הדור הבא: הכירו את הכוכבים שיפרצו לתודעה במונדיאל

דניס זקאריה שוויץ
דניס זקאריה שוויץ | AFP

הם עדיין לא מפורסמים במיוחד, אבל הם צעירים, רעבים וכבר מובילים קבוצות. יוכין מציג לנו את אלה שנזכור בטורניר הקרוב למרות שהיום אנחנו אפילו לא יודעים את שמם. ולא, הם לא באים רק מהנבחרות הגדולות

(גודל טקסט)

כשחושבים מונדיאל, מיד עולים בראש השחקנים הגדולים של אותה תקופה: החל מפלה, דרך מראדונה, קרויף וכמובן מסי ורונאלדו כיום. אבל הגביע העולמי הוא גם מקום לכוכבים חדשים ועולים לפרוץ לתודעה ולהשאיר חותם בזיכרון. אז הכירו את הכוכבים הצעירים שעשויים לפרוץ ברוסיה בחודש הקרוב

אלירזה ג'הנבאחש (איראן)
עד לא מכבר, השם האיראני המבטיח ביותר היה סרדר אזמון שקיבל חינוך נאה בליגה הרוסית אצל קורבן ברדייב, הן ברוסטוב והן ברובין קאזאן. כיום ברור לכולם שהשם הלוהט ביותר בנבחרת של קרלוס קיירוש הוא הקיצוני התחבולן של אלקמאר. באופן מדהים, הוא הפך לשחקן האסיאתי הראשון בהיסטוריה שסיים כמלך השערים בליגה מערבית, בזכות 21 הכיבושים בהולנד. תוסיפו 12 בישולים, ותקבלו מפלצת אמיתית. ג'הנבאחש היה מעורב ישירות בשער אחד למשחק בממוצע לאורך כל העונה, ואלקמאר סיימה במקום השלישי בעיקר בזכותו.

הוא החל מלמטה, הגיע להולנד אלמוני לחלוטין בגיל 19, אבל מוסר העבודה הגבוה והאופי המושלם הפכו אותו במהרה לשחקן הבולט של ניימכן הצנועה. כבר אז הבחין בו קיירוש, שמאמן את איראן מאז 2010, ולקח אותו למונדיאל בברזיל, שם שותף הווירטואוז כמחליף בכל המשחקים, וכמעט בישל שער סנסציוני לרשת ארגנטינה. כעת, כאשר הוא מנוסה הרבה יותר, בגיל 24 הוא עשוי להיות המנהיג והמנוע. יש לו כדרור נדיר, בעיטה מעולה, והוא גם מבשל אינספור מצבים לחבריו. לא לחינם מכנים אותו רונאלדו האיראני, והוא מעריץ את הכוכב הפורטוגלי. ברוסיה הוא יפגוש אותו פנים מול פנים.

אלירזה ג'הנבאחש במדי נבחרת איראן (AFP)


לוקאס טוריירה (אורוגוואי)

מאמן אורוגוואי אוסקר טבארס הוא אדם שמרן יחסית, כיאה לאיש מקצוע בן 71, אבל גם הוא לא יכול היה להתעלם לנצח מכישוריו של טוריירה. הקשר הצנום של סמפדוריה לא שותף כלל במוקדמות, אבל עונה מדהימה בליגה האיטלקית סללה את דרכו לסגל, ואף עשויה בסיטואציה מסוימת להעניק לו מקום בהרכב. מגוון היכולות שלו במרכז המגרש מרשים במיוחד, ובגיל 22 הוא נמצא בדרכו הבטוחה להפוך לכוכב בקנה מידה משמעותי.

מרקו וראטי לא יהיה במונדיאל, וזה מאכזב חובבי כדורגל רבים, אבל טוריירה מזכיר את הינשוף האיטלקי. למעשה, הוא התחיל את הקריירה האיטלקית בפסקארה, שם כונה וראטי החדש, ולא לחינם. האורוגוואי מחלץ כדורים כמוהו, עוצר התקפות מתפרצות כמוהו, וגם מנווט את משחק הקבוצה מאחור כמוהו. למעשה, יש לו אפילו יתרון מובהק על פני וראטי, כי טוריירה יעיל הרבה יותר באיומים על השער. יש לו בעיטה מעולה מכל הטווחים, והוא הבקיע בעונה החולפת ארבעה שערים, כולל ביצוע נהדר בניצחון 2:3 על יובנטוס. אם יקבל הזדמנות ברוסיה, הוא לא יהסס לנסות את מזלו ממרחק, אבל קבוצות גדולות עוקבות אחריו גם ללא קשר למונדיאל.

לוקאס טוריירה באימון אורוגוואי (AFP)

אמין האריט (מרוקו)
יש לא מעט גיבורים בעונה הנהדרת של שאלקה שסיימה במקום השני בבונדסליגה והעפילה לליגת האלופות, אמין האריט הוא אחד האהובים ביותר מבחינת הקהל בגלזנקירשן. הצרפתי בן ה-20 שנרכש בשקט יחסי מנאנט תמורת 8 מיליון יורו לפני שנה, הפך ללהיט אמיתי בזכות מהירות מסחררת באגף וטכניקה משובחת. האריט, אשר מזכיר את בוגרי נאנט הגדולה מהמילניום הקודם, הוא כוכב מהנה במיוחד – בלתי צפוי בכל נגיעה בכדור. הוא שופע יצירתיות וגם אף פעם לא נכנע.

לא במקרה ההצגה הגדולה ביותר שלו היתה בנובמבר, כאשר נכנס למגרש בדקה ה-33 בדרבי הגדול מול דורטמונד. הצהובים-שחורים הובילו 0:4, אבל האריט הנהיג, ביחד עם ליאון גורצקה, את הקאמבק המופלא שהסתיים בתיקו 4:4 וקירב מאוד את סיום דרכו של פטר בוס בבורוסיה. התכונה הזו תהיה חיונית עבור נבחרת מרוקו, במדיה ערך הקיצוני הופעת בכורה רק בשלהי 2017.

המרוקאים הם הנבחרת הכי "לא אותנטית" במונדיאל – רוב שחקניה נולדו באירופה, וגם האריט נכלל ברשימה. הוא ייצג את צרפת בכל הנבחרות הצעירות, אך הבין כי אין לו סיכוי מול המתחרים הרבים, ונענה להצעה של הרווה רנאר, המאמן הצרפתי של האריות. באופן כללי, מרוקו היא נבחרת הגנתית מאוד, אשר מתבססת על היכולת של מהדי בנעטיה ולא ספגה אפילו שער אחד בשלב האחרון במוקדמות. ואולם, כדי להדהים את ספרד ופורטוגל בשלב הבתים, היא זקוקה גם למשהו מיוחד בחלק הקדמי, והאריט עשוי לספק את הניצוץ ברגע האמת.

אמין האריט במדי נבחרת מרוקו (AFP)
אמין האריט במדי נבחרת מרוקו (AFP)

דניס זקאריה (שוויץ)
גרניט ג'אקה ניצל את מנשנגלדבאך כקרש קפיצה ועבר לפרמייר-ליג, שם הפך למנהיג במרכז המגרש של ארסנל, אם כי עדיין בערבון מוגבל. אחרי המונדיאל, עשוי חברו החדש למרכז המגרש של שווייץ לעשות מסלול דומה. המועדון הגרמני שילם תמורתו 10 מיליון יורו ליאנג בויז בקיץ 2017, וקיבל את המפתחות מהמאמן דיטר הקינג. הוא דומיננטי ואגרסיבי כמו ג'אקה, מנווט את המשחק כמו ג'אקה, וגם ברוטלי למדי כמו ג'אקה. לא במקרה ספג זקאריה 11 כרטיסים צהובים בעונתו הראשונה בבונדסליגה, אך היא בכל זאת הוכתרה כהצלחה מסחררת בגיל 21, ומועדונים אנגלים לא מעטים שלחו סקאוטים על מנת לעקוב אחרי התקדמותו.

בגלל גילו הצעיר, פתח זקאריה פעמיים בלבד במדים הלאומיים במוקדמות המונדיאל, אך משחק ההכנה האחרון מול ספרד הוכיח שהוא מוכן בהחלט לאתגר. אחרי תיקו 1:1 מול אנדרס אינייסטה, קוקה וטיאגו אלקנטרה, השמיים הם הגבול מבחינתו, ובמשחק הראשון בגביע העולם ממתינה לו ברזיל. האם זה יהיה היום בו ישמעו בכל רחבי העולם על היהלום החדש?

דניס זקאריה במדי נבחרת שוויץ (AFP)
דניס זקאריה במדי נבחרת שוויץ (AFP)

קארול לינטי (פולין)

בפולין משווים אותו לאנדרס אינייסטה, וזה אולי קצת מוגזם, אבל הקשר בן ה-23 של סמפדוריה בהחלט עושה צעדים בכיוון הנכון. לאדריכל שגדל בלך פוזנאן יש לא רק ראיית משחק משובחת, אלא גם יכולת טכנית גבוהה שמאפשרת לו לחלוף פני שחקנים כאילו הם לא קיימים. מאז המעבר לליגה האיטלקית, שידרג לינטי מאוד את יכולתו בזכות המאמן מרקו ג'מפאולו, ולכן גם מעמדו בנבחרת השתנה מאוד.

ביורו 2016, הוא עדיין היה על הספסל ולא שותף אפילו לדקה ב-5 המשחקים של הנבחרת בטורניר. במוקדמות המונדיאל, הוא כבר היה בורג משמעותי מאוד בקישור צעיר ומבטיח. אם הכל יתחבר, פולין עשויה להיות הסוס השחור של הטורניר, ורבות יהיה תלוי בשיתוף הפעולה בין לינטי לפיוטר זלינסקי. את קשר נאפולי, שתפס לא פעם את מקומו של מארק האמשיק בהרכב, חובבי הכדורגל מכירם היטוב, ושמו אף קושר למעבר לליגה האנגלית וליובנטוס. לעומת זאת, לינטי עדיין אלמוני יותר, וגביע העולם הוא הבמה המושלמת עבורו לפרוץ לתודעה ברעש גדול.

קארול לינטי במדי נבחרת פולין (GETTY IMAGES)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי