הכי ישראלית שיש: הליגה הבלגית יוצאת לדרך

ליאור רפאלוב
ליאור רפאלוב | טוויטר

ברוז' של רפאלוב תיאלץ לשרוד את חילופי המאמנים, גנט, עם שלושה לגיונרים, תנסה לדגדג את אנדרלכט החזקה. רייכרט וזולטה וארחם ינסו להשתחל לפלייאוף

(גודל טקסט)

הליגה הבלגית מתחילה בסוף השבוע את העונה ה-115 בתולדותיה כאשר המומחים מציבים את אנדרלכט כמועמדת לזכייה באליפות בפעם ה-35 אחרי שזכתה בתואר גם בשנה שעברה. גנט של קני סייף, רמי גרשון ואור אינברום מועמדת למקום השני ואילו קלאב ברוז' של ליאור רפאלוב לשלישי. אלה היו גם שלוש הגדולות בשנה שעברה, אבל ברוז' סיימה שנייה לפני וגנט שלישית. אגב, אם לא בין המובילות חידוש מעניין יהיה בגזרת השיפוט כשיתחילו להשתמש בטכנולוגיית הווידאו שבגביע הקונפדרציות לפחות יצרה בעיות רבות. 

תחקיר של העיתון "גאזט ואן אנטוורפן" גילה שבשבע השנים האחרונות כל הקבוצות בליגה הבלגית הוציאו 400 מיליון יורו לרכש. היות ומדובר בסכום מכובד ההוצאה הובילה לחקיקת חוק בפרלמנט במדינה לפיו חלק מהמס על רכישת שחקנים זרים יועבר להשקעה במתקנים ואקדמיות לנוער בבלגיה. תופעה נוספת מעניינת בליגה היא כי מספר המאמנים המקומיים הולך וקטן. הבלגים לא סומכים על המאמנים שלהם ומחתימים מאמנים מחו"ל. תשעה זרים יעמדו העונה על הקווים לעומת שבעה מקומיים.

באשר לניתוח הקבוצות, אנדרלכט מודרכת על ידי המאמן השווייצרי רנה ויילר ששיחק כמקצוען רק שישה משחקים בקריירה שלו. בעוד שיורי טילמנס הקשר המוכשר של הקבוצה נמכר ב-25 מיליון יורו למונאקו (אחרי שבישל 12 שערים בעונה שעברה) היא גם עשתה את הרכש של השנה בבלגיה כשקנתה את סוון קומס, קשר גנט, בשישה מיליון יורו והשוער הבלגי מאטס סלס הושאל מניוקאסל.

בשנה שעברה הסגולים עשו מהפכה בסגל, אבל הקיץ רק טילמנס היה השחקן הבולט שעזב. שני הכוכבים של הקבוצה אשתקד, החלוץ הפולני לוקש תיאודורצ'יק, מלך השערים עם 22 שערי ליגה בצוותא עם הנרי אוניקורו מאופן שהצטרף, והקשר הבלגי ליאנדר דנדוקר נשארו. הבעיה מבחינת מועדון הפאר היא שבן רגע הוא יכולה לאבד את אחד מכוכביו.

קני סייף (Gettyimages)

קני סייף (Gettyimages)

הצעה טובה על תיאודורצ'יק תביא למכירתו. הקבוצה כאמור הצטיידה באוניקורו בן ה-20, הפתעת העונה אשתקד. הניגרי שיחק במדי אופן 38 משחקים שם תופקד בכנף הוא נרכש על ידי אברטון ב-7 מיליון יורו הושאל לאנדרלכט. יו"ר הסגולים, רוג'ר ואן דן סטוק, הוא בעל שאיפות גדולות. בראיון בבלגיה אמר שהוא רוצה לזכות העונה בדאבל ושואף לפחות לעלות לשמינית גמר ליגת האלופות.

גנט עשתה את הרכש הכי יקר בתולדותיה כשהביאה את פרנקו אנדרייסביץ', קשר קרואטי מרייקה שכבש עונה שעברה 16 שערים ועלה ארבעה מיליון יורו. שחקן חשוב שהגיע הוא דמיאן מארק, קשר אחורי ובלם משרלרואה שיביא איזון לקבוצה. גרשון עשוי להיות מחליף העונה. עוד רכש בולט הוא החלוץ מוחמד סילה הסנגלי שהיה שייך לאספניול, אבל הושאל עונה שעברה לאופן וכבש 12 שערים. הקבוצה ממשיכה עם המאמן היין ואנהזברוק שהציב לעצמו מטרה לעלות לשלב הבתים של הליגה האירופית. אור אינברום יצטרך לפלס את דרכו להרכב בסגל עשיר מאוד בשחקנים.

אור אינברום (טוויטר)
אור אינברום (טוויטר)

קלאב ברוז' נפרדה אחרי תקופה יפה ממישל פרודום שאימן את הקבוצה מ-2013. רבים סבורים שמחליפו איבן לקו הקרואטי, ששיחק בקבוצה מ-2005 עד 2009 ורשם 99 משחקים ו-21 שערים, יתקשה להיכנס לנעליו של המאמן הדומיננטי שביחד עמו עזב כל הצוות. לקו הדריך רק את לובן בליגה השנייה וסט. טרוידן. ובבלגיה תוהים האם ינהיג שיטת משחק יותר אטרקטיבית בקבוצה.

לקו כבר בלחץ אחרי התיקו הביתי 3:3 נגד איסטנבול בשאקשהיר הטורקית במוקדמות האלופות. המאמן החדש נחשב לטיפוס שקט יותר מפרודום הסוער. הקבוצה הלכה על רכש צעירים כשליאור רפאלוב עבורם הוא מודל לחיקוי. לא ברור אם חוסה איסקיירדו הקולומביאני יישאר במועדון מוכנה למכור אותו אם תקבל הצעה של 20 מיליון יורו.

רמי גרשון (Gettyimages)
רמי גרשון (Gettyimages)

הקבוצה צירפה את ג'רמי פרבה מגנט, חלוץ צרפתי בן 32, שהוא הרכש הבולט שלה. השחקן הכי יקר שנרכש הוא מרוולוס נקמבה, קשר אחורי מזימבבוואה בן 23 מוויטסה, שאמור לפתור את בעיות ההגנה של הקבוצה. כמו כן, הצטרפו גם החלוץ הניגרי עמנואל דניס מזורייה האוקראינית (בן 19), אהרן מסוביץ', בלם סרבי (בן 18) וריילי מקגריי הניו-זילנדי מקבוצת אדלייד האוסטרלית (18). העיתון "הט ניוס בלאדט" סבור שהקבוצה תסיים רק רביעית.

זולטה וארחם מעניינת אותנו בגלל בן רייכרט. ללא ספק אחת ההעברות המפתיעות של הקיץ. האם הוא יצליח להראות את הכישרון שלו בבלגיה או את האופי הבעייתי. ההערכה בבלגיה שזולטה וארחם היא סימן שאלה בגלל שיותר מדי שחקנים טובים עזבו והיא תילחם על עלייה לפלייאוף1 (על האליפות), אבל לא תוכל לעשות יותר מזה. המאמן, פראנק דורי, יודע שמקום שישי יהיה הישג, אבל היה רוצה להשיג יותר.

בן רייכרט (טוויטר)
בן רייכרט (טוויטר)

קשר הפועל תל אביב יצטרך להתמודד עם רכש של 11 שחקנים חדשים כאשר התחרות תהיה קשה בעיקר בקישור. אחת המכות הכי קשות לקבוצה היא עזיבתו של החלוץ הסנגלי אמביה לייה בן ה-34 עם 16 כיבושים בעונה שעברה (82 שערים ב-131 משחקים).

סטאנדרד ליאז' היא תמיד קבוצה מעניינת אף על פי שבעונות האחרונות איכזבה. שנה שעברה אפילו לא השתתפה למירוץ לאליפות והתדרדרה לפלייאוף2. למרות זאת אפשר לציין את אורלנדו סה, אקס מכבי תל אביב שממשיך עונה נוספת במועדון אחרי שכבש 17 שערים ודורג שלישי בליגה. המהלך הכי חשוב מבחינת ליאז' הקיץ היה רכישתו של שוער נבחרת מקסיקו גיז'רמו אוצ'ואה ששיחק בגרנאדה בעונה שעברה והוא אחת ההעברות המסקרנות של הליגה.

גיז'רמו אוצ'ואה (Gettyimages) גיז'רמו אוצ'ואה (Gettyimages)

השוער המקסיקני הגמיש היה מנקודות האור בקבוצה שירדה ליגה יחד עם עומר אצילי ממכבי ת"א ואיסאק קואנקה מהפועל באר שבע. במקסיקו מתחו עליו ביקורת שהוא עבר לשחק רק בליגה הבלגית, אבל הוא הגיב: "אף פעם לא הזיז לי מה אנשים אומרים. במקסיקו חושבים שזו ליגה קלה והם טועים".

ובין הקטנות הסיפור הקסום של הליגה הוא חזרתה של אנטוורפן (בה שיחק בעבר איציק זוהר) לליגה הראשונה אחרי היעדרות של 13 שנה כשמאמנה הוא הרומני הוותיק לאזלו בלוני. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי