קבוצה סימפטית שרוצה סנסציה: סארפסבורג במרחק נגיעה מתהילה

סארפסבורג
סארפסבורג | האתר הרשמי

אחרי שהפתיעה את רייקה, הקבוצה שנוסדה ב-1903 אך התגבשה לגרסתה הנוכחית רק לפני עשור מתכוננת למשחק הגדול ביותר בתולדותיה. יוכין על הקבוצה הקטנה שכל נורבגיה תהיה מאחוריה מול מכבי ת"א (20:05, ספורט1)

(גודל טקסט)

"זה המשחק הגדול ביותר בתולדות המועדון", אומר פטר קאלנס, העיתונאי המקומי מסארפסבורג שמלווה את הכדורגל בעיר כבר 40 שנה. והוא לא מגזים. עבור מכבי תל אביב, מדובר בנסיעה שגרתית למפגש מול יריבה לא ממש מוכרת. עבור סארפסבורג, זו ההזדמנות להישג הגדול ביותר אי פעם. העפלה לשלב הבתים של הליגה האירופית תהיה אירוע חסר תקדים וסנסציוני בכל קנה מידה – ואחרי המסע שכבר עשו הקיץ במפעל מרגישים הנורבגים שהמומנטום לצידם. האוהדים בטירוף. כל הכרטיסים נחטפו תוך שעות ספורות. האווירה באיצטדיון הקטנטן שמכיל פחות מ-7,000 מקומות תהיה מחשמלת, ולצהובים יש סיבה אמיתית לדאגה.

המועדון צעיר יחסית, אבל המורשת בעיר ספרסבורג עתיקה. הקבוצה המקורית, שעדיין קיימת, נוסדה עוד ב-1903, שיחקה במשך עשורים בליגה הבכירה, ואף זכתה 6 פעמים בגביע הנורבגי. ואולם, ההישג האחרון נרשם אי שם ב-1951. בשנות ה-70' התרסקה סארפסבורג וירדה, ומאז נעלמו עקבותיה. בשלב מסוים, בשלהי המילניום הקודם, החליטו 15 מועדונים אחרים בעיר להתאחד על מנת ליצור כוח משמעותי ולהחזיר את הכבוד לעיר. לימים הם תפסו את מקומה של מועדון נוסף, ספרטה סארפסבורג שנקלעה לקשיים כלכליים ומוזגה לתוך הישות החדשה, אשר התייצבה בגרסתה הנוכחית רק ב-2008. ומאז, החלה הנסיקה העקבית וההדרגתית.

ובכל זאת, הייתה זו קבוצת תחתית עד להגעתו של המאמן גייר באקה ב-2015. "גייר הוא מנהיג אמיתי שמסוגל ללכד את הקבוצה ולהוביל אותה אחריו. סארפסבורג היא משפחה אחת גדולה בהדרכתו, והתוצאות עולות על כל דמיון. סארפסבורג לא הייתה צפויה לשחק באירופה, זה הרבה מעבר למידותיה. ואולם, היא עושה את זה בזכות החתמות חכמות בשוק ההעברות שהתאימו למנטליות בחדר ההלבשה", מסביר קאלנס את סוד ההצלחה.

ב-2015 סיימה ספרפסבורג במקום ה-11 אחרי שנלחמה נגד הירידה. ב-2016, היא כבר היתה שישית. ב-2017, היא הדהימה את כולם כולל עצמה וטיפסה למקום השלישי, עם 50 שערי זכות ב-30 משחקים. אף אחד לא העריך שהדבר אפשרי, כי התקציב של סארפסבורג הוא אחד הנמוכים בליגה, ומדיניות השכר הנמוך נוקשה. אף אחד מלא מרוויח יותר מ-800 אלף קרונות נורבגיות, כלומר כ-80 אלף יורו לעונה. יכולת גיוס שחקנים בכירים במונחי הליגה הנורבגיה לא קיימת – התנאים נחותים באופן משמעותי בהשוואה לרוזנבורג, מולדה או בראן ברגן. ובכל זאת, סארספסבורג מוכיחה שלא דרושים שמות גדולים על מנת לשאוף למצויינות, והתוצאות לא באות על חשבון הסגנון.


גייר. מנהיג אמיתי, שגיבש משפחה אחת גדולה (Gettyimages)

"מעריצים את סרפסבורב בנוברגיה גם בזכות הגישה שלה. היא שואפת לשחק כדורגל של מסירות קצרות על הקרקע, סטייל ברצלונה. החזקת הכדור חשובה מאוד מבחינת גייר. עם זאת, באירופה נעשו התאמות מסוימות, והושם דגש גם על מתרפצות כי היריבות היו חזקות יותר. חוץ מזה, סארפסבורג טובה במצבים הנייחים ובהוצאות חוץ ארוכות, כי השחקנים עובדים על זה קשה באימונים", מספר קאלנס.

הנצחון הכפול על IBV האיסלנדית היה הגיוני, אבל סנט גאלן נתפסה כיריבה חזקה באופן משמעותי בהשוואה לסארפסבורג הצנועה. החבורה של גייר הפסידה 2:1 בחוץ, ניצחה 0:1 בגומלין והשאירה את השווייצרים מאחור. רייקה, סגנית אלופת קרואטיה שנותנת פייט לדינמו זאגרב בצמרת, היתה כבר אופרה אחרת לגמרי – סארפסבורג היתה אנדרדוג מוחלט. "לא כל האוהדים הבינו עד כמה רייקה טובה, אבל בכל מקרה היינו אמורים לעוף בקלות", טוען קאלנס. השחקנים חשבו אחרת. אחרי 1:1 ביתי, הם הפגינו משמעת טקטית נהדרת בגומלין בקרואטיה, שם תמכו בהם כ-100 אוהדים שיצאו למסע הארוך. הפרס – שער נצחון מדהים של החלוץ הדני פטריק מורטנסן בדקה ה-83.


סארפסבורג. שואפת לשחק כמו ברצלונה (סארפסבורג, רשמי)

מורטנסן הוא דוגמא ליציבות של סארפסבורג. הוא הצטרף כשחקן אלמוני אפילו במונחים הדנים ב-2015, טופח על ידי גייר, השתדרג, אבל העדיף להישאר. הוא כבש 12 שערי ליגה אשתקד, והעונה הצטיין כבר עם 7, וגם 3 בליגה האירופית. בגיל 29, נמצא השחקן, שנכשל באופן מוחלט בברונדבי בצעירותו, לפני ההישג הגדול בקריירה. האפשרות להעפיל לשלב הבתים בליגה האירופית ולפגוש יריבות יוקרתיות, מחדירה בו ובחבריו מוטיבציה עילאית. הם באמת מרגישים שזו הזדמנות בלתי חוזרת, וכושרם הטוב בתקופה האחרונה מוסיף המון בטחון עצמי.

סארפסבורג אמנם הפסידה למובילת הטבלה בראן ברגן במחזור האחרון, אך קודם לכן חגגה שלושה ניצחונות ליגה רצופים לצד ההישגים המרשימים בזירה הבינלאומית. "אין להם סיבה לחשוש ממכבי תל אביב. הם כבר עשו מעל ומעבר בקמפיין החלומי, ועכשיו נמצאים במרחק נגיעה מתהילה. זה באמת אירוע חסר תקדים, וכל נורבגיה מחזיקה לסארפסבורג אצבעות. זו קבוצה סימפטית, עם שחקנים ללא אגו גדול שמצליחה בזכות הקבוצתיות. כולם ישמחו מאוד אם תחולל עוד סנסציה", אומר קאלנס. והיא בהחלט מסוגלת לכך.


כל נורבגיה תהיה מאחורי הקבוצה הקטנה (סארפסבורג, רשמי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי