ותודה לאכזבה: לירוי סאנה חייב להמשיך להתקדם

לירוי סאנה
לירוי סאנה | מנצסטר סיטי, רשמי

העובדה שלא זומן למונדיאל עשתה רק טוב לגרמני, שלא היה חלק מהכישלון. אחרי שקיבל את העניין באופן ספורטיבי ועם עזרת פפ, הוא רוצה להפוך לאחד הטובים בעולם ולהוכיח ללב שטעה. זה מתחיל במגן הקהילה. יוכין מנתח

(גודל טקסט)

"אם יסתכל על זה בדרך הנכונה, האכזבה תהפוך אותו לשחקן טוב יותר", אמר פפ גווארדיולה על לירוי סאנה ועל אחת ההחלטות הסנסציוניות ביותר של השנים האחרונות. בחירתו של מאמן גרמניה יואכים לב להשאיר את כוכב מנצ'סטר סיטי מחוץ לסגל למונדיאל הייתה מדהימה בכל קנה מידה. לקראת הטורניר, נכלל סאנה באינספור רשימות אשר פירטו את השחקנים הצעירים הבולטים ביותר בגביע העולם. הוא סומן כשחקן מפתח בהרכב הגרמני, כשחקן בכושר הטוב ביותר, כמנהיג פוטנציאלי.

אחרי הכל, הוא נבחר לשחקן הצעיר המצטיין של הליגה האנגלית לעונת 2017/18. ההצבעה היתה טבעית, לאור היותו סגן מלך הבישולים עם 15 אסיסטים, שני רק לחברו הטוב קווין דה בריינה, לצד 10 שערים. סאנה היה מעורב ישירות בכרבע מהשערים של האלופה האטרקטיבית שמצאה את הרשת 106 פעמים. הוא פרח כשחקן אגף שמאלי, אבל קיבל מגווארדיולה יד חופשית לחתוך למרכז ולחולל מהומות. עם מהירות מסחררת, שליטה אבסולוטית בכדור תוך כדי ריצה וראיית משחק שהלכה והשתפרה בשנה האחרונה, הוא נתפס כסופרסטאר.

ואולם, ללב היו שיקולים אחרים. סאנה אולי מצטיין ב-3-3-4 של סיטי, אבל לא סיפק את הסחורה עד כה ב-1-3-2-4 של גרמניה. לראיה, הוא לא כבש ב-12 ההופעות הבינלאומיות עד כה, ובדרך כלל תרם פחות מחבריו. במקום לעשות מאמץ ולשלב אותו בתפקיד קצת יותר מתאים, החליט המאמן הלאומי שהוא מעדיף לסמוך על שמות זוהרים פחות. "הבחירה היתה בין סאנה ליוליאן בראנדט, וזה היה פוטו פיניש", הסביר הבוס לפני הטורניר, בעודו מדגיש כי מקומו של יוליאן דראקסלר היה מובטח בכל מקרה. מדוע יש לו העדפה כה ברורה לקשר פריז סן ז'רמן שלא הבריק בלשון המעטה בעונה שעברה? זו כבר סוגיה נפרדת.

התסכול היה גדול, אך כעת – בראייה לאחור – מתברר כי הניפוי המפתיע עשה חסד עם סאנה. הוא לא היה שותף להופעה המבישה של אלופת העולם היוצאת אשר הודחה בשלב הבתים אחרי הפסדים למקסיקו ולדרום קוריאה. במקום לספוג את הביקורת, הוא נתפס במולדתו כחלק החסר מהפאזל אשר עשויה היה לסייע – קל וחומר במפגש מול הקוריאנים בו נראתה ההתקפה הגרמנית חלודה. ללא סאנה, נותרו הגרמנים ללא מהירות וללא יכולת לייצר מהלכים שיביכו את היריבות. לא היו טענות לבראנדט, אשר היה מצוין בדקות המעטות שקיבל, אבל היה קשה להצדיק את העובדה כי לב התמקד בבחירה בין השניים. לא הייתה כל בעיה לכלול את שניהם בסגל הסופי.


לב. בדיעבד, עשה לסאנה טובה (AFP)

במקום להיות חלק מהפיאסקו המהדהד, קיבל סאנה חופשה ארוכה מהצפוי. הוא זכה למנוחה ארוכה אחרי עונה מפרכת, שחרר את הלחצים, ושב לאימונים לקראת העונה החדשה חדור מוטיבציה להמשיך בתנופה, ועל הדרך להוכיח ללב את גודל המחדל. הדרך בה התייחס כלפי חוץ לאכזבה הגדולה זכתה אף היא לשבחים. היו שחקנים צעירים שלא קיבלו את הניפוי בעין יפה – קחו, למשל, את אדריאן ראביו הצרפתי שסירב להיות ברשימת המתנה אחרי שהתברר לו כי דידייה דשאן לא לקח אותו ישירות לרוסיה. סאנה לא הביע חוסר שביעות רצון, לא אמר מילה רעה על המאמן ושידר עוצמה ובטחון עצמי. "ההסברים של לב לגבי ההחלטה היו טובים, אצטרך לעבוד קשה יותר בעתיד", הוא הצהיר.

עבור גווארדיולה, קשה לחשוב על מתנה גדולה יותר. המאמן הקטלאני עבד קשה על מנת ללטש את היהלום הצעיר שהוחתם משאלקה לפני שנתיים תמורת 37 מיליון ליש"ט. העונה הראשונה היתה לא פשוטה, לפני הפריצה הגדולה אשתקד. היה חשש מסוים כי סאנה עלול לחוות ירידה בכושר ב-2018/19 בגלל נפילת מתח בעקבות הזכייה באליפות והשבחים המפליגים, והעומס הגדול בגביע העולם. במקום זאת, הוא חווה טראומה שהחזירה אותו לקרקע המציאות, בעוד העייפות הפיזית כבר לחלוטין לא רלוונטית. הכישורים הפסיכולוגיים של הקטלאני יאפשרו לו למנף את המצב, והמומנטום לא צפוי להיעצר.

"לירוי הוא שחקן צעיר שיכול להמשיך וללמוד", הצהיר גווארדיולה. המאבק על המקום בהרכב עשוי להיות קשה יותר העונה, בעקבות החתמתו של ריאד מאחרז מלסטר, בעוד ברנרדו סילבה הפורטוגלי עשוי לקבל דקות משחק רבות יותר בעונתו השניה במועדון. שחזור הכושר מהעונה שעברה עלול לא להספיק לסאנה – הוא חייב להמשיך להתקדם בדרך להפיכתו לאחד השחקנים הטובים בעולם בתפקידו. את התשובה הראשונה שלו על המגרש אנחנו עשויים לקבל במגן הקהילה מול צ'לסי המתחדשת והמסקרנת של מאוריציו סארי ביום ראשון (17:00, שידור ישיר בספורט1). גם לב, שבחר באופן שנוי במחלוקת להישאר בתפקידו כמאמן גרמניה, יצפה בביצועיו בעניין. בזירה זו, הקרב על המקום בסגל ליורו 2020 כבר החל.


סאנה. חייב להמשיך להתקדם (מנצ'סטר סיטי, אשמי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי