תנו לו ללכת: הדילמה שקורעת את אנטואן גריזמן

אנטואן גריזמן
אנטואן גריזמן | Gettyimages

בפעם השנייה בחייו, החלוץ נאבק ביצר הלויאליות. בארסה הודתה במגעים, סוארס טען שהעסקה סגורה, האוהדים כועסים, המועדון נעלב ורק סימאונה משוכנע שיישאר. ב-21:45: תואר אירופי יעזור לו לעבור בשקט לברצלונה

(גודל טקסט)

אנטואן גריזמן נולד כנראה כדי לפלס את דרכו לפסגה אחרי מאמצים גדולים. בשביל הצעד הבא, הצעד החשוב לטופ, הוא חייב לעזוב את הקבוצה שעזרה לו. לכן הוא מרגיש רע מאוד בתקופה האחרונה. החלוץ שישחק היום אולי את משחקו האחרון במדי אתלטיקו מדריד נגד מארסיי בגמר הליגה האירופית (החל מ-21:30, ישיר בספורטHD1) חייב תודה לריאל סוסיאדד שהאמינה בו, אבל אחרי שעזב לאתלטיקו מדריד, הוא מרגיש שדייגו סימאונה שדרג אותו להיות אחד מהחלוצים הטובים בעולם והוא חייב גם לו טובה, ועם זאת הוא עדיין רוצה לעזוב לברצלונה. זה סיפור חייו. מאבק בלתי פוסק.

אם לא יקרה משהו דרסטי, הסיכום של גריזמן עם ברצלונה כבר קיים וייצא לפועל בקיץ הקרוב, לפני או אחרי המונדיאל. אתלטיקו מדריד מאיימת להתלונן לפיפ"א בטענה שברצלונה ניהלה איתו מו"מ כשהיה תחת חוזה לפיו סעיף השחרור עמד על 200 מיליון יורו ולכן בארסה צריכה לשלם את הסכום הזה ולא סכום מקוצץ של 100 מיליון יורו (ככל הנראה בתוספת 15 מיליון יורו פיצויי שלום בית) – סעיף שחרור שייכנס לתוקף מה-1 ביולי. סימאונה קצת כועס עליו וגם החברים שלו בקבוצה, אבל גריזמן שלכאורה עוד לא החליט רשמית אם הוא עוזב או מאריך חוזה בקולצ'ונרוס, רוצה לסיים את הקריירה שלו במועדון פאר וברצלונה מתאימה לממש את השאיפה הזאת. אולי גם מגיע לו, כי החיים שלו ככדורגלן היו תמיד מאבק.

גרייזמן היה ילד בשנים בהן צרפת זכתה בגביע העולמי 1998 וביורו 2000, כאשר ממוצע הגובה של שחקני הטריקולור היה 1.85 מטר. גובהו כיום 1.75 מטר ואם היה משחק אז כדורגל, אין סיכוי שמישהו היה בונה עליו לחלוץ חוד. חמש קבוצות צרפתיות שבחנו אותו כנער הגיעו למסקנה שהוא נמוך מדי: ליון, סושו, סט. אטיין, מץ ואוקזר שלחו אותו הביתה אחרי בדיקה בפרק כף ידו שקבעה כי הוא לעולם לא יהיה גבוה. בספרו "מאחורי החלום" הודה גריזמן שרצה לפרוש מכדורגל כשהיה נער, אבל אז המזל האיר לו פנים. המנהל הספורטיבי של סוסיאדד, רוברטו אולבה, שמע עליו והחליט לתת לו צ'אנס מכיוון שהיה ממוצא צרפתי-באסקי.


מרגיש חייב לדייגו סימאונה, אבל גם לעצמו (Gettyimages)

אחד הסקאוטים של הקבוצה ראה אותו משחק בטורניר נוער במונפלייה והרים טלפון לאולבה: "אני רואה ילד מאוד מוכשר משחק מולי". אולבה לא חשב פעמיים, אבל אסר לגלות זאת לראשי הקבוצה שהוא מביא נער שמתגורר 800 קילומטרים מסאן סבסטיאן. מאמנו הראשון בקבוצה, איניגו קורטס, הודה שגריזמן הלך לאיבוד מבחינת כדורגל בעונת 2004/5, כשהיה פחות מבן 14. המועדון הציב אותו בקבוצה עם אסייר יראמנדי ועם ילידי 1990 למרות שהוא נולד ב-1991. "היו בקבוצה שני דוברי צרפתית וכך יכולנו לתקשר איתו", מספר קורטס שאימן אחר כך את סוסיאדד ב'. "ילד בלונדיני בקבוצה של שחורי שיער שעלה לשחק עם נעליים ירוקות מוזרות והיה ממש חלש פיזית, אבל ראית מיד שהוא לא צריך לרוץ ולא צריך להיות חזק. הוא ידע מה לעשות עם הכדור", נזכר.

מספרים שבכל פעם שאימו באה לבקר אותו הם היו בוכים בלי הפסקה בגלל הפרידות, אבל גריזמן טיפס בסולם בסוסיאדד והתאקלם. בבוגרים הוא כבש 46 שערים ב-180 משחקים ונרכש על ידי אתלטיקו מדריד של דייגו סימאונה ב-2014 ב-30 מיליון יורו. סימאונה שדרג אותו כמו שעשה ארסן ונגר לתיירי הנרי. הוא הסיט את גריזמן מהאגף לתפקיד חלוץ מרכזי ובעונות האחרונות הצרפתי היה היחיד ב"לה ליגה" שהיה יכול להסתכל לליאו מסי וכריסטיאנו רונאלדו בעיניים מבחינת מספרים. רק שעכשיו הוא שוב רוצה לעזוב.


סימאונה שדרג אותו כשהפך אותו לחלוץ מרכזי (Gettyimages)

יש לו 79 שערים ב-142 משחקים במדי הקבוצה בליגה ו-17 באלופות. חוסר ההחלטיות שלו הצליחה להרגיז את אוהדי הקבוצה אחרי שלל התבטאויות סותרות לגבי מעבר למנצ'סטר יונייטד בעונה שעברה ולברצלונה השנה. בקידום של הגמר בליון מה שעניין את כולם זה הגורל של גריזמן. שבעה שחקנים הועמדו לרשות המדיה לקראת המשחק, אבל כולם דיברו רק על גריזמן עד שדייגו קוסטה התעצבן: "גריזמן? אולי הוא לא יכול לחזור אם ירצה לעזוב, אבל הוא מתכוון לתת הכל נגד מארסיי. אני לא רואה עליו שהוא עסוק בהתלבטויות".

סיפור גריזמן נוגע לאתלטיקו בנקודה רגישה. נמאס לה שמתייחסים אליה כאל קבוצה גדולה סוג ב'. היא גם יודעת שיש באפשרותה לצאת למלחמה ולטרפד את העסקה. בספרד טוענים שאם הקולצ'ונרוס יתלוננו לפיפ"א, העסקה תיפול מכיוון שאסור לבארסה לנהל מו"מ עם שחקן תחת חוזה. גם ההודאה של נשיא ברצלונה ג'וזף ברטומאו שכבר באוקטובר הוא נפגש עם נציגים של השחקן והראיון של לואיס סוארס שדיבר כאילו בוודאות גריזמן מגיע, הובילו לדם רע בין המועדונים. דבר שלא היה קיים למשל בהעברת ארדה טוראן מאתלטיקו לבארסה.

לאתלטיקו נמאס להיות הקבוצה שמספקת כוכבים לאחרות. זה קרה לה עם טובי אלדרווירלד, רדאמל פלקאו, דייגו קוסטה ואחרים בעבר. סימאונה הוא גדול הסוחרים בכדורגל העולמי. הוא מוכר כוכב אחד וקונה אחר בכסף קטן יותר ועכשיו הוא חושב על מחליפים מוכרים כמו אדינסון קבאני או פלקאו שיחזור לשחק בקבוצה. השנה הייתה הרגשה שאתלטיקו חיזקה את מעמדה הכלכלי בעקבות ההסכמים עם עידן עופר שהשלים רכישת 32 אחוז מהמניות של הקבוצה ששוויה נאמד ב-700 מיליון יורו ולכן במועדון רוצים לשנות כיוון. עזיבת גריזמן תהיה מכה לניסיון הזה. אתלטיקו לא הצליחה לשדרג את מעמדה לקבוצת טופ אמיתית שיכולה לתת פייט על שחקנים לבארסה, ריאל, סן ז'רמן או הגדולות של אנגליה.


סימאונה וקוסטה. אתלטיקו לא מצליחה לשדרג את מעמדה (Gettyimages)

סימאונה טען בהצהרה שיכולה להתפרש לשני צדדים: "בכל משפחה יש תמיד מישהו שכועס מאוד, אבל תמיד בסוף עונה יש לנו ארוחה משותפת לסיכום העונה. אנחנו מתנשקים ומתפייסים. אני מאמין שבחג המולד הקרוב הוא יהיה עדיין איתנו". נאיבי? לא לפי ניסיון העבר. בעונה שעברה דובר על כך שיעבור למנצ'סטר יונייטד והוא הסכים להישאר ברגע האחרון בגלל אמברגו ההעברות על אתלטיקו שכאות תודה הסכימה להוריד מסעיף השחרור שלו מ-200 ל-100 מיליון יורו מה-1 ביולי. "אני לא אחראי לכל הפרסומים של ראשי אתלטיקו. עד עכשיו שוב דבר לא הוכרע", אמר המאמן.

באנגליה בטוחים שגריזי כפי שהוא מכונה שם היה משחק היום באולד טראפורד אם לא האמברגו על אתלטיקו. שם דווקא מפרגנים לו ואומרים: "הוא נשאר לויאלי לאתלטיקו והסכים להישאר בתנאי שיורידו לו את סעיף השחרור בסוף העונה. הוא השאיר את אתלטיקו בצמרת של אירופה למרות שנה בעייתית בה הקבוצה נכנסה לאיצטדיון חדש (וונדה מטרופוליטנו) ולא עלתה משלב הבתים באלופות. הם חייבים לו והם יודעים זאת. בסופו של דבר אי אפשר להחזיק אף שחקן בכח". כיום הוא נמצא בכושר מצוין ומאז ינואר כבש 20 שערים כולל שבעה בשני משחקים. הוא מחכה כנראה שיעניקו לו את גביע הליגה האירופית כדי שיתנו לו ללכת. אולי תואר כזה ישקיט לו את המצפון.


יכול לסיים עונה עם תואר אירופי ומצפון שקט (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי