בחזרה לזירת הפשע: טוני קרוס יכול להוכיח לבאיירן את טעותה

טוני קרוס
טוני קרוס | צילום: Gettyimages

אחרי שקלינסמן זרק אותו וגווארדיולה מכר אותו מבלי שידע, אלף העולם ישוב למינכן לקרב על חצי הגמר, במקום בו אמור היה לככב ומול המאמן שתמך מכל

(גודל טקסט)
 "ההחלטה לעזוב את באיירן מינכן היתה נכונה. ריאל מדריד העניקה לי אתגר חדש, והתבגרתי מאוד בשלוש השנים בברנבאו", אמר לאחרונה טוני קרוס לקראת המפגש המרגש נגד האקסית ברבע גמר ליגת האלופות. ההצהרה הזו שופכת אור נוסף על המעבר השנוי במחלוקת שעורר זעם לא מבוטל מצד אוהדי באיירן רבים בקיץ 2014.

 

גורמים בהנהלת המועדון הבווארי ניסו בזמנו לרמוז כי היחסים המתוחים בין הקשר למאמן פפ גווארדיולה הביאו לפרידה, אך סביר להניח שהמציאות הייתה שונה. קרוס אמנם לא אהב בלשון המעטה את מדיניות הרוטציה של הבוס הקטאלוני, אולם מעולם לא ביקר אותו פומבית. במקום זאת, הוא דרש לשפר באופן משמעותי מאוד את שכרו במסגרת המו"מ על הארכת החוזה, וסגן הנשיא קרל היינץ רומניגה לא היה מוכן לוותר במאבק האיתנים.

 

 

למעשה, בביוגרפיה של גווארדיולה מאת מרטי פררנאו שראתה אור ב-2014 נטען כי המאמן קיבל התחייבות מצד הנהלת באיירן כי קרוס לא יימכר בשום תנאי. ההבטחה הזו הופרה בחלוף שנה, ורומניגה קידם אישית בכל הכוח את העסקה עם ריאל, במסגרתה קיבלו הגרמנים 25 מיליון יורו בלבד תמורת אחד השחקנים הטובים בעולם בתפקידו.

 

25 מיליון יורו בלבד עבור אחד הקשרים הטובים בעולם (Gettyimages)

 

האם הרגיש קרוס לא מוערך במינכן? ייתכן מאוד שכן, ואת המשקעים מהעזיבה הראשונה לא היה פשוט לשכוח. בינואר 2009 מיהרה באיירן לשלוח אותו בהשאלה ללברקוזן למשך שנה וחצי, כאשר המאמן יורגן קלינסמן החליט שאינו רלוונטי לתכניותיו.

 

ההחלטה הזו הייתה ביזארית למדי לנוכח המוניטין העצום שצבר קרוס עד אז. הרי הוא נחשב לשחקן העתיד האולטימטיבי של המועדון אחרי שאותר על ידי הסקאוטים במחלקת הנוער של האנזה רוסטוק. המועדון אפילו הצהיר שהוא שומר עבורו את החולצה מספר 10, וקרוס ערך הופעת בכורה מחשמלת בגיל 17 כאשר בישל באמנות שני שערים למירוסלב קלוזה. הנסיקה הייתה אמורה להיות מהירה, אבל אז הגיע קלינסמן שסבר אחרת – ובאיירן מיהרה לשלוח אותו החוצה.

 

מעולם לא דיבר על גווארדיולה לרעה (Gettyimages)

 

השאלה לחצי שנה הייתה אולי הגיונית, אבל 18 חודשים מחוץ למועדון שידרו מסר לא מעודד עבור הקשר הצעיר. בדיעבד, הוא חשף את עומק התסכול מקלינסמן כאשר סיפר: "לא למדתי ממנו כלום. כאשר הוא היה בבאיירן, לא הייתה תקשורת ראויה, והיה חסר לנו עצם הרעיון כיצד צריך לשחק כדורגל".

 

התוצאות העגומות גרמו למועדון לפטר את קלינסמן חודשים ספורים אחרי שקרוס הועזב, וסביר כי לואי ואן חאל שמונה בקיץ 2009 היה עושה שימוש הולם בקשר – ההולנדי ידוע במחויבותו לקידום שחקנים צעירים, ותומאס מולר צריך להודות לו על תחילת הקריירה, אלא שקרוס כלל לא היה בבאיירן בעונתו הראשונה של ואן חאל, והדבר הדגיש את שיקול הדעת הלקוי לגביו.

 

למזלו של קרוס, הוא פגש בלברקוזן את האיש הנכון – אולי אפילו טוב יותר מוואן חאל. הקשר מגדיר את יופ היינקס כמאמן החשוב ביותר בחייו, ובזכותו הוא צבר מחדש בטחון עצמי. עונת 2009/10 נותרה עד היום הפוריה ביותר בקריירה שלו עם תשעה שערי בונדסליגה. העבודה השקטה של היינקס העניקה לקרוס אפשרות לשוב לבאיירן בדלת הראשית, והוא היה מאושר עד הגג כאשר המנטור הצטרף אליו במינכן בחלוף שנה. השילוב החלומי הזה הפך את קרוס לכוכב ברמה העולמית הגבוהה, והוא היה חיוני בעונת הטרבל ההיסטורית ב-2012/13, גם אם פציעה בעיתוי אומלל מנעה ממנו ליטול חלק בגמר ליגת האלופות.

 

ביחד עם היינקס. בזכותו הוא שב מהדלת הראשית (Gettyimages)

 

האם קרוס היה עדיין באליאנץ ארנה לו היינקס היה ממשיך בתפקידו? את התשובה לכך לא נדע לעולם, אבל השורה התחתונה ברורה – על אף רצונו של גווארדיולה להשאירו, סירב המועדון להתגמש במשא ומתן, והקשר שזכה זה עתה בגביע העולם במדי גרמניה, ואף כבש פעמיים ב-1:7 המטורף על ברזיל בחצי הגמר, עשה את דרכו החוצה, אולי לתמיד. באופן אירוני, משחקו האירופי האחרון במדי באיירן היה התבוסה הביתית 4:0 מול ריאל מדריד של קרלו אנצ'לוטי בחצי גמר ליגת האלופות.

 

והנה לכם העלילה המורכבת. בעונתו הראשונה במדריד, קיבל קרוס יחס אבהי מצד המאמן האיטלקי, שהזכיר לו את היינקס, אבל אנצ'לוטי ספג ביקורת דווקא על היעדר הרוטציה, והתשישות הכוכבים הבולטים – כולל הגרמני – הוגדרה כאחת הסיבות המרכזיות לקריסה בישורת האחרונה ופיאסקו במאבק האליפות. הכישלון גרם לנשיא פלורנטינו פרס להחליף את המאמן האהוב, וכעת הוא פוגש את האקסית על ספסל באיירן מינכן, בעוד קרוס מתארח באליאנץ ארנה כיריב.

 

ינחיל לאנצ'לוטי כישלון נוסף? (Gettyimages)

 

"זה לא יהיה משחק רגיל עבורי, כי שיחקתי שנים רבות בבאיירן, ואני שומר על קשרי ידידות עם שחקנים רבים", אמר הקשר לקראת החזרה המרגשת. הוא נמנע מלמתוח ביקורת על רומניגה ושותפיו, ושומר כהרגלו על פרופיל נמוך יחסית בתקשורת, אבל המטרה שלו ברורה. קרוס משתוקק להוכיח אישית לבאיירן שהיא שגתה.

 

אולי ריאל לא תוכל לשחזר את הרביעייה מלפני שלוש שנים, אבל גם ניצחון בהפרש שער אחד בהחלט יספק אותה. אין הרבה מאמנים שמכירים את איכויותיו של קרוס מאשר אנצ'לוטי. כעת הוא צריך למצוא את הדרך לשבש את הנעת הכדור שלו במרכז המגרש על מנת לגבור על ריאל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי