או, הנרי: איך הגיע האייקון הצרפתי לעזור לבלגיה דווקא נגד מולדתו

תיירי הנרי
תיירי הנרי | AFP

הוא היה מגדולי השחקנים של הטריקולור, אבל כשהגיעה הצעה עבור 8,000 יורו בחודש לשמש כעוזר של מרטינס בבלגיה הוא לא היסס. אחרי שהחיה את לוקאקו, החדיר אמונה והביא ניסיון, תדמיתו שוב מוטלת על כף המאזניים

(גודל טקסט)

אחד מגדולי השחקנים בהיסטוריה של צרפת גרם בעבר נזק עצום לנבחרת שלו. מדובר במשחק שהכריע את עתידה של צרפת במוקדמות מונדיאל 2010 וגרם לתיירי הנרי לעבור על החוקים באופן בלתי ספורטיבי. החלוץ הסתייע בידו כדי להשתלט על כדור, מסר אותו לוויליאם גאלאס וזה הבקיע נגד אירלנד את השער ששלח את המשחק להארכה ובסופו של דבר את הצרפתים למונדיאל בדרום אפריקה. האוהדים האירים נאלצו להתמודד עם ימים ארוכים של אבל.

האירים דרשו בזמנו משחק חוזר או לפחות הרחקה של צרפת מהמונדיאל, אבל לימים פורסם שההתאחדות המקומית קיבלה כסף מפיפ"א כדי שתשתוק. בזמנו, הנזק שהסב הנרי לצרפת היה תדמיתי בלבד והיד שלו התבררה בדיעבד כזו שסייעה לטריקולור להעפיל למונדיאל שהסתיים עבורה בבושה גדולה ובמרד של שחקני הנבחרת נגד המאמן ריימונד דומנק. אלא שכעת הנרי יכול להזיק ממש לצרפת על כר הדשא, כעוזרו השני של מאמן נבחרת בלגיה רוברטו מרטינס, אם יעזור לשדים האדומים לגבור על הנבחרת שייצג בעבר במשחק חצי הגמר בין הנבחרות בסנט פטרסבורג.

אז מה בדיוק עושה הנרי בנבחרת בלגיה? הוא עובד על הצד המנטלי של נבחרת שסבלה לא מעט בתחום הזה בשנים האחרונות, אבל הצעד הראשון הממשי של של הצרפתי בנבחרת בלגיה היה לקחת את רומלו לוקאקו תחת חסותו. החלוץ הדורסני של מנצ'סטר יונייטד סבל מכך שבמשך שנים הוא לא היה מצליח לכבוש נגד הגדולות בפרמייר-ליג. הנרי העריץ את הכדורגל של לוקאקו וכפרשן טען שהוא סובל מחוסר ביטחון.


הנרי ומרטינס. יחגוג גם מול צרפת? (Gettyimages)

המשימה הייתה להגדיל את הביטחון של החלוץ ובמקביל ללמד אותו את הסודות הקטנים המשחק ברחבה – אזור שלוקאקו תמיד לקה בו בגלל ההישענות בעיקר על היכולות הפיזיות שלו. "כשאני כובש אומרים שאני בלגי וכשאני מחמיץ מדברים על כך שאני ממוצא קונגולזי", הוא אמר באחד הראיונות שבהם נשאל על חוסר ההערכה כלפיו בבלגיה, אלא שהנרי מצא מחנה משותף בין שניהם: אביו שחום עור מגוואדלופ ואמו ממרטיניק באיים הקריביים. הוא שוחח רבות עם החלוץ של מנצ'סטר יונייטד וסיפר שגם הוא היה לפעמים קורבן לביקורת גזענית, "אבל החלטתי להשאיר הכל בצד ולעשות את העבודה".

מאז תחילת הקשר ביניהם התוצאות מגיעות והפעם לוקאקו מצליח להתעלות גם על הבמה החשובה ביותר. בניצחון על ברזיל 1:2 ברבע הגמר הוא בישל והבריק ובסך הכל כבש 13 שערים ב-12 משחקיו האחרונים בנבחרת. בין השאר הבהיר הנרי ללוקאקו שהוא צריך לנצל את הנגיחות שלו והבעיטות החזקות כדי להפתיע את המגינים. עד שהנרי צורף לנבחרת, לפני שנתיים, לוקאקו כבש רק 17 שערים במדים הלאומיים. מאז הוא הוסיף עוד 23 שערים למאזנו והפך לסגן מלך השערים במונדיאל הנוכחי עם ארבעה כיבושים – שניים פחות מהשישה של הארי קיין. "הוא עוזר לי עם כל אלמנט במשחק. המודעות שלי, הכישורים, הבעיטה והריכוז מול השער, התנועות והפעולות. הכל השתפר", אמר לוקאקו על העזרה שקיבל מהנרי, "הוא מלמד אותי איפה אני צריך להיות על המגרש".


הנרי ולוקאקו. חיבור שמוכיח את עצמו (Gettyimages)

 "כן, אנחנו יכולים"
בתפקידו כמנטור הנבחרת הייתה להנרי מטרה אחת שהוגדרה על ידו מיד עם הכניסה לתפקיד: להבהיר לכוכבים כמו אדן הזאר, קווין דה בריינה ואחרים שהם חייבים ויכולים לאמץ את האמירה: "כן, אנחנו יכולים". להשריש בהם את המנטליות הווינרית שהנרי הצטיין בה כל כך. כבר למונדיאל הקודם בלגיה הגיעה על תקן של נבחרת מפוצצת בכוכבים, אבל הודחה ברבע הגמר על ידי ארגנטינה. הנרי הגיע כדי להוסיף את הגרוש ללירה. "הוא מדבר איתנו המון על מצבים שהיו לו בקריירה", סיפר החלוץ השני מיצ'י באטשואי, הוא פשוט אדם שאוהב כדורגל וכמויות הטיפים שנתן לנו היא מדהימה".

עם תוצאות אי אפשר להתווכח. מאז שמרטינס הגיע רשמה בלגיה רק הפסד אחד ב-25 משחקים (2:0 לספרד). הנרי, מצדו, מרוויח סכום מגוחך יחסית של 8,000 יורו לחודש, בגלל שרוב הכסף הולך למרטינס, שמשתכר 900 אלף יורו בעונה. לכוכב העבר הצרפתי לא ממש אכפת. הוא פרשן ב"סקיי ספורט" ומרוויח חוזה טאלנט של שישה מיליון יורו בעונה. את הכיף הוא עושה כנראה בנבחרת. דווקא הפרשנות היא העבודה האמיתית שלו.

ההשתלבות של הנרי בנבחרת בלגיה היא פרי הערכה דו-צדדית בינו לכוכבי בלגיה, שיודעים כי מדובר באחד השחקנים הגדולים בכדורגל העולמי. כתבים בלגים שמכסים את הנבחרת מציינים שהיא מתאמנת כל יום עם 24 שחקנים. 23 מהסגל הבלגי והנרי, שנראה כמו כזה שיכול עוד היום לחזור ולשחק.
"הוא הביא לנו את הניסיון שהיה חסר לנו", אמר מרטינס כשנשאל על העוזר שהביא, "הוא זכה במונדיאל 1998, הוא זכה גם ביורו ובליגת האלופות עם ברצלונה. הוא יודע מה השחקנים חשים בדיוק באותם רגעים, הוא מכיר את הלחץ שיש עליהם לנצח משחקים. מה שהוא נותן לנו את הכרחי. כל אחד מהצוות המקצועי ומהשחקנים לוקח משהו ממנו".


הנרי משתתף באימון. "ניסיון שהיה חסר לנו" (AFP)

אגב, הנרי היה זה שמתח ביקורת על שחקני בלגיה כשספגו שני שערים בניצחון 2:5 על טוניסיה. הוא דאג להזכיר להם שהם לא יכולים להרשות לעצמם לספוג אפילו במשחק שעל הנייר כבר סגורים. במחנה הבלגי זוקפים לזכותו גם את העצות שהנרי מעניק לשחקנים בזמן אמת וגם את החייאת הקריירה של עדנאן ינוזאי.

בכל מקום שאליו הנרי הולך בבלגיה הוא מקבל יחס של אלוהים. מושא לבקשות סלפי בלתי נגמרות. הנרי עצמו ביקש מההתאחדות הבלגית שלא לדון בעתידו בנבחרת לפני סיום המונדיאל. מרטינס האריך את חוזהו עד 2020 בבלגיה, אבל שמו מוזכר יותר ויותר כמועמד לאמן את ספרד, ועם ההצלחה במונדיאל הנוכחי, האפשרות הזאת הולכת וגדלה. ייתכן מאוד שאם המאמן הקטאלני יעזוב למדינתו הנרי יהיה מועמד לאמן את בלגיה, שם הרי מרוצים ממנו עד הגג. "הייתה לי הצעה אחת מבלגיה, אז לא חשבתי הרבה", אמר כוכב העבר על המשרה שלקח על עצמו. אם ינצח את הנבחרת שייצג יותר מעשור, ייתכן שההצעה הבאה תהיה מעניינת אפילו יותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי