"חום? שחקנים איסלנדים ידועים ביכולת שלהם להסתגל לכל מצב"

ביארני גודיונסון
ביארני גודיונסון | יח"צ

"המצב המקצועי ב-KR לא טוב", "אי אפשר להשוות בין המועדונים", "קיארטנסון לא מביא את היכולת לנבחרת", "עניין של זמן עד שנראה קבוצה איסלנדית בשלב בתים". ביארני גודיונסון, שחקן ומאמן העבר של יריבת מכבי ת"א

(גודל טקסט)

 "החום יהיה תירוץ רק אם KR תשתמש בו כתירוץ. אני זוכר משחקים וטובים ותוצאות טובות של קבוצות איסלנדיות במקומות חמים כמו יוון. השחקנים האיסלנדים ידועים ביכולת שלהם להסתגל לתנאים קשים. החום ישפיע, אבל לא יהיה תירוץ. שחקני KR יכולים להתגבר על זה". הדובר: ביארני גודיונסון, כוכב העבר של נבחרת איסלנד ומאמן יריבת מכבי תל אביב עד לאחרונה.

הוא בן 37. קריירת המשחק שלו כללה אליפות בבלגיה, עליית ליגה עם סטוק, שם שיחק תחת אביו המאמן, ושנים ארוכות ב-KR, תחילה כשחקן ומיד לאחר הפרישה כמאמן ראשי. ביוני, סיים את תפקידו לאחר פתיחת עונה חלשה. יריבת מכבי ת"א פתחה את העונה בחודש מאי, אך במהרה נקלעה לרצף נורא של חמישה משחקים ללא ניצחון והידרדרה למקום השמיני עם 11 נקודות משתעה משחקים. בראיון בלעדי לספורט1 מדבר גודיונסון על הכדורגל האיסלנדי, מנתח את המפגש ומסביר מה עובר על וידאר קיארטנסון בנבחרת.

"זה המועדון הגדול באיסלנד ללא ספק. סבלנו בשנים האחרונות, אבל מאחורי הקבוצה נעשית עבודה טובה. בכל מה שקשור בהכנות וניהול, המועדון במצב טוב מאוד. מקצועית, המצב פחות טוב. הליגה האירופית חשובה מאוד כי הקבוצה צריכה את הכסף כדי להתקדם קדימה. כרגע הם לא מתרכזים בליגה ולא במאבק האליפות, אבל זה השלב של השנה שבו הקבוצה מרימה את הקצב. אני מקווה שהם יצליחו לחבר כמה ניצחונות בליגה ולחזור למאבק על התואר".

למרות פתיחת העונה הטובה, KR הפתיעה בסיבוב הראשון את SJK הפינית. "לא הייתי אופטימי לאור היכולת בליגה, אבל זו הייתה תוצאה נהדרת. קבוצות פיניות טובות יותר כי הליגה באיסלנד נחשבת לליגה החלשה בסקנדינביה. כן, הייתי מופתע. כדאי לכם לשים לב לאוסקר אורן האוקסון, שחקן כנף ימין, שהוא השחקן הכי טוב בקבוצה. הוא שחקן סופר מוכשר שיכול להבקיע שערים מכלום ולייצר מצבים בפעולה אישית. הוא השחקן לראות ב-KR".

מבחינת גודיונסון, יחסי הכוחות ברורים: "KR יבואו למשחק בזהירות להרגיש את מכבי תל אביב בתחילת המשחק, לראות את הבדלי הרמות על הדשא, אבל בכנות, בלתי אפשרי להשוות בין הקבוצות. מכבי ת"א פייבוריטית ברורה, אבל KR יכולה לעצבן אותה. אם יצליחו לסגור את המשחק ואולי יכבשו שער חוץ, הגומלין באיסלנד יכול להיות מאוד מעניין ופתוח. המטרה היא להעביר את ההכרעה לאיסלנד".


על קיארטנסון: "סקורר מדהים ואם ימשיך להבקיע עוד יגיע רחוק" (אתר רשמי מכבי ת"א)

שחקן אחד עומד מבחינת האיסלנדים במוקד העניין, חלוץ הנבחרת וידאר קיארטנסון. "הוא סקורר מדהים, אחד המבקיעים הטובים שהיו לנו, אבל הוא לא מצליח להביא את היכולת מהקבוצות לנבחרת. אני חושב שהוא עשה התקדמות בכך שעבר מסין לישראל ואם הוא ימשיך להבקיע, הוא יגיע רחוק כי קשה להתעלם מהכמויות שהוא כובש. אני לא רואה סיבה שהוא לא יבקיע שערים בקבוצה קטנה בגרמניה אם יקבל את ההזדמנות לעבור".

הקבוצות הישראליות נפתחו לאחרונה לשוק הסקנדינבי. "למה שלא נראה עוד שחקנים מאיסלנד בישראל? כמו שאמרתי, אחת האיכויות של השחקנים שלנו היא היכולת להתאקלם בנסיבות שהם לא מכירים. הפוקוס אצלנו זה לעבור לאנגליה ואולי גרמניה, אבל אם תהיה הזדמנות טובה, אני חושב שעוד שחקנים ישמחו להגיע לישראל וזה יעשה להם טוב".

אלו ימים מדהימים לכדורגל האיסלנדי. הנבחרת כבשה את היבשת בדרך לרבע גמר יורו 2016 ועושה חיל גם במוקדמות המונדיאל. "למאמן לארס לאגרבק (שהוביל את הנבחרת ביורו) יש חלק גדול בהצלחה, אבל היסודות עכשיו טובים מאוד. בשנים האחרונות המתקנים והתשתית עברו שינוי משמעותי. יש לנו בנבחרת שחקנים טקטיים יותר, תוסיף לזה את הרצון לעבודה קשה והנכונות לעשות את הדברים נכון ותקבל את הסיבה העיקרית להצלחה של הנבחרת.


ביארנסון. "אם תהיה הזדמנות טובה עוד שחקנים איסלנדים יגיעו לישראל" 

"נבחרת קטנה צריכה להאמין ביכולות שלה", ממשיך גודיונסון. "לדור הזה יש אמונה ביכולת. עקבתי אחריהם מגיל 21. יש להם אמונה וזה מה שאתה צריך כדי להפתיע. בדור שלי, היו פחות שחקנים טובים וגם פחות פועלים שחורים שעובדים קשה. נכון, שהיה לנו כוכב כמו איידור גודיונסן, אבל עכשיו יש לאיסלנד שחקנים שמסוגלים לשחק גם את הצד המכוער וגם את הצד היפה של הכדורגל".

הליגה המקומית היא סיפור אחר, אבל גודיונסון מפתיע: "KR מנסה להגיע לשלב הבתים בליגה האירופית. הקבוצות הגדולות כאן רוצות להתקדם במפעלים האירופיים וזאת לא שאלה של אם אלא שאלה מתי תהיה לנו קבוצה בשלב הבתים. הכל זז בכיוון הנכון עם המתקנים והתשתית. כשזה יקרה, ואני מקווה שזה יקרה בשנתיים הקרובות, הקבוצה שתעשה זאת גם תישאר בטופ לטווח ארוך".

בניגוד לישראל. בנבחרת איסלנד לא משחק שום שחקן מהליגה המקומית. "זאת בעיה לליגה, אבל טוב לשחקנים", מסביר שחקן ומאמן העבר את הדילמה המוערת כל כך. "קבוצות מסקנדינביה, הולנד ובלגיה באות ולוקחות שחקנים בגיל צעיר מאוד. אני חושב שטוב יותר לתהליך של השחקנים להישאר באיסלנד בקבוצות בוגרים ורק אז לעבור ולא לשחק עם ילדים בהולנד לדוגמה. קשה להגיד לשחקנים לא לעזוב כשמגיעה הזדמנות לשחק בחו"ל. אני מבין אותם, אבל אמליץ להם להישאר באיסלנד ולשחק בוגרים לפני שהם יוצאים".

גודיונסון, כאמור, שיחק תחת אביו ומונה למאמן מיד לאחר הפרישה. ויש לו טיפ לג'ורדי קרויף: "הדרך שלי לאימון הייתה חדה מדי, נכנסתי לזה בצורה אגרסיבית ואולי הייתי צריך קצת זמן. יש הבדל ענק בין להיות מאמן ללהיות שחקן. אולי אתה חושב שתה יודע הכל, אבל תפקיד המאמן תמיד מפתיע אותך. חזרתי לתפקיד עוזר המאמן ואני מנסה ללמוד ואולי שוב אחזור לאימון. עכשיו אני נהנה. אולי הייתי צריך להתחיל כעוזר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי