מאור קנדיל: "אם לא הייתי מאמין, הייתי פורש בליגה א'"

מאור קנדיל
מאור קנדיל | דני מרון

אופיר חיים הציל לו את הקריירה, אבוקסיס גרם לו להתפתח ואצל איביץ' הוא לא מפסיק לרקוד. מאור קנדיל מספר על הכל.

(גודל טקסט)
סביר להניח שכאשר היה מאור קנדיל קשר בנערים א' בבית"ר/שמשון ת"א, וכיכב כבר אז בשורות קבוצת הקט רגל של מכבי נחלת יצחק לצידם של שרון מימר וחן לוינקרון (עורך בכיר בערוץ הספורט), הוא לא שיער לעצמו שבגיל 25 הוא ייחשב לאחד משני המגנים הימניים הטובים בארץ וכמי שקורא תיגר לא רק על מקומו של אלי דסה באגף הימני של הגנת מכבי ת"א, המוליכה האימתנית, אלא גם על מקומו בהרכב נבחרת ישראל לקראת קמפיין מוקדמות 2020.


קנדיל היה עוד סיפור של שחקן עם יכולות אתלטיות יוצאות דופן, אבל עם מוניטין של קלות דעת, מספרים אינפלציוניים של כרטיסים צהובים ואדומים, אבל גם בלי מקום בבוגרים של בני יהודה, בוודאי שלא באיזו שהיא נבחרת גילאים. זה היה בקיץ 2013. "יצאתי עם דרור קשטן למחנה האימונים של בני יהודה", הוא משחזר בראיון מיוחד לספורט1. "במשך כל המחנה התעניינתי מה קורה איתי ורק כשהגענו לארץ הודיעו לי שאני צריך לחפש קבוצה". זה היה יומיים לפני סגירת חלון ההעברות, בדיוק מה שקרה באותה קבוצה – בני יהודה – לרוסלן ברסקי, היום חברו של קנדיל למכבי ת"א.


בבני יהודה הציעו לקנדיל לעבור לברירת המחדל מבחינתם בהיעדר אופציה מקצוענית, הפועל כפר שלם מליגה א' דרום. לקנדיל זה לא הריח טוב: "אמרתי לדמאיו שאני מעדיף לנסות ולחפש קבוצה אחרת. הרגשתי שהוליכו אותי לשם".


ואז במקרה צץ לו ניסן עזרן, כדורגלן עבר בליגות הנמוכות ודי ג'יי די מבוקש, ששיחק במכבי קביליו יפו בשנותיה הראשונות. עזרן, שעובד עם אימו של קנדיל, הציע למגן לנסות במכבי יפו, תחת המאמן דאז, ליאור זדה. "נסעתי עם אבא שלי, לא אשכח, עד מודיעין למבחנים במכבי יפו. נכנסתי 20 דקות לסוף, ואחר כך באתי לכמה אימונים בנווה גולן ביפו עד שהוחתמתי".



נסע עד מודיעין למבחנים במכבי יפו. מאור קנדיל (עדי אבישי)


ליאור זדה נזכר שכאשר הודיע לקנדיל שאין כסף ביפו, אמר לו המגן שזה לא באמת מעניין אותו. "זדה לא ממש עף על זה", מודה היום קנדיל. רק שזדה הלך באמצע העונה לקרית גת ואת מקומו ירש אופיר חיים, מי שהיה אמור היה לעצור את קנדיל כבר בשבוע הבא כמאמן הפועל ת"א, בדרבי הגדול, אבל לא הגיע לשם ופוטר מתפקידו.


"אם אופיר חיים לא היה מגיע", הדהים קנדיל, "הקריירה שלי הייתה יכולה להסתבך. אם אתה לא משחק אפילו בליגה א', זו בעיה. לא יודע איך אופיר חיים בא לי מהשמיים. הוא הציל אותי, הוא נתן לי את כל הביטחון, את כל הקרדיט. הרווחתי בקביליו יפו 600 שקל בסיס ו-300 שקל לנקודה. רציתי להתקדם, רציתי לשחק, רציתי להרגיש איך זה בוגרים".


היום כסף מעניין אותך?
"עוד לא. עכשיו אני מרוויח טוב. זה גם נראה לי המון ביחס למה שהרווחתי כל השנים, גם בבני יהודה".


קנדיל מתעקש כי גם במגרשים הכי נידחים בליגה א' דרום הוא האמין שיגיע לאן שהגיע: "תמיד האמנתי שאפשר להגיע לקבוצות הגדולות. אם לא הייתי יכול להגיע לרמות האלה, הייתי פורש כבר בליגה א'. תמיד ידעתי שאין הרבה מגינים בארץ וזה אפשרי".



"אופיר חיים בא לי מהשמיים. הוא הציל אותי" (מאור אלקסלסי)


יוצא לך לפעמים להיזכר עם ברסקי בתקופה שהייתם באותה קבוצה בליגה א'?
"היו לנו במכבי תקופות פחות טובות, שלא שיחקנו, ויצא לנו לעודד זה את זה: 'אל תשכח איפה היינו לפני 4 ו-5 שנים'. ועדיין, מכבי קביליו יפו זו חממת הצעירים הכי גדולה בליגות הנמוכות. היא באה לי כמו כפפה ליד".


אחרי קביליו יפו עף קנדיל עד לעירוני רמת השרון, לא לפני שניסה להתקבל למכבי פ"ת. המאמן, רן בן שמעון, אמר לו: "אני רוצה להשאיר אותך, אבל יש לי פה את דור אלו, נאור פסר וחגי גולדנברג". ברמה"ש התאחד קנדיל עם סאן מנחם, חברו למחלקת הנוער בשמשון ת"א. "חיים שאבו אפילו לא רצה לבחון אותי, טען שהוא מכיר אותי".


מפה הייתה רק נסיקה. קנדיל סיים את העונה בלאומית עם שני שערים ותשעה בישולים, ומה שבלט בעיקר היה היכולת האתלטית שלו. מאמן עבר שלו טען כי קנדיל "משחק קט רגל במגרש גדול", כלומר עושים פעולות של קט רגל אבל מספיק מהיר וחזק כדי להגיע לאיזור המסוכן. לאחר הוא הזכיר את שלמה שירזי, מגן העבר האימתני של מכבי נתניה ובית"ר ירושלים. רק שמתברר כי מעבר לכישורי הקט רגל, הסתובב קנדיל בעת ההיא עם טייטל של "כדורגלן הפוצ'יוולי הטוב בישראל". להדיוטות, פוצ'יוולי הוא כדורגל חופים עם חוקי כדורעף, רק שאסור לגעת ביד, רק ברגל ובחלקי הגוף. קנדיל היה כוכבה של קבוצת "כרישי החול" (נשבע לכם שאתם לא במדור הסאטירה).


"למען האמת יש כאלה שמכירים אותי יותר מהפוצ'יוולי מאשר מהכדורגל. הייתי מגיע כל יום לחוף גורדון, לפעמים פעמיים ביום. בתקופה ההיא היו הוכחות לטייטל שהדביקו לי. לקחתי פעמיים אליפות ועוד טורניר קדם אולימפי. הפוצ'יוולי שיפר אותי בכדורגל בכל מה שקשור לכדורים באוויר. אני יכול להוריד כדורים מהאוויר, להשתלט עליהם באוויר. יש לי כמה דברים מהחוף שאני משתמש בהם בכדורגל. לא חשבנו בכלל שזה יעזור לי ככה. בסך הכל הגעתי בגיל 15, זה היה ענף לא מוכר, היו מעיפים אותנו אבל התעקשנו, נדלקנו. היו לי ימי שישי בקביליו שהייתי אומר להם שאני לא יכול לבוא כי יש לי פוצ'יוולי".


הזדמנות טובה לתת אבחנה. מי יותר טוב בפוצ'יוולי: שלום מיכאלשווילי או אושרי כהן?
"שלום זה שלום. גם אם זה לא היה ככה, גם הייתי אומר שלום".


 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

המשחק הזה מחזיר אותי לגיל שמונה עשרה ותודה לצב נינג'ה ששיחק איתי #פוצ'יוולי @israel_footvolley @footvolleytlv @liorbaum11 @tatafut @yonatanflash @benel.mashiah @biotopworld

A post shared by Shalom Michaelshvili (@shalomke) on



למזלו של קנדיל, העונה ברמה"ש השתקפה היטב בעיניהם של אנשי בני יהודה שהיו באותה עונה בליגה הלאומית. "ידעתי שאין שום דבר מובטח, ששוב מחכים לי מבחנים. יוסי אבוקסיס רצה לבחון אותי ויצאתי עם בני יהודה למחנה האימונים בהולנד. היה שם איזה משחק נגד קרית שמונה ויוסי החליט להשאיר אותי. פתאום נפצע איזה בלם ופתחתי משחק בכורה בסמי עופר נגד מכבי חיפה".


ההחלטה אם להיות מגן או שחקן כנף – כפי שלא מעט מאמנים האמינו בו שם – הייתה אסטרטגית, בגלל מיעוט המגינים בארץ. "נתתי בנערים א' 33 גולים. רק בנוער התחלתי לשחק כמגן. רמי לוי התחיל לעבוד איתי שם, בבני יהודה, על הגנה וסגירות אלכסוניות, אלף בית".


מה הסוד של יוסי אבוקסיס?
"יש לי הרבה הערכה אליו, דרכו גם יצאתי למכבי ת"א. הוא אחד הטובים שיש בארץ. יש אצלו משמעת, אתה לא יכול לזייף אצלו. יכול להיות פתוח, אבל מי שלא טוב, לא משחק. הוא לא נותן לך להוריד רגל מהגז, לא נותן לך להרגיש טוב מדי, אין אצלנו הנחות, אתה תמיד על הכוונת".



לא נותן להוריד את הרגל מהגז. יוסי אבוקסיס (עדי אבישי)


במה איביץ' שונה?
"הוא זר ויש דיסטנס איתו באופן טבעי. עם יוסי אתה יכול לצחוק אבל אי אפשר לעבור את הגבול איתו. היה לי המון מזל שהיה לי את יוסי, אצלו עשיתי את הקפיצה. התחלפו בבני יהודה מאמנים אבל לאף אחד לא הייתה את הנוכחות של יוסי. אצלו עמדנו טוב על המגרש, הרגשנו שאנחנו מעיקים על הקבוצות".


מכבי ת"א זה מועדון, שבכל מצב שהוא נמצא, לא מתרגשים בו מכוכבים ואוי ואבוי אם שחקן שמגיע מבחוץ יתרגש מכוכבים, אחרת הוא לא יתקדם. איך צלחת את זה?
"כל שחקן חולם להגיע לפה. אם בבני יהודה יכולתי לדבר עם ביטחון, פה לא נותנים".


כאן אם לא לוקחים את הצ'אנס, לא בטוח שמקבלים אותו שוב.

"היו לי ספקות. במשחק הראשון שלי, בדרבי גביע הטוטו (1:4), לא הייתי כזה טוב. תמיד בראש האמנתי בעצמי. כשהגעתי לפה הייתי בטוח שנגיע לשלב הבתים באירופה ותהיה הרבה רוטציה, וזה לא קרה. בסוף דברים מסתדרים תמיד לטובה".


ג'ושוע קימיך, מודל לחיקוי?

"תן לי רק להמשיך. כדורגל הוא מאוד נזיל. דברים יכולים ללכת מחר פחות. צריך לתקן ולשפר ולהישאר אחרי אימונים ולעשות קרוסים. אנחנו קבוצה תוקפת, ואתה תמיד צריך להביא למשחק משהו מהבית. אתה שחקן הגנה אבל אתה הופך מהר מאוד פה להיות שחקן התקפה. אתה חייב להיות משהו מיוחד, כי מהר מאוד יכולים להחליף אותך".



"אצל איביץ' אין היררכיה לפי שכר או מעמד" (מאור אלקסלסי)


איך זה אצל איביץ'?
"אצלנו משמעת טקטית לפני הכל. אין אצלו כוכבים, כולם באותה רמה. אתה יודע שאם תהיה טוב, אתה תמשיך לשחק. אין היררכיה לפי שכר או מעמד. זה יתרון שיש מאמן כזה. ואין לך ברירה אלא לשחק טוב ולנצח כי אם לא תלך בדרך הזו, אתה לא תהיה פה. זו הדרך שהמאמן הזה מביא. משמעת טקטית ומחויבות ובלי אגו".


זה בגלל שתכל'ס אין לכם לאן להתקדם בארץ אז אתם עושים הכל כדי להמשיך ולשחק פה?
"אין לך הרבה ברירות".


אתה רואה את עצמך בסגל לקמפיין הנוכחי של הנבחרת?
"אם אמשיך ביכולת הזו, אני לא רואה סיבה שלא. חו"ל? זה חלום של כל שחקן, לא איחרתי שום רכבת. זה המועדון שאתה יכול לצאת ממנו לחו"ל. קודם התרכזתי בלהגיע לקבוצות גדולות בארץ ועכשיו אני שואף ליותר".


בשבועות האחרונים חוגגת מכבי ת"א בדרך מיוחדת. מאור קנדיל מרקיד את השחקנים והשואו הזה הפך כבר לקאלט שלא לדבר על סרטונים ויראליים ברשת. ההסבר של קנדיל: "היתה לנו יציאה אחת שעשינו ערב גיבוש, שתינו כמה בירות והריקוד הזה יצא. מדובר בריקוד של קווין פרינס בואטנג. מאז, אחרי כל משחק דוחפים אותי לרקוד את זה. אנחנו קוראים לזה 'צלצולי פעמונים'. זה עושה טוב לקהל, עושה שמח, שולחים לי הרבה הודעות. הריקוד פשוט מצחיק. זה לא מוריד ממני איזה שהוא משהו, כי במשחק אני רציני".



 מרקיד את השחקנים ואת הקהל. מאור קנדיל (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי