ישראל חייבת ניצחון על אלבניה. סטרקושה יהרוס הכל?

תומאס סטרקושה
תומאס סטרקושה | Gettyimages

שוער נבחרת אלבניה המשחק בלאציו האיטלקית, נחשב כיום לאחר השוערים הטובים בסריה A. בקבוצתו כבר הודיעו שהוא לא למכירה, אלא אם יקבלו עבורו 100 מיליון אירו

קבוצות: לאציו
(גודל טקסט)

כדי שלנבחרת ישראל יהיה סיכוי לסיים במקום הראשון בבית, היא חייבת לנצח את אלבניה ביום ראשון בבאר שבע ולהכניע את תומאס סטרקושה בן ה-23. הוא נחשב לאחד השוערים הטובים בסרייה A ולאחרונה קבוצות גדולות שהתעניינו בו שמעו מקבוצתו לאציו שהוא לא למכירה, אבל יהיו מוכנים בקבוצה לשקול את מכירתו במאה מיליון יורו ומעלה. הקבוצה שרצתה בו יותר מכולן הייתה ליברפול לפני שהחתימה את אליסון.

סטרקושה שנולד באתונה לזוג הורים מאלבניה, היה יכול להיות היום שוער יוון אם הנסיבות היו מאפשרות זאת. אביו פוטו היה שוער אלבני ידוע שהחל את דרכו במינאטורי האלבנית ולאחר מכן עבר לדינאמו טיראנה. ב-1991 הוא נרכש על ידי פאס יאנינה היוונית ובנו תומאס נולד ארבע שנים לאחר מכן באתונה כשהוא כבר היה שוער אולימפיאקוס. פוטו היה שוער נבחרת אלבניה כך שבנו תומאס הוא דור שני של שוערים בנבחרת. האבא שיחק 73 פעמים בנבחרת אלבניה. אחרי שפרש הפך למאמן השוערים של אולימפיאקוס ואחר כך עבר לאמן את השוערים של אלבניה עד גיל 19 והוא מאמן השוערים של לאציו מאז 2017.

כשבנו החל לשחק כדורגל בנוער, אבא שלו שכונה באיטליה "דינו זוף האלבני", ביקש ממנו לנסות להיות שחקן שדה ולא שוער: "זה תפקיד כפוי טובה להיות שוער", אמר לו. "הכוכבים הגדולים הם אלה שכובשים את השערים", אבל התפוח סירב לא ליפול רחוק מהעץ. תומאס החל את דרכו בפאניוניוס היוונית, אבל לאציו רכשה אותו בעונת 2012/13 בסכום מצחיק של 75 אלף יורו והוא מיד שותף בליגת הנוער של איטליה וזכה עם לאציו באליפות איטליה. במקביל הפך לשוער השלישי של לאציו בבוגרים אחרי פדריקו מרקטי ואלבנו ביזארי, אבל גם התחרה בשוער אלבני אחר אטריט ברישה ששיחק ארבע עונות בלאציו בין השנים 2013 ל-2017. אחרי שלוש שנים בהן לא שיחק בבוגרים אפילו דקה אחת בליגה, הושאל בעונת 2015/16 לסלרניטנה בה הצטיין אחרי שהאריך חוזהו בלאציו עד 2021. בדרבי הראשון שלו בבוגרים מול רומא הוא נעל את השער ועזר לקבוצתו לנצח בגביע האיטלקי 0:2 במארס 2017. כיום הוא כבר השוער הראשון של הקבוצה ללא עוררין.


הרצוג ועוזרו חזן. חייבים לצח גם מול השוער המצטיין (ערן לוף)

הוא נתקל בישראל כבר בנבחרת עד גיל 21 של אלבניה במשחק שהסתיים בתיקו 1:1. תומאס הפך במהירות מהבן של פוטו לכוכב הראשי של אלבניה ופוטו הפך להיות האבא של השוער. הבן הוכיח לאבא שהוא טעה והיום שוערים גדולים הם מצרך נדיר, ואם לאציו תמכור אותו במאה מיליון יורו זו בכל זאת תהיה מכירת השיא של שוער בכל הזמנים.

ג'יאני די ביאסי גייס אותו לנבחרת הבוגרת כשבנה את אלבניה אחרי היורו 2016 ולכן יש לו רק שבע הופעות בנבחרת ומלבד זאת ברישה המשחק היום באטלנטה בן ה-29 היה שוער הנבחרת לפניו עם 51 הופעות, אבל סטרקושה אמור לעמוד בשער מול ישראל ובשטח של השוערים, לאלבניה יש יתרון עצום על ישראל. את הבכורה שלו בנבחרת אלבניה הוא ירצה לשכוח. זה היה במוקדמות הגביע העולמי 2018 באוגוסט 2016 כשאלבניה שיחקה בפאלרמו נגד איטליה. המשחק הופסק אחרי שאוהדים אלבנים זרקו חזיזים למגרש ופצצות עשן. השחקנים ברחו למנהרת השחקנים. בסופו של דבר איטליה ניצחה 0:2.

"אבא שלי היה מודל החיקוי שלי כשהייתי צעיר. לא ראיתי אותו משחק בגלל שהייתי קטן מאוד, אבל אני יודע ממה שסיפרו לי שהוא שוער מצוין. כשהייתי ילד אני זוכר את עצמי לוקח את הכפפות הגדולות שלו והולך לשחק כדורגל ועומד בשער. לא חשבתי על משהו אחר. זה נתן לי הנאה שאני כמו אבא שלי", מודה תומאס שהוכיח כי התפוח לא נפל רחוק מהעץ. "אני לא רק אוהב לעמוד בשער במשחקים. אני אוהב לעשות את זה גם באימונים. פשוט נהנה. אני אוהב את הכל בתפקיד של השוער".


סטרקושה במשחק ההכנה של אלבניה מול נורבגיה (gettyimages)

הוא לא נזקק ללכת רחוק כדי לחקות שחקן גדול, אבל הודה שבקריירה שלו ראה הרבה מאוד משחקים של ג'יג'י בופון ולמד ממנו הרבה כמו גם משוער באיירן מינכן מנואל נוייר. הוא גם הראה שהכל נשאר במדינה משום שבחר בלאציו רק בגלל שהמנהל המקצועי שלה אז היה איגלי טארה שחקן אלבני מפורסם שהפך להיות מנהל הספורט של לאציו. גם רומא היריבה העירונית הייתה מעוניינת, אבל הקשר האלבני היה חזק מדי. סטרקושה סיפר שבתחילת דרכו למד המון מהשוער מרקטי וממירוסלב קלוזה שלקח אותו תחת חסותו כשחקן צעיר בלאציו.

את ההשפעה של נוייר על סטרקושה אפשר לראות בכך שהוא החזיק ב-76 אחוזי הצלחה בשנה שעברה ושמר על 17 רשתות נקיות ב-53 משחקים בכל המסגרות. היכולת שלו לשלוח כדורים ארוכים לעבר הקישור וההתקפה חשובה עבור לאציו ואלבניה. הוא מנהל את המשחק מאחור ובמשחק הניצחון על ישראל 0:1 היתה לו הופעה טובה. בשנה שעברה קיבל ציון ממוצע 7.72 ב"גאזטה דלו ספורט" והקדים שוערים בכירים כמו מתיה פרין (גנואה בעונה שעברה), פפה ריינה (נאפולי בשנה שעברה), אנדראה קונסילי (סאסואלו) ו-ווייצ'ך שצ'סני (יובנטוס).


סטרקושה במדי לאציו. אחד השוערים הטובים באיטליה (gettyimages)

אך יש גם נקודה חלשה אצל סטרקושה. הוא מיד הודף את הכדור חזרה לאיזור הסכנה ואם חלוצי ישראלה ובעיקר מונאס דאבור יהיו ערניים, אפשר יהיה לנצל את החולשה הזאת לניצחון. עוד חולשה שלו היא בפנדלים. הוא לא הצליח להציל פנדלים עד העונה שעברה כאשר הציל בעיטה של פאולו דיבאלה במשחק נגד יובנטוס שהביא ללאציו ניצחון 1:2.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי