שם את הכעס בצד: דויד אוספינה נלחם על הקריירה

דויד אוספינה
דויד אוספינה | Gettyimages

אחרי שהפך לשוער מחליף בארסנל וכמעט עלה לנבחרתו בעלייה למונדיאל, הקולומביאני המתוסכל שפעם נחשב לפוטנציאל רוצה להוכיח את עצמו גם בגיל 29. הערב מול אוסטרשונד (20:00, ספורט2), אסור לו לפשל

(גודל טקסט)

דויד אוספינה מתוסכל. השוער הקולומביאני לא רק מרגיש תקוע בארסנל, מבלי יכולת לברוח מהקבוצה בה הוא ממעט לשחק, כעת גם מעמדו בנבחרת הלאומית בסכנה לקראת המונדיאל. בטחון עצמי הוא דבר חיוני עבור כל כדורגלן, אך קריטי במיוחד עבור שוער, ולאוספינה אין בטחון בשלב זה. אחרי שחלומותיו להפוך לשוער צמרת באירופה התרסקו לרסיסים, הוא מפחד לעשות שטויות בין הקורות – וזה בדיוק מה שקרה לו בסיום קמפיין מוקדמות גביע העולם.

קולומביה נראתה בדרך הבטוחה לרוסיה במחזור הלפני האחרון כאשר הובילה 0:1 בבית מול פרגוואי, אך אז שגה אוספינה פעמיים. בדקה ה-88 הוא יצא באופן קטסטרופלי לכדור גובה, ואיפשר לאוסקר קרדוסו להשוות. בזמן פציעות הוא שמט כדור רוחב שגרתי וגרם לשער הנצחון של אנטוניו סנאבריה. הפרגוואים לקחו 3 נקודות ונשארו בתמונה, והקולומביאנים נדרשו לא להפסיד בפרו במחזור הנעילה.

וגם בלימה גרם אוספינה לשערוריה, אולי אפילו בקנה מידה גדול יותר. קולומביה הובילה בדקה ה-76, כאשר הפרואנים קיבלו בעיטה חופשית לא ישירה ליד הרחבה. פאולו גררו החליט משום מה לכוון בכל זאת הישר לרשת וביזבז את ההזדמנות – או כך לפחות חשבו כולם לשבריר שניה. אלא שלאוספינה יש אינסטינקטים של שוער. הוא לא הספיק להתאפס על עצמו, זינק, הגיע לכדור, אך לא מנע ממנו לחדור פנימה. הנגיעה הקלילה הזו הפכה את הבעיטה לחוקית, והשער אושר. למעשה, בשל הנסיבות המיוחדות, הוא אפילו נרשם כעצמי לחובתו של דויד.


אוספינה. שערוריות במוקדמות המונדיאל (AFP)

ואם זה לא מספיק, הרי שצד שלישי העלה חשדות למשחק מכור. צ'ילה, שהפסידה במקביל בברזיל, היתה זקוקה להכרעה במפגש בין פרו לקולומביה על מנת לסיים במקום החמישי ולהעפיל לפלייאוף. תיקו 1:1 סיפק את שתי היריבות שנפגשו זו עם זו, והשחקנים אכן הודו כי לא התאמצו לשנות את התוצאה בדקות הסיום. כתוצאה מכך, נותרה צ'ילה מחוץ למונדיאל. אלכסיס סאנצ'ס, חברו הטוב של אוספינה לארסנל, לא נוסע לרוסיה בגלל הטעות הגסה של השוער. עד היום, לא משוכנע הצ'ילאני כי הדבר לא נעשה בכוונה.

עבור אוהדי ארסנל, לשער עצמי של אוספינה יש משמעות אחרת. זה קרה בספטמבר 2015, כאשר הוזעק אל בין הקורות בעקבות הפציעה של פטר צ'ך ושמט מעבר לקו כדור קרן פשוטה. התצוגה המביכה הסתיימה בהפסד 3:2 ביתי לאולימפיאקוס. שבועיים קודם לכן, היה אוספינה בשער כאשר התותחנים נכנעו 2:1 בקרואטיה לדינאמו זאגרב, ושני ההפסדים הרצופים העמידו בסימן שאלה ענק את סיכויי ההעפלה שלהם לשמינית הגמר. בסופו של דבר, חזר צ'ך לשער, והחבורה של הצ'כי הצליחה לסיים במקום השני למרות הכל, אבל הכתם נותר על הקולומביאני. הוא לא הצליח לנקות אותו עד היום.

במובן מסוים, זו טרגדיה אישית, כי לאוספינה היה פוטנציאל להיות אחד השוערים הדרום אמריקאים המצליחים בדורו, ואולי אף מעבר לכך. הוא נחת בצרפת כאשר היה רק בן 20, כאשר ניס החתימה אותו כמחליפו של הוגו לוריס שנמכר לליון, ועשה רושם נהדר. אחרי שניצח את ליונל לטיזי בקרב על האפודה הראשונה, שמר הקולומביאני על מקומו במשך 6 שנים, והיה מטובי השוערים בליגה. הצעות לא חסרו לו, אבל הוא חיכה להזדמנות טובה באמת מקבוצת פאר, והיא הגיעה ב-2014 כאשר ונגר סימן אותו כדבר הגדול הבא. ואם לוריס הצליח בצפון לונדון בטוטנהאם, למה שאוספינה לא ילך בדרכו? זה היה אמור להיות דרבי של יוצאי ניס.


השער העצמי מול אולימפיאקוס. כמעט עלה בהעפלה לשמינית הגמר (Gettyimages)

והרי ההתחלה באמת הייתה מעודדת. אוספינה הדיח באמצע עונת הבכורה את ויצ'ך שצ'סני לספסל, תפס את המקום בבטחה, ונהנה משבחים מפליגים מהפרשנים. התנופה הזו נעצרה כאשר התותחנים ניצלו את ההזדמנות להחתים את צ'ך, שאיבד את מקומו בצ'לסי לטובת טיבו קורטואה. וזהו, מאז השתנו חייו ללא היכר, בעוד הפשלה הגדולה מול אולימפיאקוס חיזקה את הסטיגמה. בשנים שחלפו מאז, הקולומביאני לא היה יותר משוער מחליף בעייתי, והכעס שלו רק הולך ומתעצם.

הוא כועס כי הניח שארסנל תסכים לשחררו לאור המצב החדש. הוא ביקש לעזוב ב-2016, כאשר בשיקטש הגישה הצעה מסודרת, אך נדחה. הוא חזר על הדרישה בטונים נחרצים הרבה יותר, בקיץ 2017, כאשר פנרבחצ'ה רצתה אותו. "המועדון יודע הכל. אמרתי בבירור שאני רוצה לשחק הרבה יותר, וזקוק למצוא קבוצה לשם כך. הסוכן שלי מטפל בסוגיה", הוא הצהיר בתקשורת. אלא שגם הפעם, לא רצתה ארסנל למכור אותו, והטורקים התייאשו בשלב מוקדם יחסית. ונגר רוצה אותו בתור ביטוח על הספסל, וזה סוף הסיפור.

"אני מעריך מאוד את אוספינה", אמר המנג'ר הצרפתי לפני שנתיים, "הוא יכול להיות שוער ברמה העולמית הגבוהה. לא החתמנו את צ'ך כי אוספינה היה גרוע. החתמנו אותו כי הייתה לנו הזדמנות. יש לו יותר נסיון, והוא גבוה יותר, אבל גם לדויד יש איכויות. הוא חכם, אמיץ ומהיר. אני מרוצה ממנו". והוא עדיין מרוצה. רק אוספינה לא מרוצה מהתפקיד. בגיל 29, הוא חש שהקריירה בורחת לו.


אוספינה בניס. אמור היה להיות הדבר הגדול הבא (AFP)

כעת, היא עלולה לברוח גם בנבחרת. אחרי הטעויות הגסות, מאמן קולומביה חוסה פקרמן עלול לשקול אלטרנטיבות, ואוספינה חייב להוכיח את כושרו בכל הזדמנות. הוא מקבל אותן בעיקר במפעלי הגביע, והערב (20:00, שידור ישיר בספורט2) – במגרש הקפוא של אוסטרשונד השבדית – הוא יודע שאסור לו לפשל בשום אופן מול האנדרדוג החינני. אם יהיה לו משחק מושלם, איש לא ידבר עליו, אבל אם יפשל שוב – הרי שכל הזרקורים יופנו אליו. זהו גורלו של שוער.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי