הוגו בוס: בצרפת בונים על לוריס בתור הגורם המכריע להנפת גביע העולם

הוגו לוריס
הוגו לוריס | Gettyimages

הוא החל את דרכו כשחקן טניס, והוריו הסכימו שיעבור לכדורגל רק אחרי סיום לימודי מתמטיקה ומחשב. עם 103 הופעות בנבחרת, השוער יכול להיות חתום במו ידיו על התואר עם עוד משחק אחד גדול מול קרואטיה

(גודל טקסט)
הוגו לוריס שונה מכל השחקנים בנבחרת צרפת שתשחק בגמר הגביע העולמי ביום ראשון נגד קרואטיה. רוב השחקנים פילסו דרכם מלמטה וחלקם בנים של משפחות מהגרים. לוריס נולד בניס לזוג הורים אמידים צרפתים. אימו היתה עורכת דין, אביו בנקאי. לכדורגלנים רבים קוראים בשמות של שחקני עבר גדלים מפלה, פלקאו ועד דייגו ולא חסרות דוגמאות, אבל הוריו של לוריס קראו לו הוגו בגלל הסופר הנערץ עליהם ויקטור הוגו שכתב בין היתר את "עלובי החיים".


עוד דוגמה מצוינת לשוני בינו לבין שחקני הנבחרת האחרים. בעוד ששחקני צרפת רובם ככולם שיחקו כדורגל מגיל צעיר וחלקם ברחובות, לוריס שיחק טניס עד גיל 13, הספורט האהוב על הוריו. לכדורגל הוא התוודע רק כדי להרוג את הזמן לפני שיעורי הטניס, אבל מהר מאוד התברר לו שהוא אוהב את הספורט הזה הרבה יותר מטניס. סבא שלו שהיה מבין הבודדים שאהב כדורגל במשפחה, תמך בו והציע לו לעבור לאקדמיה של ניס בגיל עשר. הוא שיחק 12 שנה בניס והוריו הסכימו שיהפוך לכדורגלן מקצועי רק אחרי שסיים בהצטיינות לימודי מתמטיקה ומחשב. אחרי ניס הוא עבר לליון וב-2012 עבר לטוטנהאם ששילמה עליו 15 מיליון ליש"ט ומאז היה רוב הזמן תחת הידיים של מאוריסיו פוצ'טינו. שנה לפני שהמנג'ר הארגנטיני הגיע, המנג'ר וילאש בואש הפורטוגלי לא נתן לו לשחק בהרכב למרות שכבר היה שוער נבחרת צרפת.


זה יהיה גמר הגביע העולמי הראשון ללוריס שצבר כבר 103 הופעות בנבחרת. "בגלל ששיחקתי טניס, אני זריז מאוד עם עבודת הרגליים שלי", הסביר את העובדה שהוא מסוגל להגיע במהירות לכדורים כמעט אבודים כמו הכדור שהוציא במונדיאל במשחק נגד אורוגוואי ממרטין קאסרס. "לא יודע למה בחרתי דווקא להיות שוער. אולי בגלל הקטע הזה שאתה צריך לזנק כמו פנתר ולזרוק את עצמך לקרקע וזה היה דבר שונה מכל כדורגלן. לא היה לי קל להתחיל לשחק כדורגל כי כולם אצלי במשפחה היו משוגעים על טניס". אם לוריס הקפטן של צרפת יניף ביום ראשון את הגביע זה יהיה ניצחון גדול עבורו גם בגלל שהוא לא משחק בקבוצה שזכתה בתארים. טוטנהאם שלחה תשעה נציגים למשחקי חצי הגמר ושחקניה כבשו הכי הרבה שערים במונדיאל (12), אבל אין לה שם גדול כמו שאר חבריו בנבחרת המשחקים בריאל מדריד, ברצלונה, פאריס סן ז'רמן, באיירן, מנצ'סטר יונייטד וצ'לסי.



לוריס ודשאן. השוער דחה הצעות מפתות מקבוצות גדולות (AFP)


לוריס נחשב בשנים האחרונות לאחד השוערים הטובים בעולם, אבל שוב בגלל שהוא משחק בטוטנהאם ובגלל מאבק מול שמות גדולים יותר ונוצצים ממנו כמו מנואל נוייר, ג'יאנלואיג'י בופון, דויד דה חאה וטיבו קורטואה, נדחק שמו והוא לא קיבל את החשיפה הראויה לו. בגלל מאוריסיו פוצ'טינו שדירבן אותו להישאר בטוטנהאם, הוא דחה הצעות מקבוצות גדולות כמו ברצלונה ופאריס סן ז'רמן. הוא גם נחשב שונה בגלל שנהוג לומר על השוערים שהם משוגעים והוא נראה תמיד האדם הכי מחושב וקר רוח בנבחרת.


אם יניף את הגביע הוא גם יתגבר על תקופה לא קלה שהיתה לו כאשר שגה קשות במוקדמות המונדיאל במשחק נגד שבדיה ביוני 2017. שבדיה ניצחה את צרפת בבית המוקדם 1:2 שסיבך את הטריקולור שחששו שלא יעלו אוטומטית למונדיאל. לוריס יצא 30 מטרים משערו והרחיק הישר לרגליו של אולה טויבונן שדייק בבעיטה מהחצי והעניק לשבדים ניצחון חשוב. המאמן דידייה דשאן אמר אז אחרי המשחק: "זה תסריט נוראי עבורנו. אני לא רוצה להאשים את לוריס בהפסד. נצטרך עכשיו לעבוד קשה לעלות למונדיאל. לוריס יודע שהטעות שלו עלתה לנו בהפסד". השחקנים ביקשו לפרגן: אנטואן גרייזמן יצא להגנת הקפטן ואמר: "הוא לא ראוי לכל היחס הזה. הוא הציל אותנו פעמים רבות בעבר ויעשה זאת גם בעתיד". אוליביה ז'ירו אמר אז: "לוריס? שחקן לדוגמה והקפטן שלנו".



לוריס. שומר בקנאות על תדמית הנבחרת (gettyimages)


ללוריס היו עוד טעויות כאלה בקריירה במדי טוטנהאם, אבל העיתון "ליברסיון" הצרפתי כתב עליו שהוא פילס דרכו להיות הקפטן של צרפת בגלל שתמיד שיחק את ה"נייס גאיי". מחוץ למגרש הוא הצליח להשתחרר מכל המחנות בנבחרת. למשל רגע אחרי ההפסד למקסיקו 2:0 במונדיאל 2010 שאלו אותו כתבים אם היה משהו בחדר ההלבשה והוא אמר: "עדיף שלא אגיד כלום כי אם אני אדבר….". כעבור כמה שעות התפוצצה פרשת המרד במאמן ריימונד דומנק אחרי שניקולאס אנלקה נזרק מהנבחרת.


לוריס היה זה שאמר במסיבת עיתונאים במוקדמות המונדיאל 2014 אחרי שצרפת סיימה ב-0:0 עם גיאורגיה שהכל מתנהל נפלא בנבחרת. עיתונאי צרפתי היקשה עליו: "אתה אומר שהכל בסדר וזה לא נכון. אתה עושה נזק לתדמית הנבחרת". לוריס לא נשאר חייב וענה לו: "לי הרבה יותר קשה מאשר לך. לי הרבה יותר כואב לשקר מאשר לשמוע שקרים על הנבחרת. אני אמור להגן על הנבחרת". בצרפת אומרים שככה נולד המנהיג של הנבחרת. 




לוריס בפעולה הברומטר של הנבחרת (AFP)


השוער של טוטנהאם מספר שכאשר גדל בניס כילד, הוא היה תחת השפעה איטלקית והעריץ את הכדורגל האיטלקי והיה חוזר הביתה מהזינוקים שלו לקרקע מלא בוץ וסבתא שלו היתה מכבסת את בגדיו כדי שהוריו לא יידעו שהוא שיחק כדורגל במקום טניס. אומרים שלשוער זה לא קל להיות קפטן כי הוא הרבה פעמים שוכב על הדשא ברגע בו יש דברים דרמטיים על כר הדשא והוא חייב להתערב, אבל גם אצל לורן בלאן וגם אצל דידיה דשאן היה ברור שלוריס הוא המנהיג הבלתי מעורער. ה"ליברסון כתב עליו: "מאז הכישלון של צרפת במונדיאל 2010 לוריס החליט שהוא יצעיד את הנבחרת הזאת לזכייה במונדיאל. אין לו הצלחה מסחררת בליגת האלופות, אבל הוא כמו מכונית פג'ו ישנה שיש עליה כבר 500 אלף קילומטרים, אבל אתה יודע שאם תצא איתה למדבר סהרה למירוץ מכוניות, היא תחזור בשלום ומעבר למגרש מדובר בבחור מאוד רגיש שקולט את מה שקורא בנבחרת ויודע איך לדרבן, איך להלהיב את השחקנים".


הצרפתים מעריכים את לוריס כברומטר של הנבחרת. כשצריך לדבר עם קיליאן אמבפה שזעם במשחק נגד פרו שהוא היה חייב לשחק גם כדורגל הגנתי ולעשות טקטיקה שלא אהב היה זה לוריס שדיבר איתו. הוא גם זה שעצר במיקס זון לדבר עם עיתונאים צרפתים. הוא עושה לפעמים את העבודה המלוכלכת עבור דשאן. הוא אפילו יצא נגד ההחלטה להרחיק את קרים בנזמה מהנבחרת למרות שדשאן לא זימן אותו 20 חודשים ונשיא ההתאחדות הצרפתית אמר שהוא לא יהיה בנבחרת התראיין לוריס ל"מארקה" ואמר: "בנזמה שחקן ענק. אולי עכשיו הוא לא בנבחרת, אבל אני לא חושב שהפרק שלו בטריקולור הסתיים". במחנה של בנזמה דווקא זעמו על השוער שלא הרים טלפון לחלוץ, אבל כאשר המאמן והנשיא אמרו שהוא כבר לא בתוכניות, השוער יצא נגדם כשהוא יודע שלדבריו אין כל משמעות. לא ברורה העמדה של לוריס. אולי הוא אמר פשוט מה שהוא חושב.



אמבפה. נרגע אחרי שיחה עם לוריס (AFP)


לוריס הצטיין ברוסיה מאז תחילת המונדיאל והיה בין ארבעת השוערים הבכירים. הוא גם השוער הכי מנוסה מכולם ובמשחק מול אוסטרליה הוא היה מבוגר בארבע שנים יותר מהשחקן הכי מבוגר בסגל. בצרפת מקווים שיגייס את כל הניסיון שלו מול קרואטיה ויניף את הגביע אחרי הכישלון יורו 2016.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי