היתרון של אלופת אירופה: אף אחד לא סופר אותה לקראת המונדיאל

כריסטיאנו רונאלדו
כריסטיאנו רונאלדו | Gettyimages

שחקנים רוצים לברוח מהליגה המקומית, חקירה מתנהלת נגד הגדולות בחשד לקניית משחקים וגם במפעלים האירופים נרשמה מבוכה. אז מדוע כריסטיאנו רונאלדו ופורטוגל בעמדה מצוינת? יעקב זיו מסביר

(גודל טקסט)

רק אלג'יריה ורק משחק ידידות, אבל נבחרת פורטוגל, אלופת אירופה להזכירכם, הראתה ביום חמישי האחרון ניצוצות מרגשים ב-0:3 הביתי. כריסטיאנו הוא כריסטיאנו, אבל הפעם יש לה שחקנים חדשים נפלאים ששדרגו את הנבחרת וגרמו לה להיות הרבה יותר מסעירה ומרגשת מאשר זו שזכתה ביורו 2016, שהתבססה רק על CR7ולצדו פועלים שחורים וחוטבי עצים. אף אחד לא סופר את פורטוגל כמועמדת לזכייה ברוסיה, אבל כדאי לשים אליה לב. היא מרגשת, מאוזנת, עוצמתית וכל זה קורה דווקא על רקע הרהורי העזיבה של רונאלדו בן ה-33 ומשבר גדול בליגה המקומית. משהו כמו איטליה 2006. 

שחקנים צעירים מסעירים כמו גונסלו גדש מפאריס סן ז'רמן (שיחק העונה כמושאל בוולנסיה), ברונו פרננדס מספורטינג ליסבון וברנרדו סילבה ממנצ'סטר סיטי משדרגים את הנבחרת. השניים הראשונים בכלל לא שיחקו במוקדמות, אבל נכנסו לסגל הסופי לפני ותיקים שמיצו את עצמם כמו נאני. משחק האגפים של פורטוגל מצוין ועשוי להביא לכיבוש הרבה שערים. שני שחקני כנף שעובדים בשביל רונאלדו, שני מגנים תוקפים (סדריק בימין, רפאל גררו בשמאל) וכעת, פרננדו סנטוס לא צריך להסתמך שוב על נאני ואדר, כובש שער הניצחון ביורו שנעלם מאז בליגה הרוסית, לא על רנאטו סאנצ'ס המאכזב או פאביו קואנטראו.

סנטוס יכול לפתוח עם גדש שמחליף מקומות עם רונאלדו או עם אנדרה סילבה ממילאן, שהבריק במוקדמות ונהנה משיתוף פעולה מצוין עם הכוכב. על הבלמים הוותיקים, פפה, ז'וזה פונטה וברונו אלבס אפשר לסמוך, וויליאם קרבאליו, ז'ואאו מוטיניו, ז'ואאו מריו ואדריאן סילבה ייאבקו על מקום בקישור האחורי והשוער רוי פטריסיו מגיע אחרי עונת שיא ולפני מעבר לנאפולי. הסגל המבטיח השכיח קצת את הבעיות מסביב.


נבחרת פורטוגל. עוד משחק הכנה למונדיאל gettyimages)

ב-2006, כולם ב"קאזה איטליה", הבית שמקימה הנבחרת בכל מונדיאל בו השתתפה, דיברו אז רק על דבר אחד – הקאלצ'ופולי – אותה פרשת הטיית משחקים ושיבוץ שופטים שבסיומה יובנטוס הורדה ליגה ונשללו ממנה שני תארים. אז נכון שבפורטוגל אין בעיות של מכירת משחקים, אבל שלוש הקבוצות הגדולות פורטו, ספורטינג ליסבון ובנפיקה סובלות מבעיות קשות שהטילו צל על הליגה המקומית, דווקא אחרי עונה צמודה בה פורטו הדיחה את בנפיקה ולקחה ממנה את האליפות.

אלא שהשבוע אישרו הרשויות בפורטוגל שנפתחה חקירה נגד פורטו בחשד שקנתה משחק נגד אשטוריל ב-730 אלף יורו. חקירה מתקיימת גם נגד בנפיקה והנשיא שלה לואיס פליפה ויירה על הטיית משחקים בדרך לזכייה באליפות בעונת 2015/16. "חוקרים אותנו בניסיון נואש למנוע מאיתנו לזכות באליפות. מעולם לא ניסינו לקנות שופטים או שחקנים יריבים", אמר ויירה במהלך העונה. אפשר רק לנחש מהיכן התקבלה התלונה האנונימית נגד פורטו. 

בלי קשר לחשדות, ההשפעה של הליגה ישירות על הנבחרת מוגבלת. רק שישה שחקנים משחקים מהסגל של סנטוס שיחקו העונה בליגה המקומית כולל רוי פטריסיו החליט לבטל את חוזהו בספורטינג ליסבון לפני החתימה באיטליה וריקרדו פריירה מפורטו שכבר נמכר ללסטר. שאר הנציגים הם כוכבי ספורטינג ליסבון המתרסקת: קרבאליו, פרננדס וז'לסון וכן הבלם הצעיר של בנפיקה רובן דיאס. להוציא את ספורטינג, הקבוצות הפורטוגליות רשמו קמפיין מביך במפעלים האירופיים. אלא שגם ספורטינג סיימה את העונה בצורה מביכה.


רונאלדו חוגג בישול מול אלג'יריה (gettyimages)

כתב "רקורד" הפורטוגלי, סרג'יו קריתינאס, הסביר לספורט1 כי הבעיה הגדולה בליגה הפורטוגלית היא היעדר תחרות. "פורטו, בנפיקה וספורטינג משחקות מול קבוצות ברמה הרבה יותר נמוכה מהן. הליגה חסרת תחרותיות ואיכות וכך היא גם לא עוזרת לשחקנים להיות מוכנים למשחקים בנבחרת או בגביעי אירופה שדורשים מהם יותר מיומנות". פורטוגל גם איבדה בעקבות השינויים בליגת האלופות מקום אחד במפעל. בעונה הבאה רק האלופה פורטו תעלה ישירות לשלב הבתים והסגנית בנפיקה תיאלץ לשחק במוקדמות של הסיבוב השלישי בעוד השלישית ספורטינג ליסבון תסתפק בליגה האירופית בעוד שלפני שנתיים המקום השלישי שיחק במוקדמות האלופות.

לדברי קריתינאס דווקא בעונה בה יש עלייה בבונוס לקבוצות באלופות רק שתי נציגות יכולות לשחק במפעל. "לאחת או שתיים יוזרמו 40 מיליון יורו לבנק וזה יגדיל את הפער מהאחרות. בעיה נוספת שגורמת לפער הגדול בין המועדונים היא העובדה שבפורטוגל בניגוד להרבה מדינות אחרות כל קבוצה מנהלת מו"מ בנפרד על מכירת זכויות השידור שלה בטלוויזיה. זה יכניס הרבה כסף לגדולות ומעט מאוד לקטנות".

ספורטינג ליסבון מסמלת אולי את הכאוס הכי גדול בכדורגל הפורטוגלי כיום. באמצע מאי 50 אוהדים רעולי פנים פרצו לאימון הקבוצה בפרברי ליסבון ותקפו את השחקנים, כשבאס דוסט החלוץ ההולנדי נפצע בפניו ונזקק לתפרים. הדבר גרר מעצר של 23 אוהדים. המאמן ז'ורז' ז'סוס, השוער רוי פטריסיו והקשר וויליאם קרבאליו הותקפו אף הם. אוהדים זעמו על טעות של השוער במשחק ההפסד נגד מרטימיו 2:1 שמנעה מהקבוצה לעלות למוקדמות האלופות. לפני כן הנשיא ברונו דה קראבליו יצא נגד שחקניו והשעה 19 שחקנים בגלל ריב איתם ברשתות החברתיות לאחר ההפסד לאתלטיקו מדריד. הוא כינה אותם "חבורה של כוסיות" ואיים לשחק עם הנוער. אחרי ההתקפה הפיזית אפילו רונאלדו שהחל את הקריירה בספורטינג הכריז שהוא תומך בשחקנים ב-100 אחוז.


פורטו חוגגת אליפות. הליגה סובלת מבעיות (gettyimages)

בעקבות התקרית, חלק גדול מהשחקנים לא רוצים יותר לשחק עבור הקבוצה ודורשים להימכר. השוער פטריסיו ששיחק כל חייו במועדון ביטל את החוזה בצורה חד צדדית בשל אותה תקיפה וטען שהמועדון נהג כלפיו ב"רשלנות חמורה", דוסט בדרך וייתכן שגם הקשר קראבליו. גם המאמן ז'סוס קיבל רשות לעזוב לאל הילאל בה ירוויח 7 מיליון יורו לעונה. הכאוס כל כך גדול שבתקשורת הפורטוגלית פורסם שהשחקנים מאשימים את הנשיא שהיה בעבר מנהיג האולטראס של הקבוצה בכך שהוא מתייחס אליהם כמו ערימה של זבל. קראבליו, המכונה בתקשורת "הנשיא-האוהד", לא מצליח למצוא מי שיסכים להגיע לספורטינג. סקולארי סירב, גם מאנו מנזס ואפילו שחקן העבר ריקרדו סה פינטו, שנזרק מסטנדרד ליאז' ואפילו הוזכר כמועמד למכבי ת"א, אמר: "נכון לעכשיו אין תנאים לחזור לעבוד בספורטינג". אוהדי ספורטינג מקווים שלואיס פיגו ירוץ לנשיאות ויציל את המועדון.

בעיות יש גם בשאר הגדולות. פורטו הייתה עד לקיץ האחרון מופת להתנהלות בשוק ההעברות. היא מצאה כישרונות, מכרה ביוקר, אבל כמה פעולות לא חכמות סיבכו אותה עם הפייר פליי הפיינסי. "בפורטו עדיין לא מוכנים להשקיע כבעבר, אבל ייצבו את הסגל. יחד עם זאת איבדו שחקנים חשובים כמו הבלם הספרדי איבן מרקאנו שעבר לרומא שנמכר למנצ'סטר יונייטד. זו הבעיה של הכדורגל הפורטוגלי. שחקנים לא מספיקים לאקלם את עצמם בקבוצות וכבר עוזבים", אומר קרינתיאנס. גם בנפיקה מנסה למצוא את האיזון הכלכלי ולחזור להחתמות עם ראייה לעתיד.


קסיאס מודה לקהל של פורטו אחרי הזכייה באליפות (gettyimages)

פרננדו סנטוס ראה את הכאוס, לקח ממנו צעד אחורה ושינה גישה. שחקנים מקומיים בחוץ, ותיקים במידה וכישרונות צעירים שייזרקו ישירות למים. התוצאה? מרתקת. אלופת אירופה תגיע למונדיאל מעמדה נפלאה. אף אחד לא סופר אותה, הבית המוקדם שלה לא קשה במיוחד ואפילו הסופסרסטאר רונאלדו (שלושה שערים ב-13 משחקים בשלושה גביעי עולם) יגיע עם צוות מסייע שאמור להקל עליו במה שיהיה אולי המונדיאל האחרון שלו. CR7יודע שבגביע העולם, הלחץ על מסי וניימאר ולא עליו. ואת רונאלדו, כמו שאתם יודעים, אף פעם אסור להספיד.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי