יותר זברה משד אדום: פוגבה יודע שטעה בחזרה למנצ'סטר יונייטד

פוגבה
פוגבה | Gettyimages

על אף שתרם לא מעט למהפך של קבוצתו בניצחון 1:2 על יובנטוס, פול פוגבה מאוכזב ומלא געגועים. כאילו לא מספיקים הריבים עם מוריניו, גם עם האוהדים לא קל לו

(גודל טקסט)

"אני עדיין מרגיש כאן בבית", אמר פול פוגבה עם שובו לטורינו לקראת המפגש בין יובנטוס למנצ'סטר יונייטד בליגת האלופות. החזרה של כריסטיאנו רונאלדו לאולד טראפורד תפסה את כל הכותרות לפני שבועיים, וכוכב העל הפורטוגלי שם באופן טבעי בצילו את כל היתר, אבל סוגיית הקשר הצרפתי מסקרנת ומרגשת אפילו יותר, ולא לחינם הוא מפזר כעת רמזים על אהבתו הנצחית לגברת הזקנה.

כמובן, כשאמר את הדברים, פוגבה לבטח לא דמיין שיירד מכר הדשא בטורינו כשהמאמן שלו, ז'וזה מוריניו, כמעט גורם למהומה אלימה בתנועות מקוממות לקהל המקומי, אחרי ניצחון סופר דרמטי של מנצ'סטר יונייטד 1:2 על יובנטוס בדקה ה-90, לאחר שיונייטד הייתה עדיין בפיגור 1:0 בדקה ה-85. 

רונאלדו, אם נחזור לרגע להשוואה בין שני הסופר-סטארים,  בוודאי לא מצטער על כך שבחר לעזוב את יונייטד לטובת ריאל מדריד בקיץ 2009. אמנם יש לו פינה חמה מאוד בלב לשדים האדומים, אך הנחיתה בבירת ספרד הייתה מהלך חכם ונכון לקריירה שלו. לפוגבה, לעומת זאת, יש פחות סיבות להיות מרוצה. הוא ציפה להרבה יותר כאשר האקסית המיתולוגית מאנגליה הפכה אותו ב-2016 לשחקן היקר בתבל ושילמה 105 מיליון יורו על הזכות ליהנות מכשרונו ולהקים את ההאשטאג #Pogback.

זה היה אמור להיות צעד משמעותי קדימה מבחינת פוגבה, לא רק מבחינה כלכלית אלא גם מקצועית, בדרך להפיכתו לאחד השחקנים הטובים בעולם. בדיעבד, זה נראה יותר ויותר כמו צעד אחורה. הנסיקה המטאורית של הקשר נעצרה והוא עדיין מחפש את עצמו בצל הסכסוך המתמשך עם מוריניו. גם הקהל במנצ'סטר לא ממש מאוהב בו, בלשון המעטה.


מוריניו עדיין לא ממש יודע להשתמש בו. פוגבה (AFP)

דווקא ההחלטה הראשונה, לברוח מאולד טראפורד ולעורר את זעמו של אלכס פרגוסון ב-2012, התבררה כנכונה מבחינת פוגבה. במנצ'סטר רצו להכין אותו על אש קטנה בקבוצת המילואים, אבל ביובנטוס הוא הפך מיד לבאנקר בהרכב, פרח ולמד רבות מאנדראה פירלו ומארתורו וידאל. השלישייה הזו היתה מעולה עוד בעידן אנטוניו קונטה, והשתדרגה אפילו יותר אחרי הגעתו של מסימיליאנו אלגרי.

ב-2015, כנגד כל הסיכויים לכאורה, עלתה הגברת הזקנה לגמר ליגת האלופות. פוגבה היה רק בן 22, כל עתידו היה לפניו, אך הוא נחשב כבר אז לאחד הטובים בעולם בתפקידו. אלגרי ידע למצות את הפוטנציאל שלו עם תפקיד חופשי יחסית במרכז המגרש. התוצאה היתה מעולה אפילו מבחינת הסטטיסטיקה היבשה: הצרפתי הבקיע 10 שערים בכל אחת משתי העונות האחרונות שלו באיטליה.

לא צריך ללכת רחוק כדי למצוא דוגמא לניצול יעיל פחות של כישוריו. ביורו 2016 בחר מאמן צרפת דידייה דשאן לשלב את פוגבה בעמדה נסוגה מאוד, לעתים אפילו ב"משבצת אנגולו קאנטה", ופגע משמעותית בתרומתו לקבוצה. זה נגמר בהופעה מאכזבת בגמר מול פורטוגל. חודש לאחר מכן עשה פוגבה את הקאמבק ליונייטד, וגילה לאכזבתו בהדרגה כי מוריניו עלול ללכת בדרכו של דשאן.


פוגבה מתוסכל ביורו האחרון. לא שיחק בעמדה המתיאמה לו (Gettyimages)

יותר משנתיים חלפו מאז, והמאמן הפורטוגלי עדיין לא יודע בדיוק כיצד להשתמש בפוגבה. למעשה, מבחינה מקצועית ניכר כאוס, והטקטיקה לא תמיד מתאימה לשחקנים, בעוד מוריניו משתדל באופן שיטתי להנמיך את הציפיות ולזלזל באיכות הסגל, על מנת שהתוצאות הבעייתיות לא ייתפסו כפיאסקו מהדהד שלו.

וכך, אחרי ההפסד הביתי 1:0 ליובנטוס לפני שבועיים, הצהיר המנג'ר: "זה היה משחק קשה מאוד עבורנו. חשבתי שנוכל להשיג משהו, אך זה היה בלתי אפשרי" – והחמיא מאוד לחוליית ההגנה של היריבה. אלה לא הציטוטים שנעמו לאוזנו של פוגבה. אם הקבוצה שלו מרגישה אנדרדוג מובהק באיצטדיונה מול האקסית, אז בשביל מה לעזאזל הוא חתם בשורותיה?

יובנטוס התגברה ללא קושי על עזיבתו של פוגבה והמשיכה לדהור קדימה עם אלגרי. הקבוצה זכתה בשתי אליפויות נוספות, והעפילה שוב לגמר ליגת האלופות ב-2017. והצרפתי? הוא תקוע מאחור במערכת יחסים בלתי נסבלת עם המאמן, על אף שהשבוע הצהיר שהחיים עם מוריניו הם "אושר". גם אוהדי יונייטד, כאמור, לא מאוחדים מאחוריו, כי התנהלותו של פוגבה נתפסת כבעייתית. יש הטוענים שהוא עסוק בעיקר בטיפוח תדמיתו, בין השאר בתספורות חדשות חדשות לבקרים. עם סוכן כמו מינו ראיולה, אפשר היה לצפות למשהו אחר?


אלוף עולם טרי – אבל עם פיחות במעמדו המקצועי. פוגבה (Gettyimages)

על המגרש? אליפויות אנגליה עדיין אין לפוגבה, אבל הוא אלוף עולם טרי אחרי הזכייה של צרפת במונדיאל ברוסיה. עם זאת, אין ספק שתדמיתית מעמדו ירד בהשוואה ל-2016. הסיכוי לזכות בכדור הזהב לא קיים מבחינתו בשלב זה. אם היה נשאר ביובנטוס, סביר להניח שהמצב היה שונה.

לכן, לא מפתיע שהגעגועים שלו ליובה עזים. מקצועית וחברתית, פוגבה היה מאושר יותר במדי הזברה. ראיולה מחפש עבורו את הדרך החוצה ולפי הדיווחים שפורסמו השבוע ביצעה יובנטוס פנייה למנצ'סטר יונייטד בנושא בקיץ האחרון. השדים האדומים דרשו לכלול בעסקה את פיאניץ', ובסוף סירבו – אם אתם מאמינים לצהובונים.

וכך, לקראת המשחק השני בין היריבות, הזרקור עבר בכל זאת מרונאלדו לפוגבה. אלגרי אף נשאל על האפשרות להחזיר את הצרפתי וטען: "מיותר לדבר עליו, כי אנחנו לא מדברים על שחקנים של קבוצות אחרות, אבל הוא שחקן צעיר שעדיין יכול להשתפר".


פוגבה. היה אחראי על הדרמה בדקות הסיום (Gettyimages)

ואכן, בגיל 25 עוד יש לפוגבה עוד מה ללמוד. מיראלם פיאניץ' והכישרון האורוגוואי הצעיר רודריגו בנטנקור שלטו ללא עוררין במרכז המגרש באולד טראפורד לפני שבועיים. הם עשו זאת גם אתמול, בעוד הצרפתי איבד לא מעט כדורים שהפכו להתקפות מסוכנות של הגברת הזקנה. אלופת איטליה היתה צריכה להבטיח נצחון משכנע נוסף הרבה לפני שריקת הסיום, אך רק רונאלדו מצא את הרשת מול האקסית וכך התאפשרה הדרמה הגדולה בדקות האחרונות, בהן היתה לפוגבה השפעה עצומה בדרך ל-1:2 סנסציוני.

האקס המיתולוגי של יובנטוס היה זה שהרוויח בדקה ה-86 את הכדור החופשי על שפת הרחבה, אותו שלח חואן מאטה לחיבורים. הוא גם הלחיץ את הגנת יובה כאשר הוגבה כדור חופשי נוסף בדקה ה-89 וגרם לשער העצמי הביזארי של אלכס סנדרו. כנגד כל הסיכויים, הוא יצא מיובנטוס סטדיום כמנצח וסיכויי השדים האדומים לעלות לשמינית הגמר, בצוותא עם יובה, גבוהים מאוד כעת.

האם זה יעזור לו להתמודד עם הנוסטלגיה, הגעגועים וההבנה שכנראה עשה מעבר מוטעה מבחינה מקצועית? לגמרי לא בטוח.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי