גו טו גיא: על הפריחה של מלמד במכבי נתניה

גיא מלמד
גיא מלמד | אודי ציטיאט

סגירת המעגל עם שי ברדה, התקופה הקשה בהפועל ב"ש, העידוד מאליניב ברדה והשיחה עם בכר שגרמה לו לחשב מסלול מחדש. רגע לפני המפגש מול האקסית שניסתה להחזירו בקיץ, הסיפורים שלא סופרו על סגן מלך שערי ליגת העל

(גודל טקסט)

את ההיכרות המוקדמת עם גיא מלמד ערכנו לכם כאן במארס 2017. אז היה מלמד חלוצה של מכבי פתח תקווה, שבערב המשחק מול הפועל כפר סבא כבש צמד באותה עונה שהסתיימה כמעט עם הכרטיס לאירופה אך בעיקר עם שדרוג אישי. כמעט שנתיים חלפו ומלמד עבר מהפך: בסיום אותה עונההשחקן, שהחזיק בסעיף שחרור של 300 אלף יורו, כיוון לאירופה: בלקבורן, שבדיוק עלתה לצ'מפיונשיפ, באטה בוריסוב וקבוצות בליגה ההולנדית הוזכרו בהקשרו, אך לא רבים ידעו כי מלמד, שניהל מו"מ עם אוסטריה וינה, אף המריא לפגישה בעיר ורק קשיים במו"מ מנעו את מעברו. לבסוף, הוא עבר לאלופת המדינה בהפועל באר שבע.

בשיאו של אותו הקיץ, ולפני שהמריא לווינה, מלמד היה במו"מ עם מכבי חיפה. הירוקים, בראשות יעקב שחר, אף נפגשו עם מלמד והציעו חוזה ארוך טווח, אך רגע לפני שהמגעים הפכו לכמעט סופיים, הדבר נפל בשל השתהותו של השחקן ורצונו למצות קודם כל את האופצייה האירופית.

בשבת, השחקן הלוהט במכבי נתניה ואולי בליגה, יפגוש את הקבוצה ממלאבס בה פרץ ולשורותיה לא היה רחוק לחזרה לפני קצת יותר מחודשיים. עוד באותה עונה, ופחות מחודשיים לפני התפטרותו של רפואה, ליתר דיוק יום חמישי ה-31.8.18, היה הרגע המכונן לגבי המשך דרכו של המאמן. באותו ערב, ישבו רפואה, היו"ר אבי לוזון, המנהל המקצועי עומר גולן והספונסר לשעבר שינו זוארץ, וסיכמו כי לאחר סאגה ארוכה, מלמד יישאר בפ"ת. כעבור יומיים גילה רפואה כי מלמד סיכם את תנאיו בהפועל ב"ש. רפואה זעם ושקל לעזוב וזו בעצם הייתה הסנונית הראשונה לקראת עזיבתו העתידית. מלמד, שהחל במלאבס את דרכו כשחקן אלמוני שרק חיפש דקות תחת רן בן שמעון, הפך לקלף המיקוח ואולי לאחד השחקנים המרכזיים והמבוקשים.


מלמד בפ"ת. הפך לאחד השחקנים המבוקשים בליגה (ערן לוף)

ובחזרה לעונה הנוכחית: מלמד, היה המטרה הראשית של הצוות המקצועי בפ"ת גם העונה: שיחות רבות עם ב"ש, דחיית צירופו של חלוץ זר עקב הכישלון אשתקד ומצבו המקצועי הלא ברור של החלוץ תחת האלופה גרמו לפ"ת לא לוותר. לאחר שיחות שנמשכו לא מעט זמן, הבהירה אלונה ברקת לאבי לוזון: "מלמד לא יושאל, אם תרצו אותו תשלמו את סעיף השחרור-300 אלף יורו, אותו סכום בו הוא נרכש על ידינו". פ"ת כמובן לא שילמה את אותו הסכום ולמרות התעניינות ממספר קבוצות נוספות, מלמד מצא את עצמו בנתניה. "גיא מלמד הוא אולי בדיוק ההבדל בין התקופה שאנחנו נמצאים, לבין המצב של נתניה", סיפר השבוע לספורט1 גורם בכיר במכבי פ"ת. "לא סתם רדפנו אחריו בקיץ, כי ידענו מה הוא שווה".

עונה לא קלה עברה על החלוץ אשתקד: שבוע לפני חתימתו בהפועל ב"ש, הוא הגיע ממש במקרה לצפות במשחקה של הקבוצה בליגה האירופית בגלל חברו דור אלו, אך אפילו הוא לא היה מאמין שרק שבוע לאחר מכן הוא יחתום באלופת המדינה. רגע לפני סגירת חלון העברות, בב"ש היו נואשים לחיזוק לחוליית ההתקפה בעקבות פציעותיהם של בן שהר ואליניב ברדה ובתום מו"מ מהיר, הוחתם על חוזה ארוך טווח.

בהתחלה, התקשה מלמד להיכנס לעניינים עקב ההחלמה מניתוח הבקע שעבר, עוד לפני החתימה בב"ש ובפועל, הופעת הבכורה שלו נערכה במשחק מול הפועל עכו, ב-18.11.17. בהופעת הבכורה שלו בהרכב, בגביע המדינה מול אחי נצרת, הוא גם הצליח לכבוש וכך גם בסיבוב הבא מול הפועל ר"ג. את העונה הוא חתם עם שלושער נגד קבוצתו הנוכחית ובסה"כ 16 הופעות בליגה, מתוכם חמש פעמים פתח בהרכב וכבש ארבעה שערי ליגה.


בב"ש. מלמד התקשה להיכנס לעניינים (סוכנות ג'יני)

למרות המאזן הלא רע, מלמד לא זכה באופן יחסי לדקות רבות, אך לא התייאש: מאמני הכושר דרור שמשון ומיכאל ברוש היו נשארים איתו לאחר האימונים לעבודה אישית וגם אליניב ברדה, שנפצע באותה עונה ופרש, היה מעין מנטור שתמך בו וערך איתו שיחות. השלושער שכבש מול נתניה במחזור הסיום, גרם לחלוץ לחשוב, שהשנה הבאה תהיה עונת המפנה, שמדובר בתסמונת העונה הראשונה, אך למרות התחלה חיובית, בהמשך הוא גילה שלא כך היו פני הדברים.

כבר בפתיחת העונה הנוכחית הרגיש מלמד שינוי מגמה: במחנה האימונים של הקבוצה הוא תורגל בחלק מהמשחקים בהרכב הפותח ואף בישל לדור אלו במשחק הניצחון על קורנה קייליצה הפולנית, אלא שאז הוא נקע את הקרסול ונעדר למשך כמעט חודש. באותה התקופה וגם כשחזר מפציעתו, בב"ש הוחלט שלא לרשום אותו לליגה האירופית, אך המסר היה: "זה לא אומר כלום, אתה עוד בתוכניות". מלמד לא ויתר והשער שכבש במחזור הפתיחה מול עירוני ק"ש (שהפך גם להיות שער החוץ היחיד של ב"ש עד כה העונה בליגה), נתן לו תקווה מחודשת שהוא בספירה של ברק בכר. אך דווקא שבוע לאחר מכן, לא רק שהוא לא פתח בהרכב במשחק העונה, אלא לא שיחק אפילו דקה אחת. רגע לפני סגירת חלון ההעברות, הגיעה השיחה עם ברק בכר, שגרמה לו לחשב מסלול מחדש: "אין לי בעיה שתישאר ותיאבק על מקומך", אמר לו. "אבל שתדע שאנחנו מתכננים לצרף עוד שחקן התקפה". זה הרגע, בו הבין מלמד, כי הסיפור בב"ש נגמר.

"מלמד היה נותן אימונים טובים והיה ראוי ליותר קרדיט", סיפרו שחקנים בקבוצה ששיחקו איתו אשתקד. "קשה להגיד שגיא נכשל בב"ש, אבל צובט לו שהוא לא הצליח להותיר חותם, כי בצ'אנסים שהוא קיבל הוא כבש בגביע מול נצרת, כבש שלישייה מול אותה נתניה במחזור הסיום ואף כבש במחזור הראשון העונה", אמרו מקורביו. והשלישייה הזאת רק הייתה החותם לרצון של נתניה לצירופו. פחות משבוע ימים לסיום חלון ההעברות, מלמד ידע שלא יישאר. אומנם לא הייתה התקדמות במגעים עם אף קבוצה, אך פ"ת לחצה וגם נתניה הייתה מוכנה להכניס את היד לכיס.


ברדה. מכיר את מלמד עוד מהפועל כפ"ס (עדי אבישי)

את נתניה מאמן כאמור שי ברדה, לו מערכת יחסים קודמת עם מלמד: כבר לפני קצת פחות מ-10 שנים נערכה ההיכרות המוקדמת בין השניים. מלמד, אז חלוץ צעיר בקבוצת הילדים של הפועל כפ"ס וברדה המאמן. חלוץ קטן היה אז מלמד, אבל אחד כזה שלא ויתר. בדיוק באותה התקופה, עזב ברדה את המועדון ומלמד שקל ללכת אחריו. זו השנה הרביעית שברדה מנסה לצרפו לקבוצות שלו: עוד בעונת 2015/16 כשהיה מאמן בית"ר ירושלים רצה לצרפו והבעלים דאז, אלי טביב, אף שוחח עם השחקן לאחר אחד המשחקים בין פ"ת לבית"ר. השנה, הוא היה מטרת הרכש הראשונה של הצוות המקצועי במסגרתו אחראי ברדה על חוליית ההתקפה וסלובודאן דראפיץ' על חוליית ההגנה. "הלוואי שהייתי יכול להביא אותו", אמר ברדה לאנשי המועדון בשלהי חודש יוני, אז הדבר עוד נראה מופרך.

לבסוף, ורגע לפני סיום החלון כשעלתה אופציית הטרייד בין ב"ש לנתניה על דיא סבע, הרגיש ברדה שזו ההזדמנות שלו לסגור מעגל. המאמן התעקש וביקש מהצוות הניהולי, כי בטרייד חייב להיכלל מלמד. החלוץ עוד היה מבולבל מהחיזורים של היהלומים ושל המלאבסים מנגד: האם לחזור למקום בו פרח ובו תהיה לו נחיתה רכה, או ללכת לקבוצה אשר הצליחה בעונה שעברה ובמדיה הוא יכול לקבל את המושכות בסביבה חדשה ולהוכיח, בעיקר לעצמו, שהוא מסוגל להוביל קבוצה. בשיא המו"מ התקשר דראפיץ למלמד ואמר לו: "אני ממליץ לך לבוא", לאחר החתימה גם ברדה הצטרף ועודד: "אני מאמין בך, אתה מתאים לסגנון של הקבוצה הזאת ואתה יכול להתאים לציוות עם פאטוס בצ'יראי. זו עונה בה אתה יכול לכבוש הרבה שערים".

והפתיחה הייתה חלומית: כבר במשחקו השני הוא כבש וסחט פנדל מול מ.ס אשדוד, לפני כשבועיים כבש את שער הניצחון מול האקסית הפועל ב"ש ובשבת האחרונה כשגם אלונה ברקת וברק בכר, שוחחו איתו לאחר המשחק וחילקו מחמאות. בשבוע שעבר, במו ידיו ניצח את הפועל רעננה עם צמד שערים שמיקמו אותו כסגן מלך שערי ליגת העל עם חמישה שערים.


מלמד. מצא את עצמו בנתניה (עדי אבישי)

בצוות המקצועי לא מסתפקים בשערים ומדי שבוע מציבים לו מטרות חדשות על מנת שישתפר עוד יותר. לפני המשחק מול רעננה לדוגמא, המטרות היו לבעוט כמה שיותר כדורים בנגיעה אחת ולהימצא ברחבה עם הכדור כמה שיותר פעמים. לאחר מכן נפגש החלוץ עם צוות המאמנים לתדרוך וידאו בו הם עברו על כמות הפעמים שעשה זאת, ממש כמו במבחן.

"היתרון של גיא מלמד, הוא קודם כל הזריזות. הוא אולי השחקן הכי זריז בארץ" פרגנו השבוע בנתניה. "צריך לבוא ולראות את האימונים שלו ולראות שאימון עבורו הוא כמו משחק. יש לו מעין מראה אדיש כזה, אבל זה דווקא היתרון שלו כי הוא קר רוח בצורה מדהימה. הוא יכול לבוא למשחק הכי גדול שיש ולהיות רגוע". גם בחדר ההלבשה נקלט מלמד בצורה מהירה והספיק כבר לצאת לכמה ערבי גיבוש. ניקו אולסק, אביב אברהם ו-ויקי כחלון הפכו לחבריו הטובים וגם האוהדים חיברו לו כבר שיר אשר מתנגן ביציעים במנגינת השיר "אני מאמין" של מרדכי בן דוד.

המטרה הבאה? נבחרת ישראל. מלמד כבר זכה לזימון בכורה תחת אלישע לוי לפני כשנתיים, אך המטרה העתידית היא לחזור דרך הדלת הראשית. כבר לפני שלוש שנים, עת ששיחק בפ"ת, הקשר הליטאי מינדאוגס פאנקה סיפר למלמד שמחזיק בדרכון ליטאי עקב מוצא הוריו כי המאמן הלאומי שוקל לזמנו, אך לבסוף הדבר לא יצא אל הפועל. בינתיים, מי שלפי השיחות בנבחרת עוקב אחריו, הוא המאמן הלאומי אנדרס הרצוג, שהתרשם במיוחד ממשחקו מול הפועל ב"ש. אז רגע לפני שהוא מסמן מטרות חדשות עם הצוות המקצועי של נתניה, זו הזדמנות נוספת לחלוץ שרק רצה להוכיח את עצמו בקבוצה גדולה, להראות לאקסית, את המהפך שעבר מאז נטש אותה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי