העונה, בחירתו של אנדי הרצוג למאמן נבחרת ישראל בכדורגל.

הפתעת השנה: ניר קלינגר הפועל חיפה
מה צריכה קבוצת כדורגל כדי להצליח? מאמן ששולט בשחקניו וזוכה להערצה בקרבם, בעלים צבעוני, שחקנים ישראלים רעבים שיש להם מה להוכיח וזרים שלפחות חלקם מעל הליגה. זהו סיפורה של הפועל חיפה בעונה האחרונה, שרשמה את אחת מעונות השיא של מהמועדון בתולדותיו, עונה שהסתיימה עם המקום השלישי בליגה ומאבק אליפות סוער כמעט עד השנייה האחרונה וגביע מדינה היסטורי שנחגג באצטדיונה של יריבתה בגמר, בית"ר ירושלים.

עד תחילת העונה שעברה, נראה היה שקריירת האימון של ניר קלינגר בצלילה. הרי רק כמה חודשים לפני כן, מי שהפך להיות המנהל המקצועי, שוכנע ע"י הבעלים יואב כץ לרדת לקווים בחזרה לאחר עזיבתו של דני גולן. איש לא האמין שכמה חודשים לאחר מכן, קלינגר יהפוך לאחד המועמדים המובילים לאימון נבחרת ישראל. המאמן בן ה-52, הפך לאחד הסיפורים המרתקים של העונה שעברה: ראיונותיו אחרי משחקים היו הלחם לכתבים, הפועל חיפה שלו הייתה אגוז קשה לפיצוח לכל קבוצה ואפילו משחקי הדרבי, שמאז תחילת המילניום הפכו לנחלתם של הירוקים בעיר חיפה, שינו מאזן כשזכורה לכולם התבוסה 0:3 בחודש מרץ, שעוד לפניה הדיחו האדומים את הירוקים מגביע המדינה.


קלינגר על ספסל הפועל חיפה (ערן לוף)

קלינגר, לקח לידיו חבורה של ישראלים שאיש לא האמין בהם וקיבל את עונת הפריצה מרובם. אלון תורג'מן, שעונה לפני כן בקושי שיחק בבני יהודה, סיים את העונה כמלך השערים של הקבוצה ונמכר לאוסטריה וינה. עדן בן בסט, עוד שחקן מושמץ, הפך לקפטן והמנהיג (עוד לפני שנטש להפועל ב"ש), חנן ממן רשם חצי עונת שיא ונמכר להפועל ב"ש ואפילו למחליפו גילי ורמוט חזרה שמחת החיים. תוסיפו את ניסו קפילוטו, שהתקדם וכיום משחק בהרכבה של נבחרת ישראל ודור מלול, אולי המגן הימני היציב בעונה שעברה בליגת העל ותקבלו בינגו של קלינגר.

תוסיפו לכך פגיעה בזרים, ששניים מהם הפכו לדומיננטיים ביותר בליגה, השוער המצטיין בליגה בעונה שעברה, ארנסט שטקוס הליטאי והבלם גבריאל תמאש בעל הרקורד המרשים, שכולם הזהירו את קלינגר מצירופו והפך ליקיר האוהדים, והרי לכם עונה גדולה באדום. השנה שיחקו החיפאים גם במסגרת האירופאית ולא בדיוק הצליחו להוות יריב לאטלנטה האיטלקית, אך מה שבטוח: העונה שעברה החזירה את יכולת ההרתעה של הפועל חיפה והחזירה בעיקר את ניר קלינגר לסקאלת המאמנים הבכירים בכדורגל הישראלי.


קלינגר והבלם המטיין תמאש (ערן לוף)

"אני יודע שסיימנו את העונה הטובה ביותר בתולדות הפועל חיפה מאז שהיא נוסדה ב-1922, שזה כבר 96 שנים, טובה יותר מאשר עונת האליפות". אמר הבעלים יואב כץ בראיון לאתר ספורט1 עם פתיחת העונה. "נעשתה שגיאה בבחירת המאמן הלאומי. היו צריכים ללכת על מאמן ישראלי, ובסוף בחרו במאמן זר", התייחס כץ למועמדותו של מאמנו. "זה לא דבר שיוריד לניר את המוטיבציה. להיפך. מי שמכיר אותו יודע שהוא ישתדל להוכיח לכולם שטעו. המוטיבציה של ניר היא הדבר האחרון שמטריד אותי".

עוד על הפודיום (מקום שני): הפועל חדרה
כדי להבין את גודל הסנסציה שחוללה הפועל חדרה עם חזרתה לליגת הכדורגל הבכירה בישראל לראשונה מזה 39 שנים, די בעובדה שעד העונה שעברה, הכדורגל לא היה מקור ההכנסה היחיד של שניים משחקניה: לחלוץ אסי גומה, עוד סיפור סינדרלה בפני עצמו, שכבש בכל הליגות המקצועניות בישראל, חנות לפלאפונים ואילו מנשה זאלקה, היה סניטר בבית החולים הלל יפה. בתאריך זה לפני כשנה, חדרה הייתה קבוצה שרק עלתה מליגה א' לליגה הלאומית וקיוותה לשרוד בסה"כ בליגה השנייה עם המאמן ניסו אביטן, שהחליף את מומו ניסטל.


שחקני חדרה חוגגים פתיחת עונה נהדרת (דני מרון)

מה קרה מאז? העפלה סנסציונית, התגברות על בעיות הניהול התקין שאיימו על השתתפותה בליגה הבכירה ובעיקר פתיחת עונה בלתי נשכחת בליגת העל עם ניצחונות על הפועל ת"א ובית"ר ירושלים שקבעו: בשולחן ראש השנה הפועל חדרה תמוקם במקום הראשון בטבלת ליגת העל, לראשונה בתולדותיה!

עוד על הפודיום (מקום שלישי): מינויו של אנדראס הרצוג למאמן נבחרת ישראל בכדורגל
במשך מספר חודשים ולאחר עזיבתו של אלישע לוי את תפקיד מאמן נבחרת ישראל בכדורגל, לא מונה מאמן לנבחרת. חלק דיברו על חסכון תקציבי, חלק על העיכוב בשל בחירתו של וילי רוטנשטיינר למנהל הטכני של הנבחרות ובין השאר היה נראה שוועדת האיתור שהוקמה לצורך העניין תמנה דווקא מאמן ישראלי. ניר קלינגר ורוני לוי הוזכרו כמועמדים המובילים, כשגם יוסי אבוקסיס היה ברשימות, עד אשר החליט לבחור בחוזה ארוך טווח בקבוצתו בני יהודה. לבסוף, הפור נפל, והוחלט על מינוי מאמן זר, אך למאמן שנבחר איש לא ציפה.

 הרצוג אחרי ההפסד באלבניה (אודי ציטיאט)

באחד באוגוסט, קצת לאחר השעה שבע בערב נקבע כי אנדי הרצוג, אותו אחד שכבש את אחד השערים הזכורים לרשתה של נבחרת ישראל בשלהי קמפיין מוקדמות מונדיאל 2002, ואחד מ"אויבי" הנבחרת לאורך השנים ביחד עם חבריו לנבחרת, ימונה למאמן הראשי. הרצוג, שהגיע לתפקיד לאחר שלא אימן לבדו קבוצת בוגרים, מיהר להרגיע ומסר: "זה היה לפני 20 שנה, היו הרבה כותרות ודיברו על זה הרבה. בזמנו עשיתי הכל בשביל המדינה שלי, ועכשיו אני מאמן נבחרת ישראל ואעשה הכל בשבילה. אני לא רוצה לדבר על זה יותר מדי". עד עכשיו, מאזנו עומד על 0% הצלחה לאחר ההפסד ביום שישי האחרון לאלבניה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי