לדרבי חוקים משלו: אחרי שש שנים, פוצ'טינו שוב מול ברצלונה

מאוריסיו פוצ'טינו
מאוריסיו פוצ'טינו | Gettyimages

כשהארגנטיני הצעיר קיבל במפתיע את תפקיד המאמן באספניול, נראה היה שהטיקי-טאקה של פפ יוביל להשפלות מהירות בתחילת דרכו, אלא שקרה ההיפך הגמור והשאר היסטוריה. יוכין לקראת המפגש המחודש של המנג'ר עם הקטלונים

(גודל טקסט)

 "יש שלוש קבוצות שלא אסכים לאמן לעולם", הכריז פעם מאוריסיו פוצ'טינו. הרשימה כוללת את ארסנל, היריבה המושבעת של טוטנהאם, את רוסאריו סנטרל, היריבה העירונית של ניואלס אולד בויס בה גדל הארגנטיני, ואת ברצלונה.

בימיו כשחקן, מזוהה פוצ'טינו בעיקר עם אספניול, הקבוצה השנייה מבירת קטלוניה. לשם הוא עבר ממולדתו ב-1994 והשלים 7 שנים מרתקות מבחינה אישית כבלם קשוח, לעתים אף אלים. אליה הוא גם חזר אחרי הרפתקה בצרפת במדי פאריס סן ז'רמן ובורדו. באספניול הוא תלה את הנעליים. באספניול הוא גם החל את הקריירה כמאמן, באופן לא צפוי וסנסציוני. והוא החל אותה, באופן אירוני, דווקא נגד בארסה.

פוצ'טינו מונה ב-20 בינואר 2009, כצעד חירום במקומו של מאנה, כאשר אספניול שקעה מתחת לקו האדום. על הדשא, הוא היה ידוע כלוחם חסר פשרות, שידע להדביק את חבריו במוטיבציה עילאית. זה היה קו המחשבה של הממונים שהימרו עליו, אך איש לא העלה אז בדעתו ששחקן ההגנה הנוקשה הזה עשוי להתברר כטקטיקן והוגה דעות. שחקנים מסוגו לא נוטים בדרך כלל לניתוחים מעמיקים של משחקים – הם פשוט מכסחים כל מה שזז. רבים מחניכיו החדשים הספיקו לחלוק איתו חדר הלבשה, והם היו ספקנים לגבי יכולותיו על הקווים. הם הופתעו מאוד לשמוע את התדריך הראשון לקראת הופעת הבכורה, אשר נערכה קצת יותר מ-24 שעות אחרי שקיבל פוצ'טינו את הג'וב.

כן, הבנתם נכון – לא עמד לרשותו הרבה זמן כדי להכין את השחקנים למשחק הביתי הגדול מול היריבה השנואה ברבע גמר הגביע. ובכל זאת, הארגנטיני קיים שני אימונים והורה חד משמעית ללחוץ על מובילי הכדור של בלאוגרנה בחלק המגרש שלהם. הרעיון הזה נשמע הזוי למדי. היה זה בעונת 2008/09 – עונת הבכורה הפנומנלית של פפ גווארדיולה, עונת טיקי-טאקה טהור ומהנה במיוחד לצפייה. איך אפשר לשלוח שחקנים וללחוץ עליהם? זו תהיה הפקרות בהגנה, ובארסה תהיה קטלנית במתפרצות. אז לא כולם האמינו בפוצ'טינו, אבל את ההנחיות יש לבצע, והן נשאו פרי – אספניול יצאה עם 0:0 מעורר השראה.


פוצ'טינו עוצר את פפ גווארדיולה והטיקי-טאקה של ברצלונה (Gettyimages)

בחלוף שבוע, במשחק הגומלין, אמנם הפסידו התוכים 3:2, אך גם הפעם נתנו פייט מצוין לקבוצה הטובה בתבל והביטחון העצמי החל לצמוח. מאז, ב-21 בפברואר, חודש אחרי המינוי המפתיע, הגיע המשחק בקאמפ נואו שביסס את פוצ'טינו כמאמן צעיר ומעניין. בארסה הובילה את הטבלה, אספניול הייתה שקועה במקום האחרון. מעולם לא ניצחה האחרונה את הראשונה בחוץ בליגה הספרדית. זאת ועוד – אספניול לא ניצחה את ברצלונה במשחק חוץ במשך 27 שנים. אם מישהו היה אומר שיש לאורחת סיכוי לקחת שלוש נקודות, היו ממליצים לו להתאשפז במחלקה הפסיכיאטרית. ואולם, זה בדיוק מה שקרה.

היה זה הפסד הבית הראשון בקריירה של גווארדיולה והוא התרחש בין היתר בגלל שער הנגיחה היחיד בקריירה של איבן דה לה פניה. האקס שגדל בברצלונה והיה מיועד בשלב מסוים להפוך לאחד השחקנים הגדולים בתולדותיה, הגיע בדקה ה-50 עם ראשו המגולח ושלח את הכדור לרשת. בחלוף 5 דקות, הוא הקפיץ את השני. אז נכון, ההרחקה של סיידו קייטה במחצית הראשונה עזרה, אבל גם ב-11 שחקנים לא הצליחה החבורה של פפ לייצר הזדמנויות. ליאו מסי, תיירי הנרי, סמואל אטו וצ'אבי נוטרלו.

פוצ'טינו ניצח 1:2. השיטה כללה גם תיקולים אכזריים וברוטליים, כיאה לבלם העבר, אבל גם גווארדיולה הודה שהמערך הטקטי של יריבו עבד בצורה נהדרת. זה היה היום בו הפכה הקדנציה של הארגנטיני מקוריוז להבטחה, גם בעיני עצמו. הוא נכנס לתפקיד בחשש גדול, והבין שירידה עלולה לסיים את דרכו. במקום זאת, אחרי ההישג בקאמפ נואו, יצאו התוכים לסדרה מרשימה של תוצאות ודורגו במקום העשירי בטבלה הסופית. זה היה האיזור בו בילתה אספניול עד שהועזב פוצ'טינו ב-2012, ועד אז כבר צבר מוניטין מספק כדי שסאות'המפטון תהמר עליו בניגוד לדעתם של האוהדים.


אז זה היה מול פפ גווארדיולה, הפעם ואלוורדה יעמוד מולו (Gettyimages)

החגיגה ההיא בפברואר 2009 הייתה ונשארה היחידה של פוצ'טינו מול בארסה, אבל הוא הספיק ללקט עוד שתי תוצאות תיקו ביתיות מול גווארדיולה, ובכל מקרה – זה היה באספניול. כעת, הוא כבר נחשב לאחד המאמנים הטובים בעולם, ומאמן סגל עשיר בכישרונות מצמרת הליגה האנגלית. טוטנהאם היא קבוצה לגיטימית בליגת האלופות, ולמרות ההפסד הדרמטי והכואב לאינטר בסן סירו במחזור הפתיחה היא בהחלט מסוגלת לשרוד את בית המוות בדרך לשמינית הגמר. לשם כך, היא צריכה לגבור בהרכב חסר על ברצלונה בוומבלי, והמשימה אפשרית, במיוחד לאור המשבר שפוקד את אלופת ספרד.

מאז 2012 לא פגש פוצ'טינו את בארסה. עכשיו, סוף כל סוף, זה קורה. מבחינת התרנגולים, זה משחק יוקרתי בלבד, אבל מבחינת הארגנטיני זהו דרבי לכל דבר. זה גם המשחק שמזכיר לו את התקופה המוזרה מלפני עשור, כאשר הלך להתפלל במונטסראט להישארותה של אספניול בליגה. היו ימים. הפעם, אין צורך בתפילה. גם הארי קיין עשוי להספיק.


פוצ'טינו וקיין. יש לו מספיק כוכבים כדי להכניע את אלופת ספרד (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי