"פייר פליי פיננסי": יש בכלל דבר כזה?

ניימאר
ניימאר | AFP

העסקאות האסטרונומיות בקיץ האחרון מראות עד כמה גדלו הפערים בכדורגל עולמי והישראלי. הפועל כפר סבא, למשל, כבר לא יכולה לזכות באליפות

(גודל טקסט)

"קשה לומר למישהו אתה עשיר, אבל אינך יכול לקנות שעון רולקס. ואם נשיא מועדון כדורגל עושה הכל כראוי האם ניתן להציב לו גבול בהוצאותיו הכספיות"? – כך צוטט בראיון ל"לה-רפובליקה", כדורגלן העבר זביגנייב בונייק, מי שהיה כוכבה של יובנטוס, ומשמש היום כיו"ר ההתאחדות הפולנית.

לא סתם עלתה השאלה הפיננסית, שכן בשוק השחקנים האמירו המחירים בצורה דרמטית – מה שלמעשה רק מגדיל , ויגדיל עוד יותר, את הפערים שבין מועדוני הכדורגל הגדולים בתבל – לבין האחרים. האם בכלל ישנו דבר שנקרא "פייר-פליי" פיננסי?

כי מה שיכולה קבוצת מילאן המתחדשת לעשות הקיץ מבחינה כלכלית, אינו בסדרי הגודל של קבוצות רבות, כולל באיטליה, אך לא רק שם. כספים גדולים משמעותם רכישת כדורגלנים גדולים – הגם שאין בכך חידוש מרעיש.

לא פעם ולא פעמיים כבר נכתב על כך שגביע אירופה לאלופות, המוענק לזוכה בליגת האלופות, הפך לנחלתן של כמעט אותן קבוצות: ריאל מדריד, ברצלונה, צ'לסי, מנצ'סטר יונייטד, באיירן מינכן ודומיהן. שם נמצאים הכסף הגדול ונותני החסויות הגדולים. אלה הקבוצות "הקוטפות" את מיטב כוכבי הכדורגל בעולם. הכסף כמעט ואינו מהווה עבורן בעיה, ומכאן האפשרויות להציב הרכבי כוכבים, לצדם של מאמני הכדורגל הטובים ביותר. מוריניו ואנצ'לוטי הם דוגמא לכך. ולא ששכחתי את מנצ'סטר סיטי, יובנטוס או פריז סאן-ז'רמן. גם הן בקבוצת עילית הנהנית משחקנים גדולים. וישנן כאמור קבוצות נוספות.

העניין הוא כאמור הפער ההולך וגדל בינן לבין מי שאין באפשרותן להוציא עשרות ומאות מיליוני יורו על רכישות חדשות – רכישות שפרושן שדרוג איכותי משמעותי.

ניימאר. צוחק לחוקי הפייר פליי (AFP)
ניימאר. צוחק לחוקי הפייר פליי (AFP)

אפילו בליגת העל בישראל הפערים עצומים. אף אחד אינו יכול להשוות בין תקציביהן של הפועל באר שבע או מכבי תל אביב לתקציבה של הפועל אשקלון או לזה של הפועל עכו. והדברים ניבטים בטבלת ליגת העל. פעם הפועל כפר סבא זכתה באליפות ישראל. היום כדי לזכות באליפות צריכים כיס עמוק במיוחד. עמוק בהרבה ממה שהיה בעבר. תאמינו שלפני שנים רבות קבוצות מובילות בכדורגל תגברו את כוחן בעיקר בשחקנים משלהן, אלה שעלו מהנוער. וזה באמת היה מזמן. היום התמונה שונה לחלוטין.

הוגן או לא הוגן – זו המציאות והיא קיימת לא מאתמול.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי