יום הכיפורים של מבקריו – או שלו עצמו: על שנת המבחן של בנזמה

כריסטיאנו רונאלדו עם קארים בנזמה
כריסטיאנו רונאלדו עם קארים בנזמה | AFP

אחרי תשע עונות בהן שיתוף הפעולה עם רונאלדו היווה את ההסבר לכך שמעולם לא צורף לריאל חלוץ בכיר יותר, הצרפתי נותר כאופציה היחידה בחוד. לפני רומא (רביעי, 22:00), יוכין על השנה שתקבע כיצד הוא ייזכר

קבוצות: רומא
(גודל טקסט)

"עזיבתו של כריסטיאנו רונאלדו מותירה את קארים בנזמה חשוף", כתב לפני חודשיים פרשן העיתון אס מרקו רויס, וביטא את דעתם של רבים. הסקורר הצרפתי הגיע לסנטיאגו ברנבאו ב-2009, כמו כוכב העל הפורטוגלי, ושיתוף הפעולה הפורה ביניהם היווה את ההסבר המקובל לעובדה כי מעולם לא צורף לריאל מדריד חלוץ עם תפוקה גבוהה יותר. כפי שטען קרלו אנצ'לוטי, שאימן את הקבוצה במשך שנתיים עד 2015: "ההצלחה של רונאלדו נובעת במידה לא מבוטלת מהעבודה שמבצע בנזמה. הסגנון שלו מאפשר לפורטוגלי לזהור ולהבקיע".

למעשה, רונאלדו עצמו מעולם לא הסתיר את רצונו לשחק לצד בנזמה. התנועה של הצרפתי היא שפינתה עבורו את השטחים ברחבה. חלוצים מרכזיים מתאפיינים לא פעם באנוכיות ומרוכזים בעיקר בניסיונות הבקעה – קחו, למשל, את גונסאלו היגוואין שמעולם לא מצא שפה משותפת עם כריסטיאנו ונמכר לנאפולי ב-2013. לארגנטיני זכורות במדריד בעיקר ההחמצות, אבל גם אחוז ניצול ההזדמנויות של הצרפתי לא היה מזהיר – או כך, לפחות, הוא נתפס בקרב האוהדים. הביקורת הגיעה לשיאה בעונה האחרונה, כאשר בנזמה כבש שלושה שערי ליגה בלבד ממשחק פתוח, בתוספת שני פנדלים. היתה זו העונה הכושלת ביותר בקריירה שלו, והשינויים הדרמטיים בקיץ היו צפויים להשפיע באופן מהותי על מעמדו, על אף שחתם על הארכת החוזה עד 2021.

ללא רונאלדו, נעלמה על הנייר הסיבה המרכזית להמשך העסקתו של בנזמה. בנוסף, התפטרותו של זינדין זידאן פגעה אף היא בחלוץ. שניהם ממוצא אלג'יראי, ובנזמה העריץ מאז ומתמיד את זיזו. "קארים היה חשוב לאיזון הקבוצה כדי לייצר התקפות בדרך שתכננתי. הוא סייע לפתח משחק קבוצתי, כי הוא תמיד פנוי לקבל את הכדור", אמר זידאן. בנזמה קיבל ממנו אשראי בלתי מוגבל במהלך התקופה המשותפת בסנטיאגו ברנבאו, אבל למאמן החדש היו עשויות להיות העדפות אחרות. דיווחים בלתי פוסקים על הרצון להחתים את רוברט לבנדובסקי מבאיירן מינכן נשמעו הגיוניים – הפולני הוא מספר 9 טהור איכותי יותר, עם אחוז ניצול הזדמנויות גבוה במשך שנים בבורוסיה דורטמונד ובבאיירן מינכן.


הפרנטר המושלם עבור רונאלדו. בנזמה (Gettyimages)

ואולם, חלון ההעברות נסגר, ובנזמה נותר בבירת ספרד, כאופציה היחידה במרכז הרחבה. כי יש גם דרך נוספת להסתכל על הנתונים. על אף שניגן תמיד כינור שני לרונאלדו, נאלץ לעשות את העבודה השחורה עבור הפורטוגלי והוכיח את עצמו כשחקן קבוצתי, סיפק בנזמה מספרים לא רעים. נכון לתחילת העונה, הוא הפציץ 192 פעמים ב-412 משחקים. זה לא מתקרב לרונאלדו, אבל ממוצע של כשער כל שני משחקים מתקבל על הדעת במגבלות הקיימות. לכן, כל עוד הוא שם, היו גם קולות אופטימיים. אולי עכשיו, בהיעדרו של האיש שלקח את כל הקרדיט לעצמו, תהיה לבנזמה הזדמנות לזהור לבדו? אחרי הכל, ג'ולן לופטגי תמיד אהב לשחק עם חלוץ מטרה קלאסי. אם בנזמה יקבל תפקיד במרכז הרבה, חובת ההוכחה תהיה עליו, ובגיל 30 הוא טרם אמר את המילה האחרונה.

לופטגי נקט בדיוק בגישה זו. "למה שבנזמה לא יבקיע 30 או 40 שערים בעונה? מישהו צריך למלא את החלל שהותיר רונאלדו, והוא מסוגל לכך. קארים תמיד היה שחקן גדול. הוא מאושר כאן, הוא עוזר לקבוצה, וכך המצב צריך להישאר. יש לנו תקוות גדולות ממנו", אמר המאמן שהחל את ההכנה לעונה מוקדם מהצפוי אחרי שפוטר מנבחרת ספרד לפני תחילת המונדיאל. בכך, יש לו משהו משותף עם בנזמה, אשר לא זומן בצעד שנוי במחלוקת על ידי דידייה דשאן וראה את הטורניר בטלוויזיה. למעשה, העובדה כי אינו נמצא בתוכניות הנבחרת הלאומית מעניקה לו יתרון מסוים מבחינת המועדון – העומס עליו קטן יותר, והסיכוי להיפצע נמוך יותר. גם זאת כדאי לקחת בחשבון במכלול השיקולים.

ויש גם אלמנט של מזל. גם בעונה בעייתית כמו 2017/18, היה בנזמה במקום הנכון בזמן הנכון כדי להבקיע שערים קריטיים בליגת האלופות. הוא ניצל את הטעות של סוון אולרייך בחצי הגמר כדי לדגל מעל באיירן מינכן. הוא ניצל את הטעות הביזארית של סימון מיניולה בגמר, בדרך ל-1:3 על ליברפול. המומנטום הזה היה חיובי. עם גיבוי מצד המאמן החדש, והאהבה שקיבל תמיד מהנשיא פרס, בנזמה צריך להיות מעודד כשהוא מתקרב לעשור בסנטיאגו ברנבאו. מי היה מאמין שהוא ישרוד בריאל תקופה ארוכה יותר מרונאלדו?


כמעט עשור במדי הבלאנקוס. מי היה מאמין? (Gettyimages)

השבועות הראשונים של העונה היו מצוינים מבחינת בנזמה. אחרי שקיבל את הזכות לכבוש בפנדל מול ג'ירונה, הוא הוסיף שער נאה נוסף, ואז הצטיין עם צמד גם מול לגאנס. כך הגיע הצרפתי כבר בתחילת ספטמבר למספר שערי השדה בליגה שכבש בכל העונה שעברה, והמחמאות הזהירות החלו לזרום. אלא שאלה יריבות נוחות יחסית. בתיקו 1:1 מול בילבאו בשבת גילה החלוץ יכולת חלשה, וכעת הוא מגיע למבחן הראשון בליגת האלופות מול רומא.
זו עונת המבחן שתקבע רבות את הדרך בה ייזכר בנזמה במדריד. אם יעמוד בציפיות של לופטגי, הוא ייכנס בסופו של דבר לרשימת ההצלחות – כי מעטים שורדים תקופה כה ממושכת בהרכב המועדון המלכותי הלבן. אם ייכשל ויגרור את ריאל למטה, האכזבות יגברו על ההצלחות בתודעה הקולקטיבית. בקיצור, זה עשוי להיות יום הכיפורים של מבקריו – או יום הכיפורים שלו עצמו.

זכרונות לא נעימים משווייץ
דמות נוספת במבחן גדול מאוד ביום רביעי היא ז'וזה מוריניו. את הביקורת על פועלו במנצ'סטר יונייטד אפשר להכניס לספר עב כרס, אבל החטא הגדול ביותר היה הסגנון המביך בשני המשחקים מול סביליה בשמינית גמר ליגת האלופות בעונה שעברה, וגם מופע האימים במסיבת העיתונאים אחרי ההדחה. הצלחה בצ'מפיונס-ליג קריטית העונה עבור השדים האדומים, והגרלת שלב הבתים לא טריוויאלית. יובנטוס נראית עדיפה עם כריסטיאנו רונאלדו, וגם ולנסיה עלולה להוות מכשול רציני מאוד – העטלפים איכותיים יותר בהשוואה לסביליה.

לאור זאת, אסור בשום אופן לאבד נקודות במחזור הפתיחה מול יאנג בויז, אבל ליונייטד יש זכרונות לא נעימים מהביקורים בשווייץ. ב-2011, הפסד בבאזל גרם להדחתו של אלכס פרגוסון בשלב הבתים, וגם בעונה שעברה נכנעו השדים האדומים ליריבה השווייצרית, גם אם הפעם ההשלכות היו מינוריות. יאנג בויז היא קבוצה שאפתנית וחצופה, אשר מאושרת עד הגג מעצם העפלתה למפעל, ואין לה מה להפסיד. לכן היא מסוכנת שבעתיים, והטקטיקה של מוריניו צריכה להתאים לנסיבות.


לא יכול להרשות לעצמו לאבד נקודות. ז'וזה מוריניו (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי