הצלחה נראית לעין: דילייני לא נותן לעיוורון הצבעים להפריע לו

תומאס דילייני‎
תומאס דילייני‎ | Gettyimages

כוכבה של דורטמונד ונבחרת דנמרק, סובל מבעיה שלא מפריעה לו להתעלות. בשבת (19:30, ישיר בספורט3), הוא יארח עם מוליכת הבונדסליגה את האקסית, ורדר ברמן

קבוצות: ורדר ברמן
(גודל טקסט)

לפני המונדיאל נערך בתוכנית רדיו בדנמרק דיון על הקושי של עיוורי צבעים לצפות במשחקי כדורגל מסוימים, אבל אז התברר שיש גם שחקנים שנתקלים בבעיות. מאזין אחד, שהזדהה בשמו הפרטי בלבד, התקשר וטען: "אני לא יכול להבדיל בין אדום לירוק. זה לא ממש נורא, אבל היו משחקים בהם חבריי לקבוצה והיריבים נראו כאילו הם לובשים אותם מדים. לא פשוט לשחק כאשר קבוצה אחת לובשת אדום והשנייה לובשת ירוק".

המנחה התעניין אם האיש מייצג קבוצה אדומה או ירוקה. "אדומה. נבחרת דנמרק", השיב המאזין, וההלם באולפן היה עצום. לקח מספר שניות כדי להבין כי מדובר בתומאס דילייני, אחד השחקנים החשובים ביותר בהרכב הלאומי בגביע העולם, אשר יצר קשר דקות ספורות לפני התכנסות הנבחרת לקראת הטורניר – פשוט כי הנושא היה קרוב מאוד לליבו. 

באופן אירוני, במשך שנה וחצי שקדמו לשיחה, שיחק דילייני גם במועדון ירוק, אבל הבעיה הזו נפתרה מבחינתו. בתחילת הקיץ, שילמה בורוסיה דורטמונד לברמן 20 מיליון יורו תמורת הקשר המחונן, וזה לא דבר של מה בכך. מחירו האמיר פי 10 מאז ינואר 2017, אז העבירה ורדר שני מיליון יורו בלבד לקופנהאגן. היו שסברו כי הצהובים-שחורים קצת הגזימו בהערכת שוויו של הרכש החדש, אבל הדיבורים האלה נפסקו כבר במחזורים הראשונים. דילייני הפך באופן כמעט מיידי לדמות מפתח עבור המאמן לוסיאן פאבר, ויש לו חלק עצום בדהירה חסרת המעצורים של דורטמונד לפסגת הבונדסליגה ולשמינית גמר ליגת האלופות.


דילייני במדי דורטמונד (gettyimages)

תשומת הלב התקשורתית מופנית באופן טבעי לילד הפלא האנגלי ג'יידון סאנצ'ו ולממוצע הכיבושים המטורף של הסקורר הספרדי פאקו אלקאסר, אך אסור בשום אופן לשכוח את תרומתם של הקשרים. ובעוד אקסל ויטסל הבלגי היה כוכב ידוע כאשר הוחזר לאירופה מהליגה הסינית, היווה עבור אוהדים רבים דילייני שם אלמוני לחלוטין. היום כולם כבר יודעים עד כמה הוא דומיננטי. פלמינג פואולסן, שזכה עם דנמרק ביורו 92' והיה שחקן פופולרי מאוד בדורטמונד, הבטיח בקיץ כי דילייני יהיה להיט ענק בקרב האוהדים – וצדק. עם המון השקעה, מסירות, הקרבה ומנהיגות, דילייני תפס פיקוד לצד ויטסל, והשלד הזה מאפשר לחוליית ההתקפה המוכשרת לרוץ קדימה בקצב מסחרר. דילייני הוא העוגן.

הוא כבר בן 27, והתקדמותו המקצועית הייתה הדרגתית ואיטית יחסית. דילייני עצמו לא מתלונן על כך, נהפוך הוא. "לא הייתי מוכשר במיוחד", הוא חייך בראיון משועשע והודה כי חלומו הגדול כנער היה להתברג בסגל הראשון של קופנהאגן. בניגוד לצעירים דנים רבים, הוא ממש לא מיהר לעזוב את המולדת בדרך לליגה זוהרת יותר. הוא גם לא חשב שיש לו סיכוי לעשות זאת. ואכן, רק ב-2013 הפך תומאס לשחקן משמעותי בהרכב קופנהאגן, אבל כאשר עשה זאת זכה באופן מיידי להערצה מכל הכיוונים. ביציעים אהבו אותו, אך חשוב מכך – חבריו העניקו לו את סרט הקפטן בגיל 22 בלבד, כי הוא יודע להוביל את כולם אחריו. קולו נשמע למרחקים על הדשא, גם אם הוא בחור צנוע מאוד מחוץ למגרש. על עיוורון הצבעים הוא בכלל לא דיבר עם איש. הוא התרכז רק באימונים. כהגדרתו, הוא "בחור משעמם", אבל יש לכך יתרונות לא מבוטלים.


דילייני חוגג עם רויס עוד שער גדול (gettyimages)

אחרי שהגשים את השאיפה והפך ליקיר קופנהאגן, לא רצה דילייני ללכת לשום מקום. הצעות לא חסרו לו, במיוחד אחרי הופעות משכנעות בליגת האלופות, אבל רק לפני שנתיים הוא שוכנע כי הגיע הזמן לעשות צעד משמעותי קדימה – וגם זה הכי קרוב שאפשר לדנמרק, כי הרי ברמן קרובה מאוד לגבול. הוא הגיע לקבוצה במשבר באמצע העונה, כאשר סכנת הירידה הייתה ממשית, ושידרג אותה פלאים. עם דילייני בקישור, יצאה ורדר לרצף נצחונות מדהים, נחלצה מקרבות התחתית וסיימה את 2016/17 במקום השמיני. גם אשתקד היא הייתה במרכז הטבלה, כאשר הדני מככב בראש הדירוג בכל הקשור לתיקולים מוצלחים ולקילומטרז' ממוצע במשחק – כמעט 13 קילומטרים ב-90 דקות.


דילייני במדי ברמן. בשבת הוא יפגוש את חבריו לשעבר (gettyimages)

בהנהלת דורטמונד הבינו ששחקן מסוג זה חסר מאוד בסגל, ולא התקמצנו. דילייני, שהוקסם מההזדמנות לשוב לליגת האלופות, הגיע כהרגלו עם בטחון עצמי, מוכן להשמיע את הקול גם בקבוצת צמרת. "תומאס מוסיף לנו יציבות וסדר", אמר פאבר, עבורו היה הדני באנקר מהרגע הראשון. ודילייני אולי לא נוצץ כמו סאנצ'ו, אבל גם הוא אוהב לשים כדורים ברשת. הוא פשוט מקבל הרבה פחות הזדמנויות לעשות זאת – ונחוש לנצל אותן, רצוי במשחקים החשובים ביותר.

כאשר שיחק בקופנהאגן, אהב דילייני במיוחד את משחקי הדרבי מול ברונדבי, והבקיע בהם 3 שערים. "אני לא יכול לחכות לדרבי מול שאלקה, ומקווה מאוד לכבוש", הוא הצהיר כאשר חתם בדורטמונד. אז נחשו נגד מי הבקיע אהוב ליבם של האוהדים את שער הבכורה במדים הצהובים-שחורים, אותם הוא לא יבלבל עם אף יריבה. במחזור הקודם, הגיעה בורוסיה למגרשה של שאקלה, והדני שם את הכדור בפנים כבר בדקה ה-7, בדרך לניצחון 1:2. את האושר אי אפשר היה להסתיר.


דילייני חוגג עם חבריו בדורטמונד (gettyimages)

כעת, בשבת, מצפה לדילייני משחק מרגש נוסף מול האקסית. הוא תמיד ישמור פינה חמה בלב לברמן, איתה ניצח בדורטמונד לפני שנה בדיוק, במשחק שגרם לפיטוריו של פטר בוס, אבל הפעם הוא יהיה נגד הירוקים (או איך שלא רואים את זה). הפגיעה הקלה בשריר הגבילה את הדני באימונים בימים האחרונים, ואף גרמה לו להחמיץ את המשחק לפרוטוקול בליגת האלופות, אבל הצוות הרפואי הבטיח לעשות הכל על מנת להכשירו לקרב מול ורדר. דורטמונד זקוקה לו על מנת להמשיך ולנצח, אולי בדרך לתואר. בקופנהאגן היו לדילייני ארבע אליפויות, והוא אף הוזמן לחגוג את החמישית על ידי חבריו לשעבר ב-2017, למרות שנמכר באמצע העונה, אז אפשר לצרף גם אותה לרשימה, אבל עכשיו הוא חולם על פרס יוקרתי הרבה יותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי