ברומר: דרך המעמד הזה, קבוצות יחלו להאמין בצעירים

גדי ברומר
גדי ברומר | אתר ההתאחדות לכדורגל

"משחק מול אנגליה זה 'וואו'", "בישראל מתחילים להבין שדרך חשובה מתוצאה", "באמצעות קבוצתיות נחפה על הפערים". רגע לפני משחק הפתיחה מול אנגליה (21:00, ספורט1), מאמן נבחרת הנערים בשיחה אופטימית על העתיד

(גודל טקסט)

לראשונה מאז 2005, תעלה הערב (שישי, 21:00, שידור ישיר בספורט1HD) נבחרת נערים ישראלית למשחק במסגרת אליפות אירופה כשתפגוש את המארחת אנגליה. הבאזז כמעט לא קיים, למרות שנבחרות ישראל בכדורגל לא נתנו יותר מדי נחת לאוהדים כאן. הדור הנוכחי המורכב משחקני שנתון 2001 נחשב לאיכותי ומבטיח, אבל המאמן גדי ברומר חושב שבשנים האחרונות, הכדורגל הישראלי עשה התקדמות בחשיבה ובסדר העדיפויות. בראיון לקראת האליפות, הוא מדבר על מטרות ריאליות, שפיות ועל איך הכדורגל הישראלי יוכל להרוויח את הצעירים גם ברמת הקבוצות.

גדי, ספר קצת על ההתרגשות וההכנות האחרונות.
"קודם כל הגענו למקום פשוט מדהים מבחינת התנאים. הקומפלקס פה ברמות הכי גבוהות שיש ואני עוד לא נתקלתי בדבר כזה – גם ברמת המגרשים, גם ברמת ההתנהלות והארגון. הכנו את עצמנו למשחק עם האנגלים ומשם נתקדם עם היריבות שוויץ ואיטליה. למדנו את האנגלים מהטורניר שלהם בפורטוגל כי הם לא השתתפו במוקדמות. השחקנים מאוד דרוכים ורוצים. אני חושב שיש פה התרגשות כי בכל זאת זה מעמד שהוא הטופ של אירופה ומקום גם לבטא את היכולת שלנו. כדי להיות טוב, אתה צריך לשחק נגד הנבחרתו הכי טובות ומדובר בצ'אנס מצוין לשחקנים. ננסה לשחק את המשחק שלנו ונראה איך זה יתפתח".

משחק פתיחה מול המארחת. זה טוב או לא? אולי הלחץ יהיה עליהם?
"הנבחרת האנגלית היא פייבוריטית בטח בבית שלה. כדי לעלות שלבים בטורניר האלה אתה צריך להתמודד עם כולם וכל נבחרת פה איכותית וטובה. אם אנחנו נבוא רגועים ונשחק את המשחק שלנו וגם ננטרל את החוזקות שלהם, זה יכול להלחיץ אותם. אנחנו לא יכולים לדעת איך המשחק יתפתח, אבל אנחנו בטוחים שניתן פייט".


"בטוח שניתן פייט לאנגליה". ברומר עם שחקניו באימון (ההתאחדות לכדורגל)

מה המטרות שלכם בטורניר הזה? מה ייחשב כהצלחה?
"המטרות העיקריות שלנו זה לדאוג ולעמוד בדרך שלנו ובעקרונות שלנו. ההתקדמות של השחקנים זה מה שמכוון אותנו. אנחנו לא מדברים על לזכות בגביע או להגיע לשלבים מאוד מאוחרים. המטרה היא קודם כל לשחק את המשחק שלנו, להתקדם ביכולת ולהראות את המסוגלות שלנו להתמודד מול יריבות כאלה. הלוואי ויהיו עוד הרבה טורנירים כאלה".


עבדת גם עם בוגרים וכיום אתה עובד קרוב ל-10 שנים עם ילדים. איך מייצרים מסורת של עלייה?

"אני חושב שהתחלנו משהו לפני שנתיים בנבחרות. איזושהי דרך של עקרונות וערכים. זה עוד מוקדם, אבל יש לזה תוצאות והשנתון הזה סיפק את זה. אם נמשיך בקו הזה, התוצאות ימשיכו להגיע בהמשך. הקווים מאוד ברורים והיכולת והדרך זה מה שמנחה אותנו. איתן יגיעו התוצאות".

מדברים על דור מאוד מוכשר. כמה זה נכון?
"הגענו למעמד הזה בזכות היכולת של השחקנים האלה. אין ספק שיש פה את המרכיב של הכישרון, אבל יש כאן עוד מרכיבים בנבחרת הזאת: האישיות של השחקנים, האופי, האינטיליגנציה. אלו דברים שמתחברים ביחד וכל זה עושה אותם קבוצה חזקה. אנחנו מתרכזים ברמה הקבוצתית כי ביכולת האישית יהיה לנו קשה להתמודד עם האירופאים. התמקדנו בלהפוך את היכולת האישית שלהם לקבוצתית. הם מבינים את המשמעות של לעבוד כקבוצה ולהשאיר את האגו בצד".


השאירה את האגו בצד. נבחרת הנערים (ההתאחדות לכדורגל)

באירופה, שחקנים של שנתון 1999 ו-2000 כבר משתלבים בקבוצות בוגרים. אצלך בשנתון 2001, אף שחקן עוד לא קיבל את הצ'אנס בבוגרים, אפילו לא בליגה הלאומית.
"אני חושב שדווקא דרך המעמדים האלה והטורנירים האלה, יהיה יותר ביטחון לקבוצות להאמין בשחקנים צעירים. אני עשיתי את זה בגיל מאוד צעיר. את הבמה מקבלים פה בגלל הרמה, אבל את ההזדמנות הם צריכים לקבל בקבוצות. זה משהו שצריך להשתנות: כן להאמין בשחקנים צעירים וזה תלוי בזה".

השחקנים האלה בשלים לבוגרים?
"אני חושב שצריך לתת להם את האפשרות להתבטא. בטח שלהתאמן עם בוגרים, לחוות פיזיות וקצב גבוה וזה גם יהפוך אותם לשחקנים טובים יותר. הפוטנציאל קיים. ברגע שיש את זה, ואתה מציב לפוטנציאל אתגרים וקשיים, אפשר להוציא הרבה יותר".

מסכים עם הסברה שברמת הנוער אנחנו די שווים לאירופאים ואיפשהו בבוגרים זה מתפספס?
"אני חייב להפתיע אותך, אבל זה לא בדיוק נכון. גם בגילאים הצעירים יש עדיין פערים. יכול להיות שבשנים קודמות כן עמדנו כשווים, אבל היום יש פערים שנראים בנבחרות של עד גיל 17 ו-19. להתמיד ולעבוד קשה זה משהו שאנחנו חייבים לעשות. זה מה שעושים באירופה. הם בוחרים את הדרך שמתאימה להם ומתמידים בה ופחות מתעסקים בתוצאות בגילאים צעירים. אתה מתמתקד בלפתח את השחקנים וללמד אותם להתמודד ברגעים טובים ופחות טובים. בסופו של דבר, הם משיגים את התוצאות מאוחר יותר".


אז מה לא עושים פה נכון?
"אני חושב שמתחילים להבין את העובדה שהדרך חשובה מהתוצאה מבחינת ההתעסקות בעיקר. פחות להתעסק במסביב, יותר פיתוח ברמה הגופנית, הטקטית והטכנית. אלו הגילאים שהפער נפתח. אם נתמיד בזה, נספק את הסחורה בשנה הבאה".


ברומר לצד מאמן נבחרת הנערים של אנגליה, סטיב קופר (ההתאחדות לכדורגל)

אתה רואה באמת עתיד ורוד? שהנבחרות הצעירות של היום יתנו פייט ברמת הבוגרים בעתיד?
"אני מאוד מאמין שאם נמשיך ונתמודד ברמות האלה, נהיה הרבה יותר טובים. כשאתה מתמודד ברמות הללו, אתה מתאים את עצמך לרמה הזאת אחרת לא תוכל להתמודד. ברגע שאתה מציב את האתגר הזה, היכולת תשתפר וכך יכולת ההתנגדות. המטרה היא להגיע למעמדים האלה ולתת להם את האפשרות להתמודד".

מי שיצפה בנבחרת שלך, מה יראה?
"אני מקווה שמה שיראו זו קבוצה כי זה מה שמנחה אותנו עד היום. אני לא רוצה להיכנס לשם כזה או אחר כי זה לא יהיה הוגן. אנחנו מתמודדים מול נבחרת שבכל מערך יש לה שחקנים פיזים ואתלטיים מאוד, אבל ברגע שנתרכז בעבודה הקבוצתית, חיפוי האחד על השני, וקבוצתית, נוכל לנצל את החוכמה שלנו שבזה אנחנו טובים".

מה הפנטזיה שלך?
"ברגע שאתה עולה על המגרש מול נבחרת אנגליה זה כבר וואו בעיניי. המטרה שלי היא לראות התעלות מצד השחקנים, שיבואו בלי רגשי נחיתות ושיהיו שמחים בעיקר. שיבואו ולא יעשו חשבון לאף אחד".


לא רוצה ששחקניו יעשו חשבון לאף אחד. ברומר לצד מאמני היריבות (ההתאחדות לכדורגל)

אם נדבר עלייך. מדברים על מאמנים שאוהבים עבודה עם צעירים. איך אתה עם האימרה הזאת?
"אני גם בקו הזה של לפתח שחקנים, כך גם הצוות שלי כמו סלאח חסארמה ושחקני עבר שעברו קריירות באופן אישי. אנחנו רוצים לתת מהניסיון שלנו, מהידע שלנו ולהבין שדרך עבודה קשה וערכים, נהפוך אותם שחקני כדורגל. יש להם כברת דרך לעבור, אבל אנחנו רוצים לתת להם את הכלים. מאוד מספקת אותי העבודה הזאת, לדעת שאתה יכול להשפיע על ההתפתחות, לעצב את האישיות של השחקנים. יש לי עוד את האפשרות לעצב אותם. אתה רואה שהם רוצים לשאוב ממך את הידע וכיף לי עם זה".


ובכל זאת, אחרי 10 שנים עם נוער, ראינו את עמיר תורג'מן עושה מסלול דומה ומתקדם לבוגרים. זו הדרך שאתה רוצה?

"אני לא מסתכל כל כך רחוק. אני נהנה ממה שאני עושה, אני מאתגר את עצמי. אם לא הייתי מאתגר את עצמי, לא הייתי עושה את זה. הצבתי לעצמי כמה מטרות בנבחרות וכן גם להגיע לשלב הזה. כרגע יש לנו טורניר ליהנות ממנו וכמו שאני מפתח את השחקנים, גם אני רוצה להתפתח ולראות לאן זה יוביל אותי. אני לא מסתכל רחוק ומציב מטרה להיות מאמן בוגרים. יכול להיות שבעתיד כן אסתכל על זה, אבל כרגע אני מאוד נהנה ממה שאני עושה, וזה בית הספר הטוב ביותר. יש לי עוד הרבה מה ללמוד. ברגע שאחליט אחרת, אלך לכיוון אחר. כרגע גם אני מתפתח".


מי המאמן שאתה שואב ממנו השראה?

"פפ גווארדיולה. ראיתי המון אימונים שלו ואני מאוד מעריך ומכבד את הדברים שהוא עושה. הוא עושה אותם ברמה הכי גבוהה שיש ואתה רואה שהוא נהנה מהעבודה שלו. אני משתדל גם ליהנות ולשמור על רמת רצינות ודריכות".

מה נאחל לכם?
"אני מאחל שנגיע לשלבים הכי מאוחרים שיש, אבל שוב המטרה שהם יחוו את המעמד, ייהנו ממנו וזה ייתן להם פוש אדיר לקריירה".


אימונים ברמה הכי גבוהה שיש. פפ (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי