או זיזו או אל תזיזו: דשאן חייב להצעיד את צרפת לזכייה

דידייה דשאן
דידייה דשאן | AFP

היחס לבנזמה, הכישלון בשלבי נוק-אאוט וחוסר הפחד להיכנס לעימותים עם שחקנים אלו רק חלק מההבדלים בגישות בין מאמן הטריקולור לחברו זידאן, שכבר מועמד להחליף אותו אחרי המונדיאל. יוכין על המטרה של הקפטן מ-98

(גודל טקסט)

כאשר זינדין זידאן התפטר במפתיע (או אולי לא ממש במפתיע) מריאל מדריד בסוף מאי, דידייה דשאן הרגיש מיידית קצת פחות נוח. הרי מאמן נבחרת צרפת משוכנע בעצמו כי זיזו יחליף אותו בעתיד. "אי אפשר להתנער מהתחושה הזו, ובסופו של דבר התפקיד יהיה שלו. אני רק מקווה שזה לא יקרה בקרוב", חייך בציניות דשאן לפני מספר ימים. לא בקרוב? בצרפת היו שגרסו כי כדאי לבצע את השינוי עוד לפני המונדיאל. וזה אולי רעיון לא רציני במיוחד, אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה כי זיזו יודע לעבוד עם סגל עמוס כוכבים ומצטיין במיוחד בשלבי נוק-אאוט. עבור דשאן, סוגיות אלה היוו לפרקים בעיה לא מבוטלת.

ההבדל הבולט ביותר בין גישתם של השניים הוא היחס כלפי קארים בנזמה. זידאן לקח את החלוץ תחת חסותו בסנטיאגו ברנבאו, הגן עליו מפני ביקורת גם בתקופות הקשות – ובמיוחד בעונה החולפת, וקיבל בסופו של דבר תמורה בדמות שערים קריטיים בחצי גמר ובגמר ליגת האלופות. אמנם שניהם נבעו מטעויות גסות מאוד של השוערים, סוון אולרייך מבאיירן מינכן ולוריס קאריוס מליברפול, אך הכיבושים העלו שוב, בפעם המי-יודע-כמה, את הנושא לדיון תקשורתי בצרפת.

קארים בנזמה. היחס אליו יכול להיות קריטי (AFP)
קארים בנזמה. היחס אליו יכול להיות קריטי (AFP)

דשאן היה מעדיף שהסוגיה תיעלם מהכותרות. המאמן פסל את החלוץ עוד לפני יורו 2016 וסירב בתוקף להשתמש בו מאז, למרות ביקורת מצד פרשנים, כולל חבריו לזכייה במונדיאל 98' כמו כריסטוף דוגארי ועמנואל פטי. אפשר להבין את השיקולים החברתיים והמקצועיים שלו, אך יש בצרפת הסבורים כי מדובר במניעים גזעניים, והדבר מטיל צל על בחירת הסגל. האם בנזמה ראוי להיות במונדיאל? זו תהיה שאלה שנויה מאוד במחלוקת, אבל בשורה התחתונה יש בסגל הצרפתי חלוץ מרכזי אחד בלבד – אוליבייה ז'ירו, וגם הוא לא נמצא במיטבו בלשון המעטה.

אנטואן גריזמן, הכוכב המוביל בחוד, מרגיש נוח הרבה יותר כאשר הוא משחק לצד חלוץ מרכזי טהור, וזו הסיבה בגללה פרח לצד ז'ירו ביורו 2016. ואולם, הדבר מציב בפני דשאן בעיה טקטית מסוג אחר. במערך עם שני חלוצים, אין מקום לקיצוניים טהורים למרות שהם מהווים נקודת חוזק משמעותית בסגל הצרפתי. בנוסף, יש תחרות גדולה יותר על המקומות בקישור המרכזי, ובאליפות אירופה לפני שנתיים בא הדבר לידי ביטוי כאשר קיבל דשאן החלטה לא טריוויאלית וסיפסל את אנגולו קאנטה בשלבים המכריעים.

דשאן. קיבל החלטה לא טריוויאלית (AFP)
דשאן. קיבל החלטה לא טריוויאלית (AFP)

במקום הקשר האחורי הדומיננטי, שזכה אז באליפות עם לסטר וכיום מפאר את ההרכב של צ'לסי, העדיף המאמן להסיט את פול פוגבה לאחור. בכך פגע בתפקודו של פוגבה פעמיים – כוכב הקישור גם לא הצליח להביא לידי ביטוי את הכישורים שלו בחלק ההתקפי, וגם היה בנחיתות ברורה בהשוואה לקאנטה המקורי בתפקיד קאנטה. אחרי ההפסד הדרמטי והטראומטי לפורטוגל בגמר, בהארכה מהשער המפורסם של אדר, עמדו החלטותיו של דשאן במוקד והוא נצלב כהוגן.

גם לפני המונדיאל הנוכחי יש ספקות לגבי התפקיד האופטימלי של פוגבה, אשר עבר עונה לא פשוטה במנצ'סטר יונייטד. דשאן הבטיח לכוכב השדים האדומים כי מקומו בהרכב מובטח, אבל עדיין לא ברור לחלוטין באיזה תפקיד, וזה הרי היה גם חלק מהוויכוח הסוער עם ז'וזה מוריניו באולד טראפורד. אם מסתכלים על המשבצת הטבעית של פוגבה, הרי שאין לצרפת אף אלטרנטיבה לפוגבה, וזה עלול להיות בעייתי. דשאן בחר לנפות מהסגל הסופי את אדריאן ראביו, קשר הצעיר של פריז סן ז'רמן אשר ניחן בתכונות המזכירות מעט את פוגבה. מיד לאחר מכן פרצה השערורייה כאשר ראביו סירב בהפגנתיות להיכלל ברשימת המתנה, וקיבל מיד תשובה מוחצת מצד דשאן.

אמבפה, פוגבה וגריזמן. הניפויים קשים במיוחד למאמן (AFP)
אמבפה, פוגבה וגריזמן. הניפויים קשים במיוחד למאמן (AFP)

המאמן כינה את התנהגות השחקן המנופה כ"ילדותית", וזה אופייני לו. דשאן לא מהסס להיכנס לעימותים פומביים עם שחקנים, או להשמיע את דעתו באופן כללי. אם התנהלות כלשהי לא מוצאת חן בעיניו, כולם יידעו על כך. "אני לא אמור לזמן את 23 השחקנים הטובים ביותר לסגל", הצהיר דשאן, "אלא את 23 המתאימים ביותר. זה לא בהכרח אותו דבר". המסר – דרושה הרמוניה, אבל האם היא אפשרית בחדר הלבשה כה תחרותי?

במונדיאל 98', כאשר הניף את הגביע, השתדל דשאן לשמור על ההרמוניה הזו בתפקידו כקפטן, וזכה להערכה ולהערצה, גם אם אריק קאנטונה הגדיר אותו כ"סוחב מים". כמאמן הוא מגלה כי המשימה קשה עוד יותר, והיא רק הולכת ומסתבכת. עם עלייתם של כוכבי על צעירים בדמותם של קיליאן אמבפה ועוסמאן דמבלה, אשר חייבים להיות בסגל, הגזירות בנושא הניפויים היתה קשה עוד יותר בהשוואה ליורו 2016, ולא כולם אהבו את השארתם של אנתוני מרסיאל ואלכסנדר לקאזט בבית. איך שלא תסתכלו על זה, רק זכיה בתואר – 20 שנה אחרי החגיגה הגדולה לצד זידאן בסטאד דה פראנס – תכתיר את המסע ברוסיה כהצלחה. כל תוצאה אחרת תעמיד את דשאן שוב בפני ביקורת, וחברו הטוב כבר מחכה מעבר לפינה. זיזו עצמו אולי ממש לא משתוקק להחליף את דשאן בעוד חודש, אבל הקמפיין התקשורתי בנושא כבר החל. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי