לא רק תג המחיר: העונה של צ'לסי מונחת על כתפיו של קפה

קפה
קפה | Gettyimages

80 מיליון היורו ששולמו לבילבאו הפכו אותו לשוער היקר בהיסטוריה, אך הספרדי התאקלם בלונדון מהר מהצפוי. עם זאת, חוסר הניסיון שלו כבר פגע בבלוז והפסד לסיטי בשבת (19:30,ספורט1) יעלה להם בעונה. יוכין מנתח

(גודל טקסט)

יום רביעי לא היה מוצלח במיוחד עבור שוערי הצמרת בפרמיירליג. אליסון שגה קשות כאשר איפשר לברנלי להבקיע את שער היתרון מול ליברפול, אבל האדומים ביצעו קאמבק נאה, ניצחו 1:3, והשוער הברזילאי יכול להיות רגוע. דויד דה חאה גרם לנגיחה שגרתית ופשוטה של שקודראן מוסטפי לעבור את הקו בתיקו 2:2 של מנצ'סטר יונייטד מול ארסנל, וזו לא התקופה הטובה ביותר של האליל הספרדי בלשון המעטה, אך מעמדו בקרב האוהדים איתן – הוא הרי האחרון שאפשר להאשים במצבם של השדים האדומים. אי אפשר לומר זאת על קפה, כי המחדל שלו היה במחזור אמצע השבוע היה הגורלי מכולם.

היה זה בדקה ה-59 במשחק מול וולבס. הכחולים שייטו לנצחון, ביתרון 0:1 על הזאבים שצברו נקודה בודדת בששת המשחקים הקודמים ונראו אובדי עצות. אלא שאז קיבל ראול חימנס המקסיקני את המסירה ברחבה, בעט מזווית קשה למדי והצליח להכניע את קפה שלא סגר את הפינה כמו שצריך, איחר בזינוק ונתן לכדור השטוח לחדור מתחת לבטנו. המחדל הוציא את שחקני האורחת מהריכוז, הכתומים השלימו מהפך כעבור 4 דקות אחרי איבוד כדור שנוי במחלוקת של וויליאן – ולא הצליחו להתאושש. ההפסד 2:1 היה השני שלהם בשלושת המחזורים האחרונים, בעקבות הפיאסקו המהדהד בדרבי הטעון מול טוטנהאם. לפתע, הפער ממנצ'סטר סיטי המובילה צמח ל-10 נקודות שלמות.

השינוי הזה אכזרי. עד לא מכבר, הייתה צ'לסי חזק מאוד במירוץ האליפות, המנג'ר מאוריציו סארי קיבל שבחים מכל עבר על הטמעת השיטה המהירה שלו בסטמפורד ברידג', והקרב מול האלופה בשבת (19:30, ישיר בספורט1) הקרובה הסתמן כמשחק העונה. ואולם, היריבות מגיעות אליו במצב שונה בתכלית. צ'לסי מרגישה כעת על סף משבר והפסד נוסף יעלים לחלוטין את סיכוייה להיאבק על הפסגה. במקום להפעיל לחץ על פפ גווארדיולה, היא נמצאת בלחץ עצום בעצמה. העונה כולה מונחת על כף המאזניים, ואור הזרקורים יופנה באופן טבעי לקפה.


קפה נגד טוטנהאם. הפיאסקו המהדהד מביא את צ'לסי לקרב הצמרת בעמדת נחיתות (Gettyimages)

סימן השאלה לגביו היה עצום כבר אחרי ההחתמה התמוהה תמורת 80 מיליון יורו בשלהי אוגוסט. כולם ידעו כי טובו קורטואה נחוש לנטוש לריאל מדריד, אך המועדון לא השכיל להתכונן כראוי לעזיבתו ונאלץ לפעול בפזיזות בלחץ זמן. הבאסקי בן ה-24 אמנם נחשב בצדק לכישרון גדול, אך זה לא מצדיק בשום אופן את הפיכתו לשוער היקר בהיסטוריה. אתלטיק בילבאו הכניסה את סעיף השחרור בחוזהו בהנחה הסבירה כי אף אחד לא יהיה מטורף מספיק לשים צ'ק כה שמן על השולחן. העובדה כי רומן אברמוביץ' עשה זאת למרות הצמצומים המשמעותיים ברכש בשנים האחרונות מלמדת כי צ'לסי ממש לא ידעה מה לעשות. בכך, היא העמידה את הבחור הצעיר בפני אתגר כביר.

לזכותו של קפה ייאמר כי הוא לא התייחס לתג המחיר המפלצתי והתאקלם בלונדון במהירות מסחררת. חבריו לקבוצה מעריצים את קור הרוח שלו. "הכסף לא מטריד אותו. הוא רגוע ומרוכז, נהנה מכל רגע באימונים ונחוש להצליח", סיפר רובן לופטוס-צ'יק. תכונותיו של קפה מתאימות לסגנון של סארי – הוא מצטיין בחיזוי מהלכי היריבה, מהיר ביציאה מקו השער, וגם משחק הרגל שלו משובח. למעשה, הוא יכול היה להשתלב מבחינה זו נהדר גם במנצ'סטר סיטי, ועדיף בפרמטר זה אפילו על אדרסון.


צ'לסי הפכה את קפה לשוער היקר בהיסטוריה בעקבות תכנון לקוי (Gettyimages)

העניין הוא שהברזילאי של סיטי הפגין יציבות מופתית כבר בעונתו הראשונה אשתקד, בדרך לזכיה באליפות. גם הוא היה צריך להתגבר על ציפיות גבוהות כאשר החליף את קלאודיו בראבו, אשר לא שיכנע כיורשו של ג'ו הארט שנזרק מהמועדון בניגוד מוחלט לדעת רוב האוהדים. גם הוא היה חסר נסיון, אבל לפחות התקופה בבנפיקה הכינה אותו קצת יותר טוב בכל הקשור לסיר הלחץ בקבוצות צמרת. עבור קפה, שלא חווה אווירה כזו כאשר שיחק בבילבאו הצנועה, מדובר במצב חדש בתכלית וגם אם הוא לוקח את החיים בקלות, יש מחיר להיעדר עבר במשחקים מול יריבות גדולות ושוות כוחות.

חוסר הניסיון גורר טעויות שפוגעות בתוצאות. קפה לא יציב מספיק, וגם המיקום שלו לא מזהיר בחלק מהמקרים. די להזכיר את שער השיוויון המרהיב של דניאל סטארידג' לזכות ליברפול מול צ'לסי שכפה תיקו 1:1. האוהדים, שמגדירים את קורטואה כבוגד צבוע, לא מתגעגעים לבלגי, ומסוגלים לסלוח בקלות למחליפו, אבל האמון שלהם מתחיל להתערער. אחרי הכל, קפה לא הציל את הקבוצה גם בתיקו 2:2 מול מנצ'סטר יונייטד וגם בהפסד לטוטנהאם. כעת, אחרי הטעות החמורה נגד וולבס, הם מסתכלים על המשחק מול סיטי בחשש עצום. ההימור על הבאסקי היה יומרני מאוד מלכתחילה, אבל אם רואים בו השקעה לטווח ארוך – הרי שהעונה הנוכחית עוד עלולה ללכת לפח במהירות, הרבה לפני שהיא מסתיימת.


קורטואה. קפה יגרום לאוהדים להתגעגע ל"בוגד"? (Gettyimages)

אז בשבת, כאשר יעלה לכר הדשא מול אדרסון, יש לקפה הזדמנות להסיר את הספקות. אם וכאשר ישמור על רשת נקיה מול החוד האימתני של האלופה, ויביא לכחולים ניצחון, איש לא יזכיר לו לעולם את השער של ראול חימנס. ואולם, אם יפשל שוב בדרך להפסד נוסף, הסכינים עלולות להישלף.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי